
Onze selectiecriteria
Als je geen liefhebber bent van staand fietsen, is een zadelpen onmisbaar. Nog vervelender is het als de oude zadelpen gebroken of verroest is en je het zadel niet meer goed kunt instellen. Dan moet je een nieuwe halen!
Maar de meeste mensen hebben waarschijnlijk nog nooit in hun leven een zadelpen hoeven te vervangen. Dus waar moet je op letten? We leggen je dit uit in onze zadelpen test 2023 en stellen je negen zadelpennen voor die je beslist aan de veilige kant houden.
De gids legt ook uit welke risico’s je loopt als je met een kapotte zadelpen fietst en uit welke verschillende soorten zadelpennen je kunt kiezen.
Belangrijk om te weten
- Met zadelpennen kun je de hoek en hoogte van je zadel instellen. Het verbindt ook het fietszadel met het fietsframe.
- Er wordt een fundamenteel onderscheid gemaakt tussen patent, vario en verende zadelpennen. Voor speciale soorten fietsen zijn er ook andere speciale zadelpenvarianten.
- Alle zadelpennen zijn afgestemd op specifieke fietstypen en het is dus belangrijk de juiste te vinden om de ultieme rijervaring te beleven.
Beste Zadelpen: Onze selectie
Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je een zadelpen koopt
Welke problemen of veiligheidsrisico’s kunnen zich voordoen?
Om allerlei veiligheidsrisico’s te vermijden, is het raadzaam de bouten na elke 100-300 km rijden te controleren, vooral in het begin. Later is het voldoende je motor om de zes maanden of na 500 km te inspecteren. Ook als je niet regelmatig of intensief met je fiets rijdt, is een controle nooit overbodig.
Als je gevallen bent of een ander ongeluk hebt gehad, laat dan je fiets en zadelpen nakijken en zo nodig vervangen. Zelfs als er geen duidelijke gebreken of beschadigingen zijn, kun je geen veilige werking meer garanderen.
Heel lichte aluminium of carbon zadelpennen kunnen verrassend snel breken. Op goedkopere kompanen wordt de zadelpen vastgezet met een gewone stalen bout die zich in een groef vasthoudt. Soms slijt de groef en draait de bout als je hem aandraait.
Om dit probleem op te lossen, moet je een nieuwe schroef aanschaffen. Een dubbele inbusschroef of een gewone machineschroef met een ringetje zou hier bijvoorbeeld goed voor zijn. Behalve problemen door slijtage kunnen er ook veiligheidsrisico’s ontstaan door verkeerde montage.
Vaak wordt met streepjes een minimum lengte aangegeven die in de zitbuis moet worden ingebracht. Je mag deze markering niet zien als de zadelpen gemonteerd is, anders vermoeit het materiaal en kun je boven de zadelklem breken.
Bovenal biedt een verlaagbare zadelpen veiligheid. Het lage zadel maakt het ook mogelijk om het zwaartepunt van het lichaam laag te houden en een stabiele positie te vinden.
- Bout breuk.
- Breken van de paal uit het frame.
- Breuk aan zadelpenbuis of balhoofd.
Dit kan vele oorzaken hebben, bijvoorbeeld: te strak gespannen klemmen, verkeerd geklemde zadelpennen of verkeerde bewegingen van het zadel die leiden tot een verkeerde belasting van de bouten.
Je moet voor elke start de volgende stappen uitvoeren: Zorg ervoor dat je zadelpen goed vastzit en dat er niets los is geraakt. Als je een snelspanklem gebruikt, zorg dan dat die gesloten is. Als dat niet zo is, kan de zadelpen tijdens het rijden draaien en kun je ernstig gewond raken.
Zijn er alternatieven voor de zadel pen?
Omdat een zadelpen absoluut noodzakelijk is, is er eigenlijk geen alternatief. Zoals gezegd is er echter de mogelijkheid om af te zien van een verende zadelpen en in plaats daarvan bijvoorbeeld een patent zadelpen te gebruiken.
Wil je nog steeds off-road op je BMX fiets rijden? Dan zou je bredere banden kunnen kiezen in plaats van een verende zadelpen.
Wat kost een zadelpen?
Zadelpennen zijn er in alle prijsklassen – van goedkopere modellen voor amateur- en hobby-renners tot professionele modellen, die zeker in de duurdere prijsklasse liggen.
Eenvoudige modellen beginnen bij ongeveer 10 euro tot ongeveer 25 euro, waarbij je vooral op de kwaliteit moet letten. Deze prijzen zijn te rechtvaardigen voor weinig frequent gebruik.
