Laatst bijgewerkt: 30-08-2021

Onze selectiecriteria

21Onderzochte producten

34Bestede uren

11Beoordeelde onderzoeken

88Verzamelde opmerkingen

Heb je nooit die eerste dag in de sportschool gehad waarop je zo pijnlijk terugkomt dat je nooit meer wilt sporten, nooit meer! Gelukkig zijn er aminozuren, supplementen die je herstel kunnen bespoedigen.

Aminozuren zijn een voedingssupplement dat het lichaam van mensen die sporten helpt, hun spieren sneller en pijnlozer te regenereren na een lange trainingssessie.

Hoewel aminozuren als belangrijkste functie hebben spiervezels weer op te bouwen, zijn er ook enkele met heel specifieke doelstellingen. Daarom hebben we bij Fitforbeach alle informatie die je over elk van hen nodig hebt bij elkaar gebracht, zodat je het exemplaar kunt kiezen waarvan je denkt dat het het beste bij je levensstijl past.




Belangrijk om te weten

  • Aminozuren zijn een voedingssupplement dat werkt als aanvulling op de natuurlijke regeneratie van spiervezels die bij spierversterkende oefeningen worden afgebroken.
  • Ze worden aanbevolen voor mensen die regelmatig sporten en sneller spiervezels willen regenereren die tijdens hun training zijn afgebroken, zonder dat ze te veel eiwitvoedsel hoeven te eten.
  • Elk soort aminozuur heeft een bepaald doel, dus het is belangrijk te weten of je vet wilt verbranden of je spierspanning wilt verhogen om de voor jou ideale soort te gaan consumeren.

Beste Aminozuren: Onze selectie

Koopgids: Wat je moet weten over aminozuren

Aminozuren zijn aanwezig in eiwitten en werken als een schakel om voedingsstoffen aan het lichaam te leveren. Ze kunnen als supplement worden geconsumeerd en worden door atleten gebruikt om te herstellen na de training. Ze zijn een geweldig voedingsalternatief, maar overweeg, voor je er een besluit te nemen, de volgende factoren.

Wat zijn aminozuren en welke voordelen bieden ze?

Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten die je vindt in voedingsmiddelen zoals vis, vlees, eieren en peulvruchten, en zijn verantwoordelijk voor het transport en de opslag van alle voedingsstoffen die het lichaam binnenkomen.

Ze helpen bij het herstel van weefsels zoals huid, botten, haar en spieren, en er zijn twee verschillende soorten, essentiële en niet-essentiële. Als de hoeveelheid aminozuren die via de voeding wordt verbruikt niet voldoende is, kunnen ze aangevuld worden in de vorm van een supplement.

Aminozuren kunnen ook het immuunsysteem in stand houden en verbeteren, de spiermassa beschermen en helpen neurotransmitters, enzymen en hormonen op de juiste manier uit te scheiden.

Atleten consumeren aminozuren omdat na elke vorm van verkwikkende training spiervezels afbreken, er veel pijn is en het herstelproces traag verloopt, dus helpen ze om ze sneller te regenereren.

Voordelen
  • Ze helpen bij spierherstel
  • Met hun consumptie kun je spiermassa winnen zonder te veel koolhydraten te eten
  • Ze verminderen spierpijn na een training
  • Ze helpen energie uit glucose te halen
  • Ze helpen opgehoopte vetafzettingen in het lichaam te elimineren
  • Ze kunnen op een lege maag ingenomen worden
  • Ze bestaan in poeder-, tablet- of capsule-versie
Nadelen
  • Ze zullen nooit natuurlijke eiwitten in de voeding vervangen
  • Afhankelijk van hun versie en hoeveelheid kunnen ze wat duur zijn
  • Als hun consumptie niet gecontroleerd wordt, ontwikkelt zich tolerantie
  • Als het lichaam eraan gewend raakt, moet de dosis verhoogd worden om resultaat te merken
  • Hun misbruik kan de werking van het hart of de bloeddruk beïnvloeden
  • Ze kunnen maag- en darmproblemen veroorzaken

Varianten van de aminozuren

Binnen de categorie essentiële aminozuren vallen de vertakte keten aminozuren of BCAA’s, naar hun naam in het Engels “Branched Chain Amino Acids”.

Dit soort aminozuur stimuleert de afgifte van insuline die omgezet kan worden in energie om het langer vol te houden bij allerlei zware trainingen zoals fietsen, gewichten of crossfit.

Vertakte aminozuren werken als bakstenen die verantwoordelijk zijn voor de wederopbouw van spiervezels die gebroken zijn bij een sessie gewichten, squats of elke andere oefening die te maken heeft met het strakker maken van de spiermassa van het lichaam.

Daarom proberen atleten deze vertakte aminozuren te consumeren om te herstellen na een zware training waarbij veel spieruitval optrad.

Hoewel de consumptie van vertakte aminozuren voor alle soorten mensen aan te bevelen is, zolang ze door een voedingsspecialist gecontroleerd wordt, is het belangrijk dat atleten boven de 35 zich tot hen wenden omdat op deze leeftijd de spieropbouw ingewikkelder begint te worden.

Jongeren kunnen ze ook nemen als ze een supplement zoeken waarmee ze hun spiermassa beter kunnen markeren.

Sommige aminozuur presentaties kunnen veganistisch zijn (Foto: Ben_Kerckx / Pixabay)

Aminozuren voor verbranding, versteviging, sport of caloriearme diëten – waar moet je op letten?

Zoals we aan het begin van het artikel vermeldden, hebben aminozuren de functie van transport van de voedingsstoffen die het lichaam bereiken en een van de processen waarin ze een grote invloed hebben is de regeneratie van kapotte spiervezels.

Hoewel het een supplement is dat vooral door atleten gebruikt wordt omdat na een training de spieren veel te lijden hebben en geherstructureerd moeten worden, zijn er ook soorten aminozuren die een ander doel hebben.

Hieronder leggen we de kenmerken uit van de verschillende functies van de aminozuren die je op de markt vindt, zodat je hun eigenschappen kunt achterhalen en ontdekken welke voor jou het beste werkt, afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken.

Burners: Deze aminozuren hebben als belangrijkste functie dat ze gemakkelijker vet verbranden, omdat ze helpen koolhydraten, eiwitten en vet sneller te metaboliseren. Sommige bevatten cafeïne en kruidenextracten, kunnen ‘s morgens ingenomen worden en zijn er in allerlei smaken.

Een van de voordelen van burners is dat ze, zelfs als je te veel traint, overbelasting van de spieren voorkomen, zodat je na je training minder spierpijn hebt.

Toning: Deze aminozuren, waarvan de belangrijkste functie is het lichaam te helpen spiermassa te winnen, worden gebruikt door bodybuilders die hun armen of benen willen voller maken.

Ze zijn er in verschillende smaken en sommige bevatten geen suiker of cafeïne, zodat ze tijdens de training genomen worden, om de 20 minuten. Ze geven voldoende energie om kracht- of uithoudingsoefeningen vol te houden, want ze vertragen spiervermoeidheid.

Sport: Deze aminozuren zijn bedoeld voor topatleten die zich toeleggen op hardlopen, marathons, zwemmen of andere sportdisciplines die te veel fysieke inspanning vergen en een opkikker nodig hebben om hun spieren te regenereren zonder al te veel pijn.

Er zijn verschillende smaken, ze kunnen tijdens de trainingssessie of een half uur na het beëindigen van de training geconsumeerd worden, ze verbeteren het immuunsysteem en het is aan te raden ze met veel water in te nemen.

Dieet: Aminozuren kunnen ook geconsumeerd worden bij een caloriearm dieet, omdat ze helpen de eetlust en het verlangen naar overeten te beheersen. Dit komt omdat ze de afscheiding van leptine, bekend als het hongerhormoon, kunnen reguleren.

Ze zijn heel goed om dit caloriegedeelte dat niet uit voedsel wordt geconsumeerd aan te vullen, zodat ze kunnen worden ingenomen als je honger hebt, zonder vrees voor cardiovasculair risico of verlies van spiermassa of kracht.

Burners Toning Sport Dieet
Presentatie Capsule Tablet, capsule of poeder Tablet, capsule of poeder Tablet, capsule of poeder
Tijd van gebruik Vóór de training Vasten Vóór de training Om de 3 tot 4 uur
Belangrijkste functie Vet verbranden Verwondingen voorkomen Verminderde spiervermoeidheid Eetlust verminderen

Prestatiesporters vertrouwen op de inname van aminozuren om hun spieren sneller te regenereren (Foto: Bru-nO / Pixabay)

Aankoopcriteria

Zoals aan het begin van dit artikel besproken, zijn aminozuren voedingssupplementen voor mensen die geïnteresseerd zijn in spierverstevigende oefeningen.

Hoewel hun belangrijkste functie is de regeneratie aan te vullen van spiervezels die na een sessie gewichtheffen of fietsen gebroken zijn, zijn er enkele factoren waarmee je rekening moet houden als je een soort aminozuur koopt.

Als je net in de wereld van aminozuren komt, maakten we een korte lijst van factoren waarmee je rekening moet houden voor je een soort koopt.

Maar maak je geen zorgen, we zullen elk van deze kenmerken uitleggen zodat je niet in de war raakt en de beste optie voor je kiest.

Soort aminozuren

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen als je aminozuren neemt, moet zijn: “Wat wil je bereiken? Om je een beetje op weg te helpen hebben we een lijst samengesteld van mogelijke acties die je kunt ondernemen, dus we nodigen je uit er een te kiezen en uit te zoeken welk soort aminozuur voor jou geschikt is.

Het is heel belangrijk te onthouden dat aminozuren alleen geen effect hebben als je niet hard traint, jezelf niet pusht of je eetgewoonten niet ten goede aanpast. Alleen door aanpassingen aan je levensstijl zul je resultaat beginnen te zien.

Toename in omvang. Als je van plan bent een bodybuilder te worden of je spiermassa te vergroten, is het belangrijk dat je aminozuren consumeert die je voldoende energie geven om kracht- of uithoudingsoefeningen te doen, waarmee je het volume van je armen of benen kunt vergroten, zonder je spieren te veel te vermoeien.

Vet verbranden. Aminozuur vetverbranders, ook wel vetverbranders genoemd, helpen om koolhydraten, eiwitten en vet sneller te metaboliseren, zodat ze ‘s morgens ingenomen kunnen worden en soms cafeïne of kruidenextracten bevatten.

Ga sporten. Die voor sporters met hoge prestaties verbeteren het immuunsysteem, verminderen spiervermoeidheid bij training en kunnen tijdens de trainingssessie geconsumeerd worden. Het is alleen belangrijk ze met veel water in te nemen.

Diëten. Anderzijds regelen aminozuren voor caloriearme diëten de afscheiding van het hongerhormoon, ze kunnen alleen ingenomen worden als je erg veel honger hebt, ze genereren geen cardiovasculair risico en er is geen verlies van spiermassa of kracht.

De verscheidenheid aan aminozuren die je op de markt vindt is zeer betrokken, dus de juiste kiezen om je doelen te bereiken is essentieel. (Foto: niekverlaan / pixabay.com)

Lifestyle

Hoewel de levensstijl van iemand die oefent is wat we nu fitness noemen, is het niet hetzelfde om een kantoorbediende te zijn die zich bekommert om de gezondheid van zijn lichaam, als om een lid van het nationale team dat op het punt staat aan de Olympische Spelen deel te nemen.

Daarom is het belangrijk te weten wat voor levensstijl je hebt, om te weten welk soort aminozuur ideaal voor je is. Hier zijn er een paar, hopelijk kun je je erin herkennen.

Office fitness. Dit zijn mensen die niet al hun tijd besteden aan lichaamsbeweging, maar wel geïnteresseerd zijn in het afslanken van hun figuur en een gezonde levensstijl. Dit soort mensen kan naar hun voedingsdeskundige gaan om uit te zoeken welke soort vetverbrandende aminozuren ze moeten consumeren.

Gym trainer. Dit zijn mannen of vrouwen die van plan zijn trainer, marathonloper, mountainbiker of bodybuilder te worden. Ze kunnen aminozuren gaan innemen waardoor ze hun spiermassa kunnen vergroten en beter kunnen presteren bij hun trainingen.

Hoge prestatie atleet. Sporters die hoge prestaties leveren hebben aminozuren nodig om hen de energie te geven die ze nodig hebben om veel fysieke inspanning te leveren en hun spieren te regenereren zonder zoveel pijn. Dit komt omdat sport hun beroep is en ze zich voltijds aan training wijden en zelfs aan nationale wedstrijden deelnemen.

Aminozuren

zijn er in verschillende vormen, waarbij capsules, tabletten en poeder de meest gangbare zijn. Deze formaten bestaan met de bedoeling ze aan te passen aan de levensstijl van de mensen of aan het tijdstip van de dag waarop ze geconsumeerd worden.

Capsules of tabletten. Dit is aantoonbaar de gemakkelijkste manier om aminozuren in te nemen, omdat ze overal kunnen worden genuttigd en alleen water nodig hebben om door te slikken. Ze kunnen het beste ‘s morgens of halverwege de training ingenomen worden.

Poeder. Poeder is ook gemakkelijk te consumeren als het in een bakje wordt meegenomen en ingenomen tijdens een spinningles of tijdens pauzes tussen sets krachttraining. Anders dan capsules of tabletten moet het vooraf bereid worden in een fles of shaker.

Afhankelijk van de oefening die je gaat doen of de presentatie waar je je het prettigst bij voelt, raden we je aan de presentatie van je aminozuren te kiezen.

Hoeveelheid

Dit criterium kan betrekking hebben op twee soorten hoeveelheid, enerzijds op de tijdsduur van 1, 3 of tot 6 maanden, en anderzijds op het aantal capsules of grammen dat per dag moet worden ingenomen.

De tijdsduur van de aminozuren wordt op de verpakking vermeld. Als het poeder voor 30 porties is en je neemt er twee per dag, dan gaat het maar 15 dagen mee, maar als op de doos staat dat het aan te raden is 1 capsule per dag te nemen en er 60 in zitten, dan gaat het twee maanden mee.

Het is aan te bevelen 5 g aminozuren in poedervorm tussen 2 en maximaal 4 keer per dag in te nemen of wanneer dat nodig is. Dit betekent dat ze genomen kunnen worden voor, tijdens en na de training of als spierpijn te veel wordt.

Aminozuren in capsules werken verschillend, afhankelijk van je levensstijl, maar de gemene deler is dat je 2 tot 3 keer per dag twee capsules van 1500 g inneemt.

(Uitgelichte foto bron: Monfocus / Pixabay.com)

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies