Laatst bijgewerkt: 27-08-2021

Onze selectiecriteria

12Onderzochte producten

23Bestede uren

5Beoordeelde onderzoeken

71Verzamelde opmerkingen

Deze keer hebben we het over boerenkool, een groente uit Azië, die opvalt door zijn meervoudige eigenschappen en gezondheidsvoordelen. Wil je meer weten over dit superfood? Hier vertellen we je er meer over!

Boerenkool is een plant die lijkt op bloemkool, en die de laatste tijd erg populair is geworden vanwege zijn bijzondere en intense smaak, en zijn talrijke voedingsbijdragen. Het bevat vezels, antioxidanten, eiwitten, vitamine A, C en K, mineralen zoals ijzer, calcium en kalium, omega-3 vetzuren, enz.

In dit artikel vertellen we je over de belangrijkste kenmerken van dit heerlijke voedingsmiddel, waaronder de verschillende soorten, presentaties, consumptievormen, voordelen en niet zo gunstige aspecten. Mis het niet!




Belangrijk om te weten

  • Boerenkool is een groente van de kruisbloemigenfamilie (waartoe ook bloemkool, koolsoorten, broccoli, spruitjes, rapen, enz. behoren). Deze plant heeft talrijke voedingseigenschappen en grote gezondheidsvoordelen.
  • In de handel vind je verschillende soorten boerenkool, waaronder groene boerenkool, krulboerenkool, lacitan, redbor en rode russische boerenkool opvallen. Deze varianten verschillen vooral van elkaar in hun formaat, textuur en uiterlijk.
  • Bij de keuze van dit supervoedsel is het belangrijk rekening te houden met bepaalde factoren, zoals de verschillende gebruiksmogelijkheden, consumptievormen, bewaring, en mogelijke bijwerkingen, naast andere belangrijke aspecten.

Beste Boerenkool: Onze selectie

Shopgids Boerenkool: Alles wat je moet weten

Deze koopgids is speciaal ontworpen om je informatie te geven over het product dat je wilt kopen. Daarom vertellen we je over de belangrijkste eigenschappen van boerenkool, inclusief de voordelen en de aspecten die niet zo gunstig zijn.

Boerenkool kan in elke soort tuin gekweekt worden, ook in stadstuinen. (Foto: Ian Allenden / 123rf.com)

Wat is boerenkool en wat zijn de voordelen ervan?

Boerenkool, ook wel collard of boerenkool genoemd, is een variant van kool, die gekenmerkt wordt door zijn diepgroene gekrulde bladeren. Deze groente behoort tot de kruisbloemige familie, waartoe ook bloemkool, kool, spruitjes, broccoli, koolraap, enz. behoren.

Boerenkool is de laatste tijd erg populair geworden, niet alleen vanwege de intense en heerlijke smaak, maar ook vanwege de vele eigenschappen, die het tot een superfood maken. Het bevat vezels, vitamine A, C en K, mineralen zoals ijzer, calcium en kalium, omega-3 vetzuren, eiwitten, antioxidanten, enz.

Het heeft ook een hoog watergehalte en heel weinig calorieën (33 Kcal per kopje), waardoor het ideaal is voor mensen die willen afvallen. Het is ook ontstekingsremmend en bevat stoffen die verschillende soorten kanker voorkomen – een diamant van de natuur!

Voordelen
  • Bevat vezels
  • heeft een hoog gehalte aan vitamine A, C en K
  • heeft mineralen zoals calcium, ijzer en kalium
  • is rijk aan omega 3 vetzuren
  • helpt bij het afvallen
Nadelen
  • Niet aan te raden bij prikkelbare darm syndroom
  • Niet aan te raden als je lijdt aan galblaas- of nierproblemen
  • Bij hypothyreoïdie kan het de juiste opname van jodium verhinderen

Groene, krul-, lacitan-, redbor- of rode russische boerenkool, waar moet je op letten?

Er zijn verschillende soorten boerenkool, die vooral van elkaar verschillen door hun textuur, vorm en uiterlijk. Hieronder noemen we de 5 meest voorkomende soorten, zodat je hun voornaamste kenmerken leert kennen en de soort kunt kiezen die je het beste bevalt.

Groene boerenkool: Zoals de naam al zegt, zijn de bladeren van deze plant helemaal groen, en kunnen ze glanzend of mat zijn. Uit deze soort boerenkool, die het meest voorkomt en gebruikt wordt, ontstaan andere varianten met verschillende vormen, verschijningsvormen en texturen.

Boerenkool: Deze variant is niet zo intens groen van kleur, en de smaak is pittiger en bitterder, zodat de jongere varianten overheersen (met een donkergroene tint), waarvan de smaak milder is, en daardoor beter aanpasbaar aan de meeste fijnproevers.

Boerenkool lacitano: Deze soort wordt ook wel dinosaurus boerenkool genoemd, omdat de ruwe textuur lijkt op de huid van dit prehistorische reptiel. De bladeren zijn scherp en smal, en hebben een groenblauwe tint (vrij donker), en de smaak is het minst bitter van alle variëteiten.

Boerenkool redbor: Deze variëteit van boerenkool wordt gekenmerkt door haar decoratieve uiterlijk, waardoor ze ook gebruikt wordt als decoratieve plant voor tuinen en bloemstukken. Zijn intens rode of paarse kleur is niet alleen erg opzichtig en aantrekkelijk, maar komt door zijn rijkdom aan anthocyanen.

Russische rode boerenkool: Deze variant van boerenkool heeft afgeplatte, lange en onregelmatige bladeren, waarvan de kleur roodachtig is met paarse tinten in de nerven. Hoewel de smaak nogal kruidig is, geeft hij een zoete sensatie in de mond, in tegenstelling tot andere soorten.

Boerenkool groen Boerenkool krullend Boerenkool lacitano Boerenkool roodbor Boerenkool Russisch rood
Kleur Donkergroen Groen Groenblauw donker Rood of diep paars Roodachtig en paars
Textuur Rizada Rizada Rugosa Rizada Glad
Vorm Langwerpig Langwerpig Langwerpig en smal Langwerpig Afgevlakt, langwerpig en onregelmatig
Smaak Intens Kruidig en meer bitter (behalve bij jonge soorten) De mildste van alle soorten Intens Kruidig met een vleugje zoet

Rode Russische boerenkool wordt gekenmerkt door zijn paarse tinten en kruidige maar zoete smaak. (Foto: Brent Hofacker / 123rf.com)

Koopcriteria

In dit laatste deel van het artikel vertellen we je wat de belangrijkste factoren zijn waarmee je rekening moet houden bij het kopen van boerenkool. Deze informatie zal je helpen de juiste variant voor je te kiezen, en de vele voordelen ervan optimaal te benutten

  • Supplementen
  • Culinair gebruik
  • Cosmetische behandelingen
  • Behoud
  • Bijwerkingen

Supplementen

Boerenkool kan ook geconsumeerd worden via supplementen, die er in verschillende presentaties, soorten formaten en combinaties zijn. Hieronder bespreken we de meest voorkomende en algemeen geconsumeerde varianten van deze vitaminesupplementen.

Poeder: Poeder is een van de meest gebruikte en in de handel gebrachte aanvullende varianten van boerenkool (alleen of in combinatie); het wordt verdund geconsumeerd in water en shakes, of gemengd met yoghurt en zelfs salades. De aanbevolen hoeveelheid is ongeveer 2 tot 3 theelepels per dag.

Tabletten: Boerenkool tabletten zijn er meestal in verpakkingen van 30 stuks. Het is raadzaam een capsule per dag in te nemen om energie, vitaminen, mineralen, enz. aan te vullen, maar het is raadzaam vooraf een specialist te raadplegen en de kwaliteit van het product te controleren.

Culinair gebruik

Boerenkool is een zeer veelzijdig voedingsmiddel, want het kan ook aangepast worden aan verschillende culinaire toepassingen. Hieronder geven we je enkele ideeën over hoe je deze heerlijke groente kunt bereiden om de smaak en de gevarieerde voedingseigenschappen ervan optimaal te benutten.

Gesauteerd: Boerenkool wordt meestal gesauteerd bij verschillende gerechten, bestaande uit vlees, pasta, rijst, of andere groenten. Het is aan te raden het met weinig water te koken en niet te veel kooktijd te gebruiken om alle eigenschappen en voedingsstoffen intact te houden.

In salades: Dit voedsel kan ook rauw gegeten worden, als bijgerecht bij salades en verschillende koude gerechten. Het is raadzaam het van tevoren goed te wassen, en het te consumeren als het gekocht is, want naarmate het droogt krijgt het een bitterdere smaak.

Sapjes: Het is erg in de mode om boerenkool sapjes, shakes of smoothies te consumeren (meestal vergezeld van andere groenten of fruit).

Boerenkool groene sappen bevatten weinig calorieën en veel antioxidanten. (Foto: Brent Hofacker / 123rf.com)

Cosmetische behandelingen

De talrijke eigenschappen van dit geweldige voedingsmiddel bevorderen niet alleen de goede werking van het lichaam, maar ook de gezondheid van onze huid, want het is een krachtige antioxidant en heeft een hoog gehalte aan vitamine A, K en C.

Verscheidene cosmeticamerken hebben al schoonheidscrèmes ontwikkeld op basis van boerenkool en andere natuurlijke bestanddelen, waarbij ze hun voordeel doen met de huidvoordelen die de vitamines A, K en C bieden, want ze helpen beschadigde weefsels te regenereren en geven de huid meer stevigheid en glans.

Bewaren

Door dit fantastische voedingsmiddel op de juiste manier te bewaren, kun je het langer vers houden en de talrijke natuurlijke eigenschappen ervan optimaliseren. Hier zijn de verschillende manieren waarop je boerenkool kunt bewaren en van al zijn voordelen kunt genieten.

Afgedekt: Als je eenmaal boerenkool gekocht hebt, is het belangrijk om het met een vochtige doek af te dekken of in een plastic zak te doen. Je kunt het in de koelkast bewaren en het is ongeveer een week houdbaar, afhankelijk van hoe vers het was bij de aankoop.

Gedehydrateerd: Je kunt de boerenkool ook drogen door het enkele uren bij een lage temperatuur in de oven te zetten. Maal het dan fijn en bewaar het in een luchtdicht bakje (liefst glas), en strooi het over verschillende gerechten alsof het een aanvullende specerij is.

Bevroren: Een heel praktische en handige optie is om de boerenkool te wassen en te drogen, in reepjes te snijden, en in porties te verdelen. Doe het dan in luchtdichte plastic zakjes en bewaar het in de diepvries, van waaruit je het eruit haalt als je het consumeert (en waar het ook enkele maanden goed blijft).

Boerenkool versterkt het immuunsysteem, en voorkomt verschillende soorten ziekten. (Foto: Evgenia Lysakov / 123rf.com)

Bijwerkingen

Zoals in het hele artikel vermeld, is boerenkool een zeer voedzame groente die gunstig is voor de goede werking van het lichaam en voor het voorkomen van allerlei ziekten. Het heeft echter enkele contra-indicaties waarmee rekening gehouden moet worden.

Hypothyreoïdie gevallen: De consumptie van boerenkool (in grote hoeveelheden) wordt afgeraden voor mensen die aan hypothyreoïdie lijden, omdat dit voedingsmiddel zwavelverbindingen bevat (zoals glucosinolaten en sulfofaranen) die de juiste opname van jodium kunnen verstoren.

Anticoagulantia: Overmatige consumptie van boerenkool is ook niet aan te bevelen voor mensen die antistollingsmedicijnen nemen, omdat vitamine K (zeer aanwezig in deze groente) de juiste assimilatie van dit soort medicijnen kan verstoren.

Sapjes: Anderzijds kan het voortdurend, heel snel en overdadig drinken van boerenkool sapjes, shakes of smoothies indigestie, buikpijn, diarree, enz. veroorzaken, omdat deze plant een hoog jodiumgehalte heeft, want deze plant heeft een hoog vezelgehalte (daarom wordt ze afgeraden voor mensen met een prikkelbare dikke darm).

Zware metalen: Zowel boerenkool als andere bladgroenten kunnen zware metalen uit de bodem opnemen, zoals o.a. cadmium, arsenicum en thallium. Opgemerkt moet worden dat om door deze elementen vergiftigd te worden, je echt grote hoeveelheden boerenkool moet consumeren.

(Zichtbare foto: Jennifer Barrow / 123rf.com )

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies