Laatst bijgewerkt: 09-08-2021

Of het nu broos, dun of zelfs grijs haar is – biotine als voedingssupplement wordt vaak beschouwd als een alleskunner die bij elk haarprobleem kan helpen. Van biotine wordt gezegd dat het het haar versterkt, tot meer haargroei leidt en ook een belangrijke rol speelt bij haaruitval.

In dit artikel willen we de mythe van biotine voor het haar tot op de bodem uitzoeken en antwoorden hoe en of het trendy voedingssupplement invloed heeft op je haar, wat biotinegebrek precies is, waar biotine gevonden wordt en ook waarom het zo populair is. Met behulp van studies en wetenschappelijke artikelen willen we ervoor zorgen dat je goed geïnformeerd bent over dit onderwerp.




De belangrijkste feiten in het kort

  • Biotine is een populair voedingssupplement dat vooral het haar versterkt en kan helpen bij haaruitval. Je kunt het online krijgen, bij de drogist of in de apotheek.
  • Er zijn allerlei studies over biotine die elkaar tegenspreken. Er is zowel effectiviteit als geen verandering in de haargroei aangetoond. Maar je kunt je eigen mening hierover vormen met de informatie die we je gegeven hebben.
  • Biotine komt voor in de natuur en in ons lichaam, dus het is niet kunstmatig. Het komt voor in zowel plantaardig als dierlijk voedsel en is nodig voor ons lichaam. Als voedingssupplement heeft biotine geen bewezen bijwerkingen.

Biotine voor het haar: wat je moet weten

Biotine is verkrijgbaar als vitaminetabletten, in de vorm van gummibeertjes om het gemakkelijker in te nemen, en ook als poeder. Het wordt alom geprezen, vooral op de sociale media, om zijn effect op het haar.

Maar het is even goed bekend dat de effecten van biotine op het haar nog steeds omstreden zijn. Daarom willen we hier de belangrijkste vragen over biotine en haar beantwoorden.

Wat is biotine?

Voor we dieper op het onderwerp in kunnen gaan, willen we eerst biotine definiëren. De vitamine komt van nature voor in ons lichaam en in voedsel dat we consumeren. Een andere naam voor biotine is vitamine B7. Het behoort tot het B-complex.(1, 2) Online, in de drogist of in de apotheek, kan dit gekocht worden als een vrij verkrijgbaar voedingssupplement, net als zink, bijvoorbeeld.

Hoe beïnvloedt biotine het haar?

Biotine is nodig voor veel stofwisselingsprocessen in het lichaam. Het is vooral belangrijk voor de aanmaak van keratine, de vezelige eiwitten waaruit onder andere menselijk haar bestaat.

Biotine wordt meestal in verband gebracht met gezonde haargroei en sterk haar. (Image source: unsplash / Tim Mossholder)

Biotine wordt dus meestal in verband gebracht met haargroei en gezonder haar. Het kan de haargroei stimuleren en ook helpen bij haaruitval of broos haar. Voor mannen zijn er ook specifieke biotine supplementen die kunnen helpen bij trage baardgroei.

Hoe vertoont een biotine tekort zich in het haar?

Een gebrek aan biotine kan zich uiten in een grote verscheidenheid van symptomen. Als het om haar gaat, toont biotine tekort zich vooral door haaruitval. Een biotine tekort is echter geen universeel probleem dat iedereen kan treffen. Het risico is ofwel aangeboren, of bestaat vooral bij mensen die door bepaalde diëten te weinig biotine via de voeding binnenkrijgen. (2)

Een studie bewees dat een tekort aan biotine niet altijd de oorzaak van haaruitval is. De studie van Ralph M. Trüeb bekijkt het verband tussen biotine tekort en haaruitval. Zo kon een biotine tekort slechts bij 38% van de proefpersonen met haaruitval worden vastgesteld. (3) Niet elke soort haaruitval kan dus toegeschreven worden aan een biotine tekort. Haaruitval heeft vaak andere oorzaken, die zowel onschuldig als ernstig kunnen zijn. Raadpleeg dus altijd eerst een arts als je haaruitval hebt.

Welke voedingsmiddelen bevatten biotine?

Biotine hoeft niet noodzakelijk als voedingssupplement ingenomen te worden. Zolang je geen medisch bewezen biotinetekort of stofwisselingsstoornis hebt, kan biotine op natuurlijke wijze via verschillende voedingsmiddelen worden ingenomen.

We zijn ons ervan bewust dat het soms moeilijk is om bepaalde voedingstips toe te passen in een veganistisch dieet, bijvoorbeeld. Daarom hebben we een handige tabel(4) voor je gemaakt met een lijst van dierlijke en plantaardige bronnen van biotine. Dit kan je helpen om ervoor te zorgen dat je voldoende biotine in je voeding binnenkrijgt.

Dierlijk Groente
Lever Overmout
Eigeel Noten
Zuivel Soja
Kip Mushrooms
Tuna Broccoli (vers)

Zo kun je beter opletten wat je eet om zeker te zijn dat je genoeg biotine binnenkrijgt. Supplementen zijn geen vervanging voor een gezonde levensstijl en een evenwichtige voeding. Probeer dus altijd eerst je dieet te veranderen als het niet genoeg biotine en andere vitaminebronnen bevat.

Welk effect heeft biotine op haaruitval?

Aan biotine wordt toegeschreven dat het je haar redt van haaruitval. Omdat het een belangrijke vitamine is voor onze stofwisseling en voor de aanmaak van keratine, wordt biotine beschouwd als de nummer één haarvitamine. Het is ook bekend dat een tekort aan biotine tot haaruitval kan leiden.

Zo komt men tot de conclusie dat biotine kan helpen bij haaruitval door handmatige inname als voedingssupplement. Haaruitval betekent echter niet noodzakelijk een tekort aan biotine. Er zijn verschillende redenen waarom vrouwen last kunnen hebben van haaruitval. Er moet rekening gehouden worden met hormonale veranderingen en stress. (5)

Wat zegt de wetenschap over biotine voor het haar?

Al in 1966 deden de onderzoekers Pawlowski en Kostanecki een studie over dit onderwerp. Ze kwamen tot de conclusie dat biotine geen bewezen effect had op de haargroei bij 46 vrouwelijke proefpersonen met haaruitval. (6)

Deze studie kan bekritiseerd worden omdat belangrijke informatie over de proefpersonen ontbreekt. Het is onduidelijk of de groepen vergelijkbaar zijn – dieet, haarverzorging en leeftijd zijn hier belangrijke factoren.

biotin-haare

Een reden die vaak wordt gegeven voor haaruitval is een gebrek aan biotine in het lichaam. Raadpleeg echter altijd eerst je arts om te zien of dit de echte reden is. (Image source: pixabay / Martin Slavoljubovski)

Een wetenschappelijk overzicht over het onderwerp biotine en haargroei kwam echter tot een andere conclusie. Hier werden 18 gevallen gedocumenteerd waarin de inname van biotine leidde tot veranderingen in haar en nagels. Alle in dit overzicht onderzochte studies toonden proefpersonen bij wie de haargroei verbeterde na inname van biotine. (7)

De meningen zijn verdeeld over biotine en het effect ervan op de haargroei. Bij elk soort studie kan kritiek geleverd worden op zowel het aantal proefpersonen als de omstandigheden van de tests. Men kan ook bekritiseren dat de testcondities te onnauwkeurig waren. Zo werd het effect van biotine op het haar in de eerste studie niet getest op mannen.

Waar moet je op letten als je biotine voor haargroei neemt?

Als je biotine neemt om de haargroei te stimuleren, moet je op de hoogte zijn van de stand van de wetenschap. Jouw resultaten kunnen verschillen van die van de onderzoeken. Je kunt zowel geen als uitstekende resultaten krijgen. Er valt echter meer voor biotine te zeggen dan ertegen. (7)

Je moet ook weten dat biotine een voedingssupplement is. Je kunt geen onmiddellijke effecten verwachten. Gezond haar vergt tijd en geduld, en het verandert niet meteen. Zorg ervoor dat je het regelmatig inneemt en volg de aanbevolen dosering van de fabrikant van je product.

Wat zijn de bijwerkingen van biotine op het haar?

Er zijn geen bekende bijwerkingen van biotine die de gezondheid van je haar kunnen beïnvloeden. Zelfs bij proefpersonen met haaruitval verslechterde biotine het haar niet. (3)

Men kan dus aannemen dat biotine geen negatief effect kan hebben op de gezondheid van het haar. Niettemin is het, zoals bij alle voedingssupplementen, aan te raden de doseringsaanbevelingen op de respectieve producten te volgen. Een algemene richtlijn voor de meeste biotine producten is 5 tot 10mg.

Welke alternatieven zijn er voor biotine als mijn doel gezond haar is?

Zoals de wetenschap rond biotine bewijst, is het geen wondermiddel dat bij iedereen dezelfde resultaten geeft. Als je gezond haar wilt en biotine werkt niet voor je, is het de moeite waard alternatieven te proberen.

Een gezonde levensstijl, evenwichtige voeding en minder stress kunnen symptomen als haaruitval voorkomen.

Biotine supplementen zijn niet de enige dingen die je kunnen helpen gezond haar te krijgen. Brandnetelthee, bijvoorbeeld, stimuleert de bloedsomloop. Het kan daarom de kans op haaruitval verminderen en ook de haargroei stimuleren.

Even populair is kurkuma, dat in de vorm van capsules kan worden ingenomen. Dit kan ook leiden tot gezonder haar. Gehydrolyseerd collageen kan de huid versterken, wat vervolgens ook de haarwortels kan stabiliseren.

Waarom is biotine zo populair voor het haar?

Biotine als voedingssupplement is trending op sociale media zoals Instagram, waardoor veel biotine supplementen vaak publiciteit krijgen van influencers. Het is op veel plaatsen over-the-counter verkrijgbaar en is toegankelijk voor de massa. Het is begrijpelijk hoe het zo’n hoge populariteit bereikt heeft. Ondanks de hype is nog niet voldoende bewezen dat biotine echt effectief is tegen haaruitval. (8)

Het belangrijkste is dat een bijzonder groot aantal mensen last heeft van haaruitval. Het is een van de eerste symptomen die het lichaam vertoont als het onder te veel stress staat. Haaruitval is vooral voor mannen een groot probleem.

Zo is biotine als voedingssupplement een uiterst populair product voor zowel vrouwen als mannen, dat een groot aantal potentiële consumenten tegenkomt. Uitgevallen haar en kale plekken hebben een sterke invloed op het gevoel van eigenwaarde van ons mensen. Het is dus alleen maar logisch dat zo’n universeel gebruikt wondermiddel zo populair is.

Welke mythes bestaan er rond het onderwerp biotine en haar?

Aan biotine worden veel eigenschappen toegeschreven – men zegt dat het een alleskunner is als het om gezond haar gaat. (9) Veel van deze eigenschappen zijn echter niet meer dan fabeltjes. (10) Je moet je ervan bewust zijn dat het innemen van biotine niet per se gezond haar betekent.

  • “Biotine helpt tegen grijs haar”
  • “Biotine maakt het haar sterker”
  • “Biotine helpt bij haaruitval”
  • “Biotine helpt bij broos haar”
  • “Biotine maakt het haar glanzend”
  • “Biotine helpt bij baardgroei”

Dit zijn allemaal eigenschappen die met biotine geassocieerd worden. Deze worden ook gebruikt om biotine als voedingssupplement effectief bij de consument op de markt te brengen. Het is belangrijk hier te weten dat effecten vaak verdoezeld kunnen worden bij de marketing van een product.

Wees je er daarom van bewust dat biotine geen wondermiddel is. Hoewel studies zowel een verbeterde haargroei als geen verandering bij proefpersonen met haaruitval hebben aangetoond, zijn de hierboven genoemde eigenschappen van biotine nog onvoldoende bewezen.

Conclusie

Als het over biotine voor het haar gaat, zijn er veel tegenstrijdige studies waar veel op aan te merken valt. Hoewel sommige studies aantonen dat biotine effectief is voor de haargroei, pleiten andere ertegen. Hier moet men de omstandigheden van de studie in ogenschouw nemen en afwegen hoe nauwkeurig de latere resultaten kunnen zijn.

De studie van Pawlowski en Kostanecki onderzocht bijvoorbeeld niet het effect van biotine op de haargroei bij mannen. Als je echter een biotinetekort vermoedt, moet je in de eerste plaats naar een arts gaan. Het is het beste dit professioneel te laten controleren voordat je het initiatief neemt biotine supplementen te kopen. Wees je van dit alles bewust als je zo’n product wilt kopen. De resultaten en je eigen behoeften kunnen afwijken van de geadverteerde effecten.

Beeldbron: unsplash / Element5 Digital

Referenties (10)

1. Said HM. Biotin: biochemical, physiological and clinical aspects. Subcell Biochem. 2012;56:1-19. doi: 10.1007/978-94-007-2199-9_1. PMID: 22116691.
Bron

2. Biotin und ausgewogene Ernährung: natürliche Quellen von Biotin und Biotin Mangel
Bron

3. Trüeb RM. Serum Biotin Levels in Women Complaining of Hair Loss. Int J Trichology. 2016 Apr-Jun;8(2):73-7. doi: 10.4103/0974-7753.188040. PMID: 27601860; PMCID: PMC4989391.
Bron

4. Staggs CG, Sealey WM, McCabe BJ, Teague AM, Mock DM. Determination of the biotin content of select foods using accurate and sensitive HPLC/avidin binding. J Food Compost Anal. 2004 Dec;17(6):767-776. doi: 10.1016/j.jfca.2003.09.015. PMID: 16648879; PMCID: PMC1450323.
Bron

5. Tosti A, Piraccini BM, Sisti A, Duque-Estrada B. Hair loss in women. Minerva Ginecol. 2009 Oct;61(5):445-52. PMID: 19749676.
Bron

6. Pawlowski A, Kostanecki W. Effect of biotin on hair roots and sebum excretion in women with diffuse alopecia. Pol Med J. 1966;5(2):447-52. PMID: 4223823.
Bron

7. Patel DP, Swink SM, Castelo-Soccio L. A Review of the Use of Biotin for Hair Loss. Skin Appendage Disord. 2017 Aug;3(3):166-169. doi: 10.1159/000462981. Epub 2017 Apr 27. PMID: 28879195; PMCID: PMC5582478
Bron

8. Soleymani T, Lo Sicco K, Shapiro J. The Infatuation With Biotin Supplementation: Is There Truth Behind Its Rising Popularity? A Comparative Analysis of Clinical Efficacy versus Social Popularity. J Drugs Dermatol. 2017 May 1;16(5):496-500. PMID: 28628687.
Bron

9. Biotin und dessen positiven Eigenschaften
Bron

10. Hinterfragen von Studien rund um Biotin, Wirkung von Biotin als Ergänzungsmittel
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Biotin: biochemical, physiological and clinical aspects
Said HM. Biotin: biochemical, physiological and clinical aspects. Subcell Biochem. 2012;56:1-19. doi: 10.1007/978-94-007-2199-9_1. PMID: 22116691.
Ga naar bron
Biotin (Vitamin B7)
Biotin und ausgewogene Ernährung: natürliche Quellen von Biotin und Biotin Mangel
Ga naar bron
Serum Biotin Levels in Women Complaining of Hair Loss.
Trüeb RM. Serum Biotin Levels in Women Complaining of Hair Loss. Int J Trichology. 2016 Apr-Jun;8(2):73-7. doi: 10.4103/0974-7753.188040. PMID: 27601860; PMCID: PMC4989391.
Ga naar bron
Determination of the biotin content of select foods using accurate and sensitive HPLC/avidin binding.
Staggs CG, Sealey WM, McCabe BJ, Teague AM, Mock DM. Determination of the biotin content of select foods using accurate and sensitive HPLC/avidin binding. J Food Compost Anal. 2004 Dec;17(6):767-776. doi: 10.1016/j.jfca.2003.09.015. PMID: 16648879; PMCID: PMC1450323.
Ga naar bron
Hair loss in women.
Tosti A, Piraccini BM, Sisti A, Duque-Estrada B. Hair loss in women. Minerva Ginecol. 2009 Oct;61(5):445-52. PMID: 19749676.
Ga naar bron
Effect of biotin on hair roots and sebum excretion in women with diffuse alopecia.
Pawlowski A, Kostanecki W. Effect of biotin on hair roots and sebum excretion in women with diffuse alopecia. Pol Med J. 1966;5(2):447-52. PMID: 4223823.
Ga naar bron
A Review of the Use of Biotin for Hair Loss.
Patel DP, Swink SM, Castelo-Soccio L. A Review of the Use of Biotin for Hair Loss. Skin Appendage Disord. 2017 Aug;3(3):166-169. doi: 10.1159/000462981. Epub 2017 Apr 27. PMID: 28879195; PMCID: PMC5582478
Ga naar bron
The Infatuation With Biotin Supplementation: Is There Truth Behind Its Rising Popularity? A Comparative Analysis of Clinical Efficacy versus Social Popularity
Soleymani T, Lo Sicco K, Shapiro J. The Infatuation With Biotin Supplementation: Is There Truth Behind Its Rising Popularity? A Comparative Analysis of Clinical Efficacy versus Social Popularity. J Drugs Dermatol. 2017 May 1;16(5):496-500. PMID: 28628687.
Ga naar bron
Biotin - das Schönheitsvitamin
Biotin und dessen positiven Eigenschaften
Ga naar bron
Biotin für die Haare: Wundermittel oder wirkungslos?
Hinterfragen von Studien rund um Biotin, Wirkung von Biotin als Ergänzungsmittel
Ga naar bron
Recensies