Laatst bijgewerkt: 03-08-2021

Onze selectiecriteria

7Onderzochte producten

21Bestede uren

6Beoordeelde onderzoeken

30Verzamelde opmerkingen

Halters zijn al jaren een hoofdbestanddeel in de wereld van de krachttraining, en maken niet alleen effectief gewichtsverlies of gerichte spieropbouw mogelijk, maar verbeteren ook de mobiliteit en de lichaamshouding.

Een doorslaggevend voordeel van halters is dat je ze ook thuis kunt gebruiken. Als je voor je training je huiskamer niet uit wilt, kun je een effectieve training maken met halters of barbells.

Met onze dumbbell test 2021 willen we je helpen de beste halters voor jou en je behoeften te vinden. We hebben halters, barbells en kettlebells met elkaar vergeleken en de respectieve voor- en nadelen nader toegelicht.

Om je een ideale gids te geven, beantwoordt dit artikel ook de meest voorkomende vragen. Dit moet je een compleet overzicht geven en de aankoopbeslissing zo gemakkelijk mogelijk maken.




De belangrijkste feiten in het kort

  • Halters zijn echte all-round talenten waarmee je thuis effectief kunt trainen, afgestemd op je behoeften.
  • In principe worden halters onderverdeeld in halters, barbells en speciale halters zoals curls en kettlebells. Sommige kunnen verder verdeeld worden in vaste en variabele soorten.
  • De verschillende soorten en gewichtsklassen maken ze geschikt voor alle fitnessniveaus en bieden ook beginners een ideale introductie tot krachttraining. Er zijn ook allerlei accessoires die naarmate je vordert meer specifieke en effectieve oefeningen mogelijk maken.

Halters: Onze selectie

Halters: Koop- en evaluatiecriteria

Om je het overzicht over de vele mogelijkheden niet te ontnemen, hebben we hieronder enkele koop- en evaluatiecriteria samengesteld. Je kunt deze gebruiken om je te helpen de halters te kiezen die het beste bij je passen. We hebben het geheel als volgt onderverdeeld:

In de volgende paragrafen leggen we uit waar je bij deze criteria precies op moet letten.

Toepassingsgebied

Krachttraining helpt je om gericht vet te verbranden en spieren op te bouwen. Als dit je voornaamste doel is, is de beslissing om halters te kopen de juiste. Maar ook als je meer van cardio of aerobics houdt, raden we je aan dumbbells te kopen. Het extra gewicht kan je helpen je kracht en uithoudingsvermogen op te bouwen.

type scala aan oefeningen beschrijving primaire spierregio
halters vast breed scala aan oefeningen lichter gewicht, deels geschikt voor beginners, coördinatie veeleisender armen, schouders, Borst, benen
halters vast groot scala aan oefeningen veelzijdiger voor gevorderden, coördinatie zeer veeleisend vooral met hoog gewicht armen, schouders, borst, benen, billen, buik, rug
halterstang beperkter scala aan oefeningen geschikt voor beginners, biedt stabiliteit en veiligheid, voor professionals in het hoge gewicht bereik rug, borst, armen
curl dumbbell aanzienlijk beperkter bereik van oefeningen gevorderd, voor bepaalde oefeningen armen, schouders, borst
kettlebell middelmatig bereik van oefeningen lijkt niet geschikt voor beginners, gericht op krachtuithoudingsvermogen, groot bereik van bewegingen, zeer veeleisend in termen van coördinatie hele bewegingsapparaat

Barbells zijn bijzonder geschikt voor beginners omdat ze gemakkelijk te gebruiken zijn. Omdat de barbell met beide handen wordt vastgehouden, geeft dat in het begin een zekere mate van veiligheid en stabiliteit. De oefenmogelijkheden zijn echter beperkter omdat je ze niet zo soepel kunt gebruiken als dumbbells. Maar op de lange duur kun je met haltertraining je gewicht gestaag opvoeren.

Gewicht

Vooral als het om het gewicht gaat, moet je duidelijk zijn over het doel van het gebruik van halters. Als de halters alleen gebruikt worden als extra gewicht voor cardiotraining, zijn lichtere en zwaardere gewichten het beste.

Als beginner moet je altijd lage gewichten gebruiken.

Bedenk dat je met regelmatige training het gewicht gestaag kunt opvoeren. Hoe zuiverder en veiliger de uitvoering van de oefeningen, hoe sneller en hoger het trainingsgewicht opgevoerd kan worden.

Voor gevorderde en professionele gebruikers raden we aan met een hoog gewicht te beginnen, het gewicht moet al bekend zijn.

Materiaal

Nadat je het gebruiksgebied en het gewicht hebt overwogen, moet je nadenken over waar en hoe vaak je de halters wilt gebruiken. Ook hier is het belangrijk of je een beginner of een gevorderde gebruiker bent.

Voor meer flexibiliteit en als materiaal niet belangrijk voor je is, kunnen opvulbare halters een goede optie zijn.

Je kunt het gewicht ervan gemakkelijk variëren door ze met water of zand te vullen.

Beginners die op hun houten vloer in hun huiskamer willen trainen, moeten de neiging hebben neopreen, rubber of met siliconen beklede halters te gebruiken. Dit beperkt de schade aan de vloer tot een minimum, mocht er tijdens de training een halter op de grond vallen.

Als je al een trainingsruimte hebt of een rubberen mat, kun je ook gaan voor stevig en robuust materiaal. Metaal is veel zwaarder dan de andere materialen. Zo kun je een hoog gewicht bereiken en toch ruimte besparen.

Accessoires

Als je moeite hebt je aan één soort dumbbell te fixeren, zijn er ook complete dumbbell sets. Deze omvatten een halterstang die verlengd kan worden tot een halterstang. De verschillende gewichtsplaten, die ook worden meegeleverd, helpen je ook om je optimaal aan je gewichtslimiet aan te passen.

Alvorens te kopen moet je nadenken over welke andere aankopen je in de toekomst misschien nog wilt doen. Met gestandaardiseerde halters kun je later extra gewichten en praktische accessoires kopen. Handschoenen, schoonmaakmiddelen en opbergmogelijkheden kunnen ook interessant voor je zijn.

Weerstand

Als je op de juiste manier met halters traint, zul je in korte tijd de eerste successen voelen. Deze successen stellen je in staat de gewichten in de loop van de tijd te verhogen. Dit voordeel kan echter ook een probleem worden.

Vaste halters hebben geen belastingslimiet omdat ze niet uitbreidbaar zijn.

Sommige uitrustingen hebben een maximale belasting, zodat geen extra gewicht mag worden toegevoegd. Dit aspect moet in je eerste overwegingen worden meegenomen. Als je al getraind bent, ken je je gewichtsklasse al en kun je daar alle informatie over krijgen.

Als je de maximale belasting van je uitrusting niet serieus neemt, kan dat tot ernstige verwondingen leiden. Maar je apparatuur kan ook veel sneller stuk gaan bij een verkeerde belasting.

Halters: Veel gestelde vragen en antwoorden

De volgende informatie is bedoeld om je te helpen eventuele vragen of zorgen te verduidelijken. Alsmede om een beter overzicht te krijgen van welke halters geschikt zijn voor je training.

Voor wie zijn halters geschikt?

Halters zijn geschikt voor bijna iedereen die aan zijn spieren wil werken. Het maakt niet uit of je een beginner of een gevorderde sportbeoefenaar bent. De ruime keuze aan oefenmogelijkheden biedt iedereen de perfecte introductie tot krachttraining.

Hanteln-1

Als je voornaamste doel is vet te verliezen, speelt naast krachttraining een zekere verandering in dieet een grote rol.
(Image source: zuzyusa / pixabay)

Dit feit schept echter al het eerste probleem bij het bijhouden van het enorme assortiment producten. Deze gids helpt je de perfecte halter voor je te vinden.

Het is niet belangrijk,

  • of je de halters alleen wilt gebruiken als extra gewicht voor je duurtraining,
  • of je nu bepaalde spiergroepen wilt versterken of
  • of je nu een kilo of twee wilt afvallen.

Halters zijn universeel te gebruiken voor alle genoemde situaties. Het is ook belangrijk te vermelden dat elke leeftijds- en geslachtsgroep halters in hun trainingen kan opnemen. Gezien de kleur, het ontwerp en het materiaal, is er bovendien een ruime keuze.

Welke soorten halters zijn er?

Als je halters wilt aanschaffen, zijn er verschillende soorten waaruit je kunt kiezen. We hebben de vijf belangrijkste soorten voor je samengevat en de voor- en nadelen van elk op een rijtje gezet.

Type Voordelen Nadelen
Vaste halters goed voor thuisgebruik, ruimtebesparend, komen in sets, groot bereik, meestal klein en gemakkelijker te hanteren (afhankelijk van het gewicht), ideaal als aanvulling op cardiotraining, traint ook verborgen spiergroepen niet variabel, stijf, met hoger gewicht kans op blessures door verkeerde uitvoering
variabele halters flexibel, gewicht kan op elk moment verhoogd worden, vergroot de mogelijkheden, goed voor afzonderlijke spiergroepen, traint ook verborgen spiergroepen houdingsfouten leiden tot blessures, leidt tot arrogantiefouten
barbells effectief, ook zonder gewicht, precieze oefeningen mogelijk, goed voor beginners, zuiverheid van de oefeningen goed minder coördinatieve ondersteuning, rug wordt zwaar belast bij verkeerde uitvoering
Curl halters maakt preciezere oefeningen mogelijk, vooral bij hogere gewichten in oefeningen, goede hanteerbaarheid geen allrounder, ideaal voor speciale oefeningen, voor ervaren gebruikers
Kettlebells veelzijdig, breed scala aan oefeningen, belast het hele bewegingsapparaat, hoge intensiteit niet voor beginners, zwaai- en krachtoefeningen kunnen tot blessures leiden, star in gewicht, niet variabel

Het bijzondere van haltertraining is de soepelheid en de constante toename die je krijgt door intensieve training. De training vormt een perfecte combinatie voor vetverbranding en spieropbouw. Daarom is er voor elke soort training de ideale soort dumbbell, en voor beginners zijn er ook combinatiesets van halters en barbells die het gemakkelijker maken met krachttraining te beginnen.

Wat kosten halters?

Er is een groot prijsverschil tussen de verschillende soorten, maar dit hangt ook af van het individuele product, het gewicht, het materiaal en de afmetingen. Kleine, stevige sets dumbbells beginnen bij 10 euro. In het algemeen kun je er echter van uitgaan dat de gemiddelde prijs varieert van 20 tot 200 euro. Hoe intensiever je training en hoe vaker je de dumbbells gebruikt, hoe meer geld je moet investeren in een verstandige uitrusting.

Om je een overzicht te geven van de prijzen van de afzonderlijke soorten, hebben we de prijsklassen samengevat.

Type Prijsklasse
Vaste halters ca. 12 tot 220 euro
Flexibele halters ca. 60 tot 330 euro
Barbells ca. 80 tot 190 euro
Curl halters ca. 30 tot 190 euro
Kettlebell ca. 11 tot 150 euro

Vooral in het segment van de halters zijn er nauwelijks bovengrenzen aan de prijzen. Hoe meer je in de professionele sport komt, hoe duurder de produkten kunnen zijn.

Welke alternatieven zijn er voor halters?

Omdat haltertraining al heel flexibel is in het gebruik en zowat elke spiergroep kan bewerken, zijn de alternatieven beperkt. Toch willen we een paar alternatieven toelichten.

Type Omschrijving
Waterflessen of 6-delige dragers Met waterflessen kun je ook extra gewicht toevoegen.Je kunt tijdens beentrainingen een fles tegelijk in je handen houden om de intensiteit te verhogen of extra oefeningen met je armen doen. Een 6-pack is beter hanteerbaar voor meer gewicht en je kunt het extra gewicht variëren door flessen weg te halen of toe te voegen.
Eigen lichaamsgewicht Je kunt bepaalde spiergroepen ook trainen met je eigen lichaamsgewicht. Er zijn veel uitleg en voorbeelden van oefeningen voor deze vorm van training op het internet te vinden.
Rugzak Een gevulde rugzak kan ook gebruikt worden om bepaalde delen van het lichaam met extra gewicht te trainen. De rugzak kan gevuld of leeggemaakt worden om een gewenst gewicht te bereiken.
Weerstandsbanden Verschillende sterktes maken het mogelijk om met verschillende moeilijkheidsgraden te trainen. De banden zijn gemakkelijker op te bergen, maar stellen je niet in staat oefeningen met extra gewicht te doen, ze maken bepaalde oefeningen alleen maar moeilijker.

Er zijn natuurlijk ook andere alternatieven voor halters in de kast thuis, maar je mag de voordelen van training met halters niet verwaarlozen. Halters blijven de betere keuze, omdat ze met precisie specifieke spieren aanpakken. Ze garanderen ook een vrijer en soepeler bewegingsbereik.

Hoe begin ik als beginner met dumbbell training?

De eerste stap voor jou als beginner is na te denken over wat je doelen zijn. Dan moet je duidelijk zijn over welke oefeningen voor jou het belangrijkst zijn. Nadat je oefeningen hebt samengesteld en, in het beste geval, een trainingsplan, kun je de soort dumbbell of zelfs een set halters kiezen die aan je behoeften voldoet.

Hanteln-2

Barbells zijn bijzonder geschikt voor beginners in krachttraining, omdat de oefeningen met meer stabiliteit en veiligheid kunnen worden uitgevoerd.
(Image source: Arslanova/ 123rf.com)

Als je oefeningen en uitvoeringen eenmaal vloeiend en stabiel zijn, kun je overschakelen op halters of je training uitbreiden. Het is belangrijk om het risico op verwondingen tot een minimum te beperken. Het is ook essentieel dat je als beginner met geen of heel weinig gewicht begint. Pas als je de bewegingsvolgorde verfijnd hebt en een zeker gevoel hebt, kun je het gewicht gestaag opvoeren.

Hoe maak ik halters op de juiste manier schoon en berg ze op?

Het goed opbergen en schoonmaken van halters houdt niet alleen je huis opgeruimd, maar zorgt er ook voor dat de halters lang kunnen functioneren. Halters moeten op een plank of op een bekleed oppervlak bewaard worden. Zo bescherm je ook je vloer en de omgeving tegen krassen en schrammen.

Idealiter maak je de halters na elk gebruik schoon met schoon water om te voorkomen dat vuil zich ophoopt. Er zijn echter enkele producten die je kunnen helpen ze schoon te maken.

  • Water
  • Afwasmiddel
  • Tandenborstels
  • Olie
  • Lederen doek
  • Ontsmettingsmiddel

Maar voordat je schoonmaakmiddelen gebruikt, moet je de materialen van je halters zorgvuldig analyseren en testen op compatibiliteit. Gebruik een tandenborstel om vuil uit groeven en uitsparingen te halen en wees zacht voor het materiaal. Een leren doek kan gebruikt worden om sommige materialen voorzichtig schoon te maken.

Je moet altijd ontsmettingsmiddel gebruiken na gebruik van de halters. Dit verwijdert bacteriën en ziektekiemen en houdt een steriele omgeving in stand. De olie kan gebruikt worden om klemmen en kogellagers te smeren, maar ook om magnesium of zweet van de staven te verwijderen. Het voorkomt ook dat bepaalde materialen op je barbell sneller oxideren.

Zorg er ook voor dat je de halters beschermd tegen weersinvloeden opbergt en zo min mogelijk invloeden van buitenaf ondergaat. Dit zal ervoor zorgen dat je halters lang meegaan.

Oefeningen voor de verschillende soorten halters

Om je een beter idee te geven van de werking van de verschillende soorten halters, presenteren we hieronder een paar eenvoudige oefeningen met de respectieve halters:

  • vaste/variabele halters:
    Shoulder press – traint de schouderspieren
    Biceps curls – traint de biceps
  • Barbells:
    Squats – traint de dij- en bilspieren
    Roeien – traint de biceps en de rug- en bilspieren
  • Curl halters:
    French press – traint de triceps
    Shoulder raises – traint de schouderspieren
  • Kettlebell:
    Squats – traint de dij- en bilspieren
    Overhead press – traint het bovenlichaam (schouders, nek, armen)

Een tip van ons: Kijk goed naar de betreffende oefeningen in trainingsvideo’s en bestudeer de bewegingsvolgorden. Je moet ervoor zorgen dat je de oefeningen precies begrijpt om blessures te voorkomen. Bovendien wordt het betreffende spierdeel alleen goed getraind als de oefeningen correct worden uitgevoerd.

Is een halterbank absoluut noodzakelijk voor een effectieve training?

Nee. Een halterbank is niet absoluut noodzakelijk voor een effectieve training, maar hij kan je training wel intensiever maken. Sommige oefeningen en uitvoeringen zijn succesvoller met een gewichtbank en gebruiken extra gebieden.

 Ook hier geldt het motto: Alles kan, niets moet. Een gewichtbank is een effectieve aanvulling op je training, maar het is geen garantie.

Als je de mogelijkheid hebt om thuis een gewichtbank op te zetten, kun je er met een gerust hart een aanschaffen. Heb je de ruimte niet en ben je tevreden met gratis training, dan ben je niet in het nadeel en kan je training nog steeds effectief en doelgericht zijn.

Kunnen vrouwen, mannen en kinderen dezelfde halters gebruiken?

Vrouwen en mannen kunnen natuurlijk dezelfde halters gebruiken. Maar let er bij het kopen en gebruiken op dat je de juiste maten voor je lichaamsverhoudingen koopt en niet overdrijft met de gewichten. Niettemin zijn er verschillende kleurvarianten voor elke smaak. In principe is echter alle haltertraining even geschikt voor alle seksen.

Hanteln-3

Gewichtstraining is ook erg populair bij vrouwen. De training zorgt ervoor dat overtollig vet verbrand wordt en dat het lichaam over het algemeen strakker wordt.
(Foto bron: Melnikov/123rf.com)

Voor kinderen is het echter anders. De gewone halters zijn duidelijk te zwaar en gevaarlijk voor kinderen. Als je kind graag samen met jou aan haltertraining wil doen, zijn er verschillende haltersets voor kinderen. Ze zijn licht van gewicht en gemaakt van zachte materialen, zodat verwondingen grotendeels uitgesloten zijn.

Conclusie

Met behulp van halters kun je effectief en goedkoop je persoonlijke doelen bereiken, zelfs vanuit huis. Er zijn bijna geen grenzen aan je verbeelding. Of je nu een beginner, gevorderde of professional bent, er is een dumbbell voor iedereen.

Vaste halters en barbells zijn bijzonder geschikt voor beginners om mee te beginnen. Flexibele halters en curl halters zijn meer geschikt voor gevorderde en professionele gebruikers om hun training nog intensiever en effectiever te maken.

We bevelen kettlebells aan voor mensen die hun hele bewegingsapparaat willen trainen. Als je alle adviezen goed bestudeerd hebt en je perfecte trainingswapen gekozen hebt, staat niets een effectieve thuis-workout in de weg.

Beeldbron: dolgachov/ 123rf.com

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies