Laatst bijgewerkt: 02-08-2021

Onze selectiecriteria

26Onderzochte producten

59Bestede uren

36Beoordeelde onderzoeken

97Verzamelde opmerkingen

Welkom bij onze Grote Remschijf test 2023. Hier stellen we alle remschijven voor die we uitvoerig getest hebben. We hebben gedetailleerde achtergrondinformatie samengesteld en een samenvatting van beoordelingen van klanten op het web toegevoegd. We willen je aankoopbeslissing graag gemakkelijker maken en je helpen de beste remschijf voor je te vinden. Je vindt in onze gids ook antwoorden op veel gestelde vragen. Bovendien vind je op deze pagina enkele belangrijke gegevens waarvan je op de hoogte moet zijn als je remschijven koopt.




De belangrijkste feiten in het kort

  • Remschijven zijn een van de belangrijkste onderdelen van een fiets. De keuze van remschijven moet zorgvuldig overwogen worden.
  • In principe wordt er onderscheid gemaakt tussen centrelock en 6-gaats remschijven, waarbij beide varianten in verschillende maten verkrijgbaar zijn.
  • Voor lange ritten zijn remschijven met een grote diameter geschikt. Voor kortere ritten met minder remkracht zijn kleinere remschijven aan te bevelen.

Remschijf: Onze selectie

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je een remschijf koopt

Welke remschijf heb ik nodig?

De keuze van een remschijf hangt in principe af van de maat.

In principe geldt: hoe groter de diameter van de rem, hoe groter het koppel waarmee geremd wordt.

Centerlock schijfremmen zijn ideaal voor een snelle montage. (Image source: pixabay.com / Hans)

Voor lange afdalingen en veel remkracht met veel bagage, is het aan te bevelen een remschijf met een grote diameter te kiezen. Voor kortere ritten met minder remkracht en lichtere fietsen, zoals kinder- en jeugdfietsen, volstaan kleine remschijven.

Remschijven zijn bij verschillende fabrikanten in verschillende maten verkrijgbaar. SHIMANO, HOPE en CONTEC zijn welbekend. Je vindt de volgende SHIMANO schijfmaten in ons assortiment

  • 160 mm
  • 180 mm
  • 203 mm

Hoe monteer ik een remschijf?

Het monteren van Centerlock schijven gaat gemakkelijker en sneller, je hoeft maar één circlip aan te draaien en niet 6 bouten. De circlip wordt vastgedraaid met 40-50 Nm en de bouten met 4-6 Nm, afhankelijk van de fabrikant. Voor een juiste installatie wordt een momentsleutel aanbevolen.

Centerlock vs. 6-gaats?

We vragen ons vaak af welk remschijfbevestigingssysteem we moeten kiezen of welke bij ons type fiets passen. De Centerlock schijf hoeft alleen op de tegenhanger op het wiel gezet te worden. Dan hoeft hij alleen nog maar met een boutje vastgedraaid te worden.

Omgekeerd moeten bij het verwisselen van de 6-gaats schijf alle 6 de bouten losgedraaid worden. Dit gebeurt meestal met speciale steeksleutels en precieze Newton meter specificaties.

Wat kost een remschijf?

De prijzen van remschijven variëren naar gelang van een groot aantal factoren. Goedkopere versies beginnen bijvoorbeeld bij 7 euro, terwijl duurdere versies rond de 45 euro kosten.
Online-Winkels Centerlock 6-gaats
Amazon 13 € 24 €
Bike-discount 26 € 40 €

Hier moet je ook rekening houden met de diameter en de soort remschijven. Centrelock remschijven vereisen speciaal gereedschap. Bij 6-gaats schijfremmen duurt het monteren langer, maar er is verder geen gereedschap nodig.

Welke alternatieven zijn er voor remschijven?

De rem is een van de belangrijkste onderdelen van een fiets. Je moet goed nadenken over het soort remsysteem dat je wilt gebruiken. Er zijn vier hoofdtypen remsystemen:

Velgremmen

Bij velgremmen wordt de rem bediend met remhendels. Om een remmend effect te bereiken, wordt de rem op de velg gezet. Hij wordt gebruikt voor een hoog remvermogen in droge omstandigheden.

Nadelen
Voordelen
  • Gering gewicht
  • Hoge remkracht in droge omstandigheden
  • Slechte remkracht in natte omstandigheden
  • Hoge slijtage

Trommelremde

Trommelremde bevindt zich op de achterband van de fiets. In tegenstelling tot velgremmen blijft de remkracht van trommelremmen ook in natte omstandigheden constant.

Voordelen
  • Hoge remkracht in droge en natte omstandigheden
  • de remkracht blijft constant
Nadelen
  • Het vervangen van de remblokken is duurder

Terugtraprem

Er zijn 2 soorten terugtrapremmen: met schakeling en zonder schakeling. Terugtrappende remmen werken net zo goed op nat als op droog wegdek.

Voordelen
  • Hoge remprestaties in droge en natte omstandigheden
  • Robuust en betrouwbaar
Nadelen
  • Zwaar gewicht
  • Pedalen kunnen alleen vooruit getrapt worden

Rolrem

Een rolrem werd ontwikkeld om te voorkomen dat het voorwiel blokkeert of wegglijdt. Dit is vooral nodig voor beginnende fietsers, die meer kans lopen zich te verwonden.

De rem ontwikkelt vertraging door wrijving in de rembehuizing.

Voordelen
  • Geschikt voor beginnende fietsers
  • Remmen gebeurt door wrijving in het remomhulsel
Nadelen
  • Zwakke remwerking zoekt zeer sterke wrijving
  • Niet geschikt voor lange ritten

Besluit: Welke soorten remschijven zijn er en welke is geschikt voor jou?

Als je een remschijf wilt kopen, zijn er twee alternatieven waartussen je kunt kiezen

  • Centerlock
  • 6-gaats

Wat zijn de kenmerken van een centrelock remschijf en wat zijn de voor- en nadelen?

Als je eerst het verschil in gewicht bekijkt, zul je merken dat de Centerlock naven lichter zijn dan de 6-gaats naven. Het plaatsen en verwijderen van Centerlock schijven gaat ook gemakkelijker dankzij een cassette gereedschap.

Overschakelen van een Centerlock schijf op een 6-gaats schijf is mogelijk met behulp van een adapter.

Bovendien is de installatie van de Centerlock schijf gemakkelijker en sneller. De remschijven zijn iets zwaarder en kunnen daarom meer kosten.

Voordelen
  • Gewicht
  • Eenvoudige montage
  • Verandering van centrelock naar 6-gaats schijf mogelijk
Nadelen
  • Zware remschijven
  • Speciaal gereedschap moet beschikbaar zijn
  • Centrelock naven hebben een kleinere naafflens diameter

Je hebt speciaal gereedschap nodig dat je niet altijd bij je hebt als je onderweg bent, bij fietspech. Bovendien hebben centrelock naven een kleinere diameter van de naafflens dan 6-gaats naven.

Wat zijn de kenmerken van een 6-gaats remschijf en wat zijn de voor- en nadelen?

Het grootste voordeel van een 6-gaats schijf is het universele systeem. Als je fiets stuk gaat, kun je gewoon naar de ijzerwinkel gaan en een vervangende bout kopen en die dan vastdraaien. Het monteren van een 6-gaats sluitring is echter een andere zaak.

Zoals de naam al doet vermoeden, zijn hier 6 afzonderlijke stalen schroeven nodig.

Voordelen
  • universeel systeem
Nadelen
  • Complexe montage
  • 6 schroeven zijn nodig

Het kan ook zijn dat je de ene kant iets meer vastdraait dan de andere, waardoor de rotor een beetje krom kan trekken.

Koopcriteria: Je kunt deze factoren gebruiken om remschijven te vergelijken en te evalueren

In het volgende laten we je zien welke aspecten je kunt gebruiken om tussen remschijven te kiezen. De criteria die je kunt gebruiken om remschijven te vergelijken zijn onder andere

  • Grootte / Diameter
  • Gewicht
  • Materiaal
  • Remkracht

In de volgende paragrafen leggen we uit wat belangrijk is in de afzonderlijke criteria.

Grootte / diameter

De diameter van de remschijf is bijzonder belangrijk voor de remkracht en de stabiliteit van de schijfrem. Kleine remschijven met een diameter van 140 mm zijn geschikt voor lichte rijders.

Bij het vervangen van een remschijf wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten remsystemen. (Image source: pixabay.com / LUM3N)

Maar rijders met kleine remschijven moeten wel een goede rij- en remtechniek hebben. Voor lange en steile ritten, zoals alpine tochten, zijn grotere schijven voordeliger.

De verbeterde hefboomwerking genereert dus aanzienlijk meer remkracht en biedt dus meer stabiliteit. Bovendien zorgen hogere remkrachten op lange afdalingen voor aanzienlijk minder vermoeidheid in armen en handen.

Gewicht

Gewicht is een belangrijke factor voor schijfremmen. Want fietsen met een lager gewicht zijn merkbaar gemakkelijker op te trekken en te sturen. Een schijfrem weegt meer dan een klassieke velgrem. Ze hebben echter geen speciaal geprepareerde remflank nodig.

Materiaal

Schijfremblokjes voor fietsen zijn gemaakt van 2 materialen

  • Dragermateriaal
  • Wrijvingsvoering

Het dragermateriaal kan gemaakt zijn van titaan of staal of bijvoorbeeld aluminium. De dichtheid van het materiaal onder de steunplaat is bijzonder essentieel om ongewenste warmteverspreiding bij de remzuiger te voorkomen.

De meeste remschijven zijn van roestvast staal. Shimano heeft een nieuw ontwerp gelanceerd dat “Ice-Tech” heet. De remschijven en remblokken zijn voorzien van ICE TECHNOLOGIES om een koelingstechnologie te creëren voor hoge a remprestaties.

De remvlakken van de schijven zijn van staal, de kern in het midden is van aluminium. De aluminium kern zou zo beter in staat zijn de remwarmte af te voeren en de oppervlaktetemperatuur te verlagen van 400 ˚C tot 300˚C.

Er zit ook een koelvaan op het remblok. Het ontwerp van de schijf in combinatie met een koelvaan op het remblok resulteert in een langere levensduur van de remblokken, minder remgeluid, minder verbleking en een lager gewicht.

Remkracht

Nadat je nieuwe remblokken voor schijfremmen gekocht hebt, moeten ze eerst ingeremd worden. Als de remblokken versleten zijn, is de enige oplossing ze te vervangen.

Remschijven voeren de warmte af die door remenergie wordt opgewekt. (Image source: pixabay.com / markusspiske)

In de regel moet de remkracht van schijfremmen zo sterk zijn dat je nog maar één of twee vingers nodig hebt om te remmen en niet meer kracht hoeft te zetten. Bovendien vergroot het monteren van een grotere schijf de remkracht.

Interessante feiten over remschijven

Hoe werkt een remschijf?

De schijfrem werkt op een vergelijkbare manier als een autorem. Hij bestaat uit een remschijf, die aan de naaf bevestigd is, en een remeenheid, die aan het frame of de vork bevestigd is.

Tijdens het remmen worden de remblokjes van beide kanten tegen de schijfgedrukt.

Een ander voordeel van remschijven is dat de warmte die door de remenergie wordt opgewekt beter wordt afgevoerd dan bij klassieke velgremmen.

Hoe vervang ik een remschijf?

Voor het vervangen van remschijven heb je de volgende gereedschappen nodig. Het verwisselen van een 6-gaats remschijf

  • Koppelsleutel
  • Torx bit inclusief houder
  • Indien nodig: werkhandschoenen

De 6-gaats remschijf vereist 6 bouten om te monteren.

  1. Leg rotor, schroeven en zekering klaar
  2. Verwijder de oude schijf volledig
  3. Plaats een nieuwe schijf op de naaf – let op de looprichting!
  4. Schroef afzonderlijke schroeven in de schroefdraad en draai ze kruislings vast, de een na de ander
  5. Draai vast met de juiste momentsleutel

Het vervangen van een centrelock remschijf

  • Koppelsleutel
  • Centrelock gereedschap
  • 24 mm moer
  • Indien nodig: werkhandschoenen

De installatie van een centrelock schijf is veel gemakkelijker

  1. Plaats de Centerlock remschijf op het naafhuis. Gebruik dan de circlip, die in een soortgelijke vorm ook voor de cassette gebruikt wordt
  2. Definitieve bevestiging met het Centerlock gereedschap, de 24 mm moer en een passende momentsleutel

Hoe maak ik remschijven schoon?

Piepende remmen op je fiets zijn vervelend en niemand wil ze horen. Het schoonmaken van de remschijven kan zeker helpen tegen piepende remmen. Om dit te doen, ga je als volgt te werk

  1. Remblokken verwijderen
  2. Glazuur de remblokken met schuurpapier
  3. Als de remblokken versleten zijn Vervang remblokken
  4. Verwijder verfresten
  5. Spuit remschijf in met speciale reinigingsmiddelen (Motorex, Pedros, Sonax, Bike Shine, Brunox, Finish Line)
  6. Draai de schroeven weer vast
  7. Monteer opnieuw bewerkte of nieuwe remblokken in de remklauw

Beeldbron: flickr.com / Maik Meid

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies