Laatst bijgewerkt: 03-08-2021

Onze selectiecriteria

11Onderzochte producten

28Bestede uren

13Beoordeelde onderzoeken

96Verzamelde opmerkingen

Als je maag ‘s morgens moppert en naar het toilet gaan slecht belooft, kan psylliumzaad je helpen. Deze kleine, onopvallende en smaakloze zaden zijn geweldig tegen constipatie en diarree.

Je kunt ze ‘s morgens gewoon in je muesli smokkelen tussen de sultana’s, havermout of noten. Op die manier zal niemand van je darmproblemen weten.

In onze psyllium test 2021 vergelijken we psyllium van verschillende fabrikanten en laten we je zien waar je op moet letten als je de zaden koopt. Leer welke belangrijke voedingsstoffen psylliumzaden bevatten en hoe ze in je lichaam werken.




De belangrijkste feiten in het kort

  • Psyllium zaden zijn zo rijk aan vezels dat een eetlepel psylliumschillen evenveel vezels bevat als 15 eetlepels haverzemelen.
  • De zaden kunnen gebruikt worden in koken en bakken en bieden een goed glutenvrij, veganistisch alternatief als bindmiddel.
  • Psylliumzaad geeft verlichting, vooral bij medische aandoeningen zoals prikkelbare darm syndroom, aambeien of een hoog cholesterolgehalte, en kan ook helpen bij gewichtsverlies.

Psyllium: Onze selectie

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je psyllium koopt

Wat zijn psyllium zaden?

Psyllium zaden zijn de zaden van de psyllium plant, die tot de weegbree familie behoort. Plantago ovata, zoals de plant in het Latijn heet, is een eenjarige bloeiende plant en wordt vooral gekweekt in Pakistan en India, vandaar dat hij vaak Indiase psyllium wordt genoemd. Psyllium wordt al eeuwenlang als een geneeskrachtige plant beschouwd.

Er zijn lichtgekleurde en roodbruine psyllium zaden. Beide vormen zijn heel klein, ovaal en bijna reukloos en smaakloos. De psyllium zaadschillen zijn witachtig-roze en bestaan uit talrijke polysachariden.

De kleine zaden bevatten veel waardevolle vitale stoffen en voedingsstoffen en worden daarom als heel gezond beschouwd. Ze verrijken de voeding en helpen bij prikkelbaar darmsyndroom en andere klachten rond het maag-darmkanaal, en ondersteunen ook gewichtsvermindering.

Door hun buitengewone zwelvermogen en hun uiterst goede verdraagzaamheid – psylliumzaden zijn glutenvrij en bijzonder mild – kunnen psylliumzaden en psylliumschillen op vele manieren gebruikt worden.

Wist je dat psylliumzaad regulerende eigenschappen heeft op je lichaamscellen?

Psyllium zaden behoren tot de alkalische voedingsmiddelen en kunnen zo de zure balans in je lichaam reguleren. Ze hebben een positief effect op het maagdarmkanaal en kunnen zo het welzijn verhogen.

Hoe worden psyllium zaden gebruikt en hoe kunnen ze verwerkt worden?

Psyllium zaden hebben eigenlijk van zichzelf geen smaak. Door hun neutrale smaak kunnen psylliumzaden met elk voedsel gecombineerd worden. Populaire bereidingen zijn ze door vloeistoffen roeren, bv. smoothies, of ze gebruiken in gezonde ontbijten die je helpen afvallen, in yoghurt of in je favoriete muesli.

Müsli in Schale Nahaufnahme

Je kunt je ochtendrantsoen psyllium door je muesli mengen, bijvoorbeeld. (Foto: StockSnap / pixabay.com)

De schillen van psylliumzaden worden aanbevolen als een probaat middel tegen darmziekten. In de voedingsmiddelenindustrie worden psylliumschillen gebruikt als bindmiddel voor glutenvrije baksels, zoals cupcakes, brood en pizza. Psyllium schillen zijn ook geschikt om voedsel in te dikken en heerlijk als ontgiftingsmiddel voor het lichaam.

Psyllium schillen hebben goede zweleigenschappen – ze kunnen tot 15 maal hun volume opzwellen. De schillen van psylliumzaden bieden nog betere zweleigenschappen door hun hoge gehalte aan polysacchariden. Ze kunnen zelfs tot 50 maal hun volume opzwellen.

Wist je dat psyllium zaden hun spijsverteringseffect pas kunnen ontwikkelen als ze opgezwollen zijn?

Daarom moeten psyllium zaden ofwel voorgezwollen worden, ofwel met veel vloeistof ingenomen worden. Het laxerende effect en dus de verbetering van de spijsvertering moeten na ongeveer 2 – 3 dagen optreden, als de dosering juist is.

Week de psylliumzaden of psylliumschillen gewoon een paar uur in water. Waarschuwing: Laat psyllium alleen in water opzwellen, want met melk werkt het niet. Voor vijf gram (ca. 1 theelepel) heb je ongeveer 200 ml water nodig.

Als je psyllium inneemt zonder het voor te spoelen, vergeet dan niet onmiddellijk na inname twee glazen water te drinken, en minstens 1,5 liter gedurende de dag.

Bij het consumeren van psyllium en psylliumschillen is het belangrijk om veel water te drinken. Een tekort aan water kan leiden tot winderigheid en constipatie.

Welke belangrijke voedingsstoffen bevatten psyllium zaden?

De belangrijkste voedingsstoffen of bestanddelen van psylliumzaden zijn de slijmstoffen, die in hoge concentraties – namelijk 20 tot 30 % – voorkomen en vooral in de epidermis van de zaadhuid gelokaliseerd zijn. De zaden bevatten ook eiwitten, vette olie en een kleine hoeveelheid flavonoïden.

De plantaardige voedingsvezels die erin zitten, de zogenaamde slijmpolysachariden, die in de zaden en de bolster voorkomen, hebben een slijmvormende functie. 100 gram psylliumschillen bevat 72 gram voedingsvezels, terwijl havermout, bijvoorbeeld, in dezelfde hoeveelheid maar 5 gram voedingsvezels levert. Dankzij de talrijke voedingsvezels heeft een eetlepel psylliumschillen hetzelfde effect als 15 eetlepels haverzemelen.

Tip: Vezels moeten slechts langzaam in de voeding worden opgenomen. Het lichaam moet wennen aan de extra voedingsvezels en kan zo de darmflora op een gezonde manier opbouwen. In het begin is het motto: minder is meer.

Pure psylliumschillen zijn heel gezond.

Als je ze zonder toevoegingen koopt, bevatten ze de volgende voedingswaarden:

Zout xml De belangrijkste toepassingsgebieden zijn: Prikkelbaar darmsyndroom, aambeien en anale kloofjes, diabetes, hoog cholesterol, constipatie of diarree, en om te helpen bij gewichtsverlies.[/tr]

Voedingswaarde Psylliumzaad (100g)
Calorieën 247 kcal
Eiwit 16.2g
Vet 5.0g
waarvan onverzadigde vetzuren 2.1g
Koolhydraten 0.5g
waarvan suiker 0.5g
Voedingsvezels 68.5g

Voor een optimale werking van de zaden is het altijd nodig de dosering aan te passen aan de betreffende toestand. Het is het beste om dit met je arts te bespreken.

Omdat vooral psyllium schillen bestaan uit oplosbare voedingsvezels die een slijmvormende functie hebben, binden ze grote hoeveelheden water aan zich. Zo vergroten ze de darminhoud, werken als een smeermiddel in de darmen en zorgen voor een regelmatige spijsvertering. De zaden voorkomen zo constipatie, winderigheid en zijn werkzaam tegen diarree en andere darmziekten.

De voedingsvezels in de zaden verhogen het gevoel van verzadiging. Ze vergroten de omvang van het gegeten voedsel en vullen zo de maag, wat een sneller verzadigend effect heeft. De bloedsuiker wordt slechts langzaam verhoogd en het eten van overmatige calorieën wordt vermeden. Dit maakt het niet alleen gemakkelijker om af te vallen en zwaarlijvigheid te voorkomen, maar kan ook diabetici helpen.

Wist je dat het eten van psyllium zaden je kan helpen afvallen?

Hele psyllium zaden zonder bolster zijn een echt wondervoedsel. Met ongeveer 21 Kcal per 100 g zijn ze bijzonder laag in calorieën en houden ze je lang vol dankzij hun hoge vezelgehalte. De perfecte oplossing voor een gezonde en evenwichtige voeding!

Voedingsvezels hebben ook het vermogen galzuur te binden en de uitscheiding ervan te stimuleren. Dit stimuleert op zijn beurt de aanmaak van nieuw galzuur, waarvoor cholesterol nodig is. Het resultaat is een cholesterolverlagend effect van psyllium.

Hoeveel psyllium kan ik per dag nemen?

Het is aan te bevelen een maximale dagelijkse dosis van 20 tot 40 gram psylliumzaden of 10 tot 20 gram psylliumschillen niet te overschrijden. Bovendien moet je de aanbevolen dosering in drie afzonderlijke doses verdelen en niet minder dan één dosis innemen.

Je moet er ook op letten dat je de psyllium of psylliumschillen met veel water inneemt en bij voorkeur op een lege maag of ten minste 30 minuten tot 1 uur voor een maaltijd.

Nahaufnahme Wasserflasche

Vergeet niet altijd veel water te drinken bij de inname van psyllium. Anders hebben ze niet het gewenste effect en kunnen ze tot onaangename bijwerkingen leiden. (Foto: Pixabay / pexels.com)

De aanbevolen dagelijkse dosis varieert ook van leeftijd tot leeftijd. Een volwassene kan 1 tot 4 theelepels psyllium gedurende de dag innemen. Kinderen daarentegen moeten 0,25 tot maximaal 2 theelepels psyllium per dag innemen. Voor kinderen hangt de juiste dosering ook af van het lichaamsgewicht en de grootte van het kind. De optimale dosering wordt het best door een arts bepaald.

Of je liever psyllium of psylliumschillen gebruikt is aan jou. Voor de juiste dosering geldt de volgende omrekenregel: 1 theelepel psylliumzaad komt overeen met 0,5 theelepel psylliumzaadschillen of 1 theelepel psylliumzaadschillen komt overeen met 2 theelepels psylliumzaad.

Wat is de houdbaarheid van psyllium zaden?

In tegenstelling tot andere zaden en granen zijn psylliumzaden en psylliumschillen betrekkelijk lang houdbaar en daarom zeer geschikt als bewaarvoedsel. Als ze goed bewaard worden, zijn ze tot 24 maanden houdbaar, dat wil zeggen ongeveer 2 jaar.

De zaden of de schillen moeten in een luchtdicht bakje op een donkere en vooral droge plaats bij kamertemperatuur bewaard worden. Bijvoorbeeld, waar je je conservenblikken of je bakspullen bewaart.

Net als bij chiazaden is vocht de grootste vijand van psyllium. Het beste is om de zaden uit hun plastic verpakking te halen en ze in een inmaakpot of jampot te doen. Dit verlengt de houdbaarheid aanzienlijk.

Hoeveel kost een pakje psyllium?

De prijzen variëren, natuurlijk, afhankelijk van het merk. Je kunt echter een pakje psylliumzaden van 500 gram krijgen voor ongeveer 5 tot 7 euro. Een pak van 500 gram psylliumschillen is verkrijgbaar voor ongeveer 7 tot 10 euro.

Omdat de psyllium zaden en vooral de schillen in volume toenemen als er water bij komt, heb je maar een heel kleine hoeveelheid zaden nodig. Een pak van 500 gram gaat dus lang mee, en de prijzen voor de zaden zijn op den duur heel redelijk.

De prijzen kunnen variëren naargelang het merk. Een bijzonder lage prijs moet je echter wel aan het denken zetten. Want ook hier heeft kwaliteit zijn prijs. Voor 500 gram chia zaden moet je rekenen op een prijs tussen ongeveer 10 en 20 euro.

Om de beste waarde voor je geld te vinden, doe je er goed aan de producten en prijzen online te onderzoeken. Daar kun je ook meningen en recensies van consumenten lezen en vergelijken.

Hoewel de prijzen op het eerste gezicht hoog lijken, zijn chiazaden eigenlijk helemaal niet duur. Omdat het supervoedsel in volume toeneemt als er water bij komt, heb je maar een kleine hoeveelheid zaden per keer nodig. Een pakje van 500 gram gaat dus een hele tijd mee, en op de lange duur is de prijs ook goedkoper dan je op het eerste gezicht zou denken.

Supermarkt Außenaufnahme

Soms zijn psylliumzaden te vinden in goed gesorteerde discountwinkels. Anders kun je ze in bijna elke supermarkt of natuurvoedingswinkel vinden. (Foto: WikiImages / pixabay.com)

Besluit: Welke soorten psyllium zijn er en welke is geschikt voor jou?

In principe kunnen psylliumzaden in twee categorieën verdeeld worden

  • Psyllium
  • Psyllium schillen

Zowel psylliumzaden als psylliumschillen worden gekenmerkt door hun uitstekend zwelvermogen en hoog gehalte aan voedingsstoffen. Terwijl psyllium het volledige zaad van de plant is, wordt bij psyllium husks alleen het buitenste omhulsel van het zaad gebruikt.

Wat zijn de kenmerken van psyllium zaden en wat zijn hun voor- en nadelen?

Psyllium zaden zijn het complete zaad van de plant. De zaden zijn heel klein en ovaal en hebben meestal een lichte of roodbruine kleur. Ze zijn bijna smaakloos en reukloos, daarom zijn ze zo goed om door voedsel te mengen.

Voordelen
  • Iets goedkoper
  • Visueel mooier
  • Hogere aanbevolen dagelijkse dosis
Nadelen
  • Lager zwelvermogen
  • Minder voedingsvezels

In tegenstelling tot psylliumschillen zijn psylliumzaden een tikje goedkoper. Als je ze in water laat opzwellen, krijg je een lichte tot roodbruine gel-achtige massa die een beetje aan chia pudding doet denken.

Omdat psylliumzaden minder vezels bevatten dan de schillen, kun je er meer van eten per dag. Dus als je van psylliumzaden houdt, is het een goed idee om psylliumzaden te nemen, want je kunt er meer van eten. Voor ieder ander betekent dit dat je een grotere hoeveelheid nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken als met psyllium husks.

Ook door de lagere concentratie voedingsvezels is het zwelvermogen geringer. Psyllium zaden kunnen “slechts” tot 15 maal hun volume opzwellen.

Wat zijn de kenmerken van psylliumzaadschillen en wat zijn hun voor- en nadelen?

Bij psylliumzaadschillen wordt alleen de buitenste schil van het zaad van de plant gebruikt. De schillen zijn witachtig-roze en bestaan uit talrijke polysachariden.

Voordelen
  • Hoger zwelvermogen
  • Hogere concentratie voedingsvezels
  • Kleinere hoeveelheid is voldoende
Nadelen
  • Iets duurder
  • Visueel niet zo aantrekkelijk

Deze buitenste schil is bijzonder rijk aan voedingsvezels, waardoor een kleinere hoeveelheid psylliumschil nodig is voor hetzelfde zwelvermogen. Omdat de opbrengst lager is dan voor de hele zaden, is de prijs navenant iets hoger. Als je de psyllium schillen laat opzwellen, ontwikkelen ze een bruin-beige massa die niet zo aantrekkelijk is.

Aankoopcriteria: Gebruik deze factoren om psyllium zaden te vergelijken en te evalueren

Voordat je psyllium zaden koopt of bestelt, moet je kijken naar enkele factoren die je kunt gebruiken om de zaden te vergelijken en te evalueren.

Samengevat gaat het om de volgende criteria

  • Soort psyllium
  • Kwaliteit
  • Ingrediënten
  • Verpakkingsgrootte
  • Oorsprong
  • Biologisch zegel
  • Fairtrade zegel

In de volgende paragrafen lees je over de afzonderlijke aankoopcriteria en hoe je ze kunt indelen.

Soort psyllium

Zoals al beschreven is, zijn er naast psyllium zaden ook psyllium schillen te koop. Je moet zelf beslissen welk product het beste bij je past. Afhankelijk van of je de voorkeur geeft aan meer geconcentreerde voedingsvezels of meer psyllium per dag wilt consumeren, kun je kiezen voor psylliumschillen of psylliumzaden.

Kwaliteit

Als het om de kwaliteit van de zaden gaat, wil een lage prijs niet zeggen dat de psyllium zaden niet van hoge kwaliteit zijn. Omgekeerd betekent een dure prijs niet per se dat de psyllium zaden van hoge kwaliteit zijn.

Als je besluit online psyllium of psylliumschillen te kopen, kijk dan naar de beoordelingen van andere consumenten. Als je de zaden of schillen in een natuurvoedingswinkel of biologische voedingswinkel koopt, kun je advies krijgen van de verkopers daar.

Duur betekent niet altijd goed. Vergelijk online beoordelingen of vraag advies aan een vakman.

Ingrediënten

Let erop dat er geen ingrediënten zoals suiker of kleurstoffen worden toegevoegd. Deze kunnen de werking van de psyllium verstoren, waardoor je niet van al zijn voordelen kunt genieten. En het kan zijn dat ze zich niet kunnen ontwikkelen. Ook de zweleigenschappen kunnen beïnvloed worden.

Verpakkingsgrootte

Een ander belangrijk aspect is de grootte van de verpakking en de hoeveelheid die je erin koopt. Zoals bij vrijwel alle producten geldt: hoe meer je koopt, hoe lager de prijs. Dus als je bijvoorbeeld een pak van 500 gram koopt in plaats van een klein pakje van 100 gram, kun je jezelf zeker wat geld besparen.

Hoe groter de hoeveelheid, hoe lager de prijs. Omdat ze gemakkelijk te bewaren zijn, kun je psyllium en psylliumschillen zonder aarzelen in grotere bewaarverpakkingen kopen.

Omdat psyllium zaden zonder aarzelen één tot twee jaar bewaard kunnen worden, zonder dat hun voedingsgehalte, smaak of geur veranderen, kun je kiezen voor de grotere verpakking. Zorg er alleen voor dat je de zaden op een luchtdichte en droge plaats bewaart, zodat ze zo lang mogelijk houdbaar zijn.

Biologisch zegel

De kwaliteit van psylliumzaden wordt door verschillende factoren beïnvloed. Bij de teelt van de zaden worden vaak milieugiffen en pesticiden gebruikt, die je dan in je lichaam zou opnemen. In het ergste geval kan het krachtzaad een geheim pathogeen worden.

Het eerste wat je kunt doen om dit scenario te vermijden is op zoek gaan naar een biologisch keurmerk. Dit garandeert dat de zaden zelf en de planten in de omgeving zonder giftige stoffen worden gekweekt, want pesticiden kunnen bijvoorbeeld door de wind worden overgebracht.

Mann bearbeitet Feld

Een gecertificeerd biologisch zegel garandeert dat er geen pesticiden gebruikt werden om het product te maken. (Foto: wuzefe / pixabay.com)

Biologisch betekent echter niet altijd de beste kwaliteit, zeker niet als het biologische zegel geen gecertificeerd zegel is. Helaas hebben sommige aanbieders ingezien dat er geld te verdienen valt met een biologisch zegel, en veel mensen zijn bereid meer te betalen voor de vermeende biologische kwaliteit. Pas dus op voor eventuele zelfgemaakte zegels die geen enkele betekenis hebben.

Biologische kwaliteit wordt in veel landen verschillend gedefinieerd, wat betekent dat producten soms aan verschillende voorschriften moeten voldoen, afhankelijk van het land. Het is het beste om eerst uit te zoeken welke biologische logo’s in jouw land erkend en gecertificeerd zijn.

Fairtrade zegel

Veel mensen hechten waarde aan eerlijke handel en eerlijke betaling voor producenten en leveranciers. Als je een van deze mensen bent, moet je beslist op zoek gaan naar het Fairtrade zegel.

Eerlijke handel is de term die gebruikt wordt om gecontroleerde handel aan te duiden waarbij de producenten meestal een “minimumprijs” voor de verhandelde produkten of produktbestanddelen betaald krijgen, die door de afzonderlijke eerlijke-handelsorganisaties verschillend bepaald wordt. Bovendien moeten bij de produktie de door de organisaties voorgeschreven internationale milieu- en sociale normen in acht genomen worden.

Wetenswaardigheden over psyllium

Waar komt de naam psyllium vandaan?

Psyllium zaden worden in het Engels psyllium genoemd, wat op zijn beurt uit het Latijn komt en “vlo” betekent. Als je de zaden van een afstand bekijkt, hebben ze een zekere gelijkenis met vlooien en als de plant rijp is, springen de kleine zaden als vlooien uit de capsule, vandaar de naam.

Waar komen psyllium zaden oorspronkelijk vandaan en waar zijn ze van gemaakt?

Psyllium zaden worden gewonnen uit Plantago ovata, een plant van het geslacht weegbree. Dit is een eenjarige, kruidachtige plant met een groeihoogte van 2 tot 10 cm. De lijnvormige bladeren staan in een rozet en worden ook 2 tot 10 cm lang en 1 tot 5 mm breed. Ze zijn zeer spits en bedekt met tot 5 mm lange haartjes.

De onopvallende bloemen staan in lange, eivormige aren. De kapselvruchten zijn elliptisch, 2,5 tot 3 mm lang en onbehaard. Ze bevatten elk twee 2 tot 2,5 mm grote, eivormige tot langwerpig-ronde lichtroze tot bruine zaden.

De plant is inheems in de woestijngebieden van Noord-Afrika en Zuidwest-Azië. De zaden worden onder de naam Indisch psyllium verkocht als voedsel en voor medicinale doeleinden en worden vooral in India en Pakistan voor dit doel gekweekt.

Welke andere psyllium producten zijn er en hoe worden ze gebruikt?

Behalve de nu gebruikelijke hele psylliumzaden en psylliumschillen zijn er ook andere producten die van psylliumzaden gemaakt worden. Er zijn afgewerkte preparaten op basis van de geneeskrachtige plant, zoals psyllium capsules met de gegranuleerde of gemalen psylliumschillen.

Katze und Hund kuscheln

Psyllium kan ook goed zijn voor de gezondheid van je viervoeter, of het nu kat, hond of paard is. (Foto: Snapwire / pexels.com)

Je kunt ook al gemalen psylliumschillen kopen, zogenaamd psylliumschillenmeel of psylliumschillenpoeder. Natuurlijk kun je ook een gewoon pakje psylliumschillen kopen en ze thuis zelf tot meel verwerken.

Zijn psyllium zaden ook geschikt voor dieren?

Ja, dat zijn ze. De EU heeft psylliumschillen voor dieren als enkelvoudig diervoeder goedgekeurd. Net als bij mensen hebben psylliumzaden ook een positief effect op de maag en darmen van dieren, zoals paarden, katten of honden. Eigenaars van huisdieren waarderen vooral het positieve effect op de spijsvertering. Psyllium reguleert zowel constipatie als diarree bij dieren.

Psylliumschillen zijn ook geschikt om de darmflora van honden op te bouwen en te versterken. Bovendien verhogen de zaden en de schillen het algemeen welzijn, bevorderen ze de stofwisseling, hebben ze een gewichtsregulerende werking, kunnen ze allergieën verlichten en zorgen ze voor een glanzende vacht en sterke klauwen of hoeven.

De psyllium producten zijn gemakkelijk toe te dienen en hebben een hoge voederacceptatie. Omdat ze goed verdragen worden, zijn ze geschikt als dagelijks supplement voor je huisdier.

Foto credit: João Jesus / pexels.com

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies