Laatst bijgewerkt: 09-08-2021

Onze selectiecriteria

16Onderzochte producten

32Bestede uren

10Beoordeelde onderzoeken

97Verzamelde opmerkingen

De guaranaplant, ook bekend als Paullinia cupana, is een klimplant die vooral in de regenwouden van Brazilië groeit. Tegenwoordig worden de populaire zaden van de plant naar Europa en andere delen van de wereld uitgevoerd, omdat de vruchten beschouwd worden als de sterkste natuurlijk voorkomende bron van cafeïne en viermaal zoveel cafeïne bevatten als een koffieboon.

We zijn blij dat je onze grote guarana test 2021 bent tegengekomen. In deze test gaan we diep in op de natuurlijke energieverhoger en geven je alle belangrijke informatie over de plant. We hebben veel wetenschappelijke studies uitgekozen en zullen je er in de loop van onze test ook enkele laten zien.




De belangrijkste feiten in het kort

  • Guarana is een klimplant en groeit in Zuid-Amerikaanse landen. De zaden worden wereldwijd gebruikt als voedingssupplement en ingrediënt in energiedrankjes.
  • Door het hoge cafeïnegehalte heeft guarana een stimulerend effect op het lichaam en leidt tijdelijk tot een toename van concentratie en prestatievermogen.
  • Door de late ontwikkeling van cafeïne in het lichaam heeft guarana een langdurig effect. Velen spreken van 4 – 6 uur. Men moet echter voorzichtig zijn bij het consumeren ervan.

Guarana: Onze selectie

Criteria voor het kopen en beoordelen

van Guarana producten Bij het kopen van Guarana producten moet je letten op de volgende criteria: Vooral bij superfoods of voedingssupplementen is het belangrijk dat je producten van hoge kwaliteit kiest. Het is daarom belangrijk dat je alleen producten koopt van gecertificeerde winkeliers. Het gevaar is groot dat je producten van inferieure kwaliteit tegen een lage prijs verkocht krijgt. In de volgende paragrafen gaan we meer in detail in op de koopcriteria, zodat je weet welke factoren het belangrijkst zijn voor je koopt.

Ingrediënten & Concentratie

Bij de guaranaplant zijn de zaden belangrijk. Ze bevatten tussen 2 en 7,5 % cafeïne, dat is vier keer meer dan koffie. De zaden bevatten ook sporen van theobromine en theofylline, die tot de groep van xanthines behoren. Deze stimuleren bij mensen het centrale zenuwstelsel en verhogen de uitscheiding van maagzuur. Het ingrediënt cafeïne is verslavend. Het stimulerende effect houdt langer aan met guarana omdat de cafeïne zich bindt met tannine. Deze ingrediënten hebben een stimulerend effect, verhogen de prestaties en bevorderen de concentratie. Daarom zijn guaranazaden bijzonder populair in energiedrankjes.

(1)

Bij het kopen van guarana producten moet je erop letten dat er geen onnatuurlijke toevoegingen aan toegevoegd zijn.

Guarana werkt als een natuurlijk stimulerend middel en vermindert vermoeidheid. Je moet echter opmerken dat het cafeïnegehalte in guarana sterk geconcentreerd is en dat je de inname ervan moet vermijden als je gevoelig bent voor cafeïne.

Verenigbaarheid (veganisten / vegetariërs)

Guarana is een plant, een natuurlijk product en daarom geschikt voor vegetariërs en veganisten. Het enige waar je op moet letten bij capsules is dat ze niet gemaakt zijn van een gelatine omhulsel. Gelatine is een dierlijk product en dus niet vegetarisch. Sommige fabrikanten voegen lactose aan hun producten toe. Je moet daarom de ingrediënten zorgvuldig lezen voor je het product koopt en je ervan vergewissen dat je zuiver guaranapoeder koopt. Dit voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen en is van hoge kwaliteit. De meeste mensen kunnen guarana verdragen. Je kunt de plant dus zonder problemen innemen. Je moet alleen voorzichtig zijn als je gevoelig bent voor cafeïne. Het cafeïnegehalte van guaranazaden is vier keer zo hoog als dat van koffie. Dus als je koffie niet goed verdraagt, moet je het innemen van guarana koste wat kost vermijden en voorzichtig zijn.

Kwaliteit

De kwaliteit van het guaranapoeder moet een belangrijk aankoopcriterium zijn. Veel winkeliers adverteren met producten van topkwaliteit, maar soms moet je beter kijken, want dit is niet altijd waar. We geven je een paar kwaliteitskenmerken waaraan een handelaar moet voldoen, wil dit een topproduct zijn.

  • Herkomst van de guaranaplant: Je moet je afvragen waar de guaranaplant vandaan komt. Komt het van een kleine boerengemeenschap of van een massaplantage? Kleine boerengemeenschappen staan voor betere kwaliteit. Bij veel massaplantages wordt in de regenwouden gekapt om meer ruimte te maken voor de planten, wat niet alleen gevaarlijk kan zijn voor de mens maar ook voor het milieu.
  • Is het guaranapoeder bestraald? Veel fabrikanten doen dit om schimmelgroei te voorkomen. Dit beschadigt echter het poeder. Zorg ervoor dat de guarana voorzichtig zongedroogd is.
  • Cafeïnegehalte: Het cafeïnegehalte van het guarana product moet ongeveer 4 % zijn. Dit is de natuurlijke cafeïne waarde van de plant. Als je een product vindt met een veel hogere waarde, is er extra cafeïne toegevoegd.

Vorm van consumptie

Hier heb je een ruime keuze. Het beste is om de verschillende soorten producten te bekijken en dan pas te beslissen welke je nodig hebt en geschikt voor je is. We zetten verschillende vormen van guarana op een rijtje, zodat je een duidelijk overzicht hebt. Deze producten omvatten

  • Biologisch Guaranapoeder
  • Guaranapoeder
  • Guarana capsules / tabletten

Gids: Veelgestelde vragen over guaranaproducten uitvoerig beantwoord

Om je uitgebreid te informeren over de werkzaamheid van guarana en je dichter bij de huidige stand van de wetenschap te brengen, hebben we alle belangrijke informatie hierover in de volgende rubrieken samengevat en hopen natuurlijk dat we ook eventuele vragen hebben kunnen beantwoorden.

Wat is guarana en hoe werkt het?

Guarana, ook wel Paullinia cupana genoemd, is een plantensoort die afkomstig is uit de Amazone in Brazilië. De cafeïnehoudende zaden van de plant worden vaak gebruikt als voedingssupplement of als toevoeging in verschillende dranken. (2)

De plant heeft een positief effect op de beheersing van het lichaamsgewicht en op veranderingen in de stofwisseling. (3)

Traditioneel wordt guarana geconsumeerd door de inheemse gemeenschap in het Amazonegebied. Door zijn bijzondere eigenschappen is de plant bij hen erg populair. Het cafeïnegehalte van de afzonderlijke zaden kan tot 6 % bedragen. Het is dan ook geen verrassing dat de grootste productie in Brazilië plaatsvindt. (4)

70 % van de guaranazaden wordt gebruikt voor de productie van frisdranken en energiedranken. De overige 30 % wordt gebruikt om guaranapoeder te maken voor capsules, om te verdunnen in water of als grondstof voor de farmaceutische en cosmetische industrie. (4)

Guarana-1

Guarana is een plantensoort die groeit in de regenwouden van Brazilië. De plant is ook erg populair bij de plaatselijke bevolking.
(Image source: Jason Miller / unsplash)

Guarana wordt steeds populairder op het gebied van superfoods en voedingssupplementen, omdat ervan gezegd wordt dat het veel positieve effecten heeft. We laten je kort kennismaken met deze effecten en leggen ze in de volgende hoofdstukken meer gedetailleerd uit.

De effecten van guarana zijn stimulerend, bloedsomloopstimulerend, pijnstillend, diuretisch, antibacterieel, honger- en dorstlessend, vaatverwijdend, antioxidant, zenuwstillend, antidepressief en angstbestrijdend. Stemming, reactietijd en mentale prestaties worden ook positief beïnvloed. (5)

Effect op cognitieve prestaties

Guarana is bij veel mensen populair vanwege het hoge cafeïnegehalte. Vooral mensen die graag energiedrankjes drinken wenden zich tot guarana, in de hoop op een langdurig effect. Het is heel gemakkelijk in te nemen en veel mensen houden van de meer natuurlijke smaak van drankjes waaraan guarana is toegevoegd.

De smaak is vaak licht zuur en bitter. Daarom drinken steeds meer jongvolwassenen deze energiedrankjes. Om deze stelling te ondersteunen hebben we een studie uitgezocht.

Guarana-2

Het innemen van guarana kan leiden tot een verhoging van de geestelijke en lichamelijke prestaties. Daarom is het vooral populair bij jonge mensen.
(Image source: Robina Weermeijer / unsplash)

De studie met 129 gezonde vrijwilligers ondersteunt de bevindingen dat voedingssupplementen met guarana de cognitieve prestaties kunnen verbeteren en mentale vermoeidheid verminderen. Dit was een dubbelblinde, gerandomiseerde proef die het effect van een guaranadrank op jonge volwassenen onderzocht. (6)

De combinatie met guarana leidde bij alle proefpersonen tot betere taakprestaties in termen van snelheid en nauwkeurigheid. (6)

Effect op het menselijk organisme

Het is bekend dat voedingsmiddelen die cafeïne bevatten een effect hebben op hoge bloeddruk en hartslag. Daarom moeten ze niet te vaak en alleen in kleine hoeveelheden gegeten worden. Een te hoge dosis cafeïne kan tot ernstige bijwerkingen leiden.

In een studie willen we precies deze bijwerkingen met een verhoogde dosis onderzoeken. In totaal namen 16 gezonde volwassenen (waarvan 8 vrouwen) deel aan de studie.

De proefpersonen namen 2 doses voedingssupplementen met meerdere componenten, met 25 mg ephedra alkaloïden en 200 mg cafeïne. Dit leidde tot een aanhoudende verhoging van hartslag en bloeddruk.

Zulke bijwerkingen kunnen ernstige schade veroorzaken bij mensen met hypertensie, atherosclerose of glucose-intolerantie. (7)

Wanneer en voor wie is het nuttig om guarana in te nemen?

Guaranaproducten behoren tot de voedingssupplementen en hebben een duidelijke doelgroep. Het zijn vooral mensen tussen 11 en 20 jaar die voedingssupplementen gebruiken. Ze hopen door hun inname een evenwichtige voeding te bereiken. Bovendien willen ze lichamelijke en geestelijke prestaties bevorderen en het immuunsysteem versterken.

Het gevaar met zulke voedingssupplementen is echter dat mensen de bijwerkingen onderschatten. Een overdosis hiervan kan tot ernstige gevolgen leiden, die door velen veronachtzaamd worden, want voor sommigen geldt het motto “meer is meer”. Vooral bij sport is dit gevaar erg groot. (7)

Guarana producten zijn ook erg populair bij atleten, vooral op het gebied van fitness, kracht en uithoudingsvermogen. Ze hopen dat het innemen van het voedingssupplement de prestaties zal verbeteren en de spieropbouw zal bevorderen.

Dit effect werd nader onderzocht in een studie met 10 atleten. De atleten moesten na inname van het guarana complex een 40 minuten durende loop op een loopband voltooien. Er werd een positief effect van het guarana complex op informatieverwerking en evaluatie van waargenomen inspanning waargenomen. (8)

Welke delen van de plant worden door guarana verwerkt?

Het zijn vooral de zaden van de plant die gebruikt worden voor verdere verwerking. Guarana is de pasta die van deze zaden gemaakt wordt.

Om dit te verkrijgen worden de vruchten in water gelegd om de vruchtwand gemakkelijker los te maken. De zaden worden dan boven een vuur gedroogd en geroosterd. Om het poeder te verkrijgen worden de gepelde zaden fijngestampt in een vijzel met toevoeging van koud water. (5)

Het mengsel wordt tot een deeg gekneed en laat men in de zon en daarna in de oven drogen tot het helemaal hard is geworden. Afhankelijk van je behoefte kun je poeder van de massa schrapen. Het kan dan in water worden opgelost en gedronken. (5)

In de Orinoco streek in Zuid-Amerika worden de guaranazaden in poedervorm vermengd met cassavemeel of cacao. Dit wordt gebruikt om het traditionele guaraná brood (bastão) van te maken. (5)

Het geraspte poeder van de stengels wordt door de plaatselijke bevolking gebruikt om koude infusies, “aqua branca” genaamd, te bereiden als verfrissende drank. (5)

Welke soorten guaranaproducten zijn er?

Guarana komt steeds meer op de markt en is populair bij mensen die van superfoods houden. Daarom is er een ruime keuze aan producten. We laten je hieronder kennismaken met de verschillende soorten guarana producten, zodat je kunt beslissen welke voor jou geschikt is.

