Laatst bijgewerkt: 14-08-2021

Behalve een Paleo, Atkins of proteïnedieet zijn er ook allerlei andere diëten die beloven je overtollige kilo’s weg te smelten. Een daarvan is het smoothie dieet. Smoothies zijn niet alleen een populaire drank als ontbijt, maar kunnen je ook helpen afvallen. Maar hoe werkt een smoothie dieet en voor wie is zo’n dieet nuttig? We hopen alle belangrijke vragen in dit artikel te kunnen beantwoorden en hopen dat je het met plezier leest!




De belangrijkste feiten in het kort

  • In het klassieke smoothie dieet worden alle drie de hoofdmaaltijden vervangen door een zelfgemaakte smoothie. Alle voedsel dat vers, gezond en zo onbehandeld mogelijk is, is toegestaan.
  • Groene smoothies bevatten de secundaire plantaardige stof chlorofyl, die ervoor zorgt dat je vetreserves worden afgebroken en je spijsvertering wordt gestimuleerd. Chlorofyl-bevattende planten zijn onder andere spinazie, broccoli, groene erwten en peterselie.
  • Vergeleken met andere diëten scoort het Smoothie Dieet punten omdat je alleen gezonde, vetvrije en koolhydraatarme voedingsmiddelen eet. Bovendien krijg je veel vitamines en voedingsstoffen uit de licht verteerbare rauwe voedingsmiddelen.

Wat is een smoothie dieet?

Om te beslissen of het smoothie dieet echt iets voor je is, moet je eerst begrijpen wat een smoothie dieet is en hoe het werkt. Een smoothie dieet is een speciaal dieet waarbij je alleen smoothies eet, d.w.z. je neemt ‘s morgens, ‘s middags en ‘s avonds een smoothie in plaats van een maaltijd. In de volgende paragrafen wordt precies uitgelegd hoe een smoothie dieet werkt en welke voedingsmiddelen bij dit dieet zijn toegestaan.

Hoe werkt een smoothie dieet?

Bij het smoothie dieet moet je je smoothies altijd vers bereiden. De smoothies die je in de koelafdeling kunt kopen bevatten veel minder vitaminen en voedingsstoffen dan een zelfgemaakte. Dus als je denkt dat je met een smoothie dieet zonder koken kunt, heb je het jammerlijk mis. Behalve een goed werkende blender zijn verse en gezonde voedingsmiddelen de twee belangrijkste vereisten voor dit detox dieet.

Zoals in het vorige hoofdstuk beschreven, vervang je met het klassieke smoothie dieet je 3 hoofdmaaltijden per dag door elk een smoothie. Je kunt je creativiteit de vrije loop laten bij het kiezen van smoothies.

Je kunt goede recepten vinden in allerlei boeken, gidsen, tijdschriften of op het Internet. Om je creativiteit wat te stimuleren, hebben we aan het eind van dit artikel een paar receptsuggesties voor je uitgezocht.

Welke voedingsmiddelen zijn toegestaan bij een smoothie dieet?

Wat voedsel betreft is alles toegestaan wat vers, gezond en zo onbehandeld mogelijk is. Je kunt dus allerlei soorten fruit en groenten gebruiken voor je smoothies, zoals boerenkool, banaan, appel of spinazie. Het is het beste om verschillende recepten te combineren en te zien wat je lekker vindt.

Zorg ervoor dat je bij het maken van je smoothies niet te veel vruchten met fructose gebruikt.

Om je smoothies af te wisselen kun je naast groenten en fruit ook zuivelproducten toevoegen, zoals yoghurt, boter of volle melk, plantaardige melk en eiwitpoeders in allerlei smaken. Daardoor worden ze ook wat rijker en krijg je automatisch langer een vol gevoel. Om je smoothie de finishing touch te geven kun je ook verschillende specerijen en kruiden gebruiken, zoals kaneel, vanille-extract of zelfs bieslook en peterselie.

Twee belangrijke ingrediënten die nooit in je smoothie mogen ontbreken zijn kruiden en algen. Van de blauwgroene alg spirulina, bijvoorbeeld, is wetenschappelijk bewezen dat ze antioxiderende, ontstekingsremmende en immuunstimulerende effecten heeft. (4)

Het kruid munt heeft ook een eetlustremmend effect en kan een positieve invloed hebben op je volheidsgevoel. (3) Samen met voldoende lichaamsbeweging kun je snel nieuwe successen boeken. Om te voorkomen dat de fructose in je smoothies de overhand krijgt, moeten ze voor minstens 50% uit de volgende groenten bestaan

  • Spinazie
  • Raket
  • Komkommer
  • Selderij
  • Wortelen
  • Avocado
  • Rode biet

Kunnen smoothies je helpen afvallen?

Nu we verduidelijkt hebben wat het smoothie dieet eigenlijk is, willen we graag antwoord geven op de vraag of een smoothie dieet je echt kan helpen afvallen.

Smoothie Diä-1

Tip: Als je smoothie nog iets te dik is, voeg dan gewoon (kokos)water of wat (plantaardige) melk toe.
(Image source: Sara Cervera / Unsplash)

Waarom is een smoothie dieet geschikt om af te vallen?

Een smoothie dieet kan je op veel verschillende manieren helpen overtollig gewicht te verliezen. Hieronder hebben we de belangrijkste factoren op een rijtje gezet om je te helpen de vraag te beantwoorden waarom een smoothie dieet geschikt is om af te vallen. Tegelijk hebben we ook een paar nadelen van het dieet op een rijtje gezet die je niet mag verwaarlozen.

Een groot voordeel van het smoothie dieet is dat je tijdens je dieet alleen gezonde, vetvrije en koolhydraatarme voedingsmiddelen eet. Hiermee kun je je lichaam efficiënter ontgiften en het heeft dus ook een ontgiftend effect.

De doeltreffendheid van detox kuren en detox diëten is wetenschappelijk nog omstreden, maar er zijn al eerste studies die aantonen dat deze diëten de lever kunnen ontgiften en organische verontreinigende stoffen uit het lichaam verwijderen. (2)

Om dit proces te versterken moet je ervoor zorgen dat je voldoende vloeistoffen drinkt, zodat de gifstoffen er weer uitgespoeld kunnen worden. Een ander voordeel is dat je veel vitamines en voedingsstoffen uit het licht verteerbare rauwe voedsel haalt, wat ook goed is voor je maag. (1) Last but not least zorgen de vele vitamines ervoor dat je immuunsysteem versterkt wordt en je lichaam beter beschermd is tegen virussen en andere ziekteverwekkers. (4)

Voordelen
  • gezond vetvrij en koolhydraatarm dieet
  • detox effect
  • bevrijding van gifstoffen
  • licht verteerbaar voedsel
  • veel vitamines
  • versterking van het immuunsysteem
  • samen met voldoende lichaamsbeweging snel succes bij het afvallen
Nadelen
  • hoog uitvalspercentage in de eerste dagen
  • jojo effect
  • hoge tijdsbesteding

Door de gebruikelijke maaltijden te vervangen door een zuiver vloeibaar dieet, heb je een hoog uitvalspercentage, vooral in de eerste dagen van de kuur. Bovendien heb je, zoals met elk dieet, te maken met het bekende “jojo effect”. Het moeilijkste na een geslaagd dieet is om voldoende motivatie te vinden om op het dieet te blijven letten en niet van de wagen te vallen. Bovendien is de dagelijkse bereiding van smoothies erg tijdrovend: Je moet ervoor zorgen dat je altijd voldoende verse groenten en fruit in huis hebt en vóór je maaltijden voldoende tijd inplannen om ook de smoothies te maken.

Voor wie is een smoothie dieet nuttig?

Het smoothie dieet is geschikt voor iedereen die eerder gezond dan snel wil afvallen. Bij dit dieet is er niet alleen “het ene”, maar zijn er veel verschillende variaties. De crash dieet versie, bijvoorbeeld, vervangt elke maaltijd door slechts één smoothie. Deze aanpak belooft snel succes, maar het uitvalpercentage en het jojo-effect zijn des te groter.

Uiteindelijk hangt het van je persoonlijke doelen en voorkeuren af welk smoothie dieet je uiteindelijk kiest.

Een gematigder aanpak zou zijn om één maaltijd per dag te vervangen door een smoothie in plaats van alle drie. Op deze manier zul je niet zo snel afvallen, maar je doet wel iets goeds voor je lichaam en je gezondheid.

Hoeveel smoothies moet je per dag drinken bij een smoothie dieet?

Zoals in de vorige hoofdstukken beschreven, vervang je bij een smoothie dieet je drie hoofdmaaltijden per dag – ontbijt, lunch en avondeten – door een smoothie. Als je gewoonlijk aan het eind van de middag een tussendoortje neemt, vervang dat dan ook door een smoothie.

In totaal kun je tijdens een smoothie dieet tot zes smoothies drinken, wat betekent dat je gedurende de dag om de twee uur een smoothie kunt nemen.

Je moet er ook voor zorgen dat je naast je smoothies voldoende vloeistoffen drinkt. Water, kokoswater, kruidenthee en ongezoete vruchtenthee zijn hiervoor het beste.

Hoe lang duurt een smoothie dieet?

Een smoothie dieet duurt meestal ofwel drie tot zeven dagen, of tot twee weken als je wilt. Afhankelijk van wat je met je smoothie dieet wilt bereiken, kun je je dieetplan daarop aanpassen. In de volgende tabel hebben we drie mogelijke variaties voor je op een rijtje gezet:

Duur van het smoothie dieet Gewenst effect
3-daags dieet is ideaal, bijvoorbeeld ter voorbereiding op een vastenkuur
5-daags dieet verlicht het maag-darmkanaal en verbetert de spijsvertering
2-weeks dieet beste variatie om overtollige kilo’s kwijt te raken

Waar moet je rekening mee houden als je een smoothie dieet volgt?

Voordat je met je smoothie dieet begint, zijn er een paar belangrijke dingen waar je rekening mee moet houden. We willen je hieronder 7 tips geven om je op weg te helpen

  1. Gun jezelf ontlastingsdagen: 1 tot 2 dagen voor je met je dieet begint, moet je stimulerende middelen zoals koffie, nicotine, alcohol en zoetigheid vermijden. Je moet ook producten met tarwe vermijden en in plaats daarvan rauwe groenten eten.
  2. Vermijd te veel fructose: Zorg ervoor dat je elke dag een ander smoothierecept klaarmaakt. Vermijd smoothies met vruchten die te veel fructose bevatten.
  3. Baseer dehoeveelheid smoothie die je drinkt op degrootte van je maaltijd: drink ‘s morgens en ‘s avonds een kleine portie, en ‘s middags een grotere portie.
  4. Bestrijd je hongergevoelens met zoveel mogelijk vloeistof: Telkens als je voelt dat je hongergevoelens sterker worden, drink je een glas van een drank naar keuze. Voor diëten zijn water, kruidenthee en ongezoete vruchtenthee, en geïnfuseerd water het beste.
  5. Bestrijd je honger naar iets zouts met een bouillon: Bij het smoothie dieet mag je naast smoothies ook een heldere groentebouillon nemen.
  6. Onthoud je van inspannende trainingen tijdens het dieet: Tijdens je dieet functioneert je lichaam als het ware op een “laag vuurtje”. Zorg er daarom voor dat je je lichaam niet extra belast en neem liever je toevlucht tot sporten als yoga, wandelen, fietsen en een wandeling maken.
  7. Doe het na het dieet iets rustiger aan: Omdat je tijdens het dieet alleen gepureerd en vloeibaar voedsel hebt gegeten, kun je beter niet meteen na je detox een hele biefstuk eten. Gebruik in plaats daarvan salades, gekookte of gestoomde groenten, havermout en rijst en laat je lichaam langzaam wennen aan de manier waarop je gewend was te eten.

Receptideeën: De beste smoothie recepten om af te vallen

Groene smoothies zijn de beste manier om die vervelende kilo’s kwijt te raken met een smoothie dieet. Voor een groene smoothie gebruik je, zoals de naam al doet vermoeden, vooral groene voedingsmiddelen, zoals spinazie, boerenkool, groene appels en broccoli. De in de smoothie aanwezige vezels zorgen ervoor dat je je lang vol voelt, en het chlorofyl dat groene planten als secundaire plantaardige stof bevatten bevordert ook je gezondheid.

Een studie over het effect van cholorfyl tegen zwaarlijvigheid vond dat het dieet-gerelateerde zwaarlijvigheid kan verlichten en een positief effect heeft op de darmbacteriën. Zo kun je met behulp van het groene plantenpigment niet alleen je gewicht verminderen, maar ook je spijsvertering verbeteren. (1) Zoals beloofd gaan we je nu een paar ongelooflijk lekkere receptideeën geven voor smoothies die je helpen afvallen op een smakelijke en gezonde manier

  • Appel en spinazie smoothie
  • Aardbei-komkommer smoothie
  • Peterselie-mango smoothie met gember
  • Wortel kokos smoothie
  • Bosbessen goji smoothie
  • Rucola bananen smoothie

Smoothie Diä-2

Vooral groene smoothies zijn ideaal om af te vallen! Het chlorofyl dat in groene planten zit vermindert de vetafzetting in je lichaam.
(Image source: Gina Janosch / Pixabay)

Welke alternatieven zijn er voor een smoothie dieet?

Behalve het smoothie dieet zijn er nog veel andere kuren en diëten. Om je een beter overzicht te geven, hebben we twee goede alternatieven uitgezocht:

Het Paleo dieet is vooral gebaseerd op de voedingsmiddelen die in het Paleolithicum gegeten werden. De naam Paleo is afgeleid van de technische term voor de Oude Steentijd, “Paleolithicum”. Tijdens dit dieet vermijdt men voedingsmiddelen die granen en suiker bevatten, en ook alcoholische en behandelde voedingsmiddelen, en eet men alleen “steentijdvoedsel”, zoals groenten, fruit en vlees.

Eiwitdieet: Bij het eiwitdieet worden alle koolhydraat-bevattende voedingsmiddelen vermeden en worden, voor zover mogelijk, alleen eiwitten geconsumeerd. Eiwitten zitten in allerlei voedingsmiddelen, zoals vis, vlees, zuivelproducten, eieren, groenten, salades, peulvruchten en noten. Naast een eiwitrijk dieet staat ook lichaamsbeweging op de agenda.

Conclusie

Zoals je nu weet gaat het bij het smoothie dieet niet alleen in hoofdzaak om afvallen, maar ook om iets goeds doen voor je lichaam door de vele voedingsstoffen en vitamines. De secundaire plantaardige stoffen, die vooral in groene smoothies zitten, helpen je vetreserves te verminderen en stimuleren ook je spijsvertering.

Uiteindelijk is er niet “één smoothie dieet”, maar wel verschillende varianten, waarvan je zelf kunt bepalen welke voor jou geschikt is. We raden de gematigde versie aan, waarbij je slechts één maaltijd vervangt door een smoothie. Als je voldoende lichaamsbeweging krijgt naast een gezonde voeding, is deze versie op de lange duur ook de meest effectieve methode.

Beeldbron: Breen/ 123rf.com

Referenties (4)

1. Li Y, Cui Y, Hu X, Liao X, Zhang Y. (2019). Chlorophyll Supplementation in Early Life Prevents Diet-Induced Obesity and Modulates Gut Microbiota in Mice.
Bron

2. Klein AV, Kiat H. (2015). Detox diets for toxin elimination and weight management: a critical review of the evidence.
Bron

3. Panda VS, Shah T, S S. (2020). A herbal premix containing Macrotyloma uniflorum, ginger, and whey curtails obesity in rats fed a high-fat diet by a novel mechanism.
Bron

4. Finamore A, Palmery M, Bensehaila S, Peluso I. (2017). Antioxidant, Immunomodulating, and Microbial-Modulating Activities of the Sustainable and Ecofriendly Spirulina.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftliche Untersuchung
Li Y, Cui Y, Hu X, Liao X, Zhang Y. (2019). Chlorophyll Supplementation in Early Life Prevents Diet-Induced Obesity and Modulates Gut Microbiota in Mice.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Klein AV, Kiat H. (2015). Detox diets for toxin elimination and weight management: a critical review of the evidence.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Untersuchung
Panda VS, Shah T, S S. (2020). A herbal premix containing Macrotyloma uniflorum, ginger, and whey curtails obesity in rats fed a high-fat diet by a novel mechanism.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Finamore A, Palmery M, Bensehaila S, Peluso I. (2017). Antioxidant, Immunomodulating, and Microbial-Modulating Activities of the Sustainable and Ecofriendly Spirulina.
Ga naar bron
Recensies