Afhankelijk van het merk stijgen de prijzen voor zadelpennen tot in het driecijferige bereik en zijn ze te koop voor tussen de 100-600 euro.
Besluit: Welke soorten zadelpennen zijn er en welke is geschikt voor jou?
Met de zadelpen kun je de afstand tussen het stuur en de zadelpen regelen. Bovendien regelt de zadelpen ook de traphoek van de benen naar het pedaal. In principe wordt onderscheid gemaakt tussen 3 verschillende soorten zadelpennen, en vaak zijn er ook speciale vormen:
- Gepatenteerde zadelpen.
- Varios zadelpen.
- Geveerde zadelpen.
- Speciale vormen.
Al deze soorten verschillen van elkaar en hebben elk hun eigen voor- en nadelen. Welk type zadelpen je voor je fiets nodig hebt, hangt vooral af van het type fiets.
In het volgende gedeelte helpen we je uit te zoeken welke zadelpen voor jou het beste is. Natuurlijk heeft iedereen een andere smaak en hecht hij belang aan andere dingen.
Hoe werkt de patent zadelpen en wat zijn de voordelen en nadelen?
De traditionele vormgeving, en tot in de jaren 1990 de enige, was de zogenaamde zadelpen. Het bestond uit een stuk stalen of aluminium buis met een zadelklem aan het uiteinde bevestigd.
Tegenwoordig wordt deze variant nauwelijks meer gebruikt omdat hij vervangen is door de patent zadelpen. De benaming van dit type dient om het te onderscheiden van de term zadelpaal.
Dit type is stabieler en lichter dan de zadelpen met een klem. In de patent zadelpen vormen de buis en de klem één geheel. Dit is om een steviger verbinding te krijgen tussen het zadel en de zadelpen.
De zadelpen wordt met slechts één inbusschroef aan het zadel vastgemaakt. Hiermee kun je gemakkelijk en snel de zadelhoek instellen. Sommige van de patent zadelpennen hebben een ovale of traanvormige vorm, die ingevoerd werden vanwege de lage luchtweerstand.
De standaard exemplaren zijn meestal rond van vorm. Goed geschikt voor stadsfietsers. Als je je afvraagt waarom hij een patent zadelpen genoemd wordt, hier heb je een insider: deze vorm gaat terug op een patent van de firma Laprade.
Hoe werkt de Varios zadelpen en wat zijn de voor- en nadelen?
Het grote voordeel van dit type is dat je de hoogte tijdens het rijden kunt instellen. Je bedient een hendel of een knop binnen handbereik. Het gewicht op het zadel duwt het naar beneden, zonder gewicht beweegt het zadel omhoog. Je kent dit waarschijnlijk wel van bureaustoelen.
Om een optimale en actieve rijstijl op de afdaling te bereiken, moet je veel met je lichaam werken. Bij een hoge zadelstand beperkt het zadel de bewegingsvrijheid van de benen enorm.
Je moet dus proberen het lichaam achteruit te bewegen. Deze versie is vooral geschikt voor mountainbikes.
Hoe werkt de verende zadelpen en wat zijn de voor- en nadelen?
Naast brede banden als alternatief zijn geveerde zadelpennen een eenvoudige en goedkope optie voor veel comfort. Het grote pluspunt en eigenlijk ook het doel van dit type is comfort.
Je zult veel comfortabeler en zonder pijn kunnen rijden. Het zadel moet iets hoger geplaatst worden om de compressie te compenseren.
Naast comfort verbetert deze variant ook de grip van je fiets. Daarom zijn trekking-, toer- en racefietsen de favoriete gebruiksgebieden voor deze zadelpen. Het nadeel is dat de afstand tussen het zadel en de pedalen verandert.
Bovendien vergroot de veer het aantal bewegende delen dat onderhouden of vervangen moet worden. Je moet ook opmerken dat er twee soorten zijn: de telescopische paal en de parallellogrampaal. De belangrijkste verschillen tussen deze soorten zijn ontwerp en kosten.
Welke speciale soorten zijn er en wat zijn de voor- en nadelen?
Behalve de hierboven genoemde soorten zijn er ook speciale zadelpennen. Je moet zelf beslissen of ze geschikt en aantrekkelijk voor je zijn. In elk geval zijn ze het vermelden waard.
Er zijn geïntegreerde zadelpennen, maar die willen we meteen aan het begin vermelden: Mooi is niet gelijk aan praktisch en nuttig. Het ziet er zeker elegant uit, maar het is niet per se een voordeel.
Je moet niet alleen rekening houden met de transportproblemen, maar ook met de vraag of je hem later besluit te verkopen, want dan ben je beperkt door de niet-verstelbare zithoogte. Een ander bijzonder type is de zadelpen met micro-instelling.
Bij dit type werkt het mechanisme met twee bouten, zodat wanneer je de ene bout losmaakt en de andere vastdraait, de hoek in langzame stappen wordt ingesteld.
Belangrijk om te weten als je een fietser bent: dit bijzondere type fiets heeft een speciale en horizontale zadelpen, omdat de constructie van de fiets ook anders is.
Koopcriteria: Je kunt deze factoren gebruiken om stoeltjespalen te vergelijken en te evalueren
In de volgende tekst willen we je laten zien hoe je stoeltjespalen kunt vergelijken en evalueren op basis van afzonderlijke factoren. Dit kan je helpen om een betere beslissing te nemen over het juiste product. In het kort:
- Gemak van schoonmaken.
- Grootte / Gewicht.
- Materiaal.
- Ophanging.
- Extra mogelijkheden.
- Ontwerp.
In de volgende paragrafen willen we deze factoren nader toelichten, zodat je weet wat ze zijn.
Gemak van schoonmaken
Om ernstige schade en veiligheidsrisico’s te vermijden, is het belangrijk de zadelpen regelmatig en goed te onderhouden en hem natuurlijk van tevoren goed te monteren. Daarom is het vooral belangrijk een zadelpen te kiezen die eenvoudig en gemakkelijk schoon te maken/monteren is.
De meeste zadelpennen zijn gemakkelijk in elkaar te zetten met een beetje handigheid en een duidelijke gebruiksaanwijzing. Als je de recensies van de producten bekijkt, zie je dat de meeste klanten bevestigen dat ze gemakkelijk te monteren zijn.
Bij het schoonmaken van een zadelpen zijn er duidelijke regels die je moet volgen om je zadelpen nauwkeurig te onderhouden. Tips om je zadelpen schoon te maken vind je in de categorie “Adviezen” hierboven.
Maat / Gewicht
Belangrijk om te overwegen voordat je een zadelpen koopt: Vaak zijn zadelpennen gewichtsafhankelijk. Sommige modellen of merken zijn ontworpen voor een bepaalde gewichtsklasse.
Het zadel en de zadelpen moeten vooral comfort bieden, dus een belangrijk criterium is de mogelijkheid ze aan te passen aan je eigen lichaamsgewicht of aan een bestaande voorinstelling.
Elke zadelpen heeft ook een artikelgewicht, dat niet noodzakelijk een rol hoeft te spelen bij de aankoop. Het is echter belangrijk dat het aangegeven wordt.
Materiaal | Gewichtsklasse |
---|---|
Aluminium | 200-500 g |
Staal | Vanaf 500 g |
Koolstof | Onder 100-300 g |
De meeste zadelpennen hebben een lengte van 350 mm. Voor de diameter zijn er meestal drie verschillende mogelijkheden om uit te kiezen:
- 25,4 mm.
- 27,2 mm.
- 31.6 mm.
Een nieuwe trend heeft ertoe geleid dat steeds meer mensen “oversized” kopen. Vooral mountainbikers krijgen langere zadelpennen om hun fiets meer stabiliteit te geven. Alles boven 27.2 mm wordt als “overmaats” beschouwd.
Materiaal
Zadelpennen zijn verkrijgbaar in aluminium, staal of koolstofversterkte kunststof. Het verschil is het meest merkbaar tijdens het onderhoud. Carbon modellen moeten op een speciale manier onderhouden worden. Zie voor enkele tips over hoe je je fiets correct schoonmaakt.
Ophanging
Ophangzadelpennen hebben vaak geen zichtbare veren (uitzondering: parallellogramophangingen) omdat ze binnenin gebouwd zijn.
Als je een verende zadelpen koopt, wordt altijd de veerweg aangegeven. Een langere veerweg maakt het mogelijk oneffenheden in de weg te compenseren, maar veroorzaakt dat de auto een hoog zwaartepunt heeft.
Hoe korter de veerweg, hoe stijver de veren moeten zijn. In de meeste gevallen is de veerweg tussen de 30-50 mm.
Ontwerp
De vormgeving van een zadelpen is bijzonder belangrijk. Het speelt vaak een grote rol bij de aanschaf van een fiets. Vooral dit criterium is voor veel mensen doorslaggevend, maar het hangt van smaak af.
Sommigen houden van sober en eenvoudig, anderen willen het meer gesofisticeerd en flitsend.
- Kleur.
- Vorm.
De meeste zadelpennen zijn er in zwart en zilver. Als je liever iets kleurrijkers hebt, is er de mogelijkheid van kleurencombinaties – zwart met kleurschakeringen erin. Geheel gekleurde modellen zijn zeer zeldzaam.
Vaak zijn deze zadelpennen op maat gemaakt en in de goedkopere prijsklasse. Let in dit geval vooral op de kwaliteit. Wat de vorm betreft, verschillen zadelpennen naar hun type. Zoals we hierboven al zeiden, zijn er drie gangbare types (patent, veer en vario zadelpen).
Zadelpennen zijn tamelijk eenvoudig en bestaan alleen uit een buis met een klem. De vario zadelpen lijkt op de patent zadelpen, maar er is een hendel aan bevestigd waarmee je tijdens het rijden de hoogte kunt instellen.
Extra functies
Ben je nog onzeker en heb je twee of meer zadelpennen op “rang 1” staan? Ga dan als laatste na of één post positief opvalt ten opzichte van de andere. Er is ook de mogelijkheid om zadelpennen te kopen met geïntegreerde LED verlichting.
Deze zorgen voor meer veiligheid in het wegverkeer. Een product hiermee zou bijvoorbeeld de premium zadelpen van Hikari Bike zijn. Dit merk biedt ook LED verlichting voor op het stuur.
Is je zadelpen ooit gestolen en ben je het zat om een nieuwe te kopen? Koop dan een zadelpen met de juiste antidiefstalbeveiliging.
Wetenswaardigheden over zadelpennen
Hoe lang bestaan zadelpennen al?
Mensen trappen al sinds ongeveer de 19e eeuw op de pedalen, en ze hadden een zadelpen nodig die erbij paste. Zoals we hierboven al zeiden, domineerde het traditionele ontwerp, de zadelpen, de markt tot in de jaren ’90.
Deze werd daarna vervangen door de patent zadelpen. Omdat ook fietsmodellen van tijd tot tijd veranderden, evolueerden ook de soorten zadelpennen.
Hoe monteer en verstel ik een zadelpen?
Om de bovengenoemde veiligheidsrisico’s te vermijden, is een juiste montage onontbeerlijk. Er zijn vaak gebruiksaanwijzingen die, als ze op een begrijpelijke manier worden uitgelegd, ook kunnen helpen. De eerste stap is de zadelpen in de zitbuis te steken en hem daar vast te zetten.
De diameters van deze twee delen moeten overeenkomen. De zadelklem met bout of snelspanner wordt gebruikt om de zadelpen vast te zetten. Quick-releases worden vooral op MTB’s gebruikt omdat ze het zadel op steile hellingen laten zakken en zo valpartijen naar voren voorkomen.
Het nadeel van dit type is dat het niet tegen diefstal beschermd is en dat zowel het zadel als de zadelpen gemakkelijk te stelen zijn. Maar ook hier zijn er mogelijkheden voor bescherming, bijvoorbeeld in de vorm van schroeven.
Met de zadelpen kun je de optimale zithoogte instellen. Om dit te bereiken moet je als fietser in een normale zithouding komen, de hiel van één been op het neergelaten pedaal plaatsen en je heupen recht houden.
Het been moet nu volledig gestrekt kunnen worden. Het is vaak nuttig om het zadel iets te laten zakken, want dat geeft je een zekerder gevoel bij het starten en afstappen. Dit bespaart echter geen energie.
Hoe maak ik de zadelpen goed schoon?
Het onderhouden van een zadelpen is niet moeilijk. Als hij eenmaal op de juiste hoogte is ingesteld, wordt hij bijna nooit meer verwijderd. Vuil van de grond kan de zadelpen doen vastlopen. Maar je kunt dit gemakkelijk vermijden:
- Verwijder altijd de zadelpen bij onderhoud aan je fiets. Mijn tip hiervoor is om je eerder ingestelde hoogte te markeren met isolatietape.
- Smeer hem weer in en monteer hem weer.
Carbon zadelpennen mogen nooit ingevet worden! Bij carbon zadelpennen is het voldoende om het frame en de zadelpen in te spuiten/vet te spuiten met een siliconenspray of carbonpasta. Geschikte pasta’s zijn verkrijgbaar, bijvoorbeeld van “Dynamic” of “Pedros”. Aluminium zadelpennen maak je het best schoon met een olieachtige doek.
Beeldbron: Pixabay.com / PIRO4D