Laatst bijgewerkt: 02-09-2021

Onze selectiecriteria

11Onderzochte producten

70Bestede uren

39Beoordeelde onderzoeken

156Verzamelde opmerkingen

Welkom bij onze grote Swing Stepper Test 2021. Hier stellen we alle Swing Steppers voor die we uitvoerig getest hebben. We hebben gedetailleerde achtergrondinformatie samengesteld en een samenvatting van beoordelingen van klanten op het internet toegevoegd.

We willen je aankoopbeslissing graag gemakkelijker maken en je helpen de beste Swing Stepper voor je te vinden.

Je vindt ook antwoorden op veel gestelde vragen in onze gids. Als ze beschikbaar zijn, bieden we ook interessante testvideo’s aan. Verder vind je op deze pagina ook enkele belangrijke gegevens waar je op moet letten als je een Swing Stepper wilt kopen.




Belangrijk om te weten

  • Een schommeltrapper is een ruimtebesparend fitnessapparaat voor thuisgebruik. Vaak is hij voorzien van elastische handgrepen die extra training van het bovenlichaam mogelijk maken.
  • Behalve de Swing Stepper is er ook de Side Stepper en de Ministepper. Deze soorten steppers werken volgens hetzelfde principe. Ze verschillen slechts minimaal in bewegingsvolgorde en omvang en voldoen daarom aan verschillende behoeften.
  • Een schommeltrapper is geschikt om de conditie te verbeteren en spieren op te bouwen, vooral in de benen en billen. Het is echter niet per se geschikt voor mensen met knieklachten of die te zwaar zijn.

Beste Swing Stepper: Onze selectie

Gids: Wat moet je weten voor je een Swing Stepper koopt?

Hoe werkt een Swing Stepper?

Om het apparaat en zijn werking te begrijpen, moeten we eerst de algemene werking ervan bekijken.

Een Swing Stepper bestaat uit twee treden die als beweegbare gewrichten aan een frame bevestigd zijn. Omdat traplopen nagebootst moet worden, zorgen hydraulische elementen voor de nodige weerstand en het terugveren van de treden. In tegenstelling tot gewone steppers kenmerkt de Swing Stepper zich door zijwaartse bewegingen.

Als je op de stepper staat en met je voet een van de vlakken naar beneden drukt, wordt de bijbehorende hydraulische cilinder samengedrukt. Deze opeenvolging van bewegingen wordt dan afwisselend aan elke kant herhaald.

De atleet moet in dit belastingsscenario de weerstand van het toestel overwinnen. Dit heeft vooral effect op de benen en de billen. Maar ook de buikspieren worden in deze bewegingssequentie aangesproken.

Wat is het verschil met een crosstrainer?

Het eerste verschil tussen een crosstrainer en een stepper is het uiterlijk. Hij is groter, heeft bredere treden en handgrepen. Hij verschilt ook in de manier waarop hij beweegt.

Anders dan de Swing Stepper simuleert hij de beweging van joggen. In plaats van een op-en-neer beweging, volgt de crosstrainer een elliptische vorm.

Bovendien kunnen het bovenlichaam, de rug en de armen getraind worden door de handgrepen. Het resultaat is een zachte bewegingsreeks die de gewrichten minder belast. Beide machines zijn geschikt om thuis te trainen, want ze nemen betrekkelijk weinig ruimte in beslag.

apparaat swing stepper crosstrainer
afmetingen en gewicht handzaam, klein en licht – kan dus gemakkelijk vervoerd worden omvangrijk, zwaar en groot – vervoer is nogal moeilijk en het toestel moet vooraf gedemonteerd worden
treden kleiner groter
handgrepen kunnen aanwezig zijn als vaste stangen, touwen of riemen met handgrepen altijd aanwezig als vaste stangen
beweging hx op en neer, links en rechts elliptische voorwaartse en achterwaartse bewegingen
Geschiktheid voor thuis ja ja
lichaamsdelen die getraind worden benen en po hele lichaam
opeenvolging van bewegingen niet erg gentle zacht – daarom goed voor mensen met beschadigde gewrichten

Welke van de twee machines je kiest hangt af van je ideeën en doelen. De Swing Stepper is geschikt als je je benen wilt trainen en je calorieverbruik wilt verhogen.

De crosstrainer werkt ook op de spieren in je armen en rug. Maar omdat hij meer spiergroepen bewerkt, kan de crosstrainer het afvallen beter ondersteunen. Beide zijn geschikt voor duurtraining.

Als je bekende gewrichtsproblemen hebt, raden we je aan een crosstrainer te kopen. De bewegingssequentie is zachter en minder belastend.

Zijn er accessoires en is dat nodig?

Een schommeltrapper traint op zich vooral de benen en de billen. Als je je training wat wilt uitbreiden, kun je accessoires gebruiken.

Vaak is het apparaat al voorzien van bestaande riemen in de vorm van trekkoorden. Als dit niet het geval is, kun je extra handgrepen kopen. Dit geeft je de gelegenheid je training uit te breiden tot de armen.

Afhankelijk van de ondergrond kan een beschermende mat voor de vloer ook interessant zijn. Er komt veel kracht bij het trainen met een stepper en de bewegingen kunnen lelijke beschadigingen aan sommige vloeren veroorzaken. Een beschermende mat kan dit probleem voorkomen.

Als de stepper van je keuze geen ingebouwde monitor heeft, kun je een borstband overwegen. Dit helpt je je hartslag en verbrande calorieën bij te houden. Deze waarden zijn belangrijk als je je conditie wilt opbouwen en je vetverbranding wilt stimuleren.

Is een Swing Stepper nuttig voor thuis en hoe effectief is de training?

Een Swing Stepper is heel geschikt voor een kleine training thuis. Natuurlijk is een zekere mate van zelfdiscipline nodig om echt succes te boeken. Afhankelijk van de duur en intensiteit van de training is de Swing Stepper een goede manier om:

  • Verbeter het uithoudingsvermogen
  • Om het calorieverbruik op te voeren
  • Verhoog de vetverbranding
  • Om de anaerobe prestaties te verhogen

Steppers zijn bedoeld om het op en af trappen lopen te imiteren. Het handige is dat je er het huis niet voor uit hoeft. (Bron: Bruno Nascimento/ Unsplash)

Het praktische is dat je op elk moment en bij elk weer kunt oefenen. Het apparaat is klein en neemt niet veel plaats in. Je hebt geen dure loopschoenen of andere accessoires nodig. Al met al is dit een zeer rendabele training zonder veel inspanning.

Met een hoge weerstand en een hoge cadans kun je in een uur tot 700 calorieën verbranden. Als je van plan bent af te vallen, kun je je gewichtsverlies ondersteunen met de stepper. Een schommeltrapper voor thuisgebruik is daarom aan te bevelen met de nodige discipline.

Wist je dat je ook heel goed kunt afvallen met een Swing Stepper?

In combinatie met een gezond dieet, kun je met regelmatig stappen de kilo’s zien wegsmelten. Je kunt met de Swing Stepper ook verschillende oefeningen uitproberen om de juiste individuele training samen te stellen.

Is een Swing Stepper geschikt voor mij met knieklachten en overgewicht?

Een stepper is niet aan te bevelen voor knieklachten als het probleem al bekend is. Al het gewicht rust op de gebogen benen en dit kan de gewrichten zwaar belasten. Een schommeltrapper is ook niet de beste keuze voor mensen met bekende heupproblemen.

Voor gezonde mensen is trainen op een stepper niet gevaarlijk. Je moet er echter wel voor zorgen dat je dat op de juiste manier doet. Dit betekent dat de knieën nooit helemaal gestrekt mogen zijn. Je moet steeds je knieën lichtjes buigen. De beweging moet zo rond mogelijk zijn. Het langzaam opvoeren en afbouwen van de beweging voorkomt gewrichtsschade.

Als je overgewicht hebt, kun je ook een stepper gebruiken. Je moet echter wel letten op het gewicht en de belastbaarheid van het toestel. Een zuivere en zorgvuldige uitvoering van de bewegingen is ook hier essentieel om schade te voorkomen, want er wordt veel gewicht op de gewrichten gelegd.

Zoals bij alle sporten moet je letten op de juiste uitvoering. Je moet de stepper op de juiste manier gebruiken, want alleen zo kun je op de lange duur iets goeds voor je lichaam doen.

Wat kun je ermee doen?

Met een schommeltrapper kun je de onderste helft van je lichaam trainen. Dit betekent dat je je benen en billen kunt verstevigen. Met een gedisciplineerd trainingsplan kun je zelfs spieren opbouwen.

Wist je dat je met een Swing Stepper veel verschillende spieren in het onderlichaam kunt trainen?

Met behulp van een Swing Stepper, en vooral met de zijdelingse stapbewegingen, train je automatisch een verscheidenheid aan spieren in het onderlichaam.

Bovendien verhoogt extensieve training op de stepper de hartslag en verbetert zo het uithoudingsvermogen. Om je uithoudingsvermogen op te voeren, moet je eerst het volume opvoeren en dan de intensiteit.

Het nadeel van steppers is dat het bovenlichaam bijna geen voordeel krijgt van de training. Rekbare tractietouwen kunnen de trainingsmogelijkheden uitbreiden.

Een stepper met armbeweging is echter nog steeds niet de juiste keuze voor krachttraining van het hele lichaam. Een schommeltrapper kan ook de rug trainen vanwege de zijdelingse beweging.

Besluit: Welke soorten steppers zijn er en welke is geschikt voor mij?

Alle steppers werken volgens een vergelijkbaar principe. Ze kunnen echter verschillen in grootte en beweging. Welke je kiest hangt af van je behoeften. Je kunt kiezen uit

  • Zwenkstappen
  • Zijwaartse trap
  • Mini Stappenmachine

In het volgende gedeelte worden de verschillen uitgelegd en de voor- en nadelen getoond. Dit zal je helpen beslissen welke machine geschikt is voor jou en je behoeften.

Hoe werkt een Swing Stepper en wat zijn de voor- en nadelen?

Zoals hierboven uitgelegd, bestaat een Swing Stepper uit pedalen die aan een frame bevestigd zijn. Een hydraulische cilinder bepaalt de weerstand die tijdens de training overwonnen moet worden.

Voordelen
  • Hoger calorieverbruik
  • Extra zijwaartse beweging
  • Stimuleert ook de bilspieren en de heupen
  • Positief voor de rug en het evenwicht
Nadelen
  • Onbekende bewegingsvolgorde vergt oefening
  • Moeilijk voor oudere mensen omdat meer evenwicht vereist is
  • Niet aan te bevelen voor mensen met gewrichtsproblemen

Swing steppers worden ook vaak twist steppers genoemd. Dit is terug te voeren op de uitgevoerde beweging. Je beweegt je voeten niet alleen op en neer, maar ook naar rechts en links. Deze beweging is aanvankelijk onbekend voor beginners en het duurt even voor ze vloeiend verloopt – dit kan sommige mensen demotiveren.

Dit betekent dat niet alleen de beenspieren geactiveerd worden, maar ook de bilspieren en de heupgewrichten. Dit heeft ook een positief effect op de rug en kan het evenwicht en de coördinatie verbeteren.

Hoe werkt een zijstepper en wat zijn de voor- en nadelen?

Ook de Side Stepper lijkt qua opzet op de Swing Stepper. Het enige verschil is de plaats van de treden. Ze liggen meer naar de zijkant.

Dit ontwerp is geschikt voor een effectieve algemene activering van de beenspieren. Omdat het een groter evenwichtsgevoel vereist, verbetert de Side Stepper ook het evenwicht en de coördinatie. Dit heeft een positief effect op de kernspieren.

Omdat de Side Stepper een vrij hoge mate van evenwicht vereist, kan het moeilijk zijn voor oudere mensen en mensen met overgewicht. Anderzijds is het calorieverbruik hoger dan bij steppers met op en neergaande bewegingen.

Voordelen
  • Hoger calorieverbruik
  • bevordert coördinatie en evenwicht
  • algehele activering van de beenspieren
Nadelen
  • Niet geschikt voor oudere mensen en mensen met overgewicht want het vergt veel evenwicht
  • onbekende bewegingsvolgorde vergt meer oefening
  • niet aan te bevelen bij gewrichtsproblemen

Hoe werkt een mini-stepper en wat zijn de voor- en nadelen?

De Mini Stepper voor thuisgebruik is, zoals de naam al zegt, de kleinste in zijn soort. Hij bestaat uit twee hydraulische cilinders en twee loopvlakken. Deze bewegen niet zijwaarts maar op en neer.

Het voordeel is dat hij heel klein is en dus plaatsbesparend. Je kunt hem gemakkelijk opbergen en ermee oefenen, zelfs in kleine flats. De Mini Stepper voor thuis is een goede optie als de ruimte beperkt is.

De kleine stepper voor thuis heeft echter ook nadelen. Vanwege de geringe afmetingen kunnen alleen kleine cilinders geïnstalleerd worden. Deze kunnen tijdens een lange training gemakkelijk oververhit raken. De stabiliteit kan ook te lijden hebben onder de kleine afmetingen. Als er geen houvast is, kan het moeilijk zijn je evenwicht te bewaren. De stapamplitude moet ook betrekkelijk klein gehouden worden, zodat intensievere training niet mogelijk is.

Voordelen
  • Zeer plaatsbesparend
  • Geschikt voor beginners en ouderen
Nadelen
  • Oververhit sneller
  • Kleinere stapamplitude
  • Lager calorieverbruik
  • Niet aanbevolen voor mensen met gewrichtsproblemen

Koopcriteria: Dit zijn de factoren die je kunt gebruiken om fitness steppers te vergelijken en te evalueren

In het volgende gedeelte kom je te weten welke factoren je kunt gebruiken om fitness steppers te vergelijken en te evalueren. Zo kun je gemakkelijker beslissen welke machine voor jou geschikt is of niet.

Samengevat zijn de criteria

  • Hydraulische cilinder
  • Stapamplitude en trainingsprogramma’s
  • Vakmanschap en materialen
  • Stabiliteit
  • Gewicht van de lading
  • Meetapparatuur

Hydraulische cilinder

De cilinder is een van de belangrijkste onderdelen van je hometrainer. Het wordt het meest belast en moet daarom van hoge kwaliteit zijn. De hydraulische cilinder moet betrouwbaar dezelfde weerstand bieden zonder heet te worden.

Sterke, veerkrachtige en hoogwaardige cilinders zijn daarom een kwaliteitskenmerk dat je vóór de aankoop aan de tand moet voelen. De gemakkelijkste manier om dit te doen is natuurlijk om je stepper in een speciaalzaak te kopen. Zo kun je het persoonlijk testen voor je het koopt.

Als de weerstand niet constant is en de beweging stokt, kan dat tot blessures en overbelasting van de gewrichten leiden. Om te voorkomen dat de hydraulische cilinders heet worden, moet je ook letten op de aangegeven gebruikstijd.

Hoogwaardige hydraulische cilinders zijn onmisbaar als je een prettige trainingservaring wilt hebben. Test het draagvermogen uitvoerig voor je beslist.

Stapamplitude en trainingsprogramma’s

De hoeveelheid stappen is doorslaggevend voor de kwaliteit van de stepper en de kwaliteit van je training. Je weet waarschijnlijk uit je dagelijks leven dat hogere treden meer kracht vergen. Je moet je been- en bilspieren meer gebruiken om die grote stap te zetten.

Zo kun je de intensiteit van je stepperoefeningen gemakkelijk opvoeren. Bovendien is een grotere stapamplitude beter voor de gewrichten dan kleine drievoudige stappen. Maar dat is niet het enige dat voor een effectieve training zorgt. Verschillende stimulanspunten zijn gunstig voor een effectieve training.

Voor dit doel zijn verschillende trainingsniveaus op een stepper goed. Ze moeten tijdens de oefening gemakkelijk aan te passen zijn en zo een gevarieerd programma mogelijk maken. Lagere niveaus zijn ook geschikt voor beginners en gevorderden zullen zich niet vervelen met de variatie.

Vakmanschap en materialen

Goed vakmanschap bestaat in wezen uit stabiliteit en weerstand. Het komt tot uiting in het feit dat het toestel stabiel is en zonder problemen werkt.

Het materiaal is ook belangrijk, want er kan ook goede kwaliteit uit afgeleid worden. Steppers zijn vaak gemaakt van frames van stalen buizen. Deze moeten zwaar genoeg zijn om stabiliteit te garanderen. De treden, die meestal van kunststof zijn, moeten ook van hoge kwaliteit zijn. Dit is de enige manier om ongelukken te voorkomen.

Samengevat moet de stepper soepel lopen, stabiel zijn en ook stil.

Stabiliteit

Om verwondingen en ongelukken te voorkomen, moet de stepper een goede stabiliteit hebben. Het oppervlak waarop je de stepper wilt gebruiken speelt ook een belangrijke rol.

In principe moet je erop letten dat de machine een goed basisevenwicht heeft. Verstelbare voetjes zorgen voor een stevige stand en kunnen aan het oppervlak aangepast worden. Deze voeten moeten van antislipmateriaal gemaakt zijn. Als ondergrond wordt ook een antislipmat aangeraden, omdat die de vloer extra beschermt.

Belastbaarheid

Het is belangrijk dat je bij de keuze van je stepper let op het maximum gewicht. Het zegt niet per se iets over de kwaliteit, maar moet aangepast zijn aan je gewicht.

In de regel zijn steppers met een hoger gewicht robuuster en gaan ze dus langer mee. Je aan het maximale gewicht houden zal beslist helpen om de stepper goed te laten werken. Als je gewicht het maximum overschrijdt, is een crosstrainer raadzamer.

Meetapparatuur

Het is aan te bevelen, vooral voor beginners, een stepper te kopen met ingebouwde meetapparatuur en een display. De display toont meestal de tijd, stappen en verbrande calorieën.

Vaak ook de stapfrequentie en de puls als de stepper handvatten met ingebouwde sensoren heeft. Bij mini steppers is deze informatie tijdens de training echter vaak moeilijk te zien vanwege de kleine afmetingen.

Als je stepper geen meetapparatuur heeft of je vertrouwt de apparaten die je hebt niet helemaal, kan het de moeite waard zijn een borstband of een fitnesshorloge van hoge kwaliteit te kopen. Zo kun je steeds je waarden in de gaten houden.

Beeldbron: 123rf.com / 91387451

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies