Laatst bijgewerkt: 03-08-2021

Onze selectiecriteria

15Onderzochte producten

27Bestede uren

14Beoordeelde onderzoeken

99Verzamelde opmerkingen

Bak of kook je graag zelf? Wil je de gezondst mogelijke ingrediënten gebruiken? Of wil je gewoon eens iets nieuws proberen? Of je nu een hobbybakker of een professional bent, wie wil er nu niet graag gezonde, goede producten maken?

Je kunt niet alleen creatief zijn in de vormgeving van je baksels, er is ook veel speelruimte als het om ingrediënten gaat. Het hoeft niet altijd tarwebloem te zijn. Wat dacht je van volkorenmeel en amandelmeel?

In onze grote amandelmeel test 2021 leggen we uit wat amandelmeel is en wat het zo bijzonder maakt. We laten je kennismaken met verschillende soorten amandelmeel en geven je nuttige achtergrondinformatie, zodat je zelf kunt beslissen of amandelmeel een plaats heeft in je keuken.




De belangrijkste feiten in het kort

  • Amandelmeel is een glutenvrij en tegelijk koolhydraatarm meel, dat steeds populairder wordt.
  • Er is een verschil tussen amandelmeel en gemalen amandelen. Amandelmeel ontstaat als afvalproduct bij de productie van amandelolie.
  • In vergelijking met gewoon tarwemeel is de prijs van hoogwaardig amandelmeel veel hoger.

Amandelmeel: Onze selectie

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je amandelmeel koopt

Wat is amandelmeel en waar komt het vandaan?

Amandelmeel wordt gemaakt van amandelen, zoals de naam al doet vermoeden. Amandelen zijn de zaden en vruchten van de amandelboom, die tot de rozenfamilie behoort.

Amandelmeel is een glutenvrij en koolhydraatarm meel. Bij de productie van amandelolie of amandelmelk blijft een bijproduct over, de zogenaamde perskoek. Dit wordt dan gedroogd en heel fijn gemalen tot amandelmeel.

Ontoliede amandelmeel wordt vaak gebruikt als vervanger voor tarwemeel. Behalve dit ontoliede amandelmeel is er ook niet-ontoliede amandelmeel, bij de productie waarvan de amandelpitten rechtstreeks verwerkt worden.

In het geval van niet-geolied amandelmeel worden de amandelpitten direct verwerkt zonder geperst te worden.

Tegenwoordig wordt het vooral geteeld in de Verenigde Staten (Californië) en in het Middellandse-Zeegebied, en ook in Pakistan en Iran.

Wist je dat amandelmeel een bijproduct is van de productie van amandelolie?

De ontoliede amandelen leveren een droog meel op – amandelmeel.

Wat is het verschil tussen amandelmeel en gemalen amandelen?

Veel mensen denken dat amandelmeel gewoon geraspte amandelen zijn en kunnen dus de hype over het product en de hogere prijs niet begrijpen.

Want hoewel amandelmeel lijkt op de klassieke gemalen amandelen uit de supermarkt, zijn het toch twee totaal verschillende dingen.

Gemalen amandelen

Gemalen amandelen zijn eigenlijk amandelen die gemalen zijn. Gewoonlijk worden hele amandelen gebruikt, d.w.z. samen met de dop gemalen en verpakt.

Als de geraspte amandelen lichter van kleur lijken, zijn ze voor het malen geblancheerd om hun schil te verwijderen.

Het maakt niet uit of de amandelen gepeld zijn of niet, ze bevatten altijd ongeveer 14 g vezels per 100 gram. De geblancheerde versie wordt meer om visuele redenen verkozen in bakkerijen waar een heel licht resultaat bereikt moet worden.

Gemalen amandelen kun je beter helemaal niet kopen, want ze zijn niet lang houdbaar en de waardevolle ingrediënten kunnen oxideren.

