Onze selectiecriteria
Als fietsen steeds inspannender en moeilijker wordt, kan dat komen doordat je banden langzaam geen lucht meer krijgen. Met fietspompen kun je dit gemakkelijk zelf veranderen. Er zijn mini-fietspompen die je onderweg mee kunt nemen, en ook grotere standaardpompen die je thuis kunt gebruiken.
Met onze grote fietspomp test 2022 vind je gemakkelijk de beste fietspomp voor jou en je behoeften. We tonen je de verschillende voor- en nadelen van handpompen, vloerpompen, voetpompen en pompen met CO2 patronen om je aankoopbeslissing zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Inhoud
- 1 De belangrijkste feiten in het kort
- 2 Fietspomp: Onze selectie
- 3 Shopgids: Alles wat je moet weten over een fietspomp
- 4 Besluit: Welke soorten fietspompen zijn er en welke is de juiste voor jou?
- 4.1 Wat is een handpomp en wat zijn de voor- en nadelen ervan?
- 4.2 Wat zijn de kenmerken van een voetpomp en wat zijn de voor- en nadelen ervan?
- 4.3 Wat zijn de bijzondere kenmerken van een vloerpomp en wat zijn de voor- en nadelen?
- 4.4 Wat is een CO2 patroonpomp en wat zijn de voor- en nadelen ervan?
- 5 Waar moet je op letten bij je aankoop?
- 6 Wetenswaardigheden over fietspompen
De belangrijkste feiten in het kort
- Een fietspomp is een apparaat dat speciaal gebruikt wordt om fietsbanden met luchtdruk op te pompen.
- In het algemeen kan onderscheid gemaakt worden tussen handpompen, vloerpompen, voetpompen en pompen met CO2 patronen. Elk type fietspomp heeft zijn eigen voor- en nadelen.
- Bij de aanschaf van een fietspomp moet je niet alleen letten op het type, de afmetingen en het gewicht, maar ook op de prestaties en het materiaal.
Fietspomp: Onze selectie
Shopgids: Alles wat je moet weten over een fietspomp
Wat is een minifietspomp?
Mini fietspompen hebben maar zelden een luchtdrukmeter en slechts enkele modellen kunnen zich meten met een gewone fietspomp.
Minipompen zijn door hun afmetingen perfect voor onderweg. Een grotere standaard pomp is echter beter geschikt voor thuisgebruik.
Waar moet ik rekening mee houden met de kleppen?
- Dunlop ventiel
- Sclaverand ventiel
- Schrader ventiel
Het Dunlop ventiel wordt vooral gebruikt op toerfietsen en stadsfietsen. Het kenmerkende van de klep is dat hij snel en zonder gereedschap kan worden vervangen. Een nadeel is dat het gemakkelijk gesaboteerd kan worden. De meeste kleppen van dit type zijn tegenwoordig gebouwd voor een druk tot 6 bar.
Het Sclaverand ventiel, dat ook wel het Franse of Presta ventiel genoemd wordt, wordt vaak gebruikt in het wegwielrennen. De ventielen zijn ontworpen voor een druk tot 15 bar en garanderen een goede rolweerstand door de hoge druk. Het nadeel van de Sclavander klep is dat ze door hun kleine diameter niet zo robuust en stabiel zijn als andere soorten kleppen.
Het Schrader ventiel wordt zowel op fietsen als op motorvoertuigen gebruikt en wordt om die reden ook wel autoventiel genoemd. Een groot voordeel van een Schrader ventiel is dat ze geen adapter nodig hebben om opgepompt te worden bij benzinestations. Sclaverand ventielen en Dunlop ventielen hebben bij benzinestations een speciale adapter nodig, die een ingebouwde terugslagklep heeft.
Als je niet zeker weet welke luchtpomp veilig zal passen, kun je het beste een universele pompkop gebruiken, dan kun je dezelfde fietsluchtpomp voor alle ventielen gebruiken.
Wat is een manometer en waar heb ik hem voor nodig?
De volgende tabel moet je een richtlijn geven van hoeveel bandenspanning je in je banden moet hebben:
Je lichaamslengte | Aanbevolen framemaat | Aanbevolen wielmaat |
---|---|---|
150-155 cm | 33-36 cm | 26 inch |
155-160 cm | 35-38 cm | 26 / 27,5 inch |
160-165 cm | 38-40 cm | 26 / 27,5 inch |
165-170 cm | 40-43 cm | 26 / 27,5 inch |
170-175 cm | 42-45 cm | 26 / 27,5 / 29 inch |
175-180 cm | 44-47 cm | 26 / 27,5 / 29 inch |
180-185 cm | 46-49 cm | 26 / 27,5 / 29 inch |
185-190 cm | 49-52 cm | 26 / 27,5 / 29 inch |
190-195 cm | 51-56 cm | 29 inch |
195-200 cm | 56 cm | 29 inch |
Wat kost een fietspomp?
Besluit: Welke soorten fietspompen zijn er en welke is de juiste voor jou?
In het algemeen kun je onderscheid maken tussen de volgende fietspompen
- Handpomp
- Voetpomp
- Vloerpomp
- CO2 patroonpompen
Wat is een handpomp en wat zijn de voor- en nadelen ervan?
Je herkent een handpomp snel aan zijn kleine en eenvoudige vorm, waardoor je de pomp met de hand kunt bedienen met alleen je handen. Over het algemeen is een handpomp 15 tot 25 cm groot en in veel gevallen voorzien van een apparaatje om hem aan de fiets te bevestigen.
Meestal zijn zulke handpompen van metaal of plastic en worden ze bij de fiets geleverd. De bediening van een handpomp is heel eenvoudig, maar vaak erg omslachtig. Er zijn ook grotere versies van handpompen die niet aan de fiets bevestigd kunnen worden. Een heel kleine versie van de handpomp is de minipomp
Wat zijn de kenmerken van een voetpomp en wat zijn de voor- en nadelen ervan?
Een voetpomp, zoals de naam al zegt, wordt met een voet opgeblazen. Je moet echter opmerken dat hiermee niet bedoeld wordt de voetpomp die vaak gebruikt wordt om luchtmatrassen op te blazen.
De voetpomp voor het oppompen van een fiets heeft een veel ingewikkelder mechanisme en heeft meestal een manometer om de luchtdruk te regelen. Voetpompen zijn meestal wat zwaarder en om die reden eerder ongeschikt om mee te nemen op een fietstocht. Ze worden meestal in de garage of kelder bewaard.
Wat zijn de bijzondere kenmerken van een vloerpomp en wat zijn de voor- en nadelen?
Met een vloerpomp kun je een grote hoeveelheid lucht in een band pompen om een druk van tot 16 bar te creëren. Door hun grootte en gewicht zijn vloerpompen niet geschikt om mee te nemen. Ze zijn meestal te vinden in werkplaatsen, op het gebied van racefietsen of in de kelders van gemotiveerde fietsers.
Tegenwoordig heeft een vloerpomp bijna altijd een manometer. De pomp wordt staand met behulp van beide armen bediend. Hoewel hij eenvoudig te gebruiken is, vraagt hij toch veel kracht van het bovenlichaam. Er zijn nu ook kleinere versies verkrijgbaar, maar die kunnen niet zo veel druk in de band opwekken.
Wat is een CO2 patroonpomp en wat zijn de voor- en nadelen ervan?
Een patroonpomp pompt de band op met behulp van een onder druk staande CO2 patroon. Zo kun je snel en gemakkelijk opblazen zonder veel moeite. Cartridgerpompen hebben echter verschillende nadelen. Voor grote banden is één patroon meestal niet genoeg en moeten meerdere patronen gebruikt worden. Een ander nadeel is de prijs en het gewicht.
Vanwege de gevulde CO2 patronen kan het opblazen relatief duur zijn. Een ander en waarschijnlijk het meest doorslaggevend nadeel is dat als je onderweg bent en de cartridge leeg is, er geen andere manier is om de fiets op te pompen, tenzij je meerdere cartridges bij je hebt.
Waar moet je op letten bij je aankoop?
In het volgende willen we je de factoren laten zien die je kunt gebruiken om fietspompen te vergelijken en te evalueren. Zo kun je gemakkelijker beslissen of een bepaalde pomp al dan niet geschikt voor je is. Samengevat zijn dat:
- Type fietspomp
- Afmetingen en gewicht van de fietspomp
- Vermogen
- Materiaal
In de volgende paragrafen lees je over de afzonderlijke aankoopcriteria en hoe je ze kunt indelen.
Type fietspomp
Zoals je in het begin geleerd kunt hebben, moet je kiezen tussen verschillende soorten fietspompen. Het is belangrijk dat je nadenkt over je eigen behoeften en over wanneer je je fietspomp nodig hebt. Ben je vaak onderweg en heb je een praktische fietspomp nodig die je flexibel mee kunt nemen, dan raden we je aan te kiezen voor een handpomp of een minifietspomp.
Als je zeker weet dat je de luchtdruk in je fiets altijd betrouwbaar en regelmatig controleert, kun je gaan voor een vloerpomp die je in je garage of kelder kunt opbergen.
Afmetingen en gewicht van de fietspomp
Dit aankoopcriterium hangt sterk af van het soort fietspomp dat je wilt kopen. In het algemeen is alles tot 1500 gram, d.w.z. 1,5 kilo, een goede richtlijn voor vloer- en voetpompen. Handpompen en minipompen kunnen soms een paar honderd gram wegen.
Hier moet je aandacht besteden aan de plaats waar je je luchtpomp zult gebruiken. Als hij alleen thuis in je garage of kelder staat, is het niet erg als je pomp wat zwaarder is. Neem je je pomp altijd mee en klem je hem op je fiets, dan is een lichtgewicht pomp aan te bevelen. Veel rijders willen dat hun fiets zo licht mogelijk is. Een zware pomp werkt dit logischerwijze tegen.
Prestaties
Net als alle andere aankoopcriteria hangt ook dit van verschillende factoren af. Enerzijds hangt de prestatie van de pomp af van het type luchtpomp. Anderzijds beïnvloedt het ventiel op de fiets ook hoeveel bar druk er in een band past. Als je van plan bent een hand- of minipomp te kopen, moet je rekenen op minder vermogen dan een vloer- of voetpomp. Bij algemeen gebruik is de kracht van een gewone vloerpomp voldoende om je fiets regelmatig op te pompen.
Je moet alleen handpompen en minipompen als alternatief gebruiken als je op pad bent. Het kan erg omslachtig zijn om met deze kleine pompjes de vereiste luchtdruk in je banden te genereren. Schrader ventielen kunnen veruit de meeste druk weerstaan. Met schokpompen kan de maximum druk oplopen tot 25 bar.
Op een gewone stadsfiets moet de luchtdruk in het wiel tussen 2,5 en 4,5 bar zijn. Dit betekent dat hij al minstens tweemaal zo hoog is als de omgevingsdruk. Op een racefiets moet de bandenspanning 5-10 bar zijn.
Behalve de drukeenheid bar kan het ook gebeuren dat PSI als eenheid vermeld wordt. PSI is ook een drukeenheid. In het algemeen kun je onthouden dat 1 PSI het equivalent is van 0.0689476 bar.
Materiaal
Fietspompen zijn meestal gemaakt van kunststof of metaal. Veel kleine pompen zullen van plastic gemaakt zijn omdat ze lichter zijn. Luchtpompen van metaal hebben het voordeel dat ze veel sterker en stabieler zijn door het robuuste materiaal. Dit heeft echter een negatief effect op het gewicht.
De meeste metalen luchtpompen zijn vloer- of voetpompen, omdat het gewicht niet zo belangrijk is als bij hand- of minipompen. CO2 patroonpompen van metaal komen ook vaker voor dan die van kunststof.
Wetenswaardigheden over fietspompen
Hoe pomp ik mijn fiets op zonder fietspomp?
Als je ooit in de ongelukkige situatie komt dat je geen fietspomp hebt of dat hij kapot is, kun je jezelf helpen met de volgende twee mogelijkheden. Enerzijds zouden we je aanraden om gewoon naar het dichtstbijzijnde benzinestation te gaan en daar je fiets op te pompen. Benzinestations hebben bijna altijd een krachtige compressor voor autobanden.
Met het juiste ventiel kun je dit ook gebruiken om je fiets snel op te blazen. Je moet er echter rekening mee houden dat een compressor veel krachtiger is dan een gewone fietspomp en daarom je band zonder voldoende gevoeligheid snel kan doen barsten. In zo’n situatie vraag je het aan de pompbediende van het benzinestation.
Als je thuis een compressor hebt, kun je die gebruiken om te helpen. Een nabijgelegen zwembad is ook een goede optie: Als je het juiste hulpstuk hebt, kun je je fiets daar laten oppompen. Zwembaden hebben vaak kleine compressoren om ballen en luchtmatrassen op te blazen.
Foto bron: 123rf.com / auremar