Laatst bijgewerkt: 24-09-2021

Onze selectiecriteria

32Onderzochte producten

64Bestede uren

27Beoordeelde onderzoeken

114Verzamelde opmerkingen

Welkom bij onze Grote Fietsrugzak test op 2022. Hier stellen we alle fietsrugzakken die we getest hebben in detail voor. We hebben gedetailleerde achtergrondinformatie samengesteld en een samenvatting van beoordelingen van klanten op het internet toegevoegd.

We willen je aankoopbeslissing graag gemakkelijker maken en je helpen de beste fietsrugzak voor je te vinden. Je vindt in onze gids ook antwoorden op veel gestelde vragen. Als ze beschikbaar zijn, bieden we ook interessante testvideo’s aan. Bovendien vind je op deze pagina enkele belangrijke gegevens waarvan je op de hoogte moet zijn als je een fietsrugzak wilt kopen.




De belangrijkste feiten in het kort

  • Een fietsrugzak is de juiste keuze voor jou als je een rugzak zoekt die ook tijdens het fietsen optimaal comfort biedt.
  • Sterke punten van de fietsrugzak zijn de extra vulling en het ventilatiesysteem in het rugpand en op de riemen
  • Je kunt een goedkope fietsrugzak krijgen voor minder dan 40 euro, maar ze hebben niet alle eigenschappen van een fietsrugzak van 100 euro of meer.

Fietsrugzak test: favorieten van de redactie

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je een fietsrugzak

koopt

Wat is een fietsrugzak eigenlijk?

Zoals de naam al zegt, is een fietsrugzak een rugzak die speciaal voor het fietsen ontworpen is. Het wordt vooral gekenmerkt door de nauwsluitende pasvorm. Er zijn echter ook veel verschillende modellen fietsrugzakken, die variëren naar geslacht en toepassing.

Je moet dus afwegen of je hem nodig hebt voor de dagelijkse rit naar je werk, voor een weekendtrip, of voor bijvoorbeeld mountainbiken, want die hebben meestal een meer ondersteunende functie.

Fietsrugzakken zijn ideaal voor de positie op de fiets. In tegenstelling tot rugzakken die voor hardlopen ontworpen zijn, is de borstriem belangrijker dan de heupgordel voor een goede pasvorm van fietsrugzakken. Ze hebben meestal een kleiner hoofdgedeelte, zodat ze zonder problemen met een helm gebruikt kunnen worden. Er zijn heel kleine, minimalistische dagrugzakken met slechts 6 liter opbergruimte, en ook grote modellen met tot 30 liter die veel ruimte bieden voor de uitrusting, zelfs als je de Alpen doorkruist.

De meeste modellen zijn tussen 10 en 20 liter, want deze maat is ideaal voor langere dagtochten in de bergen. Bijna alle rugzakken zijn voorbereid om er achteraf een hydrateringsblaas en -slang in te bevestigen, en veel modellen bieden de mogelijkheid om de helm of beschermers aan de buitenkant vast te maken. Welke zakindeling het beste is voor je eigen behoeften hangt sterk af van persoonlijke voorkeuren.

Fahrrad Rucksack

Fietsrugzakken hebben een nauwsluitende vorm, en hebben vaak een borstband en verschillende vakverdelingen.

Welke rugzak past bij mij?

De pasvorm is het allerbelangrijkste van een goede rugzak, want er is niets erger dan rugpijn na het fietsen door een verkeerde rugzak. Daarom zijn er speciale modellen voor mannen, vrouwen, kinderen en mountainbikers. Vrouwen hebben meestal kortere ruggen dan mannen, zodat de ruglengte meestal kleiner is en de borstbanden bijvoorbeeld op een andere hoogte zitten. Maar niet alleen de pasvorm is belangrijk, maar ook de capaciteit. De maten verschillen naar gelang van het toepassingsgebied.

Het volume kan variëren van vijf tot 35 liter. Je moet dus weten waarvoor je de rugzak koopt voor je hem koopt, want dit is enorm belangrijk om de juiste keuze te maken.

Besluit: Welke soorten fietsrugzakken zijn er en welke is geschikt voor jou?

Er is een ruime keuze aan fietsrugzakken. In principe kun je onderscheid maken tussen drie verschillende soorten fietsrugzakken

  • Dagrugzak
  • Grote fietsrugzak
  • Koeriersrugzak

Al deze soorten rugzakken hebben hun voor- en nadelen in het gebruik. Afhankelijk van wat voor jou het belangrijkst is bij het zoeken naar de juiste fietsrugzak en waarvoor je hem in de eerste plaats wilt gebruiken, is een van de drie soorten meer geschikt voor je behoeften.

In het volgende gedeelte willen we je kennis laten maken met de drie soorten fietsrugzakken en je helpen uit te zoeken welke voor jou geschikt is. Om dit te doen zullen we de bovengenoemde soorten duidelijk voorstellen en in detail uitleggen wat hun voor- en nadelen zijn.

Wat is een dagrugzak en wat zijn de voor- en nadelen ervan?

Een dagrugzak is een rugzak met een inhoud van 5 tot 20 liter en is ideaal voor dagtochten op de fiets. Dagrugzakken mogen niet meer dan 1000 gram wegen, maar ze zijn verkrijgbaar vanaf 600 gram. Dagrugzakken hebben vaak een kleurrijk en sportief ontwerp.

Voordelen
  • Klein en licht
  • Praktische vakken en zakken om kleine spullen in op te bergen
  • Goede ergonomie voor langdurig draagcomfort
Nadelen
  • Weinig ruimte voor bagage

Bij het zoeken naar de perfecte dagrugzak moet je vooral letten op de volgende criteria: gering gewicht en groot volume om de belangrijkste dingen voor de fietstocht in op te bergen. Verder moet de rugzak goed op je rug zitten. De schouder-, borst- en heupbanden mogen niet knellen of schuren. Hij moet gemaakt zijn van stevig en waterdicht buitenmateriaal en idealiter een rug van netstof of een gestructureerd vullingssysteem hebben, zodat de lucht op de rug beter kan circuleren.

Wat is een grote fietsrugzak en wat zijn de voor- en nadelen ervan?

De grotere broer van de dagrugzak is een fietsrugzak met een inhoud van 20 tot 30 liter. Met een groot aantal zakken en vakken bieden deze rugzakken genoeg opbergmogelijkheden voor meerdaagse fietstochten en een heleboel bagage.

Voordelen
  • Voldoende ruimte voor bagage
  • Praktische vakken en zakken voor een beter overzicht
  • Goede ergonomie voor langdurig draagcomfort
  • Speciale voorzieningen zoals een drinkblaas, helmhouder, sleutelclip enz.
Nadelen
  • Zwaarder dan dagrugzakken

Vooral bij de grotere fietsrugzakmodellen horen extra voorzieningen: geïntegreerde regenhoes, rugbeschermer, flessenhouder, gsm-vak, knipperlichthouder, helmhouder, gereedschapvak, gevoerd brillenvak en nog veel meer maken de rugzak tot de perfecte metgezel. De hoogste prioriteit voor fietsrugzakken is echter nog steeds draagcomfort, en de rugzak moet comfortabel en zonder wiebelen op de rug zitten.

Wat is een koeriersrugzak en wat zijn de voor- en nadelen ervan?

De koeriersrugzak werd speciaal ontwikkeld voor de behoeften van fietskoeriers, maar wordt ook steeds populairder bij de rest van de bevolking. Hij heeft de typische rolsluiting, is gemakkelijk op de fiets te dragen en snel aan en uit te trekken. Je kunt de koeriersrugzak direct op je rug dragen of hem aan het bagagerek bevestigen.

Veel koeriersrugzakken zijn gemaakt van bijzonder stevig, waterdicht materiaal zoals vrachtwagendekzeil. Ze hebben minder binnenvakken en zijvakken dan de andere genoemde modellen, maar bieden veel ruimte voor de spullen die in het ruime hoofdvak worden gedragen.

Voordelen
  • Voldoende ruimte voor grote spullen
  • Geschikt voor werk, universiteit, vrije tijd
  • Ideaal om in de stad te fietsen
  • Zeer waterdicht dankzij weinig openingen en resistent materiaal
Nadelen
  • Zwaarder en logger dan dagrugzakken
  • Niet geschikt voor lange fietstochten
  • Zelden uitgerust met speciale voorzieningen

Vergeleken met dagrugzakken en grote fietsrugzakken is een koeriersrugzak vaak goedkoper in aanschaf. Bedenk wel dat messenger rugzakken niet geschikt zijn voor lange fietstochten en daar ook niet voor bedoeld zijn. Als je in het dagelijks leven liever een elegante dan een sportieve look hebt, zijn koeriersrugzakken het betere alternatief voor de opzichtige en sportieve fietsrugzakken.

Koopcriteria: Dit zijn de factoren die je kunt gebruiken om fietsrugzakken te vergelijken en te evalueren

In het volgende laten we je zien welke criteria je kunt gebruiken om fietsrugzakken te vergelijken en te evalueren. Dit zal het je gemakkelijker maken een overzicht te krijgen en een geschikte fietsrugzak te kiezen. Samengevat gaat het om de volgende criteria

  • Voldoende ruimte
  • Fit
  • De perfecte metgezel
  • Hydratatiesystemen voor fietsrugzakken
  • Extra functies voor fietsrugzakken

In het volgende lees je over de respectieve criteria en kom je te weten waarom het voor jou zinvol is om een fietsrugzak onder deze aspecten te kopen of niet.

Voldoende ruimte

De capaciteit of het aantal volumes hangt natuurlijk af van het toepassingsgebied. Op de volgende bladzijden vind je advies over de juiste hoeveelheid volume, afhankelijk van je geslacht of gebruiksgebied. Er zijn verschillende maten, van vijf liter toerenrugzakken met tot 30 liter en meer. Er zijn ook veel varianten waarbij je het volume met vier tot vijf liter kunt vergroten door een rits te openen.

Fit

Zoals reeds gezegd is een goede pasvorm essentieel voor een fietsrugzak. Daarom kiezen mannen bijvoorbeeld het best voor een heren fietsrugzak. Hetzelfde geldt voor vrouwen en kinderen. Verder zijn er verschillende “luchtsystemen” die dienen om het zweten op de rug te verminderen en voor een betere luchttoevoer te zorgen.

De perfecte metgezel

Natuurlijk moet de fietsrugzak in de eerste plaats je comfort dienen en zo je perfecte metgezel worden. Daarom is het heel belangrijk dat je weet waar je de rugzak eigenlijk voor nodig hebt. Als je hem vooral wilt gebruiken voor je dagelijkse rit naar je werk, moet hij bijvoorbeeld een goed ventilatiesysteem hebben, zodat je niet helemaal bezweet op je rug naar je werk komt, en natuurlijk moet hij voldoende bergruimte hebben voor documenten en proviand.

Zoek je echter een rugzak voor mountainbiken, dan moet je vooral op de veiligheid letten. Er zijn rugzakken, bijvoorbeeld van evoc, die speciaal voor dit doel ontwikkeld zijn. Ze hebben onder andere extra rugbeschermers om je de best mogelijke bescherming te geven. Er zijn ook enkele lichtgewicht rugzakken die speciaal voor de dagelijkse training gemaakt zijn.

Ze hebben daarom meestal weinig bergruimte, maar bieden optimaal comfort en hebben vaak een geïntegreerd hydratatiesysteem om je tijdens de training gehydrateerd te houden.

Hydratatiesystemen voor fietsrugzakken

Vooral bij langdurig fietsen, maar ook bij mountainbiken en motortochten, is drinken zonder de fietsrugzak af te hoeven doen wenselijk. De absoluut lekvrije hydratatiesystemen zijn gemaakt van robuust, smaakloos materiaal, met op sommige merken een antibacteriële coating.

Ze kunnen gevuld en schoongemaakt worden via ronde openingen met een schroefdop of via brede bovenopeningen. Combinaties van beide, zoals bij de drinksystemen, zijn optimaal. Bijzonder aan te bevelen zijn de Deuter SOURCE VAGABOND hydratatiesystemen, die speciaal voor Deuter fietsrugzakken zijn ontwikkeld:

Drinksysteem materiaaleigenschappen voordelen
Taste-FreeTM binnenoppervlak van blaas en slang zeer glad smaakloos, zeer hygiënisch en gemakkelijk schoon te maken
Grunge-GuardTM coating stabiel gehecht aan het basismateriaal bacteriën worden tegengehouden om zich in het drinksysteem te nestelen
Easy Clean grote opening over de gehele breedte, lekvrije schuifklipsluiting eenvoudig te vullen en schoon te maken
Dirt Guard clip-on beschermkap vuil wordt weggehouden van het mondstuk, zeer geschikt voor langere transporten

Extra functies voor de fietsrugzak

  • Kaart zak
    • raak nooit meer je kaarten kwijt: dankzij het geïntegreerde kaartenvak zijn je kaarten optimaal beschermd en kunnen ze gemakkelijk worden opgeborgen
  • Volume uitbreiding
    • vooral belangrijk als je langere afstanden voor de boeg hebt en je meer proviand nodig hebt dan gewoonlijk
  • Knipperlichthouder
    • heel nuttig om ook ’s nachts zichtbaar te zijn
  • Reflectoren
  • Beschermers (vooral voor mountainbiken)
    • als je een fietsrugzak wilt kopen en hem voor mountainbiken wilt gebruiken, dan moet hij beslist beschermers hebben, want die beschermen je ten eerste tegen ergere valpartijen en ten tweede zijn ze praktischer als ze in de rugzak zitten en niet als een vest aangetrokken hoeven te worden

  • Regenhoes
    • nooit meer onaangenaam verrast worden door het weer: veel fietsrugzakken hebben al een geïntegreerde regenhoes, maar je kunt ze ook apart kopen:
  • voldoende opbergvakken
    • behalve het aantal volumes is ook een goede indeling van de compartimenten van belang, vooral bij rugzakken die voor lange tochten ontworpen zijn. Zo hebben Deuter en VAUDE een aantal fietsrugzakken met een deelbaar hoofdvak of bijvoorbeeld een apart natwasvak dat gebruikt kan worden voor bezwete kleren.

Fahrrad Rucksack

Fietsrugzakken moeten voldoende opbergvakken hebben. Ze hebben vaak lichtsporen, zodat je goed zichtbaar bent in het verkeer en vooral in het donker.

Wetenswaardigheden over fietsrugzakken

Wat is een rugzak?

Een rugzak is een houder van stof, soepel plastic (nylon of PVC) of leer, die gebruikt wordt om voorwerpen te dragen als hij aan riemen op de rug gedragen wordt. Lichtgewicht rugzakken worden alleen door de schouderbanden gedragen; bij rugzakken voor het dragen van zware lasten wordt de last via een heupgordel naar de heupen verlegd.

Afhankelijk van de kwaliteit, het gebruiksgebied (b.v. trekking, klimmen, wandelen, reizen, fietsen, vrije tijd, vrachtvervoer, school, enz.) en de comforteisen van de drager, kunnen de kenmerken van de rugzakken variëren (b.v. ventilatie van de rug, intern draagframe om het gewicht naar de heupen over te brengen, verstelbaarheid van de ruglengte om de pasvorm te optimaliseren, eigen gewicht, kwaliteit en duurzaamheid van de bekleding om druk/schuren te voorkomen, enz.)

De geschiedenis van de rugzak

De voorloper van onze moderne rugzakken vindt zijn oorsprong in het leger. De term “knapzak” werd gebruikt om transportcontainers aan te duiden met een stoffen bekleding die over een rechthoekig houten of plastic frame genaaid was. Hoewel de rugzak nog steeds in gebruik is in het leger onder het synoniem “grote gevechtstas”, evolueerde hij en werd hij geschikt voor dagelijks gebruik.

Intussen inspireren rugzakken niet meer alleen met hoge functionaliteit, maar ook met moderne ontwerpen. De mens evolueerde van jager-verzamelaar tot sedentaire landbouwer. En het is duidelijk dat het bij jagen en verzamelen zin heeft je handen vrij te hebben en een container bij je te hebben waarin je je prooi kunt bewaren en vervoeren. Wie verbaast het dan dat draagstellen al in het Neolithicum (3300 jaar voor Christus) gebruikt werden?

Voor de meeste historici begint de geschiedenis van de rugzak echter pas in het midden van de 17de eeuw. In die tijd werden legers van lansknechten als toevallige krijgers vervangen door legers van soldaten.

Gekenmerkt door uniforme training in gevechtstechnieken, het hanteren van wapens en hun uitrusting, vormden ze homogene groepen. Hun uitrusting omvatte vooral een ransel, die diende om rantsoenen, kampuitrusting en munitie in te bewaren en te vervoeren. Men mag echter aannemen dat soortgelijk transportmaterieel al veel eerder in het leger in gebruik was.

Dit komt omdat soldaten meestal onderweg waren en steeds een zekere hoeveelheid voorwerpen voor eigen gebruik moesten meedragen zonder zichzelf in de strijd te hinderen. In de periode tussen de Renaissance en de Tweede Wereldoorlog werd de knapzak steeds verder ontwikkeld. Aan het begin van de 19e eeuw werd de Brustriemen in Pruisen ingevoerd. Dit maakte de satchel niet alleen comfortabeler om te dragen, maar maakte het ook mogelijk veel zwaardere lasten te dragen, omdat het gewicht dat naar achteren trekt naar voren verplaatst wordt.

Tegenwoordig zijn vooral trekkingrugzakken met deze toevoeging uitgerust. Van 1885 tot de jaren 1930 was de keizerlijke leger ransel in de mode. Oorspronkelijk bestond het uit een houten of stoffen frame dat met stof bekleed was, tijdens de Eerste Wereldoorlog werd het als spaarversie met grijze katoenen stof bekleed.

De revolutionaire verdere ontwikkeling van deze Tornister tot rugzak kwam in 1934 met de M34, die voor het eerst afzag van het lompe houten frame.

Waar moet een beginner rekening mee houden bij het trainen voor wielrennen?

“Eerst en vooral moet je je echt op je gemak voelen met je fiets,” zegt Matthias John. Veel beginners maken de fout meteen met een nieuwe fiets op een langere trainingstocht te willen gaan. “Dat is zelden aan te bevelen, want de motor moet perfect op je afgesteld en afgesteld zijn” Veel beginnende trainers verwachten ook te snel te veel. “In het begin moet je niet om de kilometers rijden, maar om de tijd” Een gezonde beginner kan twee tot drie keer per week twee tot drie uur rijden, minstens een dag van elkaar.

Pauzes mogen echter niet vergeten worden. “In principe moet de duur van de training altijd aangepast worden aan je eigen conditie,” zegt John. Als je niet zeker bent, moet je niet aarzelen een sportarts of deskundige te raadplegen. Als je al in het zadel zit, is het belangrijk om op de waarschuwingssignalen van je lichaam te letten: “Zodra je het koud krijgt, je niet meer op de weg kunt concentreren, gespannen bent of pijn hebt, moet je onmiddellijk van de fiets stappen.”

Veel beginners zouden ook vergeten het weer in hun trainingsplan op te nemen. “Als je op de heenweg een aangename wind in de rug hebt, kan een tegenwind op de lange terugweg een onaangename verrassing zijn”

Verbrand je vet op de fiets?

“Er zijn hier twee modellen,” zegt de fietscoach: “Als je veel tijd hebt, d.w.z. een goede twee tot drie uur, moet je die vullen met een rondje met een polsslag van 120 en 140 slagen per minuut.” Als je minder tijd hebt, moet je de trainingsintensiteit verhogen. “Blijf bijvoorbeeld met regelmatige tussenpozen sprinten. Of ren niet alleen heuvels op, maar sprint ze op” Op deze manier kun je in kortere tijd veel energie verbranden.

Als je in een ploeg rijdt, kunnen deze sprintintervallen ook in kleine wedstrijdjes veranderd worden. “De hartslagmeter kan tijdens zulke intervallen gemakkelijk 150 tot 170 slagen per minuut bereiken. Dit geldt echter niet voor fietsers in de pensioengerechtigde leeftijd. De maximale polsslag kun je berekenen met de vuistregel 220 slagen min leeftijd. John: “Ook hier zit je aan de veilige kant als je advies vraagt aan je arts.”

Welke fouten moet je vermijden bij het fietsen?

“Een klassieke fout is om met de middenvoet te trappen in plaats van met de bal van de voet,” zegt Matthias John. Als je fietsschoenen draagt, moet je je voeten niet te ver naar binnen of te ver naar buiten op de pedalen vastzetten: “Als je ze te veel belast, heeft elke stap die je zet invloed op je kniegewricht” Je trapt correct als je je knieën parallel aan het frame houdt.

“Een veel voorkomende bron van fouten is ook de zadelhoogte. Veel mensen stellen hem te hoog in en glijden met hun kont op het zadel heen en weer” De vuistregel hier is: je kunt hem beter te laag instellen dan te hoog. “De ideale hoogte bepaal je door met gestrekt been recht op het zadel te zitten.

Als de pedalen in de laagste stand staan, moet je er met je hiel comfortabel bij kunnen.” Bovendien moet het zadel altijd horizontaal ingesteld worden. “Velen stellen hem schuin naar voren af omdat hij anders te veel drukt” Een echt goede fietsenwinkel biedt zijn zadels echter aan om ze vóór aankoop te testen. “Laat je niet pushen en rijd liever een grote testronde”

Is fietsen gezonder dan joggen?

Op een goed afgestelde fiets wordt de druk gelijkmatig over het lichaam verdeeld,” zegt Matthias John: “Joggen daarentegen kan door compressie hoge puntbelastingen in de knieën en de wervelkolom veroorzaken.” Over het geheel genomen kan de intensiteit van de training met de fiets ook heel goed gedoseerd worden, zegt hij, en is daarom bijzonder geschikt voor beginners: “Als fietser kan ik niet alleen zelf bepalen hoe snel ik ga, maar ook de trainingsintensiteit aanpassen via de versnelling.”

Als je jogt, moet je bergopwaarts gaan. Als je fietst, kun je nog steeds de weerstand instellen waarmee je de heuvel wilt beklimmen.

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies