Laatst bijgewerkt: 02-08-2021

Onze selectiecriteria

23Onderzochte producten

54Bestede uren

12Beoordeelde onderzoeken

125Verzamelde opmerkingen

Als fietsen steeds inspannender en moeilijker wordt, kan dat komen doordat je banden langzaam geen lucht meer krijgen. Met fietspompen kun je dit gemakkelijk zelf veranderen. Er zijn mini-fietspompen die je onderweg mee kunt nemen, en ook grotere standaardpompen die je thuis kunt gebruiken.

Met onze grote fietspomp test 2021 vind je gemakkelijk de beste fietspomp voor jou en je behoeften. We tonen je de verschillende voor- en nadelen van handpompen, vloerpompen, voetpompen en pompen met CO2 patronen om je aankoopbeslissing zo gemakkelijk mogelijk te maken.




De belangrijkste feiten in het kort

  • Een fietspomp is een apparaat dat speciaal gebruikt wordt om fietsbanden met luchtdruk op te pompen.
  • In het algemeen kan onderscheid gemaakt worden tussen handpompen, vloerpompen, voetpompen en pompen met CO2 patronen. Elk type fietspomp heeft zijn eigen voor- en nadelen.
  • Bij de aanschaf van een fietspomp moet je niet alleen letten op het type, de afmetingen en het gewicht, maar ook op de prestaties en het materiaal.

Fietspomp: Onze selectie

Shopgids: Alles wat je moet weten over een fietspomp

Wat is een minifietspomp?

Een minifietspomp is een fietspomp die zo klein is dat hij mee op pad genomen kan worden. Veel kwaliteitsfietsen bevatten ze al en hebben zelfs een apparaatje op de fiets zelf om ze daar te bevestigen.

Mini fietspompen hebben maar zelden een luchtdrukmeter en slechts enkele modellen kunnen zich meten met een gewone fietspomp.

Minipompen zijn door hun afmetingen perfect voor onderweg. Een grotere standaard pomp is echter beter geschikt voor thuisgebruik.

Waar moet ik rekening mee houden met de kleppen?

Als je al een geschikte fietspomp gekozen hebt, hoef je er alleen nog maar voor te zorgen dat je het juiste ventiel kiest. In het algemeen kun je kiezen uit de volgende mogelijkheden

  • Dunlop ventiel
  • Sclaverand ventiel
  • Schrader ventiel

Het Dunlop ventiel wordt vooral gebruikt op toerfietsen en stadsfietsen. Het kenmerkende van de klep is dat hij snel en zonder gereedschap kan worden vervangen. Een nadeel is dat het gemakkelijk gesaboteerd kan worden. De meeste kleppen van dit type zijn tegenwoordig gebouwd voor een druk tot 6 bar.

Het Sclaverand ventiel, dat ook wel het Franse of Presta ventiel genoemd wordt, wordt vaak gebruikt in het wegwielrennen. De ventielen zijn ontworpen voor een druk tot 15 bar en garanderen een goede rolweerstand door de hoge druk. Het nadeel van de Sclavander klep is dat ze door hun kleine diameter niet zo robuust en stabiel zijn als andere soorten kleppen.

Het Schrader ventiel wordt zowel op fietsen als op motorvoertuigen gebruikt en wordt om die reden ook wel autoventiel genoemd. Een groot voordeel van een Schrader ventiel is dat ze geen adapter nodig hebben om opgepompt te worden bij benzinestations. Sclaverand ventielen en Dunlop ventielen hebben bij benzinestations een speciale adapter nodig, die een ingebouwde terugslagklep heeft.

Als je niet zeker weet welke luchtpomp veilig zal passen, kun je het beste een universele pompkop gebruiken, dan kun je dezelfde fietsluchtpomp voor alle ventielen gebruiken.

Wat is een manometer en waar heb ik hem voor nodig?

De manometer is een drukmeetinstrument dat je laat zien hoeveel druk er in een medium zit. In de wielersport wordt het gebruikt om de druk in de band te meten. De manometer is al in veel pompen ingebouwd en toont je tijdens het pompen hoeveel druk er in je banden zit. In het algemeen moet je de luchtdruk in je banden ongeveer een keer per maand controleren.

De volgende tabel moet je een richtlijn geven van hoeveel bandenspanning je in je banden moet hebben:

Je lichaamslengte Aanbevolen framemaat Aanbevolen wielmaat
150-155 cm 33-36 cm 26 inch
155-160 cm 35-38 cm 26 / 27,5 inch
160-165 cm 38-40 cm 26 / 27,5 inch
165-170 cm 40-43 cm 26 / 27,5 inch
170-175 cm 42-45 cm 26 / 27,5 / 29 inch
175-180 cm 44-47 cm 26 / 27,5 / 29 inch
180-185 cm 46-49 cm 26 / 27,5 / 29 inch
185-190 cm 49-52 cm 26 / 27,5 / 29 inch
190-195 cm 51-56 cm 29 inch
195-200 cm 56 cm 29 inch

Wat kost een fietspomp?

Een fietspomp is een nuttige aanschaf als je een fiets bezit en kost je geen fortuin. Eenvoudige fietspompen en mini-fietspompen zijn verkrijgbaar voor slechts 5 euro. De meeste fietspompen zijn geprijsd tussen 10 en 20 euro, en alleen enkele pompen van zeer hoge kwaliteit kosten tot 40 euro.

Besluit: Welke soorten fietspompen zijn er en welke is de juiste voor jou?

In het algemeen kun je onderscheid maken tussen de volgende fietspompen

  • Handpomp
  • Voetpomp
  • Vloerpomp
  • CO2 patroonpompen

Wat is een handpomp en wat zijn de voor- en nadelen ervan?

Je herkent een handpomp snel aan zijn kleine en eenvoudige vorm, waardoor je de pomp met de hand kunt bedienen met alleen je handen. Over het algemeen is een handpomp 15 tot 25 cm groot en in veel gevallen voorzien van een apparaatje om hem aan de fiets te bevestigen.

Meestal zijn zulke handpompen van metaal of plastic en worden ze bij de fiets geleverd. De bediening van een handpomp is heel eenvoudig, maar vaak erg omslachtig. Er zijn ook grotere versies van handpompen die niet aan de fiets bevestigd kunnen worden. Een heel kleine versie van de handpomp is de minipomp

Fahrradpumpe an Rad

Op deze foto zie je een deel van een fiets met zijn eigenaar. Links op de foto zie je een handpomp die aan de fiets bevestigd is. Door de pomp bij je te hebben ben je altijd goed voorbereid op situaties met een lekke band. (Foto: Free-Photos / Pixabay.com)

Wat zijn de kenmerken van een voetpomp en wat zijn de voor- en nadelen ervan?

Een voetpomp, zoals de naam al zegt, wordt met een voet opgeblazen. Je moet echter opmerken dat hiermee niet bedoeld wordt de voetpomp die vaak gebruikt wordt om luchtmatrassen op te blazen.

De voetpomp voor het oppompen van een fiets heeft een veel ingewikkelder mechanisme en heeft meestal een manometer om de luchtdruk te regelen. Voetpompen zijn meestal wat zwaarder en om die reden eerder ongeschikt om mee te nemen op een fietstocht. Ze worden meestal in de garage of kelder bewaard.

Wat zijn de bijzondere kenmerken van een vloerpomp en wat zijn de voor- en nadelen?

Met een vloerpomp kun je een grote hoeveelheid lucht in een band pompen om een druk van tot 16 bar te creëren. Door hun grootte en gewicht zijn vloerpompen niet geschikt om mee te nemen. Ze zijn meestal te vinden in werkplaatsen, op het gebied van racefietsen of in de kelders van gemotiveerde fietsers.

Tegenwoordig heeft een vloerpomp bijna altijd een manometer. De pomp wordt staand met behulp van beide armen bediend. Hoewel hij eenvoudig te gebruiken is, vraagt hij toch veel kracht van het bovenlichaam. Er zijn nu ook kleinere versies verkrijgbaar, maar die kunnen niet zo veel druk in de band opwekken.

Fahrradpumpe mit Rennfahrer

De fietsers op deze foto zien er erg gemotiveerd en enthousiast uit. Ze ondernemen grotere tochten en bezitten daarom relatief goede fietsen. Zeker is dat elk van deze rijders een vloerpomp bezit om hun banden de optimale druk te geven. (Foto: skeeze / Pixabay.com)

Wat is een CO2 patroonpomp en wat zijn de voor- en nadelen ervan?

Een patroonpomp pompt de band op met behulp van een onder druk staande CO2 patroon. Zo kun je snel en gemakkelijk opblazen zonder veel moeite. Cartridgerpompen hebben echter verschillende nadelen. Voor grote banden is één patroon meestal niet genoeg en moeten meerdere patronen gebruikt worden. Een ander nadeel is de prijs en het gewicht.

Vanwege de gevulde CO2 patronen kan het opblazen relatief duur zijn. Een ander en waarschijnlijk het meest doorslaggevend nadeel is dat als je onderweg bent en de cartridge leeg is, er geen andere manier is om de fiets op te pompen, tenzij je meerdere cartridges bij je hebt.

Waar moet je op letten bij je aankoop?

In het volgende willen we je de factoren laten zien die je kunt gebruiken om fietspompen te vergelijken en te evalueren. Zo kun je gemakkelijker beslissen of een bepaalde pomp al dan niet geschikt voor je is. Samengevat zijn dat:

  • Type fietspomp
  • Afmetingen en gewicht van de fietspomp
  • Vermogen
  • Materiaal

In de volgende paragrafen lees je over de afzonderlijke aankoopcriteria en hoe je ze kunt indelen.

Type fietspomp

Zoals je in het begin geleerd kunt hebben, moet je kiezen tussen verschillende soorten fietspompen. Het is belangrijk dat je nadenkt over je eigen behoeften en over wanneer je je fietspomp nodig hebt. Ben je vaak onderweg en heb je een praktische fietspomp nodig die je flexibel mee kunt nemen, dan raden we je aan te kiezen voor een handpomp of een minifietspomp.

Als je zeker weet dat je de luchtdruk in je fiets altijd betrouwbaar en regelmatig controleert, kun je gaan voor een vloerpomp die je in je garage of kelder kunt opbergen.

Afmetingen en gewicht van de fietspomp

Dit aankoopcriterium hangt sterk af van het soort fietspomp dat je wilt kopen. In het algemeen is alles tot 1500 gram, d.w.z. 1,5 kilo, een goede richtlijn voor vloer- en voetpompen. Handpompen en minipompen kunnen soms een paar honderd gram wegen.

Hier moet je aandacht besteden aan de plaats waar je je luchtpomp zult gebruiken. Als hij alleen thuis in je garage of kelder staat, is het niet erg als je pomp wat zwaarder is. Neem je je pomp altijd mee en klem je hem op je fiets, dan is een lichtgewicht pomp aan te bevelen. Veel rijders willen dat hun fiets zo licht mogelijk is. Een zware pomp werkt dit logischerwijze tegen.

Prestaties

Net als alle andere aankoopcriteria hangt ook dit van verschillende factoren af. Enerzijds hangt de prestatie van de pomp af van het type luchtpomp. Anderzijds beïnvloedt het ventiel op de fiets ook hoeveel bar druk er in een band past. Als je van plan bent een hand- of minipomp te kopen, moet je rekenen op minder vermogen dan een vloer- of voetpomp. Bij algemeen gebruik is de kracht van een gewone vloerpomp voldoende om je fiets regelmatig op te pompen.

Je moet alleen handpompen en minipompen als alternatief gebruiken als je op pad bent. Het kan erg omslachtig zijn om met deze kleine pompjes de vereiste luchtdruk in je banden te genereren. Schrader ventielen kunnen veruit de meeste druk weerstaan. Met schokpompen kan de maximum druk oplopen tot 25 bar.

Wist je dat de luchtdruk in de banden moet variëren naargelang het type fiets?

Op een gewone stadsfiets moet de luchtdruk in het wiel tussen 2,5 en 4,5 bar zijn. Dit betekent dat hij al minstens tweemaal zo hoog is als de omgevingsdruk. Op een racefiets moet de bandenspanning 5-10 bar zijn.

Behalve de drukeenheid bar kan het ook gebeuren dat PSI als eenheid vermeld wordt. PSI is ook een drukeenheid. In het algemeen kun je onthouden dat 1 PSI het equivalent is van 0.0689476 bar.

Materiaal

Fietspompen zijn meestal gemaakt van kunststof of metaal. Veel kleine pompen zullen van plastic gemaakt zijn omdat ze lichter zijn. Luchtpompen van metaal hebben het voordeel dat ze veel sterker en stabieler zijn door het robuuste materiaal. Dit heeft echter een negatief effect op het gewicht.

De meeste metalen luchtpompen zijn vloer- of voetpompen, omdat het gewicht niet zo belangrijk is als bij hand- of minipompen. CO2 patroonpompen van metaal komen ook vaker voor dan die van kunststof.

Wetenswaardigheden over fietspompen

Hoe pomp ik mijn fiets op zonder fietspomp?

Als je ooit in de ongelukkige situatie komt dat je geen fietspomp hebt of dat hij kapot is, kun je jezelf helpen met de volgende twee mogelijkheden. Enerzijds zouden we je aanraden om gewoon naar het dichtstbijzijnde benzinestation te gaan en daar je fiets op te pompen. Benzinestations hebben bijna altijd een krachtige compressor voor autobanden.

Met het juiste ventiel kun je dit ook gebruiken om je fiets snel op te blazen. Je moet er echter rekening mee houden dat een compressor veel krachtiger is dan een gewone fietspomp en daarom je band zonder voldoende gevoeligheid snel kan doen barsten. In zo’n situatie vraag je het aan de pompbediende van het benzinestation.

Wist je dat je iets meer lucht in het achterwiel moet hebben? Het achterwiel van je fiets moet iets meer lucht bevatten en dus meer druk vasthouden. Dit komt omdat het meeste gewicht op de achterband van de fiets rust. In principe hangt de bandenspanning ook af van het gewicht van de rijder.

Als je thuis een compressor hebt, kun je die gebruiken om te helpen. Een nabijgelegen zwembad is ook een goede optie: Als je het juiste hulpstuk hebt, kun je je fiets daar laten oppompen. Zwembaden hebben vaak kleine compressoren om ballen en luchtmatrassen op te blazen.

Foto bron: 123rf.com / auremar

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies