Laatst bijgewerkt: 12-08-2021

Een six-pack staat voor een mooi en goedgevormd lichaam. Maar het getuigt ook van harde training en discipline. Voor veel mannen is een six-pack een statussymbool. Vrouwen daarentegen zijn geïnteresseerd in een goed geproportioneerd lichaam met weinig buikvet. Buikspiertraining is een onderdeel van een algemeen krachttrainingsprogramma.

Een bijzondere en zeer efficiënte manier om de buikspieren te trainen is een AB training. Workouts zijn een ideale manier om je lichaam thuis strakker te maken. Voor velen staat het ideale “bikinifiguur” op de voorgrond. Alleen ab workouts zijn meer. Het gaat om de algemene lichamelijke gezondheid, manieren om efficiënt af te vallen en overtollig lichaamsvet te verbranden, de stofwisseling te stimuleren, het bewegingsapparaat te versterken en een positief effect op de psyche te hebben.




De belangrijkste feiten in het kort

  • Wat is een AB training? Waarom buikspieren trainen?
  • Voor wie is een AB training geschikt en welke uitrusting kan de training efficiënter maken?
  • Hoe kunnen AB workouts je helpen afvallen? Wat motiveert ons voor een allesomvattende workout?

Buikspiertraining met AB Workout: Wat je moet weten

Gewoon trainen is geen alternatief voor een six-pack. Te veel dingen kunnen verkeerd gedaan worden. Succes zal niet bereikt worden. Zoals met alles zijn intensieve planning en voorafgaande informatie van cruciaal belang voor een ideale voortgang van de training.

Wat betekent AB Workout en hoe werkt het?

De afkorting voor “AB” of “ABs” is afgeleid van het Latijn voor abdominaal. Buik betekent zoveel als buik of onderbuik. In trainingstermen slaat de term op de ribben, borstkas, bekken en buikspieren (1).

De menselijke musculatuur moet echter holistisch bekeken worden. Daarom wordt bij intensieve training van de buikspieren in de vorm van een AB training ook aandacht besteed aan aangrenzende gebieden zoals de rug, de dijspieren en de armspieren. Hieruit blijkt al dat het niet alleen om de six-pack gaat, maar om een soort training voor de hele romp van het lichaam.

Verhoog de lichamelijke prestaties met een AB training.

De functie van de AB Workout is de buikspieren te trainen door middel van vaste oefeningen met de juiste herhalingen. Het instellen van bepaalde trainingsprikkels zorgt ervoor dat de spieren reserves opbouwen.

Als de spieren herhaaldelijk in dezelfde mate getraind worden, raken ze niet zo snel vermoeid als zonder training het geval zou zijn. Behalve de spieren worden ook de bloedsomloop versterkt. Dit is merkbaar doordat we niet meer zo snel buiten adem raken bij bijvoorbeeld traplopen. Dit zorgt ervoor dat het lichaam beter kan omgaan met de dagelijkse eisen van ons leven.

Voor wie is AB Workout geschikt?

AB Workout is geschikt voor iedereen. Er zijn workouts voor beginners, gevorderden en professionals. Beginners moeten hun trainingsprogramma altijd beginnen met instaptrainingen en die naar behoefte langzaam opvoeren. Te snel toenemen leidt niet tot het beste trainingssucces. De beste manier om te beginnen is met video’s voor beginners of met de hulp van een fitnesstrainer in een sportcentrum.

Workouts zijn ook geschikt voor bepaalde behandelingen van pijn. Dit moet echter altijd besproken worden met een arts of een getrainde fitnesstrainer. Rug-, nek- en kniepijn zijn in de meeste gevallen de grootste problemen. Speciale voorzichtigheid is geboden. Bepaalde trainingsoefeningen kunnen deze problemen oplossen, maar een verkeerde training kan precies deze klachten veroorzaken. Daarom moeten klachten die ontstaan altijd professioneel opgehelderd worden.

Kunnen de buikspieren elke dag getraind worden?

Het antwoord op deze vraag is ja. Het doel van elk is om de buikspieren zichtbaar te maken. Dit hangt af van het lichaamsvetpercentage. Als het lichaamsvetpercentage hoog is, zijn de spieren niet zichtbaar omdat ze met vet bedekt zijn. Daarom moet het overtollige lichaamsvet eerst en vooral verbrand worden.
De snelste weg naar een “six pack”

Lichaamsvet kan alleen verminderd worden door een combinatie van uithoudingsvermogenstraining en krachttraining. Vermindering van lichaamsvet kan alleen via aerobe training .

Aëroob” verwijst naar het verbranden van lichaamsvet met behulp van zuurstof. Aërobe training is gericht op training van het uithoudingsvermogen in een bepaald bereik van de polsslag. In het kort gaat het erom te trainen in een ideale hartslagzone.

Dit bereik is wanneer je oefent zonder buiten adem te raken. Dit soort training vergt veel tijd, omdat het lang duurt voor succes intreedt. Niettemin moeten tijdens een duurtrainingsfase ook versterkende oefeningen in de vorm van een AB training gedaan worden. Overtollig lichaamsvet wordt in de spieren verbrand. Daarom is het belangrijk de spieren op te bouwen. Hoe meer spiermassa beschikbaar is om te verbranden, hoe meer lichaamsvet er verloren kan gaan.

AB Workout

Ab workouts moeten deel uitmaken van een totale lichaamsworkout en kunnen elke dag gedaan worden Image source:fizkes/ 123rf)

Dit is dus ook het antwoord op de vraag naar holistische training. Speciale aandacht moet ook besteed worden aan de regeneratiefasen. Pijn in de buikspieren is een teken van overbelasting. Hoewel een constante trainingsprikkel belangrijk is, mag die geen pijn veroorzaken. Mobilisatie- en rekoefeningen zijn geschikt om de pijn te verlichten.

Wanneer is het beste moment van de dag voor een training?

De beste tijd voor een AB training is als er motivatie is en voldoende tijd. Stress en tijdsdruk verminderen het succes van een training. Het is het beste om een training in je dagelijkse routine te integreren en er een vanzelfsprekendheid van te maken. Net zoals tandenpoetsen deel uitmaakt van je dagelijkse routine, moet het ook deel uitmaken van je training.

Kun je afvallen met AB Workout

! AB Workouts zijn ideaal om af te vallen. Gecombineerd met de juiste voeding en levensstijl moet afvallen geen probleem zijn. Veel beginners klagen vaak dat ze ondanks AB Workout niet afvallen. Spieren worden opgebouwd als gevolg van de training. Het gewicht van de nieuw opgebouwde spieren is groter dan dat van het lichaamsvet.

Niettemin heb je een overeenkomstige spiermassa nodig om het overtollige lichaamsvet te kunnen verminderen. Daarom is uithoudingsvermogen nodig, vooral in het begin. De motivatie hiervoor is kennis over de processen in het lichaam. Trainen is greep krijgen op je eigen lichaam.

Wat voor soort voeding ondersteunt het succes van AB trainingen?

Adequate lichamelijke prestaties zijn alleen mogelijk met voedsel van hoge kwaliteit. Tijdens het afvallen is het bijzonder belangrijk om koolhydraten te vermijden of ze slechts in kleine hoeveelheden te consumeren. We worden heel vaak geconfronteerd met het probleem dat veel voedingsmiddelen grote hoeveelheden suiker bevatten. Ons lichaam heeft de neiging suiker eerder te verbranden dan vet. Het vet wordt dan als reserve opgeslagen in de vorm van lichaamsvet.

AB Workout

Gezonde en hoogwaardige voeding is de basis voor een gezonde levensstijl (Image source: Neonbrand/ Unsplash)

Zodra we de inname van suiker tot een minimum beperken, moet het lichaam terugvallen op de vetreserves. Zodra dit over een langere periode gebeurt, worden de vetreserves van het lichaam automatisch verminderd. Alleen de combinatie van training en een gezond dieet kan zorgen voor langdurig gewichtsverlies (2). Een gerichte voedingsplanning kan hierbij helpen.

Is AB Workout geschikt tijdens en na de zwangerschap?

Er zijn bepaalde dingen waar je tijdens de zwangerschap rekening mee moet houden. Een training is niet alleen goed voor de moeder en draagt bij tot haar lichamelijk welzijn, maar is ook gunstig voor de ontwikkeling van de pasgeborene. Toch wordt niet elke vorm van lichaamsbeweging aanbevolen tijdens de zwangerschap (3).

Daarom moet specifieke informatie bij een arts verkregen worden. Vooral na een zwangerschap verlangen velen naar een stevige buik. AB Workout is hiervoor een ideale oplossing. Bovendien kan het in het comfort van je eigen huis gedaan worden, wat betekent dat je voor je pasgeboren baby kunt blijven zorgen.

AB Workout in het fitnesscentrum of thuis?

De AB Workout is ideaal voor thuis, maar er is nog steeds veel voor te zeggen om naar een fitnesscentrum te gaan om aan een AB Workout sessie deel te nemen.

AB Thuis trainen

Voordelen
  • Tijdwinst doordat je niet hoeft te reizen
  • intimiteit
  • geen stress en geen parkeerplaats hoeven te zoeken
  • flexibiliteit in de planning
  • geen voorgeschreven regels en hygiënische normen
  • muziekbegeleiding naar eigen keuze
  • geen contributie voor een sportschool
  • eigen badkamer verhoogt de feel-good factor
Nadelen
  • gebrek aan professionele begeleiding
  • onnauwkeurige uitvoering van oefeningen
  • gebrek aan feedback van de trainer
  • geen precieze informatie over afvallen en spieren opbouwen
  • gebrek aan keuze van apparatuur
  • grote kans op afleiding
  • gebrek aan ruimte
  • Alleen trainen zonder motivatie van de groep

AB Trainen in het fitnesscentrum

Voordelen
  • Begeleiding door bekwame fitnesstrainers
  • goed geplande trainingssessie
  • uitgebreide uitrusting
  • betere motivatie
  • nieuwe mensen ontmoeten
  • geen lidgeld voor fitnesscentrum
  • verandering van omgeving
  • geen afleiding van de training
  • Gebruik van massageruimte, sauna en wellness faciliteiten
Nadelen
  • Abonnements- en annuleringskosten
  • bezoek gebonden aan openingstijden
  • extra reistijd
  • gebrek aan intimiteit
  • sportkleding moet geschikt zijn
  • gebrek aan ruimte bij drukte
  • gebrek aan hygiëne in openbare doucheruimte

Hoe lang moet een AB workout duren?

Het bepalen van de duur van een AB training hangt af van je eigen kunnen. Een training moet afwisselend belastings- en ontlastingsfasen hebben. Het doel is natuurlijk om een trainingsprikkel in te stellen. Niettemin moet je goed voor je eigen lichaam zorgen. Zodra je niet meer kunt, heb je je grens bereikt. Het heeft weinig zin die grens te overschrijden. De feel-good factor is het belangrijkst. Het gevoel iets voor jezelf te doen is de beste motivatie om door te gaan.

Wat verhoogt de motivatie en de routine voor AB Workout?

Geen zin hebben, te moe of te veel stress zijn geen excuses. Met de juiste motivatie kun je deze smoesjes overwinnen. Niettemin zijn we geen machine! De volgende tips zullen je helpen om jezelf te motiveren voor een AB training.

  • Denk steeds aan het goede gevoel achteraf.
  • Muziek is een goede motivator. Maak je eigen workout afspeellijst.
  • Bekijk video’s van grote atleten of beïnvloeders op het internet voor motivatie en inspiratie.
  • Trainen in een groep kan motiverend werken en een teamgebeuren worden.
  • Blijf ideeën uitwisselen met anderen en ontwikkel je opleiding.
  • Stel meetbare doelen en documenteer ze.
  • Bedenk manieren om je afleiding te combineren met een AB training. Kijk naar je favoriete programma tijdens je training.
  • Koop van tijd tot tijd een nieuwe trainingsoutfit of nieuwe uitrusting.
  • Neem je trainingstas mee naar kantoor.

Conclusie

AB-oefeningen zijn de ideale begeleidende maatregel om passende buikspieren op te bouwen. Getrainde spieren zijn het belangrijkste bestanddeel om af te vallen en lichaamsvet te verbranden. Het hoofddoel moet niet een six-pack zijn, maar de vermindering van overtollig lichaamsvet. Iedereen heeft een six-pack. Het zit alleen heel vaak verborgen onder het buikvet. Daarom moet een AB training ook gecombineerd worden met duurtraining om de stofwisseling van het lichaam te stimuleren.

Een gezonde voeding, evenwichtige levensstijl, gevarieerde lichaamsbeweging en de nodige motivatie zijn de belangrijkste factoren voor succes bij het afvallen. Als men belang hecht aan een gezonde levensstijl met gezonde voeding en voortdurende lichaamsbeweging, wordt de moeite van voortdurend afvallen bespaard. Als de AB training eenmaal een routine geworden is, ben je eraan verslaafd en leef je gezonder.

Omslagfoto: Fizkes/ 123rf

Referenties (3)

1. Fakten zum Thema AB Workout.
Bron

2. Die Ernährung wirkt sich positiv auf das Training und den Abnehmerfolg aus.
Bron

3. Worauf sollte während und nach der Schwangerschaft beim Bauchmuskeltraining geachtet werden.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Was ist ein AB Workout
Fakten zum Thema AB Workout.
Ga naar bron
Die Ernährungspyramide
Die Ernährung wirkt sich positiv auf das Training und den Abnehmerfolg aus.
Ga naar bron
AB Workout und Schwangerschaft
Worauf sollte während und nach der Schwangerschaft beim Bauchmuskeltraining geachtet werden.
Ga naar bron
Recensies