Laatst bijgewerkt: 20-10-2021

Welkom bij onze gids voor mensen met een tekort aan vitamine D. In dit artikel leer je waar vitamine D eigenlijk voor zorgt in ons lichaam en waarom je het regelmatig moet innemen. Dan leer je over de effecten van een tekort aan vitamine D op jou, vooral op je lichaam en je psyche.

Tenslotte vind je hier enkele mogelijkheden om je tegen een tekort aan vitamine D te beschermen en de voor- en nadelen van elke mogelijkheid. Zo weet je welke methode voor jou het beste is.




Belangrijk om te weten

  • Vitamine D is een bijzondere vitamine die vooral door zonlicht wordt opgenomen. Een tekort aan deze vitamine kan ontstaan als je weinig contact hebt met de zon of als er in de winter een algemeen gebrek aan zonlicht is.
  • Een tekort kan grote gevolgen hebben voor je lichaam en, in het ergste geval, voor je psyche. Winterdepressie is een uiterste dat veroorzaakt wordt door een tekort aan vitamine D.
  • Er zijn veel manieren om je vitamine D peil te verhogen. Of dat nu via natuurlijke middelen, supplementen of therapie gebeurt. Het belangrijkste is dat je een gezond peil van vitamine D in je bloed hebt.

Onze productaanbeveling

Unsere Top-Empfehlung

AffiliateLink


Dit vitamine D preparaat van sundt Supplements is een vloeibaar, liposomaal product. De vitamine D is geïntegreerd in liposomen en heeft daardoor een veel hogere biologische beschikbaarheid dan vergelijkbare producten.

Dit betekent dat het actieve bestanddeel beter, sneller en in grotere hoeveelheden door je lichaam kan worden opgenomen. Vitamine D kan je botten versterken en je immuunsysteem ondersteunen. Tegelijk gaat het een tekort aan vitamine D tegen en kan het voorkomen.

Als je de druppels koopt, krijg je een flesje van 60 ml, dat ongeveer 30 porties maakt. De druppels zijn gluten- en suikervrij. Bovendien werd er tijdens het productieproces op gelet dat er geen genetisch gemodificeerde ingrediënten werden gebruikt.

Wat is vitamine D?

Vitamine D behoort tot de groep van vetoplosbare vitamines, en het neemt daarin een bijzondere plaats in. De meeste vitamine D wordt door ons lichaam aangemaakt en slechts een klein deel wordt via de voeding opgenomen.

UVB stralen zijn de belangrijkste bron van onze vitamine D3 inname. Elke dag 15 minuten in de zon is genoeg. (Bron: unsplash.com | Rose Erkul)

Daarom is vitamine D ook een “bijzondere” vitamine, want het is eigenlijk een hormoon. De verdeling van de vitamine D voorziening ziet er ongeveer zo uit:

80 % – 90 %: Het grootste deel wordt via de huid opgenomen en dat gebeurt door je lichaam bloot te stellen aan zonlicht. Dit hoeft niet veel te zijn, want als je 15 minuten aan zonlicht blootgesteld wordt, is al aan je behoeften voldaan.

Previtamine D3 wordt in de lever en de nieren aangemaakt en gevormd tot vitamine D3, dat vele stofwisselingsprocessen in ons lichaam ondersteunt.

10 % – 20 %: Slechts ongeveer eenvijfde van de vitamine D behoefte wordt via de voeding opgenomen. De beste voedingsmiddelen om deze vitamine op te nemen zijn zalm, boter en eieren.

Omdat het zonlicht in de wintermaanden altijd wat afneemt, is de voorraad vitamine D in je lichaam in deze maanden extra in gevaar

.

Achtergrond: Wat je moet weten over vitamine D tekort

Wat zijn de oorzaken van vitamine D tekort?

De richtwaarde voor de dagelijkse inname van vitamine D is ongeveer 20 microgram per dag. Natuurlijk is deze waarde maar een getal en je kunt er niet veel mee doen.

Voldoende tijd in de zon zou op zijn minst je vitamine D behoefte moeten dekken. En dit is nu juist de oorzaak van de meeste vitamine D gebreksziekten.

Wist je dat minstens 60 procent van de Duitsers in de winter een tekort aan vitamine D heeft?

En dat geldt niet alleen voor Duitsland, maar ook voor het grootste deel van de bevolking in Midden- en Noord-Europa. De reden hiervoor is de strenge winter en het gebrek aan zon.

In dit land is het aantal mensen met een tekort aan vitamine D vrij hoog door een levensstijl die meer binnenshuis dan buitenshuis wordt doorgebracht. Als je niet genoeg tijd in het zonlicht doorbrengt, kan je lichaam niet genoeg vitamine D aanmaken en moet je uiteindelijk je toevlucht nemen tot voedsel of supplementen.

Maar een tekort kan ook in de winter ontstaan, door gebrek aan zonlicht. Andere oorzaken van vitamine D tekort kunnen zijn

  • Bij gebruik van medicijnen zoals anti-epileptica
  • Wanneer er een verhoogde behoefte is, b.v. bij zwangere vrouwen of kinderen
  • In geval van ondervoeding
  • Slechte absorptie uit de darmen of verhoogde uitscheiding door de nieren.

Wat zijn de symptomen van een vitamine D tekort?

De gevolgen van een vitamine D tekort kunnen uiteenlopend zijn en verschillende vormen aannemen. Niet iedereen reageert op dezelfde manier op het tekort.

Toch zijn er veel tekenen die op een vitamine D tekort wijzen. Het gebrek aan de vitamine kan twee gevolgen hebben

  • Effecten op het lichaam
  • Effecten op de psyche

In het volgende zullen we uitleggen welke symptomen kunnen optreden en hoe erg ze kunnen zijn.

Effecten op ons lichaam

Er zijn veel vroege tekenen die je kunnen vertellen dat je een vitamine D tekort hebt. Sommige zijn zo klein dat je ze niet in verband zou brengen met het ontbreken van een vitamine. Maar je kunt er hier meer over lezen:

Ons lichaam kan op heel verschillende manieren reageren op het gebrek aan de vitamine. De volgende eerste verschijnselen hoeven niet altijd met een tekort aan vitamine D te maken te hebben. Een tekort aan vitamine D is echter een veel voorkomende oorzaak.

Veelvuldige infecties

Vitamine D ondersteunt en reguleert het immuunsysteem. Bij gebrek aan deze vitamine kunnen bacteriën en virussen gemakkelijker je lichaam aanvallen, vooral via het ademhalingskanaal.

Zo vaak bronchitis of longontsteking oplopen is vaak te wijten aan een vitamine D tekort. (1) Uit bewijsmateriaal blijkt dat in een studie die werd uitgevoerd, deelnemers die extra vitamine D innamen 37 procent minder ernstige astma-aanvallen hadden. (2)

Slechte wondgenezing

Studies hebben aangetoond dat vitamine D niet alleen het immuunsysteem ondersteunt, maar ook actief een snellere wondgenezing bevordert. Een tekort neigt er dus toe wonden langzamer te laten genezen en beperkt de algemene regeneratie.

Vermoeidheid

Deskundigen hebben ontdekt dat het officieel gezonde vitamine D gehalte in het bloed nog steeds te laag is. Veel mensen, vooral vrouwen, krijgen snel chronische vermoeidheid als gevolg van een laag vitamine D gehalte in het bloed.

Haaruitval

Hoewel er weinig studies zijn die erop wijzen dat een tekort aan vitamine D en haaruitval direct met elkaar in verband staan, zijn hierover niet veel studies gepubliceerd.

Wat wel zeker is, is dat een goede toevoer van vitamine D haaruitval kan voorkomen.

Multiple sclerose

Studies hebben ook aangetoond dat vitamine D auto-immuunziekten zoals multiple sclerose (MS) voorkomt.

De reden hiervoor kan weer teruggevoerd worden op een slechter immuunsysteem. Veel bacteriën en virussen kunnen je lichaam gemakkelijker aanvallen en je bent vatbaarder voor ernstige ziekten.

Alzheimer’s

Deskundigen zijn het er niet over eens of vitamine D werkelijk Alzheimer en geheugenverlies voorkomt. Wat wel zeker is, is dat met toenemende leeftijd een betere vitamine D spiegel voor een beter geheugen zorgt.

Men heeft ook ontdekt dat UV stralen (de stralen die in je lichaam vitamine D aanmaken) een positief effect hebben op je geheugen en beschermen tegen dergelijke ziekten.

Borstkanker

Gegevens uit de National Health and Nutrition Examination Survey werden geanalyseerd om de hypothese te testen dat vitamine D het risico op borstkanker vermindert door blootstelling aan de zon, voeding en supplementen.

Deze geanalyseerde gegevens ondersteunen de hypothese dat zonlicht en vitamine D via de voeding het borstkankerrisico verminderen. (3)

Andere symptomen die je lichaam kunnen beïnvloeden zijn:

Symptomen door tekort Gevolgen van tekort
Concentratieproblemen, slaapstoornissen, hoofdpijn, hartritmestoornissen, zwakke botten een tekort aan vitamine D schaadt niet alleen het immuunsysteem, maar kan ook je concentratievermogen en hart- en vaatstelsel aantasten

Gevolgen voor je geest

De gevolgen van een tekort aan vitamine D kunnen echter meer dan alleen je lichaam beïnvloeden. Het kan ook ernstige problemen veroorzaken, zoals depressie.

Depressie, vermoeidheid, hoofdpijn,… Al deze symptomen kunnen veroorzaakt worden door een tekort aan vitamine D3. (Bron: unsplash.com | Fernando Cferdo)
Depressie

Het gebrek aan de zogenaamde zonnevitamine kan ook je stemming beïnvloeden. Onderzoekers hebben aangetoond dat vitamine D de afgifte ondersteunt van hormonen zoals serotonine en dopamine, die je allebei een gelukkig gevoel geven. (4)

Vooral in de wintermaanden kan dit veranderingen in je stemming veroorzaken en tot “winterdepressie” leiden. Daarom moet je in de winter op je voeding letten.

Wat te doen aan vitamine D tekort: therapie, medicijnen of natuurlijke behandeling

Als je nu vermoedt dat je aan vitamine D tekort kunt lijden, zijn er enkele tests om je vermoeden te bevestigen. Er zijn al enkele thuistests die je kunnen vertellen hoeveel vitamine D je in je bloed hebt.

Om er echter zeker van te zijn dat je echt een tekort aan de zonnevitamine hebt, moet je naar een dokter gaan, die je vermoedens kan bevestigen of ontkrachten. Hoe je er ook achter komt, als je een tekort aan vitamine D hebt, zijn er in principe 3 manieren om je gezondheid te herstellen

  • Behandeling met natuurlijke middelen en manieren
  • Behandeling met preparaten zoals tabletten of medicijnen
  • Behandeling door vitamine D therapie

In dit hoofdstuk leer je wat er achter deze behandelingen zit en welke voor jou geschikt is.

Natuurlijke remedies tegen vitamine D tekort

Behandeling met de zon

Als je al vroeg merkt dat je last hebt van vermoeidheid of dat je vaak ziek wordt, kun je het vitamine D tekort gemakkelijk tegengaan.

Het kan helpen als je regelmatig naar buiten gaat als de zon schijnt en in ieder geval je armen en gezicht blootstelt aan de zon. Dit zal de vitamine D synthese stimuleren. Houd rekening met het volgende

  1. Solarium- en gewone lampen zijn geen vervanging voor gewoon zonlicht.
  2. Afhankelijk van je huidtype moet je 5 en 30 minuten in de zon zijn.
  3. Zogenaamde daglichtlampen kunnen nuttig zijn, maar ze zijn ook geen vervanging voor zonlicht.

Hoe dan ook, er is geen weg omheen: Als je een tekort aan vitamine D op natuurlijke wijze wilt verhelpen, moet je naar buiten gaan en van de zon genieten.

Opname uit voedsel

Maar als je in de winter een tekort hebt, kan het moeilijk zijn om “genoeg zon” te krijgen als het alleen maar bewolkt is, regent of sneeuwt. Daarom moet je ervoor zorgen dat je tijdens deze maanden voldoende vitamine D binnenkrijgt in de vorm van voedsel.

[/tr]

[/tablex]

Voedingsmiddelen met vitamine D gehalte Hoeveelheid vitamine D Verwerkte kaas 3,1 microgram Vette vis zoals zalm, haring of kabeljauw Tussen 16 en 25 microgram

Kippeneieren;[email protected]

Geneesmiddelen en supplementen tegen vitamine D tekort

Maar als je echt een ernstig vitamine D tekort hebt en het vanwege de winter niet mogelijk is om de zonvitamine binnen te krijgen, kun je ook je toevlucht nemen tot vitamine D supplementen. In elk geval zijn er twee manieren of vormen waarmee je vitamine D kunt aanvullen.

Vitamine D inname via druppeltjes

Deze vorm van inname belooft de beste resultaten, omdat de vitamine D3 direct in opgeloste vorm voorkomt en dus zonder toevoegingen komt. Bovendien kun je de druppels gemakkelijk doseren naar je behoefte en zo individueel de juiste hoeveelheid voor je innemen.

De beste resultaten zijn ook bereikt met druppels. Het nadeel is de iets hogere prijs, maar dit hoeft je niet te hinderen als het om je gezondheid gaat.

Voordat je vitamine D3 supplementen gaat nemen, vraag je je arts hoeveel je per dag nodig hebt, zodat je uiteindelijk niet te veel of te weinig neemt

.

Vitamine D inname via tabletten of capsules

Tabletten kunnen additieven bevatten die verschillende effecten op de inname kunnen hebben. Enerzijds kunnen ze vitaminen bevatten zoals vitamine K, of ze kunnen vetten bevatten die de opname versterken en ondersteunen.

Als je veganist of vegetariër bent, moet je capsules vermijden, omdat de omhulsels meestal van dierlijke gelatine gemaakt zijn en dus ongeschikt zijn.

Deze tabletten kunnen echter ook kleurstoffen en smaakstoffen bevatten die er niet in mogen. Let er daarom bij het kopen van vitamine D3 op dat het geen onnodige toevoegingen bevat.

Wist je dat vitamine D3 de enige juiste keuze is voor supplementen?

Omdat studies hebben aangetoond dat andere vormen van vitamine D, zoals D2, de vitamine D spiegel niet bevorderen en daarom niet geschikt zijn als supplement of preparaat.

Therapie voor vitamine D tekort

Een therapie voor vitamine D wordt alleen aanbevolen als je arts een acuut tekort vaststelt en je al echt ernstige symptomen vertoond hebt.

Als je echter gelooft dat therapie het enige is dat je kan helpen, moet je deze optie zeker overwegen.

Therapie is een proces in twee stappen

  1. Eerste therapie met hoge doses: Dit is om je voorraden aan te vullen en je vitamine D niveaus snel en effectief te verhogen. In het begin krijg je een zeer sterke dosering in de vorm van injecties of supplementen en daarna een wat lichtere dosering.
  2. Onderhoudstherapie: Dit deel van de therapie helpt je het vitamine D peil op een goed peil te houden en op langere termijn een vitamine D tekort tegen te gaan.

Er zijn geen bijwerkingen bekend bij deze therapie, maar je moet er wel voor zorgen dat je vitamine K en magnesium in de juiste hoeveelheden inneemt in deze periode.

De therapie kan een tekort aan deze vitamines veroorzaken, dus moet je daar rekening mee houden.

De duur van de therapie is 1 tot 2 maanden voor de eerste fase en meestal de resterende wintermaanden voor onderhoudstherapie. Vitamine D therapie biedt een kosteneffectieve en langdurige manier om je vitamine D peil te ondersteunen.

Door de vetoplosbaarheid heeft vitamine D in de vorm van supplementen al een hoge biologische beschikbaarheid. Dit betekent dat bij inname een groot deel werkelijk door het lichaam wordt opgenomen en niet weer wordt uitgescheiden. Deze toestand is bijzonder gunstig bij de oplossing van olie.

Vitamine D in liposomale vorm kan onder bepaalde omstandigheden een nog hogere biologische beschikbaarheid garanderen

.
Om een nog betere opnamecapaciteit te garanderen, is de inname van liposomale vitamine D preparaten een verstandig alternatief. Hier gebeurt de inname niet in tablet- of poedervorm, maar door middel van speciaal ingekapselde globules. Deze zijn voorzien van een speciale beschermlaag die beperking door fysische verteringsprocessen volledig voorkomt.

Wat je nog meer moet weten over vitamine D tekort

Hoe gevaarlijk kan vitamine D tekort in het ergste geval zijn?

Hier zijn de meningen van wetenschappers en deskundigen verdeeld, want bij ernstige ziekten zijn er meer oorzaken te bedenken dan alleen het gebrek aan een vitamine.

In feite zijn er echter enkele overwegingen en studies die een verband leggen tussen een tekort aan vitamine D en ziekten zoals kanker of chronische ziekten.

Hoe beïnvloedt een tekort kinderen en zwangere vrouwen ?

Een tekort aan de zonneschijnvitamine kan ernstige gevolgen hebben, vooral in de eerste levensjaren, en in het ergste geval leiden tot een onjuiste botvorming.

Voor zwangere vrouwen is de behoefte aan vitamine D extra verhoogd. Voor het welzijn van de zwangere vrouw en de baby is het van essentieel belang dat ze voldoende vitamine D binnenkrijgt, zodat de baby niet met een tekort geboren wordt.

Conclusie

Een tekort aan vitamine D kan je op veel verschillende manieren treffen. Daarom moet je dit gebrek nooit onderschatten. Tegenwoordig kan een tekort aan vitamine D met eenvoudige methoden voorkomen worden. Bij het geringste teken, vooral in de wintermaanden, moet je het tegengaan.

De meest veelbelovende methode om een vitamine D tekort te behandelen is de natuurlijke methode met zonlicht. Hierdoor kan het lichaam zijn eigen vitamine D3 aanmaken.

Maar als je tijdens de wintermaanden geen gelegenheid hebt, moet je beslist je toevlucht nemen tot vitamine D supplementen of andere vormen van therapie. In geval van twijfel kan een test op een vitamine D tekort bij de dokter ook helpen, en die kan dan medicijnen voorschrijven.

Beeldbron: unsplash.com / Glenn Carstens-Peters

Referenties (4)

1. Martineau AR, Cates CJ, Urashima M, Jensen M, Griffiths AP, Nurmatov U, Sheikh A, Griffiths CJ. Vitamin D for the management of asthma. Cochrane Database Syst Rev. 2016 Sep 5;9:CD011511.
Bron

2. A R Martineau et al. Vitamin D supplementation to prevent acute respiratory tract infections: systematic review and meta-analysis of individual participant data. BMJ. 2017; 356.
Bron

3. John EM, Schwartz GG, Dreon DM, Koo J. Vitamin D and breast cancer risk: the NHANES I Epidemiologic follow-up study, 1971-1975 to 1992. National Health and Nutrition Examination Survey. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 1999 May;8(5):399-406.
Bron

4. Shaffer JA, Edmondson D, Wasson LT, Falzon L, Homma K, Ezeokoli N, Li P, Davidson KW. Vitamin D supplementation for depressive symptoms: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Psychosom Med. 2014 Apr;76(3):190-6.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftliche Studie
Martineau AR, Cates CJ, Urashima M, Jensen M, Griffiths AP, Nurmatov U, Sheikh A, Griffiths CJ. Vitamin D for the management of asthma. Cochrane Database Syst Rev. 2016 Sep 5;9:CD011511.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
A R Martineau et al. Vitamin D supplementation to prevent acute respiratory tract infections: systematic review and meta-analysis of individual participant data. BMJ. 2017; 356.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
John EM, Schwartz GG, Dreon DM, Koo J. Vitamin D and breast cancer risk: the NHANES I Epidemiologic follow-up study, 1971-1975 to 1992. National Health and Nutrition Examination Survey. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 1999 May;8(5):399-406.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Shaffer JA, Edmondson D, Wasson LT, Falzon L, Homma K, Ezeokoli N, Li P, Davidson KW. Vitamin D supplementation for depressive symptoms: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Psychosom Med. 2014 Apr;76(3):190-6.
Ga naar bron
Recensies