Als je gemalen amandelen nodig hebt, maal ze dan altijd vers in een blender, keukenmachine of notenmolen, onmiddellijk voor je ze verwerkt of eet.

Het is altijd beter om amandelen vers te malen, want ze zijn langer houdbaar en hebben een intensere smaak.

Amandelmeel

Amandelmeel bestaat uit 100% amandelen. Het ontstaat echter tijdens de fabricage van amandelolie en is dus aanvankelijk alleen een afval- of bijproduct.

De noten worden geperst en wat overblijft is een notenmassa, de zogenaamde perskoek, waaruit de olie is geëxtraheerd. Als het gemalen is, heet het amandelmeel.

Afhankelijk van hoe hard de noten geperst zijn, spreken we van ontoliede of gedeeltelijk ontoliede notenmeel.

Maar waarom wordt het meel ontoliede? Door de amandelen te oliën vermindert het vetgehalte en dus het caloriegehalte aanzienlijk, terwijl het eiwitgehalte toeneemt. Tegelijk verbeteren de bakeigenschappen.

Met amandelmeel is het risico op oxidatie niet zo groot als met gemalen amandelen, vanwege het lagere vetgehalte. Niettemin lijden de zuurstofgevoelige vitamines eronder als het meel lang bewaard wordt.

Om je in een oogopslag het verschil te laten zien tussen amandelmeel en gemalen amandelen, hebben we deze voedingswaardetabel voor je samengesteld:

Voedingswaarde (per 100 g) Gemalen amandelen Amandelmeel
Calorieën 593 kcal 350 kcal
Eiwit 18,7 g 48 g
Koolhydraten 5,5 g 6 g
Vet 54,1 g 15 g

Waarom zou ik amandelmeel gebruiken?

Je vraagt je waarschijnlijk af: Waarom zou ik amandelmeel gebruiken in plaats van tarwemeel? Het antwoord is heel eenvoudig:

Want amandelmeel heeft vele voordelen en gezondheidsbevorderende ingrediënten, zoals we hieronder zullen zien.

Amandelmeel is glutenvrij en cholesterolvrij

Amandelmeel is bijzonder geschikt voor mensen die heel voorzichtig met hun dieet moeten zijn omdat ze geen gluten kunnen verdragen, enz.

Omdat notenmeel glutenvrij is, kan het ook een goed middel zijn voor mensen met glutenintolerantie.

Laag vetgehalte (onverzadigde vetzuren)

Door het lage vetgehalte is amandelmeel ook geschikt voor een koolhydraatarm dieet of voor mensen die in het algemeen willen afvallen.

De vetten die erin zitten zijn onverzadigde vetzuren en daarom gezonder dan andere vetten.

Laag in koolhydraten

Amandelmeel bevat slechts 7g koolhydraten per 100 gram, in tegenstelling tot gewoon tarwemeel dat, met 70g per 100g, grotendeels uit koolhydraten bestaat.

Het koolhydraatgehalte van amandelmeel is dus ongeveer 10 keer lager dan dat van tarwemeel.

Hoog eiwitgehalte

Het eiwitgehalte is 53 g eiwit per 100 gram.

Eiwitten vervullen tal van verschillende taken in het menselijk lichaam en zijn belangrijk voor alle orgaanfuncties, vooral bij de genezing van wonden en ziekten.

Amandelen hebben een hoog eiwitgehalte en ondersteunen zo talrijke lichaamsfuncties. (Image source: unsplash.com / chuttersnap)

Om de cellen van het lichaam op te bouwen, te onderhouden en te vernieuwen, hebben mensen een dieet nodig dat eiwitten bevat. In verhouding tot het lichaamsgewicht is de behoefte het hoogst in de groeifasen aan het begin van het leven.

En zoals we weten helpt eiwit om spieren te behouden en op te bouwen. Een voldoende eiwitinname is dus erg belangrijk, vooral voor sporters.

Hoog vezelgehalte

Amandelmeel bevat 16 g voedingsvezels per 100 gram. Daardoor verzadigen ze ons lang en zijn daarom ideaal om af te vallen.

Rijk aan mineralen

Amandelmeel is rijk aan mineralen zoals magnesium en calcium, koper, zink en ijzer.

Vitamine B: riboflavine en L-carnitine

Beide voedingsstoffen zijn van vitaal belang voor de hersenen. Ze verhogen de hersenactiviteit, verminderen het risico op en de voortgang van de ziekte van Alzheimer, en verhogen de functies van het zenuwstelsel aanzienlijk.

Vitamine E (tocoferolen en tocotriënolen) en bètacaroteen

Beschermt tegen hart- en vaatziekten, bevordert de elasticiteit en stevigheid van de huid, wat rimpels kan voorkomen en ernstige acne kan verminderen.

Amandelmeel is veelzijdig. Vergeleken met tarwemeel heeft amandelmeel betere kook- en bakeigenschappen en kan het heerlijk gebruikt worden om vis en vlees te paneren, of toegevoegd worden aan muesli, yoghurt, enz.

Spijsvertering

Amandelmeel kan ook helpen bij de spijsvertering en constipatie helpen voorkomen.

Amandelmeel of amandelen in het algemeen kunnen dus gebruikt worden als vervanger van zwaardere medicijnen en zo bijdragen tot een gezondere levensstijl.

Laag in calorieën

Calorietabel:

Alternatief kcal per 100 g
Amandelmeel ontdopt 295
Amandelmeel gedeeltelijk ontdopt 372
Amandelmeel niet ontdopt 619
Tarwebloem 364

Amandelmeel bevat dezelfde goede vetzuren als amandelen, maar in kleinere hoeveelheden. In amandelmeel is ongeveer 80% van de vetten die in gewone amandelen zitten, verwijderd door koude persing. Door de vetten te verwijderen, kan de amandelspijs veel beter als meel gebruikt worden.

De voordelen van amandelmeel ten opzichte van gewoon meel

  • Veganistisch / Vegetarisch
  • Laag vetgehalte
  • Hoog vezelgehalte
  • Hoog eiwitgehalte
  • Hoge minerale dichtheid
  • Laag koolhydraatgehalte
  • Laag caloriegehalte
  • Vitaminen en andere sporenelementen

Wanneer moet je amandelmeel gebruiken?

Amandelmeel is een goed alternatief voor gewoon tarwemeel. Vooral mensen die gezondheidsproblemen hebben gebruiken vaak amandelmeel. Maar ook mensen die geen gezondheidsproblemen hebben, willen profiteren van de meerwaarde van amandelmeel.

Amandelmeel kan in plaats van bloem in elk recept gebruikt worden!

Amandelmeel is heel veel zijdig

  • Om te bakken,
  • Koken om sauzen in te dikken,
  • Voor muesli
  • als eiwitrijk ingrediënt voor smoothies.

Dosering

De dosering hangt enerzijds af van het product en anderzijds van het recept. De respectieve mengverhouding vind je op de verpakking.

Informatie over dosering en gebruik vind je op de verpakking.

Gemiddeld kan in baksels ca. 20-25 % graanmeel vervangen worden door amandelmeel. Door de goede zweleigenschappen kan het nodig zijn vloeistof of een extra ei toe te voegen.

Welke recepten zijn er met amandelmeel?

Als je eenmaal gekozen hebt voor amandelmeel, moet je bedenken wat je ermee kunt maken en in welke recepten de mild-nootachtige smaak goed tot zijn recht kan komen.

Pizzadeeg en pannenkoekendeeg zijn bijzonder populair en kunnen heerlijk gemaakt worden met amandelmeel.

Hoeveel kost amandelmeel?

De prijzen voor de genoemde alternatieven lopen sterk uiteen. In het algemeen kun je echter zeggen dat tarwemeel gemiddeld het goedkoopst is en gedeeltelijk ontoliede amandelmeel het duurst.

Alternatief € per 100 g
Ontoliede amandelmeel 2,04 -2,90
Gedeeltelijk ontoliede amandelmeel 1,90-4,10
Niet-ontoliede amandelmeel 1,15-5,24
Gemalen amandelen 1,25-2
Tarwebloem 0,20-0,30

Besluit: Welke soorten amandelmeel zijn er en welke is geschikt voor jou?

Er wordt onderscheid gemaakt tussen licht en donker amandelmeel en tussen ontoliede, gedeeltelijk ontoliede en niet-ontoliede amandelmeel.

Wat is het verschil tussen licht en donker amandelmeel?

Het hangt ervan af welke amandelen voor de productie gebruikt worden

Licht amandelmeel

In het geval van licht amandelmeel worden geblancheerde, d.w.z. gepelde amandelen gebruikt. Dit levert een heel licht meel op, dat vaak de voorkeur krijgt voor luchtig gebak boven het donkere.

Donker amandelmeel

Hier worden de hele amandelen samen met hun schelpen verwerkt. Hierdoor krijgt het meel een donkerder kleur dan het meel waar de schelpen uitgehaald zijn.

Er is nauwelijks verschil in smaak. Je zou kunnen zeggen dat het lichte amandelmeel iets lichter smaakt dan het donkere amandelmeel.

Of ze nu geblancheerd of niet geblancheerd zijn, het vezelgehalte verschilt niet. De schil bevat echter veel waardevolle vitamines en antioxidanten, en daarom wordt hij gezien als het gezondere alternatief.

Producten met schil bevatten meer van de waardevolle ingrediënten en zijn vooral rijker aan vitamines en antioxidanten!

Wat is het verschil tussen ontoliede, gedeeltelijk ontoliede en niet-ontoliede amandelmeel?

Afhankelijk van hoe hard de amandelen geperst worden bij de productie van amandelolie, hoe minder olie er in de perskoek zit.

De benaming hangt af van hoe sterk en of ze geperst werden.

Geolied amandelmeel

Dit amandelmeel werd tijdens het oliepersen heel hard geperst en bevat daarom nauwelijks olie. Het is, uiteraard, het alternatief met het laagste vetgehalte en dus ook met de minste calorieën.

Ontoliede amandelmeel kan heerlijk gebruikt worden om vis en vlees te paneren, of toegevoegd worden aan muesli, yoghurt, enz. omdat het een heel fijne consistentie heeft en daarom vaak de voorkeur krijgt boven gedeeltelijk ontoliede amandelmeel.

Gedeeltelijk ontoliede amandelmeel

Hier is hij minder sterk geperst en bevat daarom iets meer olie dan de ontoliede versie.

Niet-ingekookt amandelmeel

De amandelen worden niet vooraf geperst, maar als hele amandelen verwerkt.

Zo blijven er meer onverzadigde vetzuren over. Dit alternatief bevat echter erg veel calorieën en is niet aan te bevelen voor een koolhydraatarm dieet.

Wetenswaardigheden over amandelmeel

Hoe bewaar je amandelmeel en hoe lang is het houdbaar?

Je kunt het meel het beste goed afgesloten bewaren, beschermd tegen hitte en licht en op een droge plaats.

Amandelmeel is tot een jaar houdbaar, mits in de oorspronkelijke verpakking bewaard.

Amandelen die nog omgeven zijn door een harde schil zijn het langst houdbaar. Geblancheerde amandelen en reeds gesneden amandelen worden daarentegen snel ranzig.

Ze verliezen hun smaak en stevigheid.In de koelkast is de amandel met een dunne bruine schil tot twee jaar houdbaar. De amandel met een harde schil behoudt zijn houdbaarheid veel langer.

Is biologisch amandelmeel beter dan gewoon meel?

In principe is het gebruik van bestrijdingsmiddelen verboden in de biologische landbouw – maar dat is niet het geval met amandelen uit de conventionele landbouw. Om ongedierte te bestrijden worden amandelen onder meer begast met waterstoffosfide, dat erg giftig is.

Theoretisch zou er na begassing weinig of geen giftig fosfine op het voedsel mogen achterblijven, maar het tijdschrift Öko-Test vond er in september 2014 sporen van op noten.

Zwavelen (een conserveringsmethode) is ook in de biologische sector verboden, omdat het o.a. vitamine B1 vernietigt, en de eigenlijk gezonde amandelen een vitamine verliezen. Het heeft dus zin om biologisch geteelde amandelen te kopen, en niet alleen wat bestrijdingsmiddelen betreft.

Gevaren van amandelen en amandelmeel

Er zijn twee soorten amandelbomen. Aan de ene boom groeien zoete amandelen en de andere amandelboom draagt bittere, oneetbare amandelen. De bittere amandelen bevatten amygdalin, dat in de maag wordt omgezet in het giftige blauwzuur.

Niet alle vruchten van elke amandelboom zijn geschikt voor consumptie en dus voor de productie van amandelmeel. (Image source: pixabay.com / LoggaWiggler)

Pruiszuur is zeer giftig voor de mens en kan bij kinderen een blauwzuurvergiftiging veroorzaken na het eten van zo weinig als 5-10 bittere amandelen. Een volwassen persoon heeft ongeveer 50-60 amandelen van deze soort nodig om vergiftigd te worden.

Spuug liever bittere amandelen uit! Kleine hoeveelheden worden veilig geacht voor volwassenen, maar vijf bittere amandelen kunnen levensgevaarlijk zijn voor kinderen.

Slechts zelden dragen de zoete bomen nog afzonderlijke bittere amandelen, die bij het eten echter opvallen door een zeer onaangename smaak.

Gewichtstoename

Amandelen zijn rijk aan calorieën. Als te veel amandelen gegeten worden en de dagelijkse caloriebehoefte overschreden wordt, kan gewichtstoename optreden.

Wisselwerkingen tussen geneesmiddelen

Amandelen bevatten veel mangaan. 30 gram amandelen leveren ongeveer 0.6 mg van dit mineraal. Het menselijk lichaam heeft gemiddeld ongeveer 1,8-2,3 mg mangaan per dag nodig.

Als veel amandelen worden geconsumeerd, kan het mangaan wisselwerkingen met medicijnen opwekken en bepaalde antibiotica verstoren.

Te veel amandelen of een bovengemiddelde consumptie van mangaan kan ervoor zorgen dat bepaalde medicijnen niet meer werken zoals ze zouden moeten.

Maagdarmproblemen

30 gram amandelen bevatten ongeveer 3,5 g voedingsvezels. De mens heeft dagelijks ongeveer 25-38 gram voedingsvezels nodig om diarree en constipatie te voorkomen.

Als er te veel amandelen gegeten worden en te weinig water gedronken, wordt de spijsvertering bemoeilijkt. Dit kan leiden tot constipatie en winderigheid. Drink daarom bij het eten van amandelen veel water.

Om constipatie te voorkomen, drink je voldoende water bij de amandelen.

Allergie voor amandelen

De symptomen van een milde allergie voor amandelen zijn een jeukende mond, netelroos of huiduitslag.

Bij ernstige allergische reacties kunnen ademhalingsmoeilijkheden, piepende ademhaling en zwelling van de tong en/of keel ontstaan.De amandelen kunnen zelfs bewusteloosheid veroorzaken.

Verloop van de allergische reactie

Een allergische reactie op amandelen begint meestal met een tintelend gevoel in de mond. Kort daarna kunnen buikkrampen of diarree optreden.

Als iemand merkt dat hij allergisch is voor amandelen, moet hij zo snel mogelijk naar een dokter gaan.

Afhankelijk van de persoon kan de getroffene de symptomen krijgen in enkele minuten, enkele uren of nog later.

Beeldbron:123rf.com / Silvia Catalano

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies