Laatst bijgewerkt: 14-08-2021

In de loop der jaren is de afslankindustrie veranderd. In het begin lag de nadruk op afzien en zo snel mogelijk afvallen. Tegenwoordig gaat het om dieetveranderingen en een verandering van levensstijl. Het Sirtfood dieet is vergelijkbaar. Bekend geworden door de Britse zangeres Adele, beoogt het een holistische verandering van dieet door activering van proteïne enzymen.

Het belooft gewichtsverlies, betere spieropbouw en een verjongend effect. Je kunt meer te weten komen over het Sirtfood dieet, welke voedingsmiddelen wel en welke niet zijn toegestaan, in ons artikel Sirtfood dieet: de belangrijkste vragen en antwoorden 2021. We informeren je over interessante studies over dit onderwerp en beantwoorden de meest gestelde vragen en.




De belangrijkste feiten in het kort

  • Het Sirtfood dieet bestaat uit drie fasen en beoogt een holistische dieetverandering die idealiter over een lange periode gevolgd kan worden
  • Het concept is gebaseerd op de activering van sirtuïnes in het menselijk organisme om de stofwisseling te stimuleren, de spieropbouw te bevorderen en de organen te verjongen
  • De wetenschap heeft de werkzaamheid van het Sirtfood dieet nog niet kunnen bewijzen

Wat is het Sirtfood dieet?

Het Sirtfood dieet is de nieuwste afslanktrend die draait om sirtuïnes of voedingsmiddelen die sirtuïnes bevatten.

Het dieet ontleent zijn naam aan het eiwitenzym sirtuin

Het sirtfood dieet is bedoeld om de werking van sirtuïnes, vooral sirtuin1 en 2, in drie fasen te activeren door een calorietekort en sirtuïne-bevattende voedingsmiddelen. Het doel is een verandering in eetgewoonten te bereiken die in een levensstijl kan worden omgezet.

Het doel is niet alleen om af te vallen, maar ook om het verouderingsproces van de organen te beïnvloeden, het immuunsysteem te versterken en de spieropbouw te vergemakkelijken. Een belangrijk onderdeel van het dieet is regelmatige lichaamsbeweging en slechts een korte onthouding van vast voedsel. Halfvolwaardige voedingsmiddelen zoals pure chocolade en rode wijn zijn toegestaan.

Wie ontwikkelde het Sirtfood dieet?

De twee voedingsdeskundigen Aidan Goggins en Glen Matten ontwikkelden samen het Sirtfood dieet en brachten het voor het eerst op de markt met hun boek “Het SirtFood Dieet”.

Beiden hebben een Master in Voedingswetenschappen van de University of Surrey in Engeland, een wereldwijd zeer gerespecteerde universiteit. Aidan werkt als apotheker en Glen is opgeleid in Optimale Voeding. Het Sirtfood dieet werd ontwikkeld door de Britse voedingsdeskundigen Glen Matten en Aidan Goggins.

Sirtfood-Diät-1

De naam sirtuin is afgeleid van een gen dat verantwoordelijk is voor celregulatie en voorkomt in gisten. Het heet Sir2, wat staat voor silent mating type information regulation 2.
(Image source: i yunmai/unsplash)

Om hun theorie, die aan het Sirtfood dieet ten grondslag ligt, te bewijzen, testten Aidan en Glen 39 proefpersonen. De proefpersonen verloren tijdens de testfase gemiddeld tot 3,9 kilo. De ontwikkelaars van het Sirtfood dieet berichten hierover in hun boek en willen de effectiviteit van hun dieetconcept bewijzen.

Wat zijn sirtuïnes?

Sirtuïnes behoren tot multifunctionele eiwit-enzymen en worden in hoge concentraties gevonden in alle levende organismen. Hiertoe behoren bacteriën en virussen, maar ook zoogdieren en insecten. Eenvoudige organismen hebben meestal maar één of twee sirtuïnes, terwijl wij mensen er zeven hebben. Elke sirtuin vervult een andere taak in het lichaam. Sirtuïnes zijn ook bekend als Sir2-achtige eiwitten of afslankgenen.

We weten nog weinig over alle zeven sirtuïnes in het menselijk organisme. Vanwege hun vermogen om enzymen en eiwitten te wijzigen, zijn ze de laatste jaren echter in het centrum van de wetenschappelijke belangstelling komen te staan.

Nieuw onderzoek geeft hoop op therapiemogelijkheden voor bepaalde soorten kanker (1) en een beter begrip van verouderingsprocessen en daarmee gepaard gaande ziekten zoals Alzheimer. Onderzoek naar sirtuïnes zou ook meer licht kunnen werpen op ziekten als diabetes (2), obesitas of morbus Parkinson. Sirtuïnes staan ook bekend als anti-verouderingsenzymen omdat aangetoond is dat ze een levensverlengend effect hebben op gisten en andere modelorganismen (3).

Resveratrol, een bestanddeel van rode wijn, speelt hier waarschijnlijk een belangrijke rol als activator van sirtuin (4, 5). Deze testresultaten kunnen echter niet één-op-één op het menselijke organisme worden overgebracht. In de video legt de heer Kleine-Gunk meer uit over het verjongend vermogen van sirtuïnes:

De belangrijkste vragen over het Sirtfood dieet beantwoord

Elke vorm van dieetverandering is belastend voor je lichaam en moet daarom in sommige gevallen vermeden of uitgesteld worden. Dit geldt ook voor het Sirtfood dieet, hoewel het zich richt op een zachte, geleidelijke verandering van dieet en een verjongend effect verondersteld wordt te hebben. In de volgende paragrafen wordt uitgelegd waar je op moet letten en hoe het dieet werkt:

Hoe werkt het Sirtfood dieet?

Bij het Sirtfood dieet gaat het er niet om bepaalde voedingsmiddelen op te geven of zo snel mogelijk gewicht te verliezen.

Sirtfoods zijn planten waarin sirtuïne-activerende stoffen het meest geconcentreerd zijn.

De ontwikkelaars zijn meer bezig met een bewuste voedselinname waarbij de lichaamseigen sirtuïnes geactiveerd moeten worden door sirtfoods. Dit zijn planten die sirtuïnes bevatten. Ze worden niet alleen verondersteld de stofwisseling te stimuleren en zo gewichtsverlies te stimuleren, maar ze bevorderen ook de spieropbouw.

Daarom benadrukken Aidan en Glen dat lichaamsbeweging een belangrijk onderdeel van het dieet is. Bovendien vertragen Sirt-Foods het verouderingsproces van ons organisme. De twee ontwikkelaars verdelen het Sirtfood dieet in drie fasen.

Fase 1

Het doel is hier het lichaam te ontgiften en het voor te bereiden op de verandering in dieet. Je moet 3 dagen lang groene smoothies drinken en niet meer dan 1.000 kilocalorieën per dag eten.

Fase 2

Fase twee is om het ontgifte lichaam langzaam weer te laten wennen aan normaal voedsel. Je moet twee smoothies en twee hoofdmaaltijden per dag nuttigen. De bereide maaltijden moeten vooral uit sirtfood bestaan, maar je kunt ze ook combineren met andere voedingsmiddelen. Sirtuïne-bevattende voedingsmiddelen moeten echter het hoofdbestanddeel van elke maaltijd zijn. De dagelijkse kilocalorie inname wordt met 500 verhoogd. Je houdt fase twee aan tot je je gewenste gewicht bereikt hebt.

Fase 3

In de laatste fase zou je geen moeilijkheden meer moeten hebben met je nieuwe dieet. De aanbevolen dagelijkse kilocalorie-inname neemt weer toe tot 1.800. In het ideale geval kun je dit dieet enkele jaren volhouden. Je moet echter een arts raadplegen. De lage calorie-inname kan ertoe leiden dat sommige mensen door het calorietekort blijven afvallen, ook al hebben ze al een gezond gewicht bereikt. Dit kan schadelijk zijn voor je gezondheid. Je moet er ook voor zorgen dat je in fase drie voldoende eiwitten eet.

De volgende tabel vat de afzonderlijke fasen samen:

Fase Voedingsplan
Fase I Calorie-inname van 1.000 kilocalorieën gedurende 3 dagen via smoothies, om het lichaam te ontgiften en de stofwisseling voor te bereiden op de verandering
Fase II 1.500 kilocalorieën per dag bestaande uit 2 sirtfood sappen en 2 hoofdmaaltijden, sirtuinerijke voedingsmiddelen worden gecombineerd met andere, duur: tot het gewenste gewicht bereikt is
Fase III 1.800 kilocalorieën per dag, voldoende eiwitinname, regelmatige lichaamsbeweging

Zoals je ziet kent het sirtfood dieet geen strikte regels. De keuze aan sirtuïne-bevattende voedingsmiddelen is groot en je hoeft er alleen in de eerste fase veel voor op te geven. Voor succes is het belangrijk dat je het dieetplan volgt, regelmatig beweegt en ervoor zorgt dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt.

Welke voedingsmiddelen zijn toegestaan op het Sirtfood dieet?

Zoals de naam al zegt, zijn sirtvoedingsmiddelen toegestaan op het Sirtfood Dieet. Dit zijn voedingsmiddelen die sirtuin bevatten. De volgende lijst geeft je een overzicht van enkele van de natuurlijke voedingsmiddelen die op het sirtfood dieet zijn toegestaan:

  • Data
  • Olijfolie van de eerste persing
  • Groene thee
  • Chilipepers en uien
  • Chocolade met een zeer hoog cacaogehalte
  • Rode wijn en koffie
  • Appels
  • Aardbeien en bosbessen
  • Boekweit en soja
  • Kappertjes
  • Walnoten
  • Kurkuma en peterselie
  • Selderij
  • Witlof, boerenkool en rucola

Is het Sirtfood dieet geschikt voor iedereen?

Het Sirtfood dieet is vooral geschikt voor mensen die erg gedisciplineerd zijn en zich er lang aan kunnen houden. Het is ook de moeite waard wat achtergrondkennis te hebben over voeding en de menselijke stofwisseling, ook al hoef je geen expert te zijn.
Een geleidelijke vermindering van calorieën en stress zal de verandering gemakkelijker maken

Vooral de aanpassing aan het calorietekort kan in het begin erg vervelend zijn. Bovendien zou je al aan sport moeten doen, want sport is een belangrijk onderdeel van het dieet. Het maakt niet uit wat voor sport je doet. Natuurlijk kun je aan het begin van het dieet beginnen met sporten, maar dit zal je stressniveau verhogen en het moeilijker maken het vol te houden. Als je op het ogenblik veel op je bord hebt, kun je misschien beter wachten met met diëten te beginnen, zodat je later al je energie kunt besteden aan het veranderen van je eetpatroon. Dit vergroot je kans op succes en maakt het gemakkelijker voor je om het dieetplan lang te volgen. Is er kritiek op het

Sirtfood dieet?

De grootste kritiek op het Sirtfood dieet is dat het weinig of geen wetenschappelijke onderbouwing heeft. De succesvolle testresultaten van de 39 proefpersonen, die de ontwikkelaars in hun boek beschrijven, kunnen ook te danken zijn aan de vermindering van de waterretentie van het lichaam. Aan het begin van elk dieet verliezen we eerst water. Hierdoor vallen de kilo’s, maar het lichaamsvet is er nog steeds. We weten ook niet hoe lang de test zal duren, want de periode van de tweede fase wordt aan elk individu aangepast.

Het feit dat de werkzaamheid nog niet wetenschappelijk bewezen is, is de grootste kritiek op het Sirtfood dieet. Dit komt waarschijnlijk vooral omdat we sirtuïnes nu pas grondig beginnen te onderzoeken.

Het dieet is gebaseerd op de theorie dat het eiwitenzym sirtuin geactiveerd kan worden door bepaalde plantaardige stoffen in ons voedsel en door een calorietekort in het lichaam. Daarom moet vooral Sirt-voedsel gegeten worden.

Sirtfood-Diät-2

Vanwege het bestanddeel resveratrol staat rode wijn ook op het dieet van het Sirtfood dieet. Onderzoek bevestigt dat resveratrol een sirtuin activator is. Of dit ook op het menselijk organisme overgebracht kan worden, weten we nog niet zeker.
(Image source: skitterphoto/pexels)

We weten nog steeds weinig over de werking van sirtuïnes in ons lichaam, en er zijn geen goed onderbouwde studies om echt te bewijzen dat bepaalde voedingsstoffen invloed hebben op hun werking. In elk geval heeft de activiteit van sirtuïnes in ons organisme geen invloed op ons lichaam.

Het lijkt eerder het calorietekort te zijn dat de werkzaamheid van sirtuin beïnvloedt. Het is interessant op te merken dat een calorietekort de sirtuïnes beïnvloedt in bacteriën, maar niet in zoogdieren. Daarom kan men aannemen dat het sirtfood dieet misschien wel werkt bij bacteriën, maar niet bij mensen (6).

Kan het sirtfood dieet gevaarlijk zijn?

Hoewel voedingsdeskundigen sirtuïne-bevattende voedingsmiddelen als gezond beschouwen, raden ze iedereen die met het Sirtfood dieet wil beginnen voorzichtigheid aan. De streefinname van het dieet van 1.800 kilocalorieën per dag kan voor sommigen ongezond worden, omdat het calorietekort het lichaam er niet van weerhoudt vet af te breken. Dit is niet in alle gevallen wenselijk.

Als je gezond bent, hoeft dit dieet niet gevaarlijk te zijn

Als je in de eerste plaats een goede stofwisseling hebt of veel aan sport doet en je lichaam veel energie verbruikt, moet je daarom je individueel benodigde aantal kilocalorieën laten bepalen voor je met het dieet begint. Neem dan dit aantal kilocalorieën als je einddoel.

Zoals bij alle diëten zul je je de eerste dagen na het begin van het Sirtfood dieet waarschijnlijk moe en afgemat voelen. Je lichaam moet zich aan het nieuwe dieet aanpassen. Als de vermoeidheid aanhoudt of toeneemt, dan is dit dieet misschien niet voor jou geschikt. Hoe ambitieus je ook bent, je gezondheid moet altijd op de eerste plaats komen. Niet elk dieet past bij elke persoon en je mag altijd stoppen!

Welke alternatieven zijn er voor het Sirtfood dieet?

Er zijn talloze alternatieven voor het Sirtfood dieet. In de volgende paragrafen laten we je kennis maken met twee diëten die momenteel erg populair zijn:

Keto dieet

Het keto-dieet is gebaseerd op onze kennis dat kankercellen meer suiker verbruiken dan gezonde cellen. En dat het lichaam dit vooral uit koolhydraten haalt. Bij een tekort aan koolhydraten worden de glucose-voorraden van het lichaam het eerst opgebruikt. Dan begint de lever vetten af te breken tot ketonlichamen, om de hersenen, organen en spieren van voldoende energie te voorzien (7). Ontwikkelaars van het keto-dieet adverteren dat het risico op kanker aanzienlijk kan worden verminderd door af te zien van koolhydraten en suiker.

Maar kankeronderzoekers zijn het erover eens: er is geen dieet dat de kans op kanker kan voorkomen.

Het doel van het keto dieet is dus een tekort aan koolhydraten te bereiken en tegelijk de lever voldoende vet te geven om te verwerken. Dit moet niet alleen leiden tot gewichtsverlies, maar ook de groei van kankercellen tegengaan. Wetenschappers zeggen echter dat er geen diëten zijn die helpen bij kanker. Het is veeleer belangrijk dat de patiënt goed gevoed is om de behandelingen te kunnen doorstaan (8).

Het keto-dieet belast de nieren zwaar

Een ketogeen dieet wordt alleen in zeldzame gevallen door artsen voorgeschreven. Bijvoorbeeld als het gaat om een aangeboren stofwisselingsziekte of de ziekte van Parkinson bij kinderen. Maar zelfs in deze gevallen wordt het keto-dieet alleen gebruikt als medicijnen niet werken (9).

Omdat een ketogeen dieet onze nieren, als lichaamseigen “ontgifter”, zwaar belast. De verandering in eetgewoonten leidt tot hyperverzuring van het lichaam, waardoor gifstoffen zich ophopen en het cholesterolgehalte stijgt. De plotselinge toename van de ophoping van gifstoffen kan leiden tot overbelasting van de nieren en de vorming van nierstenen of andere nierbeschadiging.

18/6-Dieet
Het 18/6 dieet was groot vorig jaar. Hierbij wordt de voedselinname beperkt tot een periode van 8 uur. De resterende 16 uur worden besteed aan vasten. Tijdens de 8 uur is elk voedsel toegestaan, hoewel een gezonde, evenwichtige voeding natuurlijk wordt aangemoedigd. Het 16/8 dieet wordt ook wel intermitterend of interval vasten genoemd. Het dieet werd in een Californisch instituut ontwikkeld in de loop van een 1.000 dagen durend experiment. Twee groepen muizen kregen hetzelfde aantal calorieën te eten. Het enige verschil: de ene groep vastte 16 uur tussen de maaltijden.

Niet alleen WAT maar ook WANNEER is cruciaal in ons dieet

Het bleek dat de “vastende muizen” na het experiment een kwart van hun gewicht verloren hadden. De anderen hadden echter leverschade en hoge bloedsuiker- en cholesterolwaarden. Hieruit concludeerden de verantwoordelijke wetenschappers dat het niet alleen belangrijk is wat we eten, maar ook wanneer we eten, en het 16/8 dieet was geboren.

Het addertje onder het gras is: muizen hebben een veel snellere stofwisseling dan mensen. We weten dus niet hoeveel uur vasten voor mensen gelijk is aan 16 uur vasten voor muizen. Het is niet zonder reden dat het traditionele vasten minstens 5 dagen duurt. Dit houdt trouwens niet alleen de geest maar ook het lichaam gezond en fit (10).

Kan er een jojo effect zijn met het Sirtfood dieet?

Het doel van het Sirtfood dieet is een verandering van eetgewoonten te bereiken die in het dagelijks leven kan worden ingepast en een leven lang kan worden gebruikt. Als je slaagt, zou je geen jojo effect moeten ondervinden.