Laatst bijgewerkt: 04-08-2021

Onze selectiecriteria

18Onderzochte producten

29Bestede uren

15Beoordeelde onderzoeken

76Verzamelde opmerkingen

Welkom bij onze grote cafeïnevrije koffie test 2021. Hier stellen we alle cafeïnevrije koffiesoorten die we getest hebben in detail voor. We hebben gedetailleerde achtergrondinformatie samengesteld en een samenvatting van beoordelingen van klanten op het internet toegevoegd.

We willen je aankoopbeslissing gemakkelijker maken en je helpen de beste cafeïnevrije koffie voor jou te vinden.

Je vindt ook antwoorden op veel gestelde vragen in onze gids. Als ze beschikbaar zijn, bieden we ook interessante testvideo’s aan. Verder vind je op deze pagina ook enkele belangrijke gegevens waarvan je op de hoogte moet zijn als je cafeïnevrije koffie wilt kopen.




De belangrijkste feiten in het kort

  • Cafeïnevrije koffie stelt je in staat van de populaire warme drank te genieten zonder het stimulerende effect. Bovendien, zelfs als je een cafeïne-intolerantie hebt, hoef je koffie niet op te geven.
  • Er zijn in principe drie verschillende decafeïnatieprocessen. Het meest gewaardeerde is het Zwitsers waterproces. Hier gaat de oorspronkelijke aromatische smaak van de koffieboon het minst verloren, maar het is ook de duurste variant.
  • Koffie gemaakt van Arabica bonen is het populairst en ook het meest geschikt voor het decafeïneren.

Cafeïnevrije

Cafeïnevrije koffie: Onze selectie

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je cafeïnevrije koffie koopt

Wat is cafeïnevrije koffie en hoe wordt het gemaakt?

Zoals de naam doet vermoeden, is het koffie zonder cafeïnegehalte. Dit betekent dat het stimulerende effect afwezig is.

Dit wordt mogelijk gemaakt door speciale extractieprocédés. De groene, nog ongebrande koffiebonen zwellen op in warm water, zodat de cafeïne eruit kan worden gehaald. Als dat gebeurd is, volgt hetzelfde branden en verder verwerken als bij gewone koffie. Er zijn verschillende decafeïneringsprocédés, die in een latere paragraaf uitvoeriger besproken worden.

Tegenwoordig zijn bijna alle procedures heel schoon en precies, maar er is nog steeds een (minimaal) risico dat er chemicaliën in de koffie komen. De hoeveelheid chemicaliën is zo klein dat ze geen kwaad kunnen voor je lichaam. Je moet je hier echter van bewust zijn voordat je cafeïnevrije koffie consumeert.

Cafeïnevrije koffie is een welkome afwisseling voor koffiejunkies en een geschikt alternatief voor iedereen met een overgevoeligheid voor cafeïne. (Image source: unsplash.com / Nathan Dumlao)

Voor wie is cafeïnevrije koffie geschikt?

Cafeïnevrije koffie I is in principe geschikt voor iedereen die de smaak van Duitslands populairste drank niet wil missen, maar om bepaalde redenen het zonder cafeïne moet of zelfs moet doen. Als je intoleranties hebt, slaapproblemen of zwanger bent, is de cafeïnevrije versie een goed alternatief.

De volgende symptomen in combinatie met koffie worden beschouwd als mogelijke indicatoren van een cafeïne-intolerantie of -gevoeligheid

  • Maagpijn, winderigheid, spijsverteringsproblemen
  • Trillen, hartkloppingen, zweten
  • Brandend maagzuur
  • Hoofdpijn
  • Slapeloosheid

Veel vrouwen stoppen helemaal met koffie drinken tijdens de zwangerschap. Maar er is eigenlijk geen opvallend verband tussen koffiegebruik door aanstaande moeders en miskramen, vroeggeboortes of zelfs complicaties tijdens de bevalling. Het is echter duidelijk dat cafeïne door de ongeboren baby via de placenta wordt opgenomen.

Artsen raden daarom aan de beoogde dagelijkse inname van ongeveer 300mg, of 2-3 kopjes, niet te overschrijden, vooral niet tijdens de zwangerschap. Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, gebruik dan in deze tijd de cafeïnevrije optie. Hetzelfde geldt ook voor borstvoeding.

Bevat cafeïnevrije koffie nog steeds cafeïne?

Er bestaat niet zoiets als een koffieproduct dat honderd procent cafeïne-vrij is.

Het is bijna onmogelijk om het volledige cafeïnegehalte te verwijderen, ondanks geavanceerde filtratiemethoden. Daarom is er altijd een zekere marge, die van streek tot streek enigszins varieert.

Binnen de EU mag koffie met maximaal 0,1 procent cafeïne als cafeïnevrij verkocht worden. Oploskoffie is milder, met maximaal 0,3 procent toegestaan. Op de internationale markt kun je soms zelfs koffie met drie procent cafeïne vinden onder het label “decafeïnevrij”.

Wat kost cafeïnevrije koffie?

Cafeïnevrije koffie is er in allerlei prijsklassen. Op basis van verschillende factoren, zoals de kwaliteit, het produktieproces, de variëteit en het merk, varieert de prijs natuurlijk.

De gemiddelde prijs ligt tussen 10 en 30 euro/kg.

Biologische en Fairtrade goederen hebben altijd een iets hogere prijs. Hetzelfde geldt voor koffie die gedecafeïneerd is met het Zwitsers water proces of het CO2 proces.

Bovendien heeft Robusta koffie de neiging goedkoper te zijn, want Arabica koffie wordt beschouwd als van hogere kwaliteit en edeler. Kwaliteitsmerken adverteren daarom vaak met slogans als “100% Arabica” en verkopen hun producten iets duurder.

Het is dus heel goed mogelijk om zes euro/kg te betalen voor heel goedkope koffie en rond de 60 euro/kg voor heel dure koffie.
Er is dus voor bijna iedereen wat wils in de ruime keuze aan prijzen.

Wat zijn de alternatieven voor cafeïnevrije koffie?

Cafeïnevrije koffie IS al een alternatief voor gewone koffie. Er zijn echter ook andere soortgelijke alternatieve drankjes met een lager cafeïnegehalte en een mildere werking

  • Zwarte thee
  • Groene thee
  • Moutkoffie
  • Graan koffie

Wie alleen koffie drinkt voor de weldadige warmte of uit pure gewoonte, kan overschakelen op cacao of thee van welke soort dan ook.

besluit: Welke soorten cafeïnevrije koffie zijn er en welke is geschikt voor jou?

Er zijn in principe vier verschillende soorten, maar ongeveer 99% van de koffie die wereldwijd verkocht wordt, komt van de twee belangrijkste: Arabica en Robusta. Daarom worden deze twee hieronder nader aan je voorgesteld.

Een essentieel punt dat bijdraagt tot je beslissing is de keuze van koffiebonen. (Image source: unsplash.com / Tina Guina)

Als je besloten hebt cafeïnevrije koffie te kopen, zijn er twee alternatieven waaruit je kunt kiezen

  • Arabica
  • Robusta

Het volgende gedeelte is bedoeld om je te helpen bij je beslissing, zodat je de beste koffieboon voor jou koopt.

Wat zijn de eigenschappen van de arabica boon en wat zijn de voor- en nadelen?

De koffieboon van de Caffea Arabica koffieplant is de bekendste en populairste ter wereld. Ongeveer 60-70% van alle koffie komt er vandaan. Hij wordt beschouwd als de edelste koffieboon en wordt bijzonder gewaardeerd om zijn fijne en gevarieerde smaak.

Over het algemeen smaakt Arabica vrij mild, wat te danken is aan het lage cafeïnegehalte van 0,8% tot 1,4%.

Arabica wordt vooral geteeld in Ethiopië, Colombia en Brazilië, waar hij groeit op een hoogte van 1000 tot 2000 meter. De plant wordt als veeleisend beschouwd en is nogal vatbaar voor ziekten.

Voordelen
  • Aromatisch divers
  • Minder cafeïne
Nadelen
  • Duurder
  • Veeleisende plant

Waarin onderscheidt de Robusta boon zich en wat zijn de voor- en nadelen?

De Robusta plant kan omschreven worden als het “goedkopere zusje van de Arabica”. Door het hogere cafeïnegehalte (1,7% tot 4%) is het aroma intenser en sterker, maar het heeft beduidend minder smaaknuances.

Hij groeit vooral in de Aziatische regio, met de meeste opbrengsten uit Vietnam, India en Indonesië. Coffea Robusta is zeer winterhard en gewend aan zonnige streken en lagere hoogten (0 tot 700 meter).

Voordelen
  • Goedkoper
  • Winterhard
Nadelen
  • Aromatisch monotoon
  • Meer cafeïne

Zowel Arabica als Robusta hebben hun voordelen. Door zijn lage cafeïnegehalte is de arabica boon bijzonder geschikt voor decafeïnering. Het extractieproces hoeft bij deze soort niet zo vaak herhaald te worden, wat energie, tijd en geld bespaart.

Overigens zijn de twee koffiebonen ook visueel gemakkelijk te onderscheiden: Arabica bonen zijn langwerpig en hebben een S-vormige inkeping in het midden. Daarentegen vallen bonen van de Robusta plant op met een afgeronde vorm en een rechte inkeping.

Koopcriteria: Je kunt deze factoren gebruiken om cafeïnevrije koffie te vergelijken en te evalueren

Nu willen we je enkele aspecten laten zien die je kunt gebruiken om je uiteindelijke aankoopbeslissing te sturen.

De volgende criteria moeten je helpen de verschillende soorten cafeïnevrije koffie te vergelijken

  • Productieproces
  • Zegel
  • Smaak/aroma
  • Consistentie
  • Geschikt voor koffiezetapparaat en kookpan
  • Gezondheidsaspect

Productiemethoden

We laten je kennismaken met de drie meest gebruikelijke methoden om cafeïnevrije koffie te maken:

Het Zwitsers waterproces

Bij dit proces worden oplosbare bestanddelen, waaronder cafeïne, met heet water uit de boon verwijderd. De verwerkte bonen worden weggegooid en de cafeïne wordt uit het overblijvende water gehaald door een actief koolfilter.

Bij de volgende stap worden nieuwe bonen aan het nu cafeïnevrije watermengsel toegevoegd. Hieruit wordt nu alleen de cafeïne geëxtraheerd, want het water is al verrijkt met alle andere bestanddelen van de vorige bonen.

Het hele proces wordt herhaald tot de gewenste hoeveelheid cafeïne verwijderd is. De bonen worden dan gedroogd en verder verwerkt.

Direct proces

In deze variant wordt de cafeïne direct uit de geweekte koffieboon verwijderd met behulp van een oplosmiddel. Dit is meestal dichloormethaan, methyleenchloride of ethylacetaat.

Om het oplosmiddel na de extractie te verwijderen, worden de koffiebonen gestoomd en daarna schoongewassen. Ook dit proces wordt herhaald tot de optimale graad van decaffeïnering bereikt is.

CO2 proces

Deze methode lijkt op het directe proces. Maar in plaats van een oplosmiddel wordt hier kooldioxide gebruikt. De geweekte koffiebonen worden in een extractievat gedaan, waarin onder hoge druk CO2 wordt gepompt. De enorme druk laadt de CO2 letterlijk op met cafeïne. Op deze manier kan het stimulerende middel gemakkelijk uit de bonen verwijderd worden. Na verschillende herhalingen worden de cafeïnevrije bonen gedroogd en dan geroosterd.
De Zwitsers-water methode en het CO2 proces zijn erg populair omdat ze naar men zegt vooral bijdragen tot het behoud van een intens koffie-aroma. Bovendien is het eindproduct vrij van chemicaliën. Maar juist om deze twee redenen brengt het proces verhoudingsgewijs hogere kosten en grotere inspanningen met zich mee.

Zegel

Bij het kopen van een product hechten steeds meer mensen niet alleen belang aan kwaliteit, maar ook aan eerlijke produktiemethoden. Omdat koffie alleen groeit, verbouwd en meestal verwerkt wordt in landen die over het algemeen armer zijn, spelen eerlijke productie en eerlijke handel een belangrijke rol.

Er zijn verschillende zegels die staan voor eerlijkheid en de genoemde waarden vertegenwoordigen. We hebben de belangrijkste op een rijtje gezet

  • FairTrade
  • Rainforest Allicance Gecertificeerd
  • UTZ
  • TransFair

Smaak/smaak

Zoals reeds gezegd hangt de smaak sterk af van de keuze van de koffieboon. Deze tabel moet je keuze vereenvoudigen:

Sorte Aroma
Arabica zacht, mild, fluweelzacht, van hoge kwaliteit, edel, fijn
Robusta bitter, rokerig, donker-chocoladeachtig, intens

Ook de produktiemethode is belangrijk. De Zwitsers-water methode en de CO2 methode bewaren de smaak het best.

Consistentie

Cafeïnevrije koffie kun je, net als de klassieke soort, kopen in de vorm van bonen, al gemalen of in een instant versie.

Natuurlijk hangt het van jou en je behoeften af welk type je uiteindelijk kiest. (Image source: unsplash.com / Typer Nix)

Liefhebbers van Frahling zweren bij hele bonen. Zelfgemalen koffie is essentieel voor een plezierige smaakervaring. Maar vergeet niet dat je een geschikt koffiezetapparaat nodig hebt!

Gemalen koffie wordt gebruikt in een filterkoffiemachine. Hoewel filterkoffie wordt afgekeurd, is het de kwaliteit van je koffie die bepaalt of hij lekker smaakt of niet. De consistentie waarin je het koopt is van secundair belang.

Instantkoffie is goed voor wie haast heeft. Je kunt het kopen in grotere potten of in voorgeportioneerde staafjes. Instantkoffie wordt met heet water overgoten en kan meteen gedronken worden.

Koffiecapsules zijn een andere optie. Ook hier heb je een speciale machine nodig. Het voordeel van capsules is de enorme variëteit aan smaken. Het nadeel is echter het hoge, nauwelijks te vermijden plasticverbruik door de verpakking.

Geschikt voor koffiezetapparaten en kookpotten

Net als gewone koffie kan de cafeïnevrije variant in koffiezetapparaten en kookpotten bereid worden.
Omdat de cafeïne er al uit is voor het branden, is het niet nodig bij het koffiezetten andere procedures te volgen.

Gezondheidsaspecten van cafeïnevrije koffie

Is cafeïnevrije koffie gezond? Is het schadelijk?

Bijna iedereen die cafeïnevrije koffie als alternatief overweegt, houdt zich met deze vragen bezig. Hierover zijn veel tegenstrijdige meningen, en daarom is het moeilijk een conclusie te trekken. Twee onderwerpen die vrij vaak besproken worden zijn het effect op het cholesterolgehalte en de chemische verontreinigende stoffen in koffie.

Cholesterol

Volgens verschillende studies kan veelvuldig gebruik van de cafeïnevrije drank inderdaad leiden tot een verhoogd cholesterolgehalte. Deze bijwerking treedt niet op bij gewone koffie.

Dus als je al een hoog cholesterol hebt, moet je voorzichtig zijn met cafeïnevrije koffie.

Chemische verontreinigende stoffen

Een wijdverbreide zorg is de hoeveelheid verontreinigende stoffen die door het decafeïneringsproces in de koffie, en dus in je eigen lichaam, terechtkomt.

Eerst en vooral moet opgemerkt worden dat dit probleem alleen kan optreden bij het directe proces. Maar zelfs hier is de mogelijke hoeveelheid dichloormethaan in koffie gemiddeld minder dan 0.15mg per kilo. Deze waarde is erg laag en dus ook ongevaarlijk volgens de artsen. Dit wordt geïllustreerd door de volgende video:

Als je hier niet helemaal op wilt vertrouwen, kun je het beste koffie kopen die gedecafeïneerd is met de Zwitsers water methode of het CO2 proces.

In het algemeen is er geen goed of fout, geen duidelijk “gezond of “ongezond”. Sommige mensen doen het heel goed met cafeïnevrije koffie, anderen niet zo. Uiteindelijk moet je voor jezelf beslissen wat goed is voor je lichaam en waar je je prettig bij voelt.

Wetenswaardigheden over cafeïnevrije koffie

Is cafeïnevrije koffie ook geschikt voor kinderen?

In principe is er geen leeftijdsgrens, maar artsen vinden dat kinderen alle soorten koffie moeten vermijden. Zowel gewone als cafeïnehoudende.

Vanaf de leeftijd van een tiener is koffie met mate oké. Toch is ook hier een lichte koffie of de cafeïnevrije variant eigenlijk geschikter dan, bijvoorbeeld, een sterke espresso.

Hoe merkbaar is het verschil in smaak ten opzichte van koffie met cafeïne?

De koffieboon bestaat uit ongeveer 400 smaakcomponenten. Het grenst aan het onmogelijke om bij het decafeïneren slechts één enkele stof – namelijk cafeïne – te extraheren. Afhankelijk van het proces gaan er meer of minder smaken verloren.

Daarom hebben cafeïnevrije dranken de reputatie saai te smaken. Dit vooroordeel is echter maar ten dele gerechtvaardigd. Terwijl goedkope, goedkoop geproduceerde koffie beslist niet alleen laag in prijs maar ook in smaakkwaliteit is, kunnen producten van hoge kwaliteit zich qua smaak beslist meten met gewone koffie.
We hebben de beste producten op een rijtje gezet in onze ranglijst. Je vindt er zeker een koffie die aan je verwachtingen voldoet.

In welke hoeveelheden moet cafeïnevrije koffie geconsumeerd worden?

Voor een gezonde volwassene is 400-500mg cafeïne per dag absoluut veilig, maar meer wordt niet aanbevolen.

Hoe zit het met de cafeïnevrije versie?

Hoewel het stimulerende middel grotendeels is uitgebannen, is het belangrijk de consumptie met mate te houden.

Hoewel er geen vaste richtlijnen zijn, geldt ook hier: luister naar je lichaam en overdrijf het niet. Te veel is op den duur altijd schadelijk!

Welke mythes over cafeïnevrije koffie zijn waar?

Er bestaan een aantal mythen rond deze populaire warme drank. Toch is er duidelijk behoefte aan verduidelijking van sommige ervan:

Mythes Verduidelijking
“Koffie bevordert acne “ Onwaar! De enige mogelijke trigger voor een slechte huid is de melk in je koffie.
“Koffie veroorzaakt slechte tanden “ False! Koffie brengt geen schade toe. Verhoogde consumptie kan alleen maar verkleuring van de tanden veroorzaken.
“Koffie draagt bij tot acidose “ Correct! Koffie is een licht zure drank, en daarom moet die tijdens streng alkalisch vasten vermeden worden. Anders kan een tot drie kopjes per dag geen kwaad
“Koffie is slecht voor histamine-intolerantie “ Correct! Maar als je geen histamine verdraagt, kun je een cafeïnevrije versie nemen, espresso of graankoffie.

Beeldbron: unsplash.com / Jessica Lewis

Waarom kun je ons vertrouwen?

Recensies