
Onze selectiecriteria
Welkom bij onze grote racefiets stuurtest 2023. Hier stellen we alle racefietssturen die we getest hebben in detail voor. We hebben gedetailleerde achtergrondinformatie samengesteld en een samenvatting van beoordelingen van klanten op het internet toegevoegd.
We willen je aankoopbeslissing graag gemakkelijker maken en je helpen het beste racestuur voor je te vinden.
Je vindt in onze gids ook antwoorden op veel gestelde vragen. Als ze beschikbaar zijn, bieden we ook interessante testvideo’s aan. Bovendien vind je op deze pagina enkele belangrijke gegevens waarvan je op de hoogte moet zijn als je een wegstuur wilt kopen.
Belangrijk om te weten
- Het juiste stuur garandeert je maximaal rijplezier zonder pijnlijke beperkingen.
- Dit geldt voor elke fiets. Op racefietsen heeft het stuur een karakteristieke vorm die speciaal ontworpen is voor de houding op een racefiets.
- Racefietssturen zijn sterk ontworpen voor aerodynamica. Er is een grote verscheidenheid aan prijzen voor modellen, afhankelijk van het materiaal en de fabrikant.
Beste racefiets stuur: Onze selectie
Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je een wegstuur koopt
Welke maat stuur heb ik nodig?
De breedte van een stuur wordt gemeten aan de hand van de schouderbreedte van de berijder. Dit wordt gemeten van schoudergewricht tot schoudergewricht. Niet vanaf het uiterste puntje van de schouder!
De schouderbreedte komt dus overeen met de aanbevolen breedte van het stuur. Je kunt nog steeds sturen kopen die een tot 2 cm smaller zijn of tot 4 cm breder; je gevoel moet de doorslag geven. De sturen worden meestal aangeboden met 2 cm verschil in maat.
Sommige fabrikanten meten de breedte van het stuur van midden tot midden of van buiten tot buiten. Vraag het daarom van tevoren of meet zelf als het kan!
Een ander punt om de maat van een stuur te bepalen is de klemming van het stuur. Het is belangrijk op te merken of het gewenste stuur überhaupt in de stuurpen van de racefiets geklemd kan worden.
Diameter | gebruik |
---|---|
23,8 mm | zeer oude stalen sturen |
25,4 mm | gangbare standaardafmeting voor racefietssturen |
31,8 mm | gangbare afmeting voor valsturen |
Verder zijn er racefietsen waarvan stuur en stuurpen als één onderdeel samen zijn. In dat geval moet bij vervanging van het stuur ook een nieuwe stuurpen gekocht worden, of een nieuwe stuur/stuur-combinatie.
Een ander punt bij het bepalen van de maat is de reikwijdte of val van het stuur.
De horizontale lijn van het stuur is de reikwijdte of voorbuiging. De reikwijdte meet hoe ver het stuur naar voren gaat. De val van het stuur is de verticale lijn en meet de boog van het stuur. Hoe smaller de boog, hoe kleiner de val.
Welke fabrikanten worden aanbevolen?
Waar kun je het beste een racestuur kopen?
Het voordeel van online kopen is de enorme keuze aan producten. Evenals de beschikbaarheid van verschillende breedtes en tempel lengtes. Het prijzenpalet van de aangeboden producten zal natuurlijk dat van een buurtwinkel overschrijden. Levertijden zijn niet langer een probleem. 1-3 dagen en het gewenste product ligt op je stoep.
Je kunt dit gemakkelijk zelf thuis doen. Alles wat je nodig hebt is stuurlint, een schaar en plakband.
Besluit: Welke soorten racefietssturen zijn er en welke is geschikt voor jou?
Er zijn in principe 3 verschillende soorten wegstuur. Dit hangt grotendeels af van de discipline waarin je rijdt.
Klassiek stuur
Het klassieke stuur wordt op nieuwere modellen nauwelijks gebruikt. Hij heeft een steil aflopende reikwijdte en een gelijkmatige kromming. Dit type stuur vind je nog steeds op retro racefietsen of op stalen racefietsen. Een voorbeeld van een klassiek stuur is de “Schmolke The Lightest One”.
Ergo-stuur
Ergo-stuur of ergonomisch stuur is momenteel het meest gebruikte type. Het Ergo stuur verschilt in die zin dat het een vlakkere reikwijdte heeft en een meer open ronding onderaan. Het Ergo stuur helpt dus om rechtop te blijven zitten en vermindert het buigen van de rug. Een voorbeeld van een Ergo stuur is het “T3 Superergo”.
Anatomisch stuur
Het anatomische stuur verschilt van het Ergo stuur alleen in een rechte kromming. Dit is om comfort te bieden als je veel op het onderste stuur rijdt. Verder is het bovenste stuur erg plat en niet rond zoals gewoonlijk. Een voorbeeld van een anatomisch stuur is de “Ritchey Biomax”.
De volgende foto toont een Ritchey stuur in anatomische uitvoering:
Voordelen en nadelen van wegsturen
Koopcriteria: Dit zijn de factoren die je kunt gebruiken om racefietssturen te vergelijken en te evalueren
In het volgende willen we je de factoren laten zien die je kunt gebruiken om racefietssturen te vergelijken en te evalueren. Zo kun je gemakkelijker beslissen of een bepaald product geschikt voor je is of niet.
Samengevat zijn dat:
- Materiaal
- Gewicht
In de volgende paragrafen lees je over de afzonderlijke aankoopcriteria en hoe je ze kunt indelen.
Materiaal
Een goed criterium voor het kopen van een wegstuur is het gebruikte materiaal. Je kunt kiezen uit carbon, aluminium en staal. Sturen van staal worden tegenwoordig echter nauwelijks meer verkocht en hebben geen plaats meer op moderne sportuitrustingen. De keuze is dus tussen koolstof en aluminium.
Carbon is de lichtere en duurdere van de twee mogelijkheden. Koolstof is erg gevoelig en kan gemakkelijk breken. Het is daarom heel belangrijk je sportuitrusting met zorg te behandelen om mogelijke scheuren te voorkomen.
Carbon kan gebruikt worden bij wielrennen op de weg, omdat deze sport minder belastend is voor het materiaal en er minder gevaar is om te vallen, zoals bij afdalingen of met een BMX fiets.
Aluminium is gemakkelijker te hanteren omdat het minder gevoelig is en meer geschikt om mee te schroeven. Behalve de goedkopere prijs is dit materiaal niet zo gevoelig voor verkeerde draaimomenten en er is ook nauwelijks gewichtsbeperking als de berijder erg zwaar moet zijn.
Merk op dat een stuur vaak na een val vervangen moet worden, vooral carbon is voor de hobbysporter moeilijk in dit opzicht te controleren en navenant duur in geval van vervanging.
Gewicht
Voor wie gewicht een doorslaggevende rol speelt, moet natuurlijk een carbon racefietsstuur gebruikt worden. Deze zijn al verkrijgbaar bij een vedergewicht van 130 gram. Deze lichtgewichten kosten echter zo’n 350-400 euro.
De iets zwaardere aluminium versies zijn verkrijgbaar voor slechts 30 euro. Het gewicht van een conventioneel stuur is ongeveer 35 euro.
Foto credits: Snapwire / pexels.com