
Onze selectiecriteria
Het fietsachterlicht zorgt ervoor dat je gezien wordt in het wegverkeer. Het is niet alleen verplicht volgens het Reglement Verkeersregels (StZVO), maar dient ook je eigen veiligheid. Doe je fietsverlichting aan zodra het zicht dat vereist. Maar verlichting is niet alleen nuttig in het donker.
Fietsachterlichten met geïntegreerde remfunctie lichten helder op bij verminderde snelheid. Hierdoor ben je overdag beter zichtbaar. Onze grote fietsachterlicht test 2023 helpt je het juiste achterlicht voor jou en je fiets te vinden. We hebben de montagesoorten en energiebronnen vergeleken en de voor- en nadelen op een rijtje gezet om je aankoopbeslissing te vergemakkelijken.
De belangrijkste feiten in het kort
- Fietsachterlichten maken je zichtbaar voor andere weggebruikers en vergroten je veiligheid in het verkeer.
- In principe is een achterlicht op een fiets wettelijk verplicht. Bij slecht zicht moeten de lichten altijd aan zijn.
- Niet alle op de markt verkrijgbare fietsachterlichten zijn wettelijk goedgekeurd. Als je er een koopt, let er dan op dat hij expliciet verkocht wordt als StVZO-compatibel.
Fietsachterlicht: Onze selectie
Koop- en beoordelingscriteria voor
fietsachterlichten We laten je nu zien aan de hand van welke aspecten je kunt kiezen tussen de verschillende fietsachterlichten. Dit zijn de criteria die je kunt gebruiken om de achterlichten voor je fiets te vergelijken:
In de volgende paragrafen leggen we uit wat de afzonderlijke criteria zijn.
Zichtbaarheid
De fietsverlichting zorgt ervoor dat je ook in het donker iets kunt zien. Het is net zo belangrijk dat andere weggebruikers je opmerken. De helderheid van je achterlicht en de hoek van de lichtbundel zijn van cruciaal belang. Dit laatste zorgt ervoor dat je ook van opzij gezien wordt.
Fietsachterlichten met batterij of oplaadbare batterij blijven schijnen, ook nadat je gestopt bent.
De situatie is anders voor lampen met een dynamo. Ze blijven zitten zolang je trapt. Modellen met parkeerlichten zorgen ervoor dat je opgemerkt wordt, zelfs als je voor een verkeerslicht stopt. Het ingebouwde parkeerlicht blijft een tijdje branden dankzij de batterij of de condensator.
Bij achterlichten voor fietsen kun je niet vertrouwen op de zuivere lux-waarde. Deze meting van de helderheid op één punt zegt niet veel over de lichtverdeling. Een laseraanwijzer, bijvoorbeeld, heeft een hoge lichtsterkte maar slechts een smalle bundel. Een fietslamp kan een lagere lux-waarde hebben, maar een bredere lichtbundel en een betere verlichting.
Bevestiging
Batterij- en oplaadbare achterlichten kunnen meestal zonder gereedschap aan de fiets bevestigd worden. Elastische snelsluitingen, clips of houders zorgen ervoor dat de lampjes onderweg gemakkelijk gemonteerd en weer verwijderd kunnen worden. Verlichting met een dynamo daarentegen wordt permanent op de fiets geschroefd.
- Door de elastische bevestiging kan hij op verschillende plaatsen op het frame of op de zadelpen bevestigd worden. De rubberen delen beschadigen het lakwerk niet en voorkomen dat de lampjes wegglijden.
- Clips kunnen ook op verschillende plaatsen bevestigd worden. Ze zijn veelzijdig en kunnen ook handig zijn bij joggen of kajakken. Bevestig ze eenvoudig aan je rugzak, pet of riem en je bent klaar om te gaan.
- Onder de universele houders zijn er die permanent bevestigd zijn, terwijl andere snelsluitingen hebben. De lampjes worden met een kliksluiting vastgeklikt of verwijderd en de houder blijft op de fiets zitten. Deze manier van bevestigen garandeert dat het achterlicht altijd op dezelfde plaats zit en er niet af kan vallen.
- Achterlichten met dynamo zijnvast aan het frame of bagagerekvastgeschroefd. Deze lampjes zijn met bedrading aan de fiets bevestigd, dus het kan zinvol zijn om de installatie aan een monteur over te laten.
Bedrijfstijd
Terwijl gloeilampen en halogeen vroeger licht gaven op de fiets, zijn er tegenwoordig bijna uitsluitend fietsachterlichten met LED’s. Deze technologie is bijzonder energiezuinig en geeft fietsverlichting een extreem lange levensduur.
LEDs met een hoog vermogen gaan ongeveer 25.000 uur mee en LEDs met een lager vermogen zelfs vier keer zo lang. Oplaadbare batterijen gaan meestal een paar uur mee voor ze weer in het stopcontact moeten. Van fietsachterlichten met batterijen is gemeten dat ze 60 uur of langer meegaan.
Als je een fietsachterlicht met dynamo hebt, hoef je je geen zorgen te maken over de werkingsduur. Zolang je trapt, werken de lichten.
Werkingsstanden
De meeste fietsachterlichten vermelden de vele werkingsstanden. De instellingen gaan van knipperend naar rechts lopend. Dit lijkt op het eerste gezicht leuk, maar pas op: in Duitsland zijn deze speelse manieren verboden.
Alleen de continue lichtstand is toegestaan in het wegverkeer. Wie betrapt wordt met een zwaailicht kan een boete krijgen. De werkingsniveaus op de meeste modellen worden met een enkele knop ingesteld. Zorg er daarom altijd voor dat je fietsachterlicht goed brandt voor je op weg gaat.
Remfunctie
Fietsachterlichten met een remfunctie zijn niet verplicht maar wel toegestaan. Ze moeten echter niet onderschat worden als een extra veiligheidsfactor. De intelligente remsensor detecteert de verandering in snelheid van de fiets.
Als je remt, gaat het achterlicht fel branden en geeft een extra signaal aan de rijder achter je. Deze functie komt je ook overdag van pas. Weggebruikers zien het rode waarschuwingslicht ook als het buiten helder is.
Weerbestendigheid
Ook als je zelden in nat weer fietst, moet je fietsachterlicht weerbestendig zijn. Een korte regenbui hoeft je fietsverlichting niet meteen onbruikbaar te maken.
Als je niet urenlang in de regen buiten gaat staan, is IPX4 of hoger voldoende. Nog beter is beschermingsklasse IPX5, die ook bestand is tegen sterke waterstralen.
Gewicht
Niet alleen fietsers met lichte racefietsen moeten op het gewicht van de verlichting letten. Dit is ook een belangrijk aspect voor afneembare modellen. Als je je fiets parkeert, raden we je aan de verlichting te verwijderen.
Anders zouden de lampjes gestolen kunnen worden. Een uitzondering hierop vormen natuurlijk de vaste fietsachterlichten. Om zeker te zijn dat je niet te veel problemen hebt, moet je zowel op het gewicht als op de afmetingen van je fiets letten. Hoe lichter en kleiner de lampen, hoe gemakkelijker ze op te bergen zijn.
Besluit: Welke soorten fietsachterlichten zijn er en welke is geschikt voor mij?
Het belangrijkste verschil bij fietsachterlichten is of ze vast of afneembaar zijn. Lampjes die uitneembaar zijn, werken op batterijen of oplaadbare batterijen. Voor vaste fietslampen levert gewoonlijk een zij- of naafdynamo de stroom.
Type | Voordelen | Nadelen |
---|---|---|
Afneembare fietsachterlichten met oplaadbare batterij of accu | Gelijkmatige stroomvoorziening/lichtsterkte, gemakkelijk te monteren | Energie kan onderweg opraken, moet verwijderd worden om diefstal te voorkomen |
Vast gemonteerde fietsachterlichten met dynamo | Lichten heb je altijd bij je, je hoeft de batterij niet op te laden of te vervangen, milieuvriendelijk | Lichten kunnen niet zonder moeite vervangen worden |
De verlichting moet aan je behoeften voldoen en bij je fiets passen. Als je op een lichte racefiets rijdt, zul je nauwelijks in de verleiding komen om een lampje met naafdynamo te monteren. Als je met een mountainbike over heuvels en dalen rijdt, wil niemand onnodige uitrusting meeslepen.
En als je je fiets in het dagelijks leven gebruikt, wil je niet de hele tijd aan de verlichting hoeven denken. We hebben hieronder de hanteerbaarheid, energievoorziening en andere belangrijke punten vergeleken en ze overzichtelijk samengebracht om je beslissing te vergemakkelijken.
Gids: Veel gestelde vragen over fietsachterlichten uitvoerig beantwoord
Voordat je een fietsachterlicht koopt, heb je vast een paar vragen die je eerst beantwoord wilt hebben. In onze grote gids hebben we de belangrijkste en meest gestelde vragen van klanten opgeschreven en beantwoord. We willen je graag helpen het juiste achterlicht voor je fiets te vinden.
Waarom zou ik een fietsachterlicht kopen?
(Image source: Dima Pechurin / Unsplash)
De wet bepaalt dat het achterlicht op een fiets aan moet bij slecht zicht.
Welke voorschriften moeten in acht genomen worden voor een fietsachterlicht?
Behalve het fietsachterlicht moet er ook een niet-driehoekige reflector van categorie Z zijn.
Deze reflector kan ook direct in het achterlicht ingebouwd worden.
Wat kost een fietsachterlicht?
Type | Prijsklasse |
---|---|
Fietsachterlicht met batterij | ca. 10-110 € |
Fietsachterlicht met batterij | ca. 10- 80 € |
Fietsachterlicht voor zijdynamo | ca. 6-40 € |
Fietsachterlicht voor naafdynamo | ca. 8-65 € |
De vermelde prijzen voor dynamo achterlichten omvatten alleen het licht zonder dynamo. Als je geen dynamo op je fiets hebt, kan die achteraf gemonteerd worden. De ombouw van je fiets moet door een gespecialiseerde winkel worden uitgevoerd. Afhankelijk van de dynamo is de inspanning groter en zijn de kosten navenant hoog.
Welke alternatieven zijn er voor een fietsachterlicht?
Wanneer moet het fietsachterlicht ingeschakeld zijn?
(Image source: Fabien Jolicoeur / Unsplash)
Het fietsachterlicht wordt ingeschakeld via een dynamo of een schakelaar op het apparaat. Sommige modellen hebben een sensor, zodat het licht automatisch aangaat bij weinig licht.
Hoe moet ik het fietsachterlicht zo afstellen dat het andere weggebruikers niet verblindt?
Zijn alle werkingsniveaus van het fietsachterlicht toegestaan in het wegverkeer?
Richtingaanwijzers die een verandering van richting aangeven mogen alleen gebruikt worden op voertuigen met meerdere sporen, zoals ligfietsen. Knipperende richtingaanwijzers zijn ook toegestaan op fietsen waar het handgebaar moeilijk te zien is.
Als je knipperlichten wilt gebruiken om je zichtbaarheid te vergroten, kun je extra lichten op je kleding, rugzak of helm dragen.
Waar monteer ik het achterlicht op mijn fiets?
(Image source: Thomas Jarrand / Unsplash)
Let op de wettelijk voorgeschreven montagehoogte van 25 tot 120 cm.
Hoe weet ik wanneer de batterij van mijn fietsachterlicht opgeladen moet worden?
Foto bron: Sergeenkov / 123rf.com