Art Beschrijving
Guarana tabletten tabletten zijn snel en gemakkelijk in te nemen. Dit kan op elk moment en op elke plaats.
Guarana capsules Capsules zijn ideaal voor mensen die een neutrale smaak verkiezen. Sommige capsules zijn echter niet veganistisch.
Guaranapoeder Poeder kan naar wens met verschillende voedingsmiddelen gemengd worden en naar behoefte gedoseerd worden.

In het volgende gaan we meer in detail over de soorten.

Guarana tabletten

Tabletten zijn al voorgedoseerd, dus ze gebruiken is heel gemakkelijk. Ze bevatten meestal ook andere ingrediënten en mineralen, zoals magnesium, vitamine C of ginseng. Het is ook belangrijk te letten op de aanbevolen inname van de tabletten.

Guarana capsules

In de capsules is het poeder al gedoseerd voor de consument. Bij de capsules moet je erop letten of het omhulsel gemaakt is van dierlijke gelatine of van gemodificeerde cellulose, dat plantaardig is en dus geschikt voor veganisten/vegetariërs.

De capsules zijn smaakloos omdat je ze direct doorslikt. Dit is ideaal voor mensen die niet van een bittere smaak houden.

Guaranapoeder

Guaranazaden worden gemalen om er poeder van te maken. In Brazilië wordt het poeder gemengd met kokend water om er een drank van te maken die op koffie lijkt. Guarana heeft een stimulerend effect en wordt daarom gebruikt in voedingsmiddelen als chocolade, energiedrankjes en nog veel meer.

Als je het poeder koopt, let er dan op dat je het in warm water oplost. Hierdoor kunnen alle actieve ingrediënten zich ontvouwen en vermindert ook de bittere smaak van guarana.
Hoeveel kosten

guarana producten?

De prijzen van guarana producten lopen niet sterk uiteen, maar je moet eerst de verschillende soorten vergelijken en beslissen welke voor jou geschikt is. De prijzen beginnen bij ongeveer 10 € en kunnen oplopen tot 30 €.

Hier hangt het echter af van de hoeveelheid en de kwaliteit die je nodig hebt. Voor een overzicht hebben we een tabel voor je gemaakt:

Productsoort Prijs
Guarana capsules ca. 10 – 20 €
Guarana tabletten ca. 10 – 20 €
Guarana poeder ca. 10 – 30 €

Zoals je ziet, zitten alle productsoorten in hetzelfde prijssegment. Daarom is het belangrijk dat je precies weet welke vorm van guarana je wilt. Elk heeft zijn voor- en nadelen, die we in een ander deel uitvoeriger zullen bespreken.

Hoe moet guarana gedoseerd worden?

Elke fabrikant heeft zijn eigen doseringsvoorschriften voor guarana. Hier moet je gewoon de doseringsaanbeveling van het product lezen. Idealiter volg je de dagelijkse dosering van guarana.

Je moet per dag maximaal 3 gram guaranapoeder in water oplossen en innemen. Dit bevat ongeveer 150 mg cafeïne, wat overeenkomt met drie koppen koffie.

Natuurlijk klinkt dit als veel, dus je kunt het beste eerst verschillende doseringen uitproberen en kijken hoe je lichaam erop reageert.

Als je deze dosis overschrijdt, kun je last krijgen van onaangename bijwerkingen zoals diarree of trillen door cafeïneshock. Energiedrankjes bevatten ook vaak veel cafeïne.

Hier kun je het beste de ingrediënten doornemen en letten op hoe hoog het guarana gehalte is. Het is echter niet aan te raden meer dan één blikje per dag te drinken.

Welke alternatieven zijn er voor guarana?

Er zijn veel alternatieven voor guarana te vinden die veel cafeïne bevatten en een vergelijkbaar of zelfs hetzelfde effect hebben. We zetten deze alternatieven op een rijtje en leggen ze nader uit

  • Koffie: Koffie is de absolute koploper als het om cafeïne gaat. In 100 ml van de warme drank zit ongeveer 80 mg cafeïne, die een energiekick geeft. Koffie is daarom een ideaal alternatief voor guarana. Maar men moet voorzichtig zijn bij het consumeren ervan.
  • Zwarte en groene thee: Veel soorten thee bevatten cafeïne, vooral zwarte en groene thee. Groene thee bevat 3-5% cafeïne, maar het effect is trager omdat de cafeïne gebonden is aan tannines. Dus als je geen directe energiekick verwacht, kun je zeker grijpen naar het thee alternatief, dat beslist gezonder is.
  • Mate: Mate is, net als guarana, van natuurlijke oorsprong. De matte bladeren worden verkregen van de struik van de plant. Deze hebben een hoog cafeïnegehalte en hebben een langer en sterker effect dan koffie. Omdat mate lichter verteerbaar is dan koffie, kun je het gedurende de dag vaker drinken. Mate is in supermarkten verkrijgbaar als thee of frisdrank en wordt steeds populairder, vooral onder jongvolwassenen.
  • Taurine: Taurine is een niet-essentieel aminozuur dat vaak kunstmatig aan energiedrankjes wordt toegevoegd en de fysieke en mentale prestaties verhoogt. Dit is echter nog niet wetenschappelijk bevestigd en is vaak een marketing gimmick van de winkeliers.

Wat zijn de voordelen en nadelen van guarana?

Het nemen van guarana heeft enkele voordelen en nadelen, net als elk ander voedingssupplement. Hoewel guarana veel positieve effecten met zich meebrengt, moet je je vóór de aankoop bewust zijn van eventuele bijwerkingen.

We zetten de respectieve voor- en nadelen van guarana op een rij om je een beter overzicht van dit onderwerp te geven en in te gaan op de punten die in de gids nog niet aan bod zijn gekomen:

Voordelen
  • beschermende werking tegen DNA schade
  • toename van lichamelijke en geestelijke prestaties
  • stimulerend effect
  • toename van hersenactiviteit
  • verbetering van hartactiviteit
Nadelen
  • slapeloosheid
  • innerlijke rusteloosheid
  • verhoging van de bloeddruk
  • maag- en darmklachten
  • beven

De bijwerkingen van het innemen van guarana werden opgesomd onder de nadelen. Deze kunnen individueel optreden en hangen af van hoe gevoelig het lichaam is voor cafeïne. In de meeste gevallen treden deze bijwerkingen op bij een overdosis. (10)

Bij hartritmestoornissen, levercirrose en hyperthyreoïdie
is het aan te bevelen een hoeveelheid van 2 tot 3 g guarana niet te overschrijden. Het wordt tijdens de zwangerschap ook sterk afgeraden om cafeïne in doses van meer dan 600 mg per dag te gebruiken, omdat ze het risico op vroeggeboorte en miskraam vergroten. (5)

Beeldbron: joannawnuk / 123rf

Referenties (10)

1. Schimpl, Flavia & Silva, Jose & Gonçalves, José Francisco & Mazzafera, Paulo. (2013). Guarana: Revisiting a highly caffeinated plant from the Amazon. Journal of ethnopharmacology. 150. 10.1016/j.jep.2013.08.023.
Bron

2. Nigel Smith, André Luiz Atroch, "Guaraná's Journey from Regional Tonic to Aphrodisiac and Global Energy Drink", Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, vol. 7, Article ID 217062, 4 pages, 2010. https://doi.org/10.1093/ecam/nem162
Bron

3. Lima NDS, Numata EP, Mesquita LMS, Dias PH, Vilegas W, Gambero A, Ribeiro ML. Modulatory Effects of Guarana (Paullinia cupana) on Adipogenesis. Nutrients. 2017 Jun 20;9(6):635. doi: 10.3390/nu9060635. PMID: 28632199; PMCID: PMC5490614.
Bron

4. Schimpl FC, da Silva JF, Gonçalves JF, Mazzafera P. Guarana: revisiting a highly caffeinated plant from the Amazon. J Ethnopharmacol. 2013 Oct 28;150(1):14-31. doi: 10.1016/j.jep.2013.08.023. Epub 2013 Aug 24. PMID: 23981847.
Bron

5. Prentner A. (2010) Guaraná. In: Bewusstseinsverändernde Pflanzen von A–Z. Springer, Vienna
Bron

6. Kennedy DO, Haskell CF, Robertson B, Reay J, Brewster-Maund C, Luedemann J, Maggini S, Ruf M, Zangara A, Scholey AB. Improved cognitive performance and mental fatigue following a multi-vitamin and mineral supplement with added guaraná (Paullinia cupana). Appetite. 2008 Mar-May;50(2-3):506-13. doi: 10.1016/j.appet.2007.10.007. Epub 2007 Oct 30. PMID: 18077056.
Bron

7. Haller, C.A., Jacob, P., III and Benowitz, N.L. (2005), Short‐term Metabolic and Hemodynamic Effects of Ephedra and Guarana Combinations. Clinical Pharmacology & Therapeutics, 77: 560-571. doi:10.1016/j.clpt.2005.01.023
Bron

8. Pomportes, L., Brisswalter, J., Hays, A., & Davranche, K. (2019). Effects of Carbohydrate, Caffeine, and Guarana on Cognitive Performance, Perceived Exertion, and Shooting Performance in High-Level Athletes, International Journal of Sports Physiology and Performance, 14(5), 576-582. Retrieved Oct 30, 2020
Bron

9. Fukumasu H, Avanzo JL, Heidor R, Silva TC, Atroch A, Moreno FS, Dagli ML. Protective effects of guarana (Paullinia cupana Mart. var. Sorbilis) against DEN-induced DNA damage on mouse liver. Food Chem Toxicol. 2006 Jun;44(6):862-7. doi: 10.1016/j.fct.2005.11.010. Epub 2006 Jan 9. PMID: 16406177.
Bron

10. Schuldes, Bert Marco. "Psychoaktive Pflanzen." Nachtschatten-Verlag, Löhrbach (1995), S.32.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wetenschappelijke studie
Schimpl, Flavia & Silva, Jose & Gonçalves, José Francisco & Mazzafera, Paulo. (2013). Guarana: Revisiting a highly caffeinated plant from the Amazon. Journal of ethnopharmacology. 150. 10.1016/j.jep.2013.08.023.
Ga naar bron
Wetenschappelijke tekst
Nigel Smith, André Luiz Atroch, "Guaraná's Journey from Regional Tonic to Aphrodisiac and Global Energy Drink", Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, vol. 7, Article ID 217062, 4 pages, 2010. https://doi.org/10.1093/ecam/nem162
Ga naar bron
Wetenschappelijke studie
Lima NDS, Numata EP, Mesquita LMS, Dias PH, Vilegas W, Gambero A, Ribeiro ML. Modulatory Effects of Guarana (Paullinia cupana) on Adipogenesis. Nutrients. 2017 Jun 20;9(6):635. doi: 10.3390/nu9060635. PMID: 28632199; PMCID: PMC5490614.
Ga naar bron
Wetenschappelijke tekst
Schimpl FC, da Silva JF, Gonçalves JF, Mazzafera P. Guarana: revisiting a highly caffeinated plant from the Amazon. J Ethnopharmacol. 2013 Oct 28;150(1):14-31. doi: 10.1016/j.jep.2013.08.023. Epub 2013 Aug 24. PMID: 23981847.
Ga naar bron
Wetenschappelijke tekst
Prentner A. (2010) Guaraná. In: Bewusstseinsverändernde Pflanzen von A–Z. Springer, Vienna
Ga naar bron
Wetenschappelijke studie
Kennedy DO, Haskell CF, Robertson B, Reay J, Brewster-Maund C, Luedemann J, Maggini S, Ruf M, Zangara A, Scholey AB. Improved cognitive performance and mental fatigue following a multi-vitamin and mineral supplement with added guaraná (Paullinia cupana). Appetite. 2008 Mar-May;50(2-3):506-13. doi: 10.1016/j.appet.2007.10.007. Epub 2007 Oct 30. PMID: 18077056.
Ga naar bron
Wetenschappelijke studie
Haller, C.A., Jacob, P., III and Benowitz, N.L. (2005), Short‐term Metabolic and Hemodynamic Effects of Ephedra and Guarana Combinations. Clinical Pharmacology & Therapeutics, 77: 560-571. doi:10.1016/j.clpt.2005.01.023
Ga naar bron
Wetenschappelijke studie
Pomportes, L., Brisswalter, J., Hays, A., & Davranche, K. (2019). Effects of Carbohydrate, Caffeine, and Guarana on Cognitive Performance, Perceived Exertion, and Shooting Performance in High-Level Athletes, International Journal of Sports Physiology and Performance, 14(5), 576-582. Retrieved Oct 30, 2020
Ga naar bron
Wetenschappelijke studie
Fukumasu H, Avanzo JL, Heidor R, Silva TC, Atroch A, Moreno FS, Dagli ML. Protective effects of guarana (Paullinia cupana Mart. var. Sorbilis) against DEN-induced DNA damage on mouse liver. Food Chem Toxicol. 2006 Jun;44(6):862-7. doi: 10.1016/j.fct.2005.11.010. Epub 2006 Jan 9. PMID: 16406177.
Ga naar bron
Wetenschappelijke tekst
Schuldes, Bert Marco. "Psychoaktive Pflanzen." Nachtschatten-Verlag, Löhrbach (1995), S.32.
Ga naar bron
Recensies