Laatst bijgewerkt: 03-08-2021

Onze selectiecriteria

8Onderzochte producten

52Bestede uren

25Beoordeelde onderzoeken

120Verzamelde opmerkingen

Ben je geïnteresseerd in fietsen en zou je het graag zelf eens uitproberen? Of ben je al een enthousiaste racefietser maar zoek je een nieuwe fiets omdat je huidige gewoon niet meer aan je verwachtingen voldoet? Dan ben je bij onze racefietsgids aan het juiste adres!

In onze racefiets test 2021 hebben we gedetailleerde achtergrondinformatie over het onderwerp racefietsen verzameld. Je vindt er ook antwoorden op veel gestelde vragen en we stellen enkele soorten racefietsen meer gedetailleerd voor. Bovendien geven we je enkele criteria waar je op moet letten als je een fiets koopt.

Inhoud




De belangrijkste feiten in het kort

  • Door een individueel geoptimaliseerde racefiets te kopen, kun je zeer hoge snelheden en een goede aerodynamische houding bereiken, terwijl je zeker geen rijplezier hoeft te missen. Daarom is het heel belangrijk dat je voldoende tijd neemt om de juiste beslissing te nemen.
  • In principe kun je onderscheid maken tussen gewone racefietsen, triatlonfietsen, fitnessfietsen, speedbikes en cyclocrossfietsen. Alle soorten racefietsen zijn verkrijgbaar met verschillende uitrusting en in verschillende uitvoeringen.
  • Als je beslist wat je gaat kopen, moet je altijd rekening houden met je doel en de doelen die je met je racefiets wilt bereiken. Vaak zijn er kleine maar heel subtiele verschillen in uitrusting, ontwerp en constructie die een groot verschil maken.

Racefiets: Onze selectie

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je een racefiets koopt

Wat zijn de voordelen van een racefiets?

Door hun lage gewicht laten racefietsen hoge snelheden toe met weinig weerstand en zijn ze ideaal voor intensieve sporten. Vooral op wegen en asfaltdek kun je in korte tijd kilometers afleggen.

Afhankelijk van de uitrusting en het type racefiets, blinkt de racefiets niet alleen uit op een wegachtig oppervlak, maar ook op een slechter wegdek en op ijs, nat en glad.

Dankzij de aerodynamische houding en de goed gebouwde geometrie kunnen zowel de greepposities als de zitposities discreet veranderd worden, zodat rijplezier vaak niet urenlang verwaarloosd wordt. De racefiets is de perfecte metgezel voor lange, uitgestrekte tochten die op een andere fiets nooit in zo’n korte tijd volbracht kunnen worden.

Voor welk prestatieniveau is de racefiets geschikt?

Racefietsen zijn er voor beginners, hobby-atleten en beroepssporters in alle uitrustingen en varianten. Vooral voor nieuwkomers is het zinvol naar een speciaalzaak te gaan voor uitgebreid advies over je eerste racefiets, zodat je de voor jou perfecte, individueel aangepaste fiets kunt kopen.

Welk racefietsframe past het beste bij mij?

Je kunt de framemaat online of in een fietsenwinkel laten configureren, afhankelijk van je lengte en gewicht. De framematerialen zijn van staal, aluminium, carbon of titanium, afhankelijk van het type racefiets, en vaak worden combinaties van verschillende materialen gebruikt.

Veel fabrikanten maken nu racefietsen met een frame speciaal voor vrouwen, dat de zitpositie voor vrouwen optimaliseert ten opzichte van een universele racefiets.

Wat is de juiste houding op een racefiets en is die op elke fiets hetzelfde?

Ook op een racefiets moet je op je houding letten. Om schade aan de wervelkolom te voorkomen, moet je een zo gestrekt mogelijke houding aannemen, ongeacht op welke fiets je rijdt.

Door te rekken breng je je wervelkolom in de fysiologisch juiste positie en bescherm je tegelijk de lendenwervels en het nekgebied. Een aangenaam neveneffect: Deze houding maakt het trappen efficiënter en verbetert zo de aerodynamica.

Veel fietsers ronden hun rug tijdens het fietsen. Om dit te voorkomen, buig je je bekken iets naar voren op het zadel. Dit geeft je een langere reikwijdte, wat leidt tot een stabiele houding.

Voor velen is een gezonde houding oncomfortabel, zodat ze automatisch voorovergebogen op de fiets zitten, wat op lange termijn tot rugproblemen kan leiden.

In plaats van rugpijn te aanvaarden, kun je beter je rug- en buikspieren trainen en regelmatig rekken om je bekken zo lang mogelijk voorover gekanteld te kunnen houden.

Behalve de juiste houding zijn natuurlijk ook de juiste zadelhoogte en stuurhoogte van belang. Er zijn op het internet verschillende formules te vinden die je kunt gebruiken om de juiste hoogte te bepalen.

Hoe zwaar is een racefiets?

Een optimale racefiets weegt tegenwoordig tussen de 8 en 9 kilo. Het maximum gewicht is ongeveer elf kilo. Racefietsen voor wedstrijden moeten een minimum gewicht hebben van 6,8 kilogram.

Wat heb ik nodig voor wielrennen op de weg?

Een onmisbaar accessoire voor wielrennen op de weg is de gereedschapskist, die erg handig blijkt bij het repareren van een lekke band.

Je hebt ook de juiste kleding nodig voor het rijden op een racefiets, die onmisbaar is bij slecht weer en je warm en droog houdt.

De onmisbare metgezel van elke fietstocht moet de helm zijn, die je hoofd zo goed mogelijk beschermt bij een ongeluk.

Een waterfles, die in een houder op het frame bevestigd kan worden en een inhoud van minstens 500 ml moet hebben, mag op je racefietstocht nooit vergeten worden.

Als je al enigszins ervaren bent in het wegfietsen, zijn geschikte wegfietsschoenen met clipless pedalen erg voordelig om de kracht optimaal op de wegfiets te kunnen overbrengen.

Als je ‘s nachts rijdt, heb je natuurlijk een lichtsysteem en reflectoren nodig.

Om je eigen prestaties en vorderingen te zien, kun je een fietscomputer installeren, met of zonder navigatie, afhankelijk van de uitrusting. Dit zijn de grondbeginselen, d.w.z. de meest noodzakelijke onderdelen die je nodig hebt om met een racefiets te beginnen.

Deze lijst kan bijna oneindig uitgebreid worden, want er zijn veel stemmingsonderdelen en veranderbare instellingen.

Welke accessoires zijn nodig voor de racefiets zelf?

Als je met je racefiets op pad bent, moet je voorbereid zijn op pech onderweg. Daarom is het belangrijk om altijd een reserve binnenband en een luchtpomp bij je te hebben, en ook een multitool.

Een band kan er sneller uitwaaien dan je denkt. En als je de reserve binnenband zelf niet nodig hebt, heeft iemand anders op je fietstocht dat misschien wel. Als je toch een reserve binnenband nodig hebt, heb je natuurlijk ook een luchtpomp nodig om de band op te pompen.

Als je onderweg bent, moet je altijd voorbereid zijn op kleine reparaties. Je kunt bijvoorbeeld een multitool gebruiken om het zadel bij te stellen of de versnellingen af te stellen.

Je hebt een zadeltas nodig om je reparatie-accessoires in op te bergen. Je moet ook een drinkhouder aan je fiets bevestigen, zodat je altijd snel drinken bij de hand hebt.

Wie koopt racefietsen?

Racefietsen worden gekocht door iedereen, van hobby atleten tot topsporters. Vooral het geoptimaliseerde rijgedrag en rijplezier maken er een ideale fiets van voor alle sporters en degenen die dat graag zouden willen worden.

Waarom is een racefiets sneller en zo duur?

Door zijn lichtheid en aerodynamica kun je deze hoge snelheden bereiken en je doelen sneller bereiken dan met of een andere fiets.

Vooral het precieze fabricageproces met verfijnde technologie en de hoogwaardige materialen die gebruikt worden doen een racefiets niet helemaal goedkoop lijken. In ruil daarvoor krijg je een echte racefiets, waarvan je de aankoop nooit zult betreuren vanwege het hoge rijplezier.

Wanneer is de beste tijd om een racefiets te kopen?

Veel kortingen en uitverkoopaanbiedingen van verschillende winkeliers komen in het koude jaargetijde, wanneer niemand meer aan fietsen denkt. Hier vind je grote merken die al sterk afgeprijsd zijn, zodat je een goede en hoogwaardige racefiets kunt kopen.

In het voorjaar komen alle nieuwe modellen racefietsen uit, wat betekent dat de prijs vaak de hoogste op de markt is.

Waar moet ik op letten bij de montage?

Als je een nieuwe racefiets gekocht hebt en hem zelf in elkaar wilt zetten, moet je beslist het instructieboekje lezen. Je kunt op het Internet ook instructies en video’s vinden over hoe je je fiets correct monteert.

Allereerst is het belangrijk dat je het juiste gereedschap in huis hebt. Als je alle belangrijke gereedschappen hebt, moet je eerst je aandacht op het frame richten en het afzonderlijk afstellen. In de tweede stap is het raadzaam de wielen in elkaar te zetten en dan het stuur, de remgrepen en de remmen te bevestigen. Daarna volgt de montage van de schakelonderdelen en dan worden het zadel, de banden en het stuurlint gemonteerd.

Om de racefiets perfect aan je individuele behoeften aan te passen, zijn er op het internet verschillende formules waarmee je je geschikte stuur- en zadelhoogte kunt berekenen, zodat je een stabiele en gezonde houding op de fiets kunt aannemen.

Hoe maak ik mijn racefiets goed schoon en onderhoud ik hem goed?

Je hebt geen werkplaats nodig om je fiets schoon te maken, alleen een onderlegger om de vloer en je stuur en zadel te beschermen. Je moet je racefiets ondersteboven zetten om hem schoon te maken.

Om je fiets schoon te maken heb je een emmer warm water met wat afwasmiddel, een zachte doek en een huishoudsponsje nodig. Voor kleine ruimtes is een oude tandenborstel aan te bevelen. Je kunt ook reinigingsspray gebruiken. Voor de ketting moet je ook wat kettingwas halen en een kwastje om het aan te brengen.

Voordat je je fiets begint schoon te maken, moet je alle bewegende delen verwijderen en ze apart met een beetje water schoonmaken. Gebruik alleen een vochtige doek, vooral voor de snelheidsmeter. Als het doekje te nat is, kan het beschadigd raken.

Om het frame in detail schoon te maken, is het raadzaam de wielen te verwijderen. Om dit te doen, open je de remmen. Op de meeste modellen gaat dit gemakkelijk met een schakelaar of hendel. Om de achterband gemakkelijk te verwijderen, moet je een hoge versnelling gebruiken, zodat de ketting aan de buitenkant zit.

De remmen moeten altijd schoon zijn, zodat ze altijd grip hebben. Vooral als je in de regen rijdt, kan vuil zich snel op de remblokjes verzamelen. Vuil zet zich ook af op het remlichaam. Als het erg vuil is, kan dit de werking van het mechaniek belemmeren. Je kunt de remdelen schoonmaken met een huishoudsponsje, water en afwasmiddel.

Vuil in de ketting moet ook verwijderd worden. Als de ketting niet erg vuil is, is het voldoende hem met een oud T-shirt in te wrijven en hem daarna in te smeren met verse was of olie. Voor hardnekkig vuil kun je een reinigingsspray gebruiken. Daarna moet je de ketting echter goed insmeren met was of olie. Je kunt de ruimtes tussen de ketting schoonmaken met een tandenborstel.
Je kunt de wielen gemakkelijk schoonmaken met een spons en water. De tandwielen, naaf, spaken en velg moeten schoon zijn, anders kan het remeffect verminderen.

Controleer de bouten van je racefiets en draai ze zo nodig vast. Controleer ook je banden op grip en bandenspanning

Na verloop van tijd zal zelfs de best verzorgde fiets tekenen van slijtage vertonen. Daarom moet je je fiets regelmatig controleren, liefst elke keer als je hem schoonmaakt. Zo leer je je motor beter kennen en voorkom je grote reparaties.

Hoeveel kost een racefiets?

Racefietsen zijn er in alle prijsklassen, hoewel de goedkoopste versies van een fiets meestal niet aan te bevelen zijn wegens een gebrekkige uitrusting. Het doel dat je met deze racefiets wilt bereiken, je eigen voordeel en je financiële draagkracht spelen daarbij natuurlijk een grote rol.

Fietsen zijn er in een prijsklasse van 300 euro tot ongeveer 5000 euro in alle prijsklassen met verschillende aanpassingen en varianten. Als je je richt op een racefiets waarmee je in een jaar veel kilometers wilt maken met goede uitrusting, moet je rekenen op een bedrag tussen 2000 en 4000 euro.

In vergelijking daarmee kun je een mountainbike of een gewone fiets kopen voor minder dan 1000 euro. Optimale aanbiedingen komen vaak voort uit de modellen racefietsen van vorig jaar, die in de uitverkoop door aanbiedingen veel goedkoper te krijgen zijn.

Rennrad

Het lage gewicht van het materiaal en het ontbreken van extra’s zoals dragers, spatborden, verlichting en reflectoren resulteren in een betere aërodynamica en dus hogere snelheden. (Foto: taehwan_kim / Pixabay.com)

Kan ik een racefiets tweedehands kopen?

Racefietsen zijn vrij duur. Mensen die niet over het nodige kleingeld beschikken kunnen ook een goedkopere, tweedehands racefiets kopen. Gebruikte racefietsen worden vooral op het internet aangeboden, op portaalsites als eBay. Er zijn echter ook fietsenwinkels die tweedehands racefietsen aanbieden. Bij particuliere handelaars moet je de fiets iets nauwkeuriger bekijken dan bij echte fietsenwinkels.

Het belangrijkste voordat je een racefiets koopt is altijd een proefrit te maken! Let op merkbare geluiden en moeilijkheden met sturen en schakelen.

Het is ook belangrijk dat het frame van de racefiets aangepast is aan je maat. Daarom moet je eerst uitzoeken welke framemaat je nodig hebt voordat je gaat proefrijden.

Je moet de fiets ook controleren op deuken en krassen. Kijk vooral naar het gebied tussen de crank en het frame. Als daar wat krassen zitten, kan dat een aanwijzing zijn dat de ketting er vaak uitspringt.

Het is beter weg te blijven van fietsen waarmee veel geracet is.

Welke fabrikanten en merken van racefietsen zijn bekend?

Tegenwoordig zijn er veel verschillende fabrikanten en merken van racefietsen. We stellen je voor aan enkele van de fabrikanten

  • Bergamont
  • BMC
  • Pinarello
  • Liv
  • Cannondale
  • Carver
  • Trek

Bergamont is een Duitse fabrikant uit Hamburg, die al sinds 1993 bestaat. Het bedrijf werkt nauw samen met de Universiteit van Hamburg en probeert zich steeds te onderscheiden van de massa – in termen van technologie en uiterlijk.

De Bicycle Manufacturing Company (BMC) werd opgericht in 1986 en is gevestigd in Zwitserland. BMC is de hoofdsponsor in het professionele wielrennen en heeft al verschillende ontwerpprijzen gewonnen voor zijn technisch en visueel geslaagde fietsen.

Pinarello, opgericht in 1952 door de Italiaanse wielrenner Giovanni Pinarello, is gespecialiseerd in weg- en baanwielrennen. Pinarello is sponsor van tems als Telekom, Movistar en Sky.

Liv maakt deel uit van de Giant Groep en fabriceert zijn fietsen uitsluitend voor vrouwelijke fietsers. Bij de ontwikkeling van de fiets wordt direct rekening gehouden met de anatomie van de vrouw en die wordt daaraan aangepast.

Cannondale bestaat al sinds 1972 en is gevestigd in Bedfort/Pennsylvania. Sinds 2010 worden de meeste fietsen in Taiwan gemaakt. Jarenlang was Cannondale een pionier op het gebied van aluminium frameconstructie. Ook nu nog geeft de fabrikant een levenslange garantie op materiaal- en fabricagefouten in het frame. Cannondale is ook sponsor van verschillende succesvolle teams.

Carver is een Duits exclusief merk van Fahrrad XXL met hoofdkantoor in Frankfurt. De fabrikant biedt een goede prijs/prestatie verhouding en 10 jaar garantie op de frames. Carver fietsen zijn geschikt voor zowel beginnende als gevorderde fietsers.

Trek is een van de grootste fietsmerken ter wereld. het bedrijf werd in 1976 in Waterloo opgericht. Trek begon in 1992 met de eerste massaproductie van fietsen met een carbon frame. Het merk biedt de klanten een levenslange garantie op het frame en de vork.

Wat zijn de alternatieven voor racefietsen?

Als je de voordelen van een echte racefiets wilt, is er geen alternatief. Een gewone fiets is alleen bedoeld voor dagelijks gebruik van kortere afstanden. Met een mountainbike kun je ook door bossen en weiden rijden. Maar geen enkele andere fiets komt in de buurt van een racefiets.

Toch zijn er verschillende soorten racefietsen, die meestal alleen in kleine details verschillen. Er is de gewone racefiets, de triatlonfiets, de fitnessfiets, de speedbike en de crossfiets. Wat de verschillen zijn en welke voor- en nadelen elk type racefiets heeft, vind je in het beslissingsgedeelte.

Besluit: Welke soorten racefietsen zijn er en welke is de juiste voor jou?

Je kunt onderscheid maken tussen heel verschillende soorten racefietsen, waarbij er vijf hoofdgroepen zijn

  • Normale racefietsen
  • Triatlonfietsen
  • Fitnessfietsen
  • Speedbikes
  • Cyclocross fiets

Alle typen onderscheiden zich vaak door minimale veranderingen die door verschillende fabrikanten worden aangebracht om een goede racefiets te maken. De perfecte racefiets bestaat niet echt. Elke fietser verschilt in de manier waarop hij zijn fiets gebruikt, in zijn rijstijl, in zijn doelen en in zijn lichamelijke conditie.

Elke aankoop van een racefiets vereist een goede studie van het onderwerp om de aankoop van een goede racefiets met een goede prijs-prestatie verhouding te garanderen.

In het volgende stellen we je de vijf hoofdgroepen voor om je te helpen met de eerste basisvraag, de beslissing voor een racefiets. We helpen je te bepalen op welke fiets je je moet richten bij je aankoop, want die past het beste bij je.

Wat is een gewone racefiets en waar is hij het meest geschikt voor?

De gewone racefiets is de fiets die het meest geschikt is om op de weg te fietsen en verschilt van mountainbikes, stadsfietsen en trekkingfietsen door het ontbreken van bagagedragers, spatborden en verlichting. Zoals bij alle racefietsen heeft het frame de vorm van een driehoek en is het gemaakt van staal, aluminium, titanium of meestal carbon.

Voordelen
  • Het meest geschikt voor wegen
  • Lichtgewicht tot max. 11 kg
  • Zeer hoge snelheden
  • Lichtgewicht constructie door frame
  • Speciaal voor nieuwelingen en professionele atleten:Stuur in verschillende standen verstelbaar
  • Schakelen op remmen
Nadelen
  • Off-road geschiktheid slechts voorwaardelijk
  • Niet optimaal te gebruiken op ijs, gladde ondergrond en in natte omstandigheden
  • Geen bagagedragers, spatborden en verlichting
  • Bevestiging van spatborden en verlichting slechts gedeeltelijk mogelijk

Normale racefietsen worden gemaakt door alle gangbare fabrikanten, zoals CUBE, GIANT, KTM, CROSS, SPECIALIZED en nog veel meer, waarvan sommige fabrikanten speciale frames voor vrouwen maken. Deze racefiets is bijzonder geschikt voor nieuwkomers in het wegwielrennen, maar ook voor professionele atleten.

Straßenrennrad

Met zijn lage gewicht en directe stuureigenschappen is de wegracefiets speciaal ontworpen voor sportief rijden op asfaltwegen. Door het ontwerp neem je automatisch een aerodynamische rijpositie aan. (Foto: Charly_7777 / Pixabay.com)

Wat is een triatlonfiets en waarin verschilt hij van een gewone racefiets?

Op het eerste gezicht hebben de gewone racefiets en de triatlonfiets maar een heel klein verschil in constructie. Maar als je een paar gebieden nader bekijkt, zul je opvallende verschillen opmerken. Het gewicht van een triatlonfiets is iets hoger dan dat van een gewone racefiets en het comfort en de aerodynamica zijn hoger dan die van een gewone racefiets.

Voordelen
  • Hoger comfort
  • Meer aerodynamisch
  • Hoornvormig stuur
  • Goed geschikt voor lange, rechte afstanden
  • Perfect voor atleten die triatlons op de middellange en lange afstand rijden
Nadelen
  • Lange gewenningsperiodes
  • Ongebruikelijke zitpositie
  • Vereist veel oefening
  • Slecht geschikt voor groepen
  • Geometrie is meer een belemmering bij bergop rijden

Vooral het hoornvormige stuur en de constructie zorgen voor een voorzichtig aerodynamisch gevoel. De actieradius van deze racefiets is speciaal voor alle atleten die triatlons van middellange en lange afstanden rijden.

Wat is een fitnessfiets en voor wie is deze fiets bijzonder geschikt?

Vergeleken met de triatlonfiets en de gewone racefiets is de fitnessfiets zeker comfortabeler door de bredere banden en doet hij het vooral zonder aerodynamica. Het stuur is ook anders gebouwd en lijkt meer op een mountainbike dan op een racefiets. Het ontwerp van de fitnessfiets maakt hem geschikt voor zowel wegen als grindpaden, slechte zandwegen en bospaden.

Voordelen
  • Comfortabeler door bredere banden
  • Minder aerodynamisch
  • Recht stuur
  • Compatibel op grindpaden, slechte onverharde wegen en bospaden, maar ook op wegen
  • Spatborden en verlichting verkrijgbaar
  • Perfect voor hobbyracers en allrounders
Nadelen
  • Lagere snelheden
  • Zwaarder dan de racefiets
  • Minder gripmogelijkheden

Vooral in de regen zijn fitnessfietsen met spatborden en verlichting, maar waarmee je toch een sportieve houding kunt behouden, een trouwe metgezel op de weg – en je hoeft je geen zorgen te maken als je plotseling voor een stenige ondergrond staat en er overheen moet rijden.

Wat is een speedbike en wie heeft er een nodig?

Speedbikes zijn een combinatie van een racefiets en een mountainbike, hoewel ze het meest lijken op een racefiets met de slechtste uitrusting. Net als bij een racefiets zijn er geen verende vorken, schokdempers of verende zadelpennen – alle elementen die het comfort van de off-road mountainbike uitmaken.

Voordelen
  • Recht stuur
  • Goede topsnelheden
  • Geschikt voor licht wegdek
  • Geschikt voor amateursporters en recreatief gebruik
  • Verlichting en spatborden kunnen gemonteerd worden
Nadelen
  • Geen verende vorken, schokdempers en verende zadelpen
  • Minder comfort
  • Minder gripmogelijkheden

Het stuur van een speedbike werd niet overgenomen van een racefiets, vandaar dat je er rechte sturen vindt. De banden van een speed bike zijn smal, vergelijkbaar met die van een racefiets, om topsnelheden te halen op licht belopen wegen.

Speed bikes zijn bijzonder geschikt voor hobby-atleten en hun gebruik in de vrije tijd, die het niet zonder hoge snelheden op de weg willen stellen, maar die het stuur van een racefiets niet optimaal aankunnen. Bovendien kan de speedbike geoptimaliseerd worden voor dagelijks gebruik in vergelijking met een racefiets, door er verlichting en spatborden op te monteren.

Wat is een cyclocross fiets en voor wie is hij bijzonder geschikt?

De cyclocrossfiets, ook wel racefiets voor off-road gebruik genoemd, ziet er op het eerste gezicht hetzelfde uit als een racefiets, maar verschilt van een gewone racefiets in een paar kleine details die niet meteen opvallen. De crossfiets heeft andere banden en een hogere trapas om uit te blinken op moeilijkere ondergronden.

Voordelen
  • Off-road geschikt
  • Stabielere frameconstructie
  • Ombouw tot racefiets mogelijk
  • Hoge snelheden mogelijk
  • Veelzijdig – zowel off-road als op de weg te gebruiken
  • Goed in regen, nat en ijs
  • Geschikt voor beginners en hobby-atleten
Nadelen
  • Hoger gewicht
  • Slechtere aerodynamica
  • Zwakke remmen en slecht remvermogen
  • Remstotteringen komen vaker voor dan bij gewone racefietsen

Bovendien hebben cyclocrossfietsen een ander remsysteem en een stabieler frame dan gewone racefietsen. De banden kunnen per seizoen verwisseld worden, zodat hij in de warme maanden op een racefiets lijkt, hoewel hij ook iets zwaarder is. Zo schittert de crossfiets door zijn veelzijdigheid en is een goed alternatief voor een racefiets.

Hij is geschikt voor zowel nieuwkomers als hobby-atleten die hoge snelheden willen bereiken op een wegachtig oppervlak, maar ook off-road vooruitgang willen boeken op slechtere ondergronden. De cyclocross is een trouwe metgezel, vooral bij ongunstige weersomstandigheden zoals regen, gladde wegen en ijs.

Rennrad im Wald

Door het speciale ontwerp, de daaruit voortvloeiende zitpositie en de smalle banden is de racefiets niet geschikt voor off-road rijden. (Foto: markusspiske / Pixabay.com)

Koopcriteria: Dit zijn de factoren die je kunt gebruiken om racefietsen te vergelijken en te evalueren

In het volgende gedeelte laten we je de factoren zien die je kunt gebruiken om racefietsen te vergelijken en te evalueren. Dit moet het je gemakkelijker maken de juiste racefiets te kiezen.

Samengevat zijn dit de volgende technische factoren

  • Geschikt voor wie?
  • Materiaal van het frame
  • Framemaat in inches
  • Gewicht
  • Tandwielsysteem
  • Remmen voor / achter
  • Kleur
  • Reflectoren & Toebehoren
  • Wiel
  • Componentengroep

In de volgende paragraaf worden de afzonderlijke factoren voor je uitgelegd. Vaak zullen, vooral als nieuwkomer in het fietsen, sommige technische gegevens je op het eerste gezicht niets zeggen – daarom is het belangrijk dat je je erover informeert en veel onderzoek doet voor je een racefiets koopt.

Geschikt voor wie?

Verderop in deze tekst vind je de respectieve geschiktheid al voor de respectieve racefiets – zie Besluit. Het is heel belangrijk dat je van tevoren de juiste racefiets onderzoekt en bekijkt, want er zijn vaak grote verschillen tussen de afzonderlijke types.

Er is natuurlijk een reden waarom er speciale racefietsen zijn voor beginners, hobby- en amateursporters, en zelfs voor beroepssporters. Met een racefiets voor een beroepsatleet heb je er in het begin als beginner niet veel aan en je verliest vrij snel het plezier en de vreugde van het fietsen op de weg.

Een beroepsatleet neemt regelmatig deel aan grote wedstrijden, wat betekent dat hij door een individueel aangepaste racefiets veel minder luchtweerstand ondervindt en daardoor mooie klasseringen kan behalen. Bovendien moet deze racefiets uiteindelijk veel meer kilometers maken dan een racefiets voor een beginner of beginneling.

Het verschil tussen een racefiets voor beginners en voor beroepsatleten ligt duidelijk in het ontwerp en de uitrusting en de verschillende doelgerichtheid.

Framemateriaal

Het materiaal van het frame varieert sterk van racefiets tot racefiets en beïnvloedt het gewicht van je racefiets aanzienlijk door het gebruik van verschillende materialen. Je kunt meer lezen over de verschillende frame materialen in het beslissingsgedeelte hierboven.

Onze voorgestelde racefietsen zijn allemaal gemaakt van een aluminium frame, dat het meest gebruikte materiaal is voor racefietsen. In combinatie met dit materiaal kunnen goede, lichtgewicht racefietsen gebouwd worden, zodat hoge snelheden bereikt kunnen worden.

Framemaat in inches

Afhankelijk van je lengte heb je voor je individuele fiets een andere framehoogte nodig. Ook dit varieert naargelang het type fiets. Hieronder vind je een benaderende tabel die je moet helpen de juiste framemaat te kiezen.

Lichaamsmaten Mountainbike framehoogte Trekkingfiets framehoogte Roadbike framehoogte Triatlonfiets framehoogte
155 – 165 cm 35 – 38 cm 47 – 50 cm 48 – 51 cm 46 – 48 cm
165 – 170 cm 38 – 41 cm 50 – 52 cm 51 – 53 cm 48 – 50 cm
170 – 175 cm 41 – 43 cm 52 – 55 cm 53 – 52 cm 52 – 52 cm
175 – 180 cm 43 – 46 cm 55 – 58 cm 55 – 57 cm 52 – 57 cm
175 – 180 cm 43 – 46 cm 55 – 58 cm 55 – 57 cm 52 – 52 cm 55 cm
180 – 185 cm 46 – 48 cm 58 – 61 cm 57 – 60 cm 55 – 56 cm
185 – 190 cm 48 – 53 cm 61 – 63 cm 60 – 62 cm 57 – 60 cm
190 – 195 cm 53 – 56 cm 63 – 66 cm 62 – 64 cm 60 – 60 cm
190 – 195 cm 53 – 56 cm 63 – 66 cm 62 – 64 cm 60 – 60 cm 62 cm
195 – 200 cm 56 – 58 cm 66 cm en groter 64 cm en groter 62 cm en groter

Om de framemaat te bepalen, heb je een duimstok en een waterpas nodig. Als je geen waterpas hebt, kun je ook een boek of een liniaal gebruiken. Bij het meten moet je je schoenen uitdoen en de bovenkant van het meetinstrument moet evenwijdig aan de grond staan.

Meet dan met de duimstok van de vloer tot de bovenkant van de waterpas (d.w.z. tot het einde van de trede). De waarde die je hier krijgt is je staplengte (stride height).

Als deze berekening te ingewikkeld voor je is, kijk dan naar de tabel en zoek je lengte uit. Dit is een benaderende berekening van je framemaat.

Gewicht

Het gewicht varieert naar gelang van de uitrusting en het gebruik van verschillende materialen en is daarom doorslaggevend voor zeer hoge snelheden. Ook hier speelt je doelgerichtheid een rol bij het kopen. Als je een professioneel racefietser bent, is dit een heel belangrijk criterium voor je. Vaak speelt in de hobbysector het gewicht voor wegfietsen maar een beperkte rol.

Hier op onze site vind je verschillende gewichtsklassen voor racefietsen, waarvan er een zelfs onder de 10 kg is. Gezien het gewicht valt dit onder een perfecte racefiets. Racefietsen tot 11 kg zijn super geschikt voor de professionele sport, waarbij een minimum van 6 kg niet mag worden tekort gedaan.

Schakelen

Elke fiets is uitgerust met een bijzonder en verschillend schakelsysteem dat de racefiets tot iets bijzonders maakt. De meeste derailleurs komen van de fabrikant Shimano in een grote verscheidenheid van uitrustingen.

Onze racefietsen hebben ook verschillende versnellingen, waarbij de versnellingspook op sommige racefietsen op het stuur zit voor de aerodynamica. Je moet voor jezelf uitmaken wat je leuker vindt en waar je je meer bij op je gemak voelt.

Remmen voor/achter

Om de veiligheid te garanderen zijn bijna alle racefietsen uitgerust met V-brakes voor en achter. De remhendels zitten op verschillende plaatsen en hangen af van de stand van het stuur. De meeste remmen zijn gemaakt door Shimano of Campagnolo of XLC.

Bij het kopen van een rem is niet zozeer de prijs bepalend voor de kwaliteit, maar het remblok. De slimme combinatie van remklauw en remblok kan de prestaties van elke rem drastisch verhogen. Vooral in de regen hebben studies en testresultaten aangetoond dat de Shimano tienversnellingen Dura-Ace (R55C2) uiterst krachtig zijn.

Kleur

Racefietsen zijn er in een grote verscheidenheid aan uitvoeringen en kleuren. Kleur mag echter niet het belangrijkste criterium zijn bij de aankoop van een racefiets en mag nooit voorrang krijgen op kwaliteit.

Als de uitrusting past en de kwaliteit aan je eisen voldoet, kun je beslissen over het ontwerp en de kleur. Als het ontwerp je nog steeds helemaal niet bevalt, kun je altijd overwegen de racefiets opnieuw te verven.

Reflectoren & accessoires

Echte racefietsen hebben bijna nooit reflectoren of lichten voor het wegverkeer. In veel gevallen kun je de verlichting op een racefiets opwaarderen met speciale dynamo’s. Dit hoef je echter alleen te doen als je ‘s nachts in het donker op je racefiets rijdt.

Een paar van onze racefietsen in de vergelijking hebben al een bagagedrager en bestaande verlichting. Vooral sommige van het Da Vinci merk zijn vaak geschikt om ‘s nachts te rijden, vanwege de accessoires die ze al hebben.

Wiel

Wielensets zijn er in verschillende uitvoeringen en prijsklassen. Je kunt van alles kopen, van een stevige starterset tot een high-end carbon wielset.
De meeste goedkope racefietsen worden verkocht met navenant slechte wielen. Daardoor is het mogelijk de verkoopprijs heel laag te houden.

Waar moet je rekening mee houden? Hoe lichter en stijver het wielstel, hoe beter, maar ook hoe duurder het materiaal. In principe wordt onderscheid gemaakt tussen klimwielen, aerodynamische wielen en trainings- en winter-wielsets.

Klimwielen zijn speciaal gemaakt om in de bergen te rijden. Stijfheid en licht gewicht zijn bijzonder belangrijk. Een klimwiel van carbon is het beste. Verder moeten deze wielen uitgerust zijn met schijfremmen, want hoewel ze zwaarder zijn dan velgremmen, kunnen ze betere remprestaties bereiken.

Aerodynamische wielen zijn het best als het oppervlak van de velg groter is, want een groot oppervlak vermindert de luchtweerstand. Hoge velgen hebben minder luchtweerstand dan lage velgen, zodat het aerodynamische voordeel pas bij hoge snelheden een rol speelt.

Training en wintersets hoeven maar één ding te doen: lang meegaan. Bij deze wielen gaat het niet om waarden als stijfheid of gewicht, maar alleen om duurzaamheid en weerbestendigheid. Deze wielen worden meestal gebruikt door racers die hun goede wielen willen gebruiken bij training of bij slecht weer.

Componentengroep

Een componentengroep bestaat altijd uit de remmen en de aandrijving. De aandrijflijn omvat ook de crank, kettingbladen, ketting, cassette, derailleur en schakelhendel. Een onderdelengroep is dus altijd een op zichzelf staand systeem dat een fiets nodig heeft om vooruit te komen en te stoppen.

Ook bij schakelgroepen betekent een hogere prijs een betere kwaliteit. Als je iets meer uitgeeft, krijg je ook efficiënte, duurzame groepen met een laag gewicht en licht schakelwerk.

Wist je dat er nu ook een aandrijfsysteem zonder ketting bestaat?

De Deense firma CeramicSpeed staat erom bekend dat ze wrijvingsverliezen wil verminderen. Nu hebben ze de ketting helemaal verwijderd. Als alternatief wordt een aandrijfas van koolstof aangedreven via 21 keramische kogellagers. Deze vorm van aandrijving schijnt 49% efficiënter te zijn dan conventionele aandrijfsystemen met kettingen.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen mechanische en elektrische schakelgroepen. Met elektrisch schakelen is het schakelproces preciezer en het schakelen gemakkelijker te bedienen. Het is zeer gebruiksvriendelijk en heeft een hoge mate van functionaliteit. Je kunt schakelingen programmeren en ook downloaden om het schakelgedrag te evalueren. Maar elektrische schakelingen hebben altijd een opgeladen batterij nodig en zijn zwaarder dan de mechanische versie.

Mechanisch schakelen gebeurt met kabels. De kabels verbinden de shifter met de achterderailleur en de voorderailleur. Afhankelijk van de fabrikant lopen ze langs het frame of er doorheen. Het schakelmechanisme wordt in werking gesteld door een hendel die de spanning van de kabels verandert. Het voordeel van deze variant is duidelijk het lichtere gewicht. Het is echter belangrijk dat de kabels steeds goed onderhouden worden, zodat het schakelmechanisme goed werkt.

Wetenswaardigheden over racefietsen

Schijf- vs. velgremmen: wat is de juiste voor mij?

Schijfremmen, ook wel schijfremmen genoemd, worden op steeds meer racefietsmodellen gebruikt. Sommige racefietsers vinden schijfremmen echter te groot en te zwaar. Anderzijds hebben schijfremmen een iets betere remwerking dan velgremmen. Vooral op langere afdalingen en in natte omstandigheden heeft dit type rem een kortere remweg en andere voordelen.

Schijfremmen hebben echter ook hun nadelen. De remmen piepen vaak en kunnen knarsende geluiden veroorzaken. Het onderhoud is complexer en de wisseltijden zijn ook langer tijdens wedstrijden. Bovendien hebben racefietsen met schijfremmen een wat slechtere aerodynamica.

Velgremmen hebben een goede remwerking, vooral bij droog weer, en zijn gemakkelijk te onderhouden omdat de remblokjes heel gemakkelijk vervangen kunnen worden. In natte omstandigheden vermindert het remeffect van de velgrem. Velgremmen veroorzaken ook vaak knarsende geluiden omdat de remblokken in contact zijn met de velg. Dit leidt vaak tot slijtage van de velgen.

Je moet zelf uitvinden welke rem beter voor je is. Het beste is om het gewoon uit te proberen!

Sportief of comfortabel: kan een racefiets beide zijn?

Een racefiets kan zowel sportief als comfortabel zijn. Als je comfort belangrijk vindt, moet je op zoek naar een endurance racefiets. Endurance fietsen zijn bijzonder geschikt voor lange-afstandsrijders die vaak over slechte wegen rijden.

Het goede? Hij heeft een comfortabel zadel en een comfortabele, rechte rijpositie, en hij biedt ook een grote stabiliteit.

Het enige nadeel is de relatief zware fiets. Het is ook minder geschikt voor wegrenners met wedstrijdambities.

Wat is de Ultegra klasse?

Ultegra verwijst naar een racefietsgroep van het merk Shimano. Ultegra staat voor Ultimate Integrated. De Ultegra klasse wordt aanbevolen voor ambitieuze hobby atleten, maar kan ook gebruikt worden voor wielerwedstrijden.

De Ultegra is uitgerust met een crank met twee versnellingen en een 11-speed cassette en is robuuster door zijn iets hogere gewicht. Ultegra modellen zijn verkrijgbaar met een mechanische velgrem of een hydraulische schijfrem. Qua prijs moet je rekenen op zo’n 2.000 tot 3.500 euro, afhankelijk van het materiaal van het frame.

Wie vond de racefiets uit?

Het loopwiel, de voorloper van de huidige fiets, werd uitgevonden door de Duitse baron Karl Friedrich von Drais. Door talrijke veranderingen en immense technische vooruitgang werd het loopwiel voortdurend verbeterd en kreeg het een kettingaandrijving, waarvan de uitvinder de Fransman André Guilmet was.

Door verdere technische verbeteringen evolueerde het loopwiel tot een fiets, die uiteindelijk de racefiets werd.

Hoe vaak moet ik de ketting van een racefiets oliën?

De ketting moet ongeveer om de 300 kilometer nagekeken, schoongemaakt en gepoetst worden. Als hij schoon is, kun je olie rechtstreeks op de binnenkant van de ketting druppelen om de kettingbladen en cassette te smeren.

Erzijn speciale producten om kettingen van een racefiets te smeren, dat kan in de handel verkrijgbare olie, was of spuitoliezijn.

Wat is de beste manier om te trainen voor wielrennen op de weg?

Als je nieuw bent met wielrennen op de weg, is het raadzaam om als eerste stap een sportmedisch onderzoek te laten doen door een sportwetenschapper. Zo kun je er zeker van zijn dat je samen met je lichamelijke conditie je doelen kunt bereiken.

Dan begin je met de basistraining, waarbij je je lichaam langzaam laat kennismaken met hogere belastingen. De omvang van je basistraining varieert van 2-3 keer per week gedurende 2-5 uur per keer.

Dit wordt gevolgd door kracht-uithoudingsvermogen training, waarbij vooral je beenspieren versterkt moeten worden door een lagere cadans. Door 1-2 keer per week 2-3 uur per keer te trainen, krijg je een goed krachtuithoudingsvermogen.

Als je voldoende krachtuithoudingsvermogen getraind hebt, begin je rijwedstrijden te simuleren om je conditie tot een maximum te trimmen en een wedstrijd te simuleren. In deze fase train je maar één keer per week gedurende ongeveer 2-4 uur.

Een evenwichtige voeding en voldoende herstelfasen dragen bij tot een optimaal trainingsplan. Na enige tijd en het volgen van het trainingsplan zou je in staat moeten zijn lange afstanden in een goede tijd te volbrengen.

De volgende stap in je trainingsplan is intervaltraining, die je maximale zuurstofopname en je herstel verbetert. Je moet afwisselend laden en lossen om de beste resultaten te krijgen. Intervaltraining moet je een keer per week doen gedurende ongeveer 2-3 uur.

Wanneer moet ik de remblokken vervangen?

In de meeste gevallen vind je een markering op de remblokken die aangeeft waar je het remblok moet en kunt slijten. Daarna is het van essentieel belang ze te vervangen.

Waar kan ik op mijn racefiets rijden?

In principe kun je met een racefiets overal fietsen waar lange, geasfalteerde routes en wegen zijn. Er zijn veel landen en vakantiegebieden die ideaal zijn voor een perfecte training of een onvergetelijke sportvakantie.

Zelfs in de winter zijn er zuidelijker gelegen landen die door de mildere temperaturen een goede voorbereiding op het wegfietsen mogelijk maken.

Beeldbron: Pixabay.com / wiggijo

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies