
Onze selectiecriteria
Welkom bij onze grote Fixed Gear Bike test 2023. Hier stellen we alle fixed gear fietsen die we getest hebben in detail voor. We hebben gedetailleerde achtergrondinformatie samengesteld en een samenvatting van beoordelingen van klanten op het web toegevoegd.
We willen je aankoopbeslissing graag gemakkelijker maken en je helpen de beste fixed gear fiets voor je te vinden.
Je vindt ook antwoorden op veel gestelde vragen in onze gids. Als ze beschikbaar zijn, bieden we ook interessante testvideo’s aan. Bovendien vind je op deze pagina enkele belangrijke gegevens waarvan je op de hoogte moet zijn als je een fixed gear fiets wilt kopen.
Belangrijk om te weten
- Fixed Gear Bike, kortweg “Fixie”, ook de fiets met de “starre versnelling”
- Een fixie is een fiets zonder remmen en zonder neutraal. Het is vooral bekend geworden in grote steden en wordt daar ook gebruikt vanwege zijn lichtheid.
- Framemaat en lichaamsbeheersing zijn enorm belangrijk voor het gebruik van een fixed gear fiets.
BesteFixed Gear Bike Test: Onze selectie
Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je een fixed gear fiets koopt
Voor wie is een fixed gear fiets bedoeld?
Omdat fietsen met een vaste versnelling alleen uitgerust zijn met het allernoodzakelijkste, zijn ze vooral geschikt voor stedelijke gebieden met een vlakke ondergrond.
Door het kleine aantal onderdelen is onderhoud uiterst zeldzaam en onderhoud en reiniging zijn niet bijzonder tijdrovend.
Het eenvoudige ontwerp van het wiel is bijzonder indrukwekkend. Het opgeruimde en gereduceerde uiterlijk maakt dat de fiets er even strak uitziet als hij rijdt.
Bij het gebruik van een Fixie is het vooral belangrijk een goede lichaamsbeheersing te hebben en de juiste techniek om de weinige onderdelen te hanteren en de fiets tot stilstand te brengen zonder te remmen.
Een gevoel voor de directe invloed op het achterwiel is het belangrijkst om de controle niet te verliezen.
Ook moet een vooruitziende rijstijl in acht genomen worden, want het is bijna onmogelijk om op verrassingen te reageren en de pedalen stoppen niet.
Maar omdat dit voor elke fiets een eerste vereiste is, is dit geen reden om de ervaring van het rijden op een fixie op te geven. Daarom zou iedereen een keer op een fiets met vaste versnellingen gereden moeten hebben om de iets andere rijervaring te ervaren.
Met een beetje oefening leer je snel de juiste rijstijl en merk je dat bijna geen enkele fiets zo gemakkelijk te besturen is als een fiets met vaste versnelling.
Welke maat fixed gear fiets moet ik kopen?
Zoals bij elke andere soort fiets kan de framemaat bepaald worden aan de hand van de paslengte van de berijder. Merk op dat de hele lengte gemeten wordt in centimeters.
Om dit om te rekenen in de juiste framemaat voor je perfecte Fixie, vermenigvuldig je de staplengte met de waarde 0.665.
Als je de werkelijke binnenbeenlengte niet kunt bepalen, vind je hieronder een omrekentabel die je als leidraad kunt gebruiken:
Hoogte in cm | framemaat in cm | framemaat in inches |
---|---|---|
155-160cm | 47-49 | 18,5-19,5 |
160-165 | 49-51 | 19,5-20 |
165-170 | 51-53 | 20-21 |
170-175 | 53-55 | 21-22 |
175-180 | 55-57 | 22-22,5 |
180-185 | 57-60 | 22,5-23,5 |
185-190 | 60-62 | 23,5-24,5 |
190-195 | 62-64 | 24,5-25 |
195-200 | Größer als 64 | Größer als 25 |
Wat zijn de alternatieven voor de fiets met vaste versnelling?
Dit betekent dat de singlespeed in beweging blijft zonder extra te trappen, terwijl de fixie door de vaste versnelling voortdurend getrapt moet worden.
Op dit detail na biedt hij dezelfde mogelijkheden als de fiets met vaste versnelling. Bij de aanschaf van een Singlespeed fiets moet je dus met dezelfde criteria rekening houden als bij de aanschaf van een Fixed Gear fiets.
Beslisgedeelte: Welke soorten fietsen met vaste versnelling zijn er?
Als je een fiets met vaste versnelling wilt kopen, zijn er drie alternatieven waaruit je kunt kiezen.
- Bullhorn Bar Fiets met vaste versnelling
- Drop Bar fiets met vaste versnelling
- Riser Bar Fiets met vaste versnelling
Dit zijn alternatieve sturen. Elk stuur heeft zijn eigen kenmerken en verandert het gevoel van je Fixie.
De breedte van het stuur is een belangrijke factor, maar let op: De breedte van het stuur is gelijk aan de schouderbreedte. Rijgevoel is een van de belangrijkste onderdelen van een fixed gear fiets, omdat hij anders stuurt dan een gewone fiets door het ontbreken van remmen en versnellingen.
Rijden met vooruitziende blik geeft je voortdurend controle over je fiets en je stuur is de belangrijkste factor om je veilig te voelen op je fixie.
Het is ook belangrijk dat je geen rugproblemen krijgt door een verkeerd stuur. Daarom hebben we hieronder de drie beste manieren om het perfecte stuur te vinden samengevat.
Ook hier moet je voor je koopt testen welke je de beste rijervaring geeft en ook rekening houden met de omstandigheden waaronder je rijdt.
Wat zijn de kenmerken van een bullhorn bar en wat zijn de voor- en nadelen?
Een bullhorn stuur is de klassieker onder de fixie sturen en wordt vooral gekenmerkt door zijn lichtheid. Deze eigenschap wordt gedeeld door het wiel en het stuur, zodat het stuur bijzonder goed geschikt is voor een stadsfixie.
Het Bullhorn stuur is een tamelijk smal stuur, dat je helpt om zonder problemen stilstaande auto’s te passeren of smalle fietspaden in het verkeer te nemen.
Het stuur kan in verschillende maten gekocht worden. Hij is meestal van aluminium, maar is ook verkrijgbaar in chroom en staal.
De Bullhorn Bar is erg comfortabel, vooral op beklimmingen, maar door zijn eenvoud is het zelden mogelijk van positie te veranderen, zodat hij meer geschikt is voor korte afstanden.
Hij heeft twee naar boven gebogen hoorns, die aerodynamisch zijn met een hoge luchtweerstand en een ergonomisch effect hebben op de zithouding van de rijder.
De prijzen voor bullhorn sturen beginnen bij ongeveer 20 euro en variëren naargelang het materiaal en de fabrikant.
Waarin onderscheidt een valbeugel zich en wat zijn de voor- en nadelen?
Het typische racefietsstuur is de valbeugel. Vergeleken met het bullhorn stuur heeft de drop bar twee naar beneden gebogen hoorns en is hij bijzonder comfortabel voor lange ritten.
Vergeleken met de Bullhorn Bar is het Drop Handlebar iets breder, maar nog steeds goed voor smalle wegomstandigheden. Door de grootte en de hoorns biedt hij veel verschillende houdingsposities.
Dit is vooral voordelig op langere afstanden en biedt een hoog rijcomfort. Bovendien kun je je met de valbeugel aanpassen aan verschillende weg- en windomstandigheden.
Het valstuur is er in verschillende maten en verschillende uitvoeringen. Het materiaal van het stuur is meestal aluminium of staal, maar het is belangrijk dat je een stevig stuur kiest, want als het te zacht is, kan de valbeugel heel snel breken.
De stand van het stuur kan per rijder afwisselend verder omhoog of verder omlaag ingesteld worden.
De prijs voor een valreep begint bij ongeveer 20 euro en loopt op tot 100 euro. De sturen zijn zowel in de Bike Shop als in de Online Shop verkrijgbaar.
Waarin onderscheidt een riser bar zich en wat zijn de voor- en nadelen?
De riser bar is een plat en recht stuur zonder hoorns en is in het midden van het stuur licht gebogen. Het is vooral geschikt in stedelijke gebieden.
Het riser stuur is vooral bekend van zijn gebruik op mountainbikes. Toch biedt hij ook een goed alternatief voor een stuur op een fixie.
De riser bar is beduidend kleiner en lichter dan de andere sturen omdat hij geen hoorns heeft en recht eindigt. Meestal is de stijgbeugel van aluminium.
Het stuur biedt verhoudingsgewijs weinig handposities en stelt je nauwelijks in staat je rijpositie te veranderen, maar toch kun je met je Fixie rechtop zitten.
Je Fixie met riser bar kun je het beste in vlakke stedelijke gebieden rijden, want door de weinige mogelijke rijposities kun je op steile paden al snel de controle verliezen.
Door het directe contact tussen stuur en wiel is de riser bar niettemin heel geschikt voor bochtige wegen. Zelfs ’s nachts of op onbekende routes biedt hij ruimte voor alternatieve accessoires zoals een lampje of een navigatiesysteem. De prijzen voor stijgbeugels beginnen rond de 10 euro en lopen op tot 50 euro.
Koopcriteria: Dit zijn de factoren die je kunt gebruiken om fixed gear bikes te vergelijken en te evalueren
In het volgende willen we je de factoren laten zien die je kunt gebruiken om fixed gear bikes te vergelijken en te evalueren. Dit maakt het gemakkelijker voor je om te beslissen of een bepaalde fixed gear fiets geschikt voor je is of niet.
Samengevat zijn dat:
- Maat
- Materiaal
- Idle
- Gewicht
- Rem
In de volgende paragrafen leggen we uit wat de afzonderlijke criteria zijn. Het is ook belangrijk dat je de fiets van tevoren test, zodat je de voor jou perfecte accessoires kunt kopen.
Grootte van een fixed gear fiets
Zoals reeds gezegd is de grootte een belangrijke factor bij de aanschaf van een fixed gear fiets.
Dit is vooral belangrijk om comfort en gezondheid te garanderen. Gebruik de tabel hierboven om de juiste maat te vinden.
Materiaal van een fixed gear bike
Het frame van een fixed gear bike is meestal van staal of aluminium. Het belangrijkste verschil tussen de materialen is het gewicht.
Voordelen van staal | Nadelen van staal |
---|---|
Robuust en stabiel | Veel gewicht |
Hoog rijcomfort | Gevoelig voor corrosie |
Visueel chique en elegant | – |
De meeste fixies zijn van staal gemaakt voor duurzaamheid. Vaak zijn ook het uiterlijk en de fabrikant van belang bij de beslissing.
Voordelen van aluminium | Nadelen van aluminium |
---|---|
Lichtgewicht | Grotere buisdiameter |
Ongevoelig voor roest | Gevoelig voor corrosie |
Stevig en slagvast | Kortstondig |
Stationair draaien op een fixed gear bike
Het grootste verschil tussen een fixie en een gewone fiets is dat hij geen stationair toerental heeft en dat je de hele tijd moet trappen.
Je kunt een fixie vaak herkennen aan dit kenmerk, dat “fixed gear” heet.
Dit betekent dat als de fiets eenmaal in beweging komt, hij niet meer stopt. Je moet voortdurend trappen terwijl de fiets in beweging is, en tegelijk bepaal je met je trapsnelheid de snelheid van je fiets en rem je mee.
Zoals al gezegd is, is het nodig om vóór de eerste rit te oefenen.
Rem op een fixed gear fiets
Net zoals de fixie geen versnellingen heeft, heeft hij ook geen rem. De neutrale versnelling is echter de rem.
Dit werkt door de voeten tegen de draaiende beweging van de pedalen in te duwen.
Ervaren ruiters gebruiken ook wel de “heuprem”, de “overslaande stop” of de “skidden”.
Bij deze methoden wordt het gewicht naar voren verplaatst terwijl druk op het achterpedaal en de voorste kabel wordt uitgeoefend om het achterwiel te blokkeren en de snelheid te verminderen.
Het is niet ongewoon dat de wet remmen op een fiets voorschrijft.
In Duitsland is het ook verplicht een andere rem te hebben naast de starre verbinding tussen de pedalen en het achterwiel. De meeste fabrikanten leveren hun fixed gear fietsen met een gemonteerde voorrem.
Gewicht van een fixed gear bike
Het gewicht van je fixed gear bike wordt bepaald door de onderdelen die je gebruikt en de accessoires die je toevoegt.
Omdat de Fixie bekend staat om zijn minimalisme, is hij van nature grotendeels licht van gewicht. Ze wegen meestal tussen 9 kg en 13 kg.
Maar stalen wielen zijn hier meestal zwaarder dan aluminium wielen. Een grote fixie is zwaarder dan een kleine en omgekeerd.
Hoe meer toeters en bellen, hoe meer gewicht.
Wetenswaardigheden over fietsen met een vaste versnelling
Hoe bedien ik een fiets met een vaste versnelling?
Voordat je een fixie koopt, moet je je ervan bewust zijn dat hij anders rijdt dan een gewone fiets. Fixies zijn veel wendbaarder dan andere fietsen en door het ontbreken van remmen en versnellingen heb je voortdurend controle over je fiets.
Als je weet hoe je op een gewone fiets moet rijden, kun je ook op een fiets met vaste versnelling rijden. Maar je moet nog wel de volgende dingen leren
- Trappen met “starre versnelling
- Remmen
In het begin zul je verbaasd zijn over het verschil, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, wil je het niet meer missen.
Wat zijn de mogelijkheden voor een fiets met vaste versnelling?
De populairste manier om een fiets met vaste versnellingen te kopen is er zelf een te bouwen. Alles wat je nodig hebt is een oude fiets, wat handigheid en natuurlijk de nodige passie.
Voor het bouwen van een fixie wordt een racefiets frame aangeraden om de ketting gemakkelijker te kunnen spannen. Slijtageonderdelen moeten vervangen worden, vooral remblokjes en remhoezen.
Ook bandenhoezen en binnenbanden moeten gecontroleerd en zo nodig vervangen worden.
Kettingspray en kettingsleutel moeten bij de hand zijn, evenals een gereedschapskist. Even belangrijk is een geschikt stuur voor een fixie. Nu staat niets je creativiteit meer in de weg.
Beeldbron: pixabay.com / JIAJ_S