Laatst bijgewerkt: 16-08-2021

Wie kent het niet. De lente begint, de eerste zonnestralen verschijnen en de zomer zal ook niet lang op zich laten wachten. Maar wat te doen voor het perfecte zomerlichaam?

Want het kerstfeest en alle gastronomische geneugten van de kersttijd hebben hun sporen nagelaten. Buikvet verliezen staat nu op de agenda. Maar hoe precies en alle informatie over buikvet vind je in het volgende.




De belangrijkste feiten in het kort

  • Buikvet beschermt de inwendige organen en dient het lichaam als reserve voor een regenachtige dag. Te veel ervan kan snel gevaarlijk worden en tot zwaarlijvigheid leiden. Dit brengt nog meer risico’s met zich mee, zoals hart- en vaatziekten of diabetes type 2.
  • Buikvet verliezen is voor verschillende groepen op verschillende manieren moeilijk. Er is ook een verschil tussen de seksen. Voor 50-plussers of diabetici is buikvet verliezen moeilijker, maar niet onmogelijk.
  • Om buikvet te verliezen moet je niet proberen om op een abrupt dieet te gaan of zelfs jezelf uit te hongeren. Dit leidt te snel tot het jojo-effect. Het is beter om een evenwichtige, gezonde en bevredigende voeding te eten en duursporten te combineren.

Definitie: Wat is buikvet?

Buikvet is visceraal vet dat vooral de inwendige organen van het spijsverteringsstelsel omhult. In de volksmond wordt het “taillevet” genoemd; het dient als mechanische bescherming voor de inwendige organen en is eigenlijk niet zichtbaar. Als het een bepaalde hoeveelheid bereikt, wordt het merkbaar door een toename van het buikvolume. Evenzo wordt buikvet beschouwd als een energiereserve bij gebrek aan voedsel.

Achtergrond: Wat je moet weten over buikvet

Voor informatie en feiten over buikvet hebben we de belangrijkste en meest gestelde vragen voor je verzameld.

Hoe ontstaat buikvet in de eerste plaats?

Buikvet wordt veroorzaakt door een gebrek aan beweging en een calorierijk dieet. Zeer suikerrijke dranken en voedingsmiddelen, zoals zoetigheid, kunnen het volume van het lichaamseigen buikvet vergroten.

Leeftijd of genen kunnen ook een rol spelen. Overmatige stress verhoogt ook het cortisolgehalte van het bloed en ondersteunt zo de opslag van vet in de buik. De hormoonhuishouding van een vrouw kan hierdoor sterk beïnvloed worden en haar vetgehalte in het lichaam beïnvloeden.

Wat heb je aan buikvet voor het lichaam?

Noodopslag is de meest nauwkeurige omschrijving van buikvet. Het lichaam slaat hier calorieën en vetten op voor een regenachtige dag. Het biedt ook bescherming aan organen en werkt als een isolerende laag.

Anders is buikvet nogal gevaarlijk voor het menselijk lichaam snel, bestaat het gevaar van overgewicht. Te veel gewicht brengt ook de kans op het ontstaan van diabetes met zich mee.

Wanneer moet je buikvet verliezen?

Natuurlijk moet je oppassen dat je niet in een schoonheidswaanzin verzeild raakt. Je goed voelen in je eigen lichaam is het allerbelangrijkste. En op zich is buikvet niets slechts. Het wordt pas gevaarlijk als je overgewicht hebt. Dan is het beslist belangrijk jezelf te informeren over buikvet en ook te overwegen buikvet te verliezen. Dit vermindert ook het risico op hart- en vaatziekten, bijvoorbeeld.

Kun je specifiek vet op de buik verliezen?

Uithoudingsoefeningen zijn de populairste manier om buikvet te verliezen.

Helaas is voorschrijven waar het lichaam moet afvallen alleen maar wishful thinking. Daarom is het heel moeilijk om op slechts één plaats af te vallen. Je verliest vaak vet op andere plaatsen, zoals dijen of billen, als je sport. De meest efficiënte manier om buikvet te verliezen is echter door cardiosport.

Zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen bij het verliezen van buikvet?

Er is inderdaad een verschil tussen vrouwen en mannen als het gaat om buikvet verliezen. Mannen vallen gemiddeld gemakkelijker en sneller af dan vrouwen. Ondanks hetzelfde dieet bereiken mannen hun doelen sneller.

Bovendien hebben vrouwen vaker last van het jojo-effect en hebben ze de aanmoediging van gelijkgestemden nodig om gemotiveerd te raken. Terwijl mannen hun training vaak door eigen overtuiging volhouden en op de lange duur buikvet verliezen.

Buikvet verliezen: De beste tips & trucs voor een platte buik

Het werd onvermijdelijk: het heupgoud heeft zich gevestigd en nu is het tijd om het kwijt te raken. In onze uitgezochte criteria leggen we uit waar je rekening mee moet houden bij het verliezen van buikvet.

Verschillen tussen mannen en vrouwen bij het verliezen van buikvet

Omdat buikvet verliezen voor de seksen al moeilijk is op verschillende manieren, moet je het project ook met verschillende procedures aanpakken.

Mannen

Mannen worden zich meestal pas later bewust van overmatig buikvet dan vrouwen. Een klein buikje wordt gemakkelijker geaccepteerd dan bij het andere geslacht. Lichaamsbeweging speelt een belangrijke rol bij het verliezen van buikvet bij mannen. Met de juiste training en een aangepast dieet moet je in staat zijn snel buikvet te verliezen. Ook mannen blijven meestal gespaard voor het jojo-effect.

Vrouwen

Ze zijn bijzonder vatbaar voor stress-eten en komen daarbij buikvet aan. Voor vrouwen speelt dieet dus, in combinatie met psychologische stress, een belangrijke rol. Maar extreme veranderingen in eetgewoonten zijn niet de juiste oplossing. Na streng vasten, zelfs uithongering, treedt er meestal een jojo-effect op dat tot nog meer kilo’s op de heupen kan leiden.

Vrouwen hebben meer succes met het verliezen van buikvet als ze met meerdere mensen tegelijk sporten. Het groepsgevoel betekent dat ze vaker samen hun doel bereiken. (Image source: Bruce Mars / unsplash)

Om buikvet te verliezen, moeten vrouwen zich niet uithongeren, maar evenwichtig en gezond eten. Meditatie kan ook een goed rustpunt blijken tegen de dagelijkse stress. Naast een gezond dieet is de juiste training de sleutel. (1, 2, 3, 4)

Buikvet verliezen op 50+

Buikvet verliezen is beslist moeilijker op oudere leeftijd dan in jongere jaren. De reden hiervoor is dat de stofwisseling van het lichaam vertraagt. Buikvet verliezen is echter niet onmogelijk. In deze leeftijdsgroep is diëten alleen niet meer voldoende. Bovendien moeten er in elk geval calorieën verbrand worden. Duursporten zoals joggen of zwemmen zijn hier bijzonder geschikt voor. Maar zelfs intensief en regelmatig tuinieren kan je helpen de eerste calorieën kwijt te raken.

Buikvet verliezen als diabeticus

Als je aan diabetes type 1 lijdt, kan buikvet verliezen nogal moeilijk blijken te zijn. De nadruk ligt op vetvermindering en totaal aantal calorieën. Ook de dosering van insuline speelt een belangrijke rol. Met veel lichaamsbeweging kan de productie van insuline gedeeltelijk gespaard worden.

Voor diabetici is buikvet verliezen moeilijker, maar niet onmogelijk.

De voeding met koolhydraten moet ook verminderd worden in goede afstemming met insuline. In elk geval is het belangrijk zorgvuldig na te denken over de juiste dosering en het dieetplan dat bij je persoonlijk past. (5)

Wat diabetes type 2 betreft, die kan zelfs helemaal verdwijnen door gewichtsverlies, d.w.z. men is genezen van deze ziekte. Een evenwichtige voeding en aangepaste training en lichaamsbeweging kunnen ook tot zo’n doel leiden. (6)

Dieet om buikvet te verliezen

Suikerhoudende voedingsmiddelen en lichte koolhydraten moeten zo veel mogelijk uit het dieet worden geweerd. Om buikvet te verliezen staan fruit en groenten natuurlijk hoog op de lijst. Ook alle volkoren varianten van de klassieke tarwe zijn aan te bevelen.

Koolhydraatarme diëten hebben ook een betrekkelijk hoog succespercentage. Het is belangrijk het juiste evenwicht te vinden en niet van het ene uiterste naar het andere te gaan. Verhongering leidt tot niets anders dan traagheid, gebrek aan energie en soms een ongewenst jojo-effect. (7, 8)

Sporten om buikvet te verliezen

Duursporten, waaronder joggen, blijken bijzonder effectief te zijn om buikvet te verliezen. Een kort overzicht:

Sport Buikvet verliezen
Work-out Er zijn veel video’s op het internet die beloven je te helpen buikvet te verliezen. Onthoud altijd: één spier alleen werkt niet. Bij buikspiertraining worden meestal ook de billen en dijen getraind.
Zwemmen Zwemmen kan je helpen buikvet te verliezen. Oefeningen in het water activeren het hele spierstelsel van het lichaam en trainen het uithoudingsvermogen.
Fietsen Fietsen blijkt ook een welkom hulpmiddel te zijn bij het verliezen van buikvet. Om te beginnen kun je drie keer per week korte afstanden fietsen. Dit activeert de verbranding van calorieën.

Vooral cardiosporten zijn aan te bevelen om buikvet te verliezen. (9, 10)

Tijd nodig om buikvet te verliezen

Wat te doen als het zwemseizoen voor de deur staat? Kan buikvet verliezen snel gebeuren?

Binnen twee weken

Twee weken is een korte tijd om buikvet te verliezen, dus je moet geen goedgevormde six-pack als resultaat verwachten. Realistischer is een minimalisering van de buikomvang. Je moet twee weken lang consequent zijn.

Vermijd in elk geval calorieën in je voeding en drink veel water. Eiwitshakes zijn geen must, maar kunnen wel extra hulp bieden.

Ook sporttraining mag tijdens de 14 dagen niet verwaarloosd worden. Joggen, fietsen of zwemmen zijn goede duursporten om mee te beginnen. Maar er zijn ook bepaalde oefeningen in de training die de buikspieren activeren. Hiertoe behoren de klassieke sit-ups of crunches.

Binnen

vier weken Over vier weken heb je al wat meer tijd. Om hier de buikomvang te verkleinen, geldt hetzelfde als in het twee weken programma. Je kunt echter in het begin extra maatregelen nemen om je resultaten te verbeteren. Gun jezelf in de eerste week voldoende rustgevende slaap en vermijd de stress van het dagelijks leven. In de tweede week kun je meer tijd nemen om je lichaam om te schakelen naar een evenwichtige gezonde voeding.

Conclusie

Buikvet verliezen is iets wat veel mensen zich altijd ten doel stellen. Abrupte veranderingen in dieet of lichaamsbeweging zijn niet aan te bevelen. Te vaak leidt dit tot vermoeidheid of het jojo-effect. Honger lijden werkt averechts; een evenwichtige, gezonde voeding is beter. Vrouwen en mannen moeten hun toevlucht nemen tot verschillende manieren om dit te doen.

Voor diabetici en oudere leeftijdsgroepen kan buikvet verliezen nogal moeilijk blijken te zijn, maar niet onmogelijk. Duursporten zijn geschikt om buikvet te verliezen. Daartoe behoren zwemmen, joggen en fietsen. Work-out training kan ook gebruikt worden om de buik, benen en billen strakker te maken en buikvet te verliezen.

Beeldbron: Jason Yoder / unsplash

Referenties (10)

1. Graf, C., Ferrari, N., & Eiser, S. (2013). Abnehmen beginnt im Kopf, nicht im Bauch. MMW-Fortschritte der Medizin, 155(1), 91-96.
Bron

2. Pape, D., Cavelius, A., & Ilies, A. (2014). Schlank im Schlaf-das eBook-Paket: Die revolutionäre Formel zum Abnehmen, inklusive Rezepten. Gräfe und Unzer.
Bron

3. Kunz, M. (2012). Essen statt stressen: ganz entspannt abnehmen. Mosaik Verlag.
Bron

4. Blum, E. (2015). Paleo-Power für Frauen: Gesund, schnell und dauerhaft abnehmen. Goldmann Verlag.
Bron

5. Effertz, D. A. (2019). Radikal Gesund| Das metabolische Syndrom| Diabetes, Bluthochdruck, Cholesterin, Übergewicht (abnehmen): Körperliche Aktivität als Medikament, Grundlagen und Empfehlungen für Patienten und Angehörige (Vol. 1). Dennis A. Effertz.
Bron

6. Bojunga, J., & Sircar, I. (2017). Formuladiäten zum Abnehmen bei Typ-2-Diabetes–sinnvolle Strategie oder verzichtbar?. Der Diabetologe, 13(6), 398-402.
Bron

7. Lemberger, H. (2010). So isst Mann sein Fett weg!: clever geniessen und abnehmen. Meyer & Meyer Verlag.
Bron

8. Irmer, J. (2020). Warum Diäten so häufig scheitern. In Super-Food für Wissenshungrige! (pp. 223-233). Springer, Berlin, Heidelberg.

9. Despeghel, M. (2012). High Intensity Training zum Abnehmen: High Intensity Training zum Abnehmen. Gräfe und Unzer.
Bron

10. Smith, J. J. (2016). Abnehmen ohne Diät und Sport: Entgiften und den Stoffwechsel beschleunigen. Bis zu 7 Kilo in den ersten 3 Wochen!. Riva Verlag.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftlicher Artikel
Graf, C., Ferrari, N., & Eiser, S. (2013). Abnehmen beginnt im Kopf, nicht im Bauch. MMW-Fortschritte der Medizin, 155(1), 91-96.
Ga naar bron
Sachbuch Ratgeber
Pape, D., Cavelius, A., & Ilies, A. (2014). Schlank im Schlaf-das eBook-Paket: Die revolutionäre Formel zum Abnehmen, inklusive Rezepten. Gräfe und Unzer.
Ga naar bron
Buch
Kunz, M. (2012). Essen statt stressen: ganz entspannt abnehmen. Mosaik Verlag.
Ga naar bron
Buch
Blum, E. (2015). Paleo-Power für Frauen: Gesund, schnell und dauerhaft abnehmen. Goldmann Verlag.
Ga naar bron
Buch
Effertz, D. A. (2019). Radikal Gesund| Das metabolische Syndrom| Diabetes, Bluthochdruck, Cholesterin, Übergewicht (abnehmen): Körperliche Aktivität als Medikament, Grundlagen und Empfehlungen für Patienten und Angehörige (Vol. 1). Dennis A. Effertz.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Bojunga, J., & Sircar, I. (2017). Formuladiäten zum Abnehmen bei Typ-2-Diabetes–sinnvolle Strategie oder verzichtbar?. Der Diabetologe, 13(6), 398-402.
Ga naar bron
Buch
Lemberger, H. (2010). So isst Mann sein Fett weg!: clever geniessen und abnehmen. Meyer & Meyer Verlag.
Ga naar bron
Buch
Irmer, J. (2020). Warum Diäten so häufig scheitern. In Super-Food für Wissenshungrige! (pp. 223-233). Springer, Berlin, Heidelberg.
Buch
Despeghel, M. (2012). High Intensity Training zum Abnehmen: High Intensity Training zum Abnehmen. Gräfe und Unzer.
Ga naar bron
Buch
Smith, J. J. (2016). Abnehmen ohne Diät und Sport: Entgiften und den Stoffwechsel beschleunigen. Bis zu 7 Kilo in den ersten 3 Wochen!. Riva Verlag.
Ga naar bron
Recensies