Laatst bijgewerkt: 02-08-2021

Onze selectiecriteria

7Onderzochte producten

21Bestede uren

6Beoordeelde onderzoeken

30Verzamelde opmerkingen

Welkom bij onze grote naafdynamo test 2022. In het volgende stellen we alle naafdynamo’s voor die we uitvoerig getest hebben. Verder kun je gedetailleerde achtergrondinformatie verwachten over het onderwerp naafdynamo’s.

Om je beslissing om een naafdynamo te kopen zo gemakkelijk mogelijk te maken, hebben we ook de belangrijkste criteria op een rijtje gezet waarmee je rekening moet houden bij het kopen van een naafdynamo. Tot slot vind je in onze gids antwoorden op veel gestelde vragen. Verder hebben we verschillende alternatieven vergeleken en de respectieve voor- en nadelen op een rijtje gezet.




De belangrijkste feiten in het kort

  • Een naafdynamo is een specifieke vorm van fietsdynamo. Een naafdynamo zit in de naaf van het voorwiel en helpt je licht op te wekken in de vorm van een kleine generator.
  • Er is een groot prijsverschil tussen de verschillende naafdynamo’s. Afhankelijk van de kwaliteit en de mogelijkheden van de naafdynamo kan de prijs sterk variëren, van ongeveer 25 tot 200 euro.
  • Omdat het prijsverschil vooral gerechtvaardigd kan worden door het gewicht en niet door de prestaties van een naafdynamo, kan zelfs een goedkopere versie de donkerste landwegen verlichten.

Naafdynamo: Onze selectie

Naafdynamo’s: Koop- en beoordelingscriteria

In het volgende leggen we de criteria uit die je kunt gebruiken om verschillende hub dynamo’s te vergelijken en te beoordelen. Dit moet het je in de toekomst gemakkelijker maken de juiste naafdynamo voor je te kiezen. Samengevat zijn dat:

In de volgende hoofdstukken lees je hoe de verschillende aankoopcriteria te begrijpen zijn en hoe je ze kunt indelen.

Gewicht

Zelfs fietsers kunnen niet ontsnappen aan de wetten van de fysica. Daarom moet, naarmate het gewicht van iemands fiets toeneemt, meer energie worden verbruikt om de snelheid van de fiets te verhogen, een heuvel te beklimmen of hem naar de zesde verdieping te tillen. Bijgevolg moet ook het gewicht van een naafdynamo bij je aankoopbeslissing betrokken worden, want op een fiets telt elke gram. Een fiets met een lichte naafdynamo is daarom gemakkelijker te versnellen of te slepen en maakt de rit op de twee wielen ontspannender.

Rendement en nullastverliezen

Behalve het gewicht zijn het rendement en de nullastverliezen waarschijnlijk de belangrijkste eigenschappen van naafdynamo’s en ze zijn doorslaggevend om te bepalen of een naafdynamo als goed of slecht geclassificeerd kan worden. De elektriciteit die door naafdynamo’s wordt opgewekt komt niet uit het niets, hoewel het bij sommige modellen bijna zo aanvoelt. Elke naafdynamo heeft een zekere mechanische weerstand nodig, die tegen de draaiing van het wiel inwerkt om elektrische stroom op te wekken.

Net als de efficiëntie is de mechanische weerstand snelheidsafhankelijk. Hoe hoger de snelheid, hoe groter de weerstand (onbelast verlies).

Bij je aankoop moet je er dus altijd rekening mee houden dat deze mechanische weerstand je fiets afremt, ongeacht of je fietskoplamp aan of uit staat. Samengevat: hoe sterker de mechanische weerstand is die de naafdynamo generator vraagt, hoe meer je moet trappen.

Remschijfbevestiging

Je moet je er ook van vergewissen dat de naafdynamo compatibel is met je remsysteem. Als je fiets uitgerust is met een schijfrem, heb je een naafdynamo nodig met een passende bevestiging om de schijf van de schijfrem op te bevestigen. Als je een gewone velgrem hebt, heb je deze speciale bevestiging niet nodig.

Aantal spaken

Om met succes een naafdynamo in je fiets te kunnen monteren, moet het aantal spaken van de velg/wiel overeenkomen met dat van de naafdynamo. Daarom moet je, voordat je een naafdynamo koopt, het aantal spaken van je fiets tellen. Tip: De meest voorkomende wielen zijn die met 36 spaken. Er zijn echter ook wielen met 32 spaken.

Naafdynamo’s: veel gestelde vragen en antwoorden

In dit gedeelte willen we graag de belangrijkste vragen over naafdynamo’s beantwoorden. We hebben de belangrijkste vragen hieronder voor je op een rijtje gezet en zullen ze binnenkort beantwoorden. Lees de gids aandachtig en leer alle essentiële informatie over naafdynamo’s kennen.

Wat is een naafdynamo?

De naafdynamo is een specifieke versie van een fietsdynamo die gewoonlijk de conventionele naaf van het voorwiel in een fiets vervangt. Een naafdynamo wekt de nodige elektrische energie op om zowel de koplamp als het achterlicht van je fiets te laten branden. In principe is een naafdynamo een eenvoudige dynamo. Zodra je op je fiets rijdt, draaien permanente magneten rond, waardoor elektriciteit wordt opgewekt.

Nabendynamo-1

Met de hulp van een naafdynamo hoef je je niet langer zorgen te maken dat je in het donker naar huis rijdt.
(Image source: Christophe Maertens / unsplash)

De naafdynamo wordt vaak gebruikt voor stadsfietsen en is efficiënter dan andere soorten dynamo’s. Een ander voordeel van de naafdynamo is dat hij niet beïnvloed wordt door weersomstandigheden, omdat hij beschermd is tegen invloeden van buitenaf, zoals nattigheid, modder en sneeuw. Daardoor hebben naafdynamo’s heel weinig onderhoud nodig en zijn ze uiterst betrouwbaar.

Wat kost een naafdynamo?

Er is een groot prijsverschil tussen de verschillende naafdynamo’s. Afhankelijk van de kwaliteit en de mogelijkheden van de naafdynamo kan de prijs sterk variëren.

De prijsklasse kan variëren van ongeveer 25 tot 200 euro.

Gezien het feit dat je fiets volgens het Reglement van Verkeersvergunningen (StVZO) uitgerust moet zijn met een lichtbron die de veiligheid in het wegverkeer waarborgt, lijken ons de prijzen voor naafdynamo’s redelijk. De prijzen van de hierboven al beschreven modellen staan hieronder. Het principe geldt dat vooral het gewicht van de naafdynamo een sterke invloed heeft op de prijs.

Bijgevolg is het zo dat hoe lichter de naafdynamo geacht wordt te zijn, hoe meer hij momenteel op de markt kost. Bovendien wordt de aanschafprijs van een naafdynamo verder beïnvloed door het merk of de fabrikant. Een laatste kostenverhogende factor is de zogenaamde overspanningsbeveiliging. Dit voorkomt dat de lamp tijdens het rijden doorbrandt omdat de opgewekte spanning te hoog is.

Om te voorkomen dat je plotseling met een defecte lamp onderweg bent, is het de moeite waard bij de aanschaf aandacht te besteden aan de integratie van een overspanningsbeveiliging.

Welke alternatieven zijn er voor een naafdynamo?

In principe zijn er verschillende soorten dynamo’s die als alternatief voor een naafdynamo gebruikt kunnen worden. In dit gedeelte gaan we voor je in op de meest voorkomende:

Dynamotype Montage Werking
Zijwieldynamo Wordt aan de voorvork of het frame bevestigd Lage energieproductie, in het nadeel bij slecht weer
Spaakdynamo Wordt naast de wielnaaf bevestigd Werkt ook bij slecht weer, produceert vrij weinig energie, geen verliezen als hij niet gebruikt wordt
Roldynamo Wordt aan het profiel van het wiel bevestigd Kan handmatig ingeschakeld worden, werkt niet in sneeuw of modder

Niettemin lijkt de naafdynamo in vergelijking met de alternatieven superieur te zijn in vele opzichten.

Hoe kan ik een naafdynamo aansluiten?

  1. Invoegen: Steek het met naafdynamo uitgeruste wiel in de voorvork volgens de rijrichting die op de zijkant van de naaf is aangegeven. Draai de snelsluiting vast zoals gewoonlijk. Daarbij moet de lichtaansluiting schuin naar achteren wijzen.
  2. Stichting: Draai de hulsmoer voor de rembevestiging los en schuif de lamphouder erin. Schroef dan de hulsmoer weer vast. Zorg ervoor dat minstens acht slagen gemaakt worden, zodat de rem en de houder niet wiebelen.
  3. Koplamp: Nu kun je de koplamp aan de beugel bevestigen. Trek de met het lampje verbonden kabel omlaag naar de dynamo.
  4. Verbinding: Bevestig tenslotte de koplampkabel langs de vork aan de as van het voorwiel. Leid tenslotte de kabel voorzichtig in de gemarkeerde stekker van de naafdynamo en draai de schroeven vast met een schroevendraaier.

Tip: Zorg dat er voldoende kabel overblijft, zodat niets gespannen wordt of, in het ergste geval, breekt. Zo nodig moet de kabel ook ingekort en opnieuw gemonteerd worden.

Hoe kan ik het licht van de naafdynamo aanzetten?

Dit varieert van model tot model. Niettemin is het vaak zo dat de bijbehorende koplampen voorzien zijn van een aan/uit schakelaar op het licht. Het is raadzaam de productbeschrijvingen van elke specifieke naafdynamo zorgvuldig te lezen om meer informatie te krijgen.

Conclusie

Naafdynamo’s zijn niet meer weg te denken uit de huidige fietswereld – en terecht! Ze lopen meestal soepel, zijn bijna onderhoudsvrij en uiterst weerbestendig. Al met al staan alle huidige naafdynamo’s op een hoog niveau en dus dicht bij elkaar. De verschillen zijn echter merkbaar in de details, waarbij het juist de factor “gewicht” is die de goedkope modellen van de dure onderscheidt.

Welk model uiteindelijk het beste voor je is, hangt af van je bedoeling en je fiets. Als je alleen een stabiele en soepele lichtbron op je fiets nodig hebt, dan denken we dat een goedkoop model moet volstaan. Wil je niet dat je fiets zwaarder wordt door het gebruik van een naafdynamo, dan zul je een naafdynamo moeten kiezen die door specifieke materialen lichter is dan concurrerende modellen.

Beeldbron: udo72/ 123rf